Jump to content

Projekt Dusza - IC 1848 - zakończenie


dziki
 Share

Która Dusza jest Ci bliższa?  

34 members have voted

  1. 1. Która wersja zdjęcia najbardziej się podoba?


This poll is closed to new votes

  • Please sign in or register to vote in this poll.
  • Poll closed on 08/26/18 at 09:59 PM

Recommended Posts

Guest wessel

NIeeeeee..... nie daj się zmanipulować Jesionowi . Wersja 4 ! Szkoda że się nie zmieściła cała Dusza w FOV setupu...mam ten sam problem.

Link to comment
Share on other sites

4 godziny temu, dziki napisał:

Czyli że za mało czerwonego? :D

Pokaż to komukolwiek z zewnątrz. Taki czerwony jest totalnie "nieludzki". To coś może powstać tylko syntetycznie poprzez nieprawidłowe dodawanie sygnału z halpha. Po prostu ja to widzę w zdjęciach gdzie czerwony doprowadzony jest do monochromatycznej halpha i mnie zęby bolą. Weź pod lupę jakiekolwiek zdjęcie, gdzie nikt nie budował sobie czerwonego na własną rękę, a występuję on naturalnie (np. z RGB, albo OSC). Zwróć uwagę na dynamikę koloru, jego różnorodność. Nigdzie nie znajdziesz takiego monotonu jak niektórzy uprawiają doklejając halpha.

 

Nie chodzi o tonację koloru, ale o jego monochromatyczność - brak informacji w innych kanałach, niekompatybilność chromy z luminancją.

To nawet nie jest kwestia subiektywna. Syntetyczny zafarbowany kolor zawsze będzie słaby - niezależnie od tego, jak bardzo się podoba wesselowi :D 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Żeby nie być gołosłownym zrobiłem szybką ilustrację pokazującą, czym jest dynamika koloru vs monochromatyczność. Niestety 99% zdjęć z halpha obrabiana jest tak, że dąży do tego prawego przykładu, czyli dalej mamy monochromatyczne zdjęcie, ale zafarbowane na czerwono. Same kolorowe gwiazdy nic tu nie zmienią.

 

 

color_dynamics.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Godzinę temu, Adam_Jesion napisał:

Po prostu ja to widzę w zdjęciach gdzie czerwony doprowadzony jest do monochromatycznej halpha i mnie zęby bolą. Weź pod lupę jakiekolwiek zdjęcie, gdzie nikt nie budował sobie czerwonego na własną rękę, a występuję on naturalnie (np. z RGB, albo OSC)

@Adam_Jesion ja nie umiem inaczej. Zdjęcia składałem wg różnych recept - m.in jcbo, wessela, poldipa, gdzie oczywiście efekt końcowy próbowałem "stuningować". Jak możesz podzielić się niezawodną, albo powiedzmy: "prawilną" metodą dodawania Ha do zdjęcia, to ja bardzo chętnie bym skorzystał z Twojej wiedzy.

 

edit: chyba, że uważasz że wersja 3 jest właśnie taką, od której zęby nie bolą ;) - to też dla mnie jest konkretna informacja.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Gratulacje wytrwałości w zbieraniu materiału i genialnego efektu końcowego!

 

Jest coś w tym, co mówi Adam, jednak żeby uzyskać taką różnorodną czerwień, potrzeba by mieć bardzo dużo RGB i użyć go do zróżnicowania Ha. Mając po 50 min jedyne co się zrobi, to zaszumi sygnał z Ha. Ale w praktyce ja też nie mam pojęcia, jak to złożyć, żeby powstał ten efekt :) Ja w sumie lubię taką "syntetyczną" czerwień. Nie jest może naturalna, ale w jakiś sposób "ładna" :) 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

11 minut temu, dziki napisał:

chyba, że uważasz że wersja 3 jest właśnie taką, od której zęby nie bolą

Dla jasności - nie odbieraj tego jako formy krytyki. To zjawisko jest bardzo popularne i staram się trochę zwrócić uwagę na ten problem, bo można lepiej. A co trzeba zrobić?

1. Palić i używać RGB nie tylko dla gwiazdek
2. nie zapominać o innych kanałach (niebieski i zielony też w czerwonych zdjęciach istnieją) - to podstawa, muszą być dobrze zbalansowane

3. korygować totalnie osobno jasne tony i ciemne (tzw. split toning) - jeżeli nie mamy za wiele informacji w G, B.

4. Wziąć sobie jakiś ładny kolor czerwony z palety i postawić obok zdjęcia wielki kwadrat w czasie tonowania zdjęcia. Mózg ludzki ma niestety tę wadę (zaletę), że dynamicznie zmienia sobie balans i jak przez dłuższy czas będzie uważał, że to coś, co obrabiasz jest czerwony, to będzie je tak widział, nawet, jeżeli w rzeczywistości będzie prawie pomarańczowe :D To jest ten efekt, kiedy po 2 dniach patrzymy na nasze zdjęcie i widzimy zupełnie inne kolory.

5. I najważniejsze, nie używać halpha jako czerwony kanał przy RGB. Ona ma służyć do wzmocnienia czerwieni, a nie jej zastąpienia.

 

Nie wiem, jak to inaczej/lepiej opisać. To niestety nie jest trywialna kwestia i np. branża kolorowania zdjęć/filmów walczy z tym od początku istnienia i dopiero teraz jest nadzieja dzięki AI, że będziemy w stanie pokolorować zdjęcia tak, żeby wyglądały jak prawdziwe. Tu przykład tego, co się dzieje, jak monochromatyczny kolor nakłada się na b/w zdjęcie. Tego trzeba się wystrzegać.

jfk-bw-c.jpg

 

Praca z kolorem nie zaczyna się w momencie obróbki, ale już na etapie planowania sesji. Jeżeli nie będziesz miał odpowiedniego sygnału w RGB, to ciężko będzie zrobić z tego spektakularny kolor z dodatkiem h-alpha.

Jako przykład - spróbuj powalczyć suwakami żeby podciągnąć to w tę stronę. Myślę, że tu widać to, o czym mówię (mam nadzieję).

dziki_red.jpg

 

 

 

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 minutę temu, Adam_Jesion napisał:

Dla jasności - nie odbieraj tego jako formy krytyki

Odbieram jako formę rozwoju, jest OK :)

 

2 minuty temu, Adam_Jesion napisał:

1. Palić i używać RGB nie tylko dla gwiazdek

Tego się obawiałem... ;)

Na moim materiale RGB widać mgławicę, słabo ale widać. Ale słabo :)

 

4 minuty temu, Adam_Jesion napisał:

4. Wziąć sobie jakiś ładny kolor czerwony z palety i postawić obok zdjęcia wielki kwadrat w czasie tonowania zdjęcia. Mózg ludzki ma niestety tę wadę (zaletę), że dynamicznie zmienia sobie balans i jak przez dłuższy czas będzie uważał, że to coś, co obrabiasz jest czerwony, to będzie je tak widział, nawet, jeżeli w rzeczywistości będzie prawie pomarańczowe :D To jest ten efekt, kiedy po 2 dniach patrzymy na nasze zdjęcie i widzimy zupełnie inne kolory.

Świetna metoda, zapisuję!

 

4 minuty temu, Adam_Jesion napisał:

5. I najważniejsze, nie używać halpha jako czerwony kanał przy RGB. Ona ma służyć do wzmocnienia czerwieni, a nie jej zastąpienia

Jasna sprawa :)

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

W dniu 23.08.2018 o 13:03, Adam_Jesion napisał:

3. korygować totalnie osobno jasne tony i ciemne (tzw. split toning) - jeżeli nie mamy za wiele informacji w G, B

@Adam_Jesion napisz proszę trochę więcej o tej technice. Split toning znam jedynie z obróbki "dziennych" zdjęć i to jedynie od strony "cienie przesuń w fiolet, światła w żółć, będziesz miał ładny zachód słońca" - upraszczam oczywiście ale do tego to głównie stosuję.

Link to comment
Share on other sites

W dniu 23.08.2018 o 11:47, Adam_Jesion napisał:

Niestety 99% zdjęć z halpha obrabiana jest tak, że dąży do tego prawego przykładu, czyli dalej mamy monochromatyczne zdjęcie, ale zafarbowane na czerwono. 

Nigdy, nigdzie nie znalazłem tutka innego, niż który odpisałeś powyżej. 

Link to comment
Share on other sites

Na to jest kilka sposobów. Najbardziej elastyczny i kreatywny to gradient map, czyli możesz zdecydować, w którym miejscu koloru ma być dana tonacja (w gradiencie). Poniżej ekstremalny przykład do zwizualizowania idei. W przypadku typowego budowania obrazu od zera gradient mapy są standardem, w astrofoto wszystko farbowane jest monotonem i dlatego wygląda jak kolorowane zdjęcia z 19 wieku.

Mam nadzieję, że wiadomo, o co chodzi. Za chwilę wrzucę ci psd'ka z taką mapą tonalną.

 

IC5067_color_0000_mono.jpg

IC5067_color_0001_multiply.jpg

IC5067_color_0002_color.jpg

IC5067_color_0003_gradientmap.jpg

  • Like 2
  • Thanks 1
  • Love 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Our picks

    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
      • 44 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
      • 70 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Like
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
    • MARS 2020 - mapa albedo powierzchni + pełny obrót 3D  (tutorial gratis)
      Dzisiejszej nocy mamy opozycję Marsa więc to chyba dobry moment żeby zaprezentować wyniki mojego wrześniowego projektu. Pogody ostatnio jak na lekarstwo – od początku października praktycznie nie udało mi się fotografować. Na szczęście wrzesień dopisał jeśli chodzi o warunki seeingowe i udało mi się skończyć długo planowany projekt pełnej mapy powierzchni (struktur albedo) Marsa.
        • Haha
        • Like
      • 132 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.