Jump to content

Obiektyw 100mm do zastosowań astro


Krzychoo226
 Share

Recommended Posts

Wszyscy zmniejszają swoje zdjęcia przed opublikowaniem na forum, więc postanowiłem że przyłączę się. Rozdzielczości nie zmniejszę bo w Atiku 414EX nie bardzo jest z czego, czyli jedyna droga to zmniejszenie teleskopu ;)

 

A tak poważnie to o ile 10 calowy newton to kawał genialnego sprzętu i nie mam problemu z jego rozmiarami to niestety do samolotu go nie zabiorę :)Przymierzam się do poskręcania czegoś małego co powiesiłbym na sky adventurerze. Kamera, koło filtrowe i oag są, adventurera się gdzieś zorganizuje, mały drewniany statyw jest. Ze złączkologią sobie poradzę, pozostaje tylko "teleskop".

Chciałbym coś krótkoogniskowego tak by Atikiem objąć M31, Hamerykę, Magellany i resztę dużych obiektów. Wymyśliłem sobie, że obiektyw mógłby być najrozsądniejszym wyjściem.

 

No i tu pojawia się problem, bo dla mnie to całkowicie nieznane zwierze. Nie mam pojęcia jak ocenić czy dany obiektyw będzie dobrze ostrzył z pikselem 6.45um, są jakieś wskaźniki MTF50, ale jak to się ma do plamki Aryego? Jaki backfocus mają obiektywy? Zmieszczę się z kołem filtrowym i oagiem? Gdzie szukać takich informacji?

 

Przymierzałem różne ogniskowe i najciekawiej wygląda 100mm:

M31.jpg.4927ecb3b0477fa39f6dfea1c29c143b.jpg

B33.jpg.b9bae611c52f4d42298d00fce20b740b.jpg

Chciałbym w miarę możliwości nie przekraczać 2tys zł. Rozmiar matrycy mojego Atika kosmicznych wymagań nie stawia, ale dobrze by było mieć szkło którym można się cieszyć także w dzień. Na tę chwilę znalazłem takie puszki:

- Sigma 105 mm f/2.8 EX DG Macro

- Samyang 100 mm f/2.8 ED UMC Macro

- Canon EF 100 mm f/2.0 USM

- Canon EF 100 mm f/2.8 Macro USM

I tańsza zabawka o krótszej ogniskowej: Canon EF 85 mm f/1.8 USM

 

Ja się nie znam, ale spośród tych Canon 2.8 macro wydaje się być najlepszy do zastosowań astro (chyba?).

Jest jeszcze LAOWA STF 105mm f/2 droższy bo około 2700zł ale może warto dołożyć 700zł?

 

Link to comment
Share on other sites

Mam tego canona 100mm 2,8 i w tej cenie to całkiem fajne w miarę tanie szkło. Zdjęcie z pełnej klatki canona 6D. f 3,5 . Podpinałem do niego również Atika 383 kolor . Złączka między kamerą i obiektywem ma chyba 26 mm jeśli się nie mylę. Wezmę go z sobą na zlot do Roztocza to ew. możesz go potestować.

1507307699_skorpionost2.thumb.jpg.2a922f33a822296ebcbfb21b30db6b11.jpg

 

Edited by gryf188
Link to comment
Share on other sites

21 minut temu, Loki napisał:

Optycznie doskonałe są także: Samyang 135mm f2.0 i Sigma A 135mm f1.8 

Moim zdaniem lepsze od wymienionych setek.

Faktycznie Samyang jest ostry już od 2.0. Niestety jest manualny, nigdy nie miałem takiego szkła. W astro to nie ma znaczenia, ale chce go używać też na co dzień. Sigma art to o 3,5 tysiąca więcej niż chciałbym wydać :)

Link to comment
Share on other sites

Krzysiek.

Albo olej "na co dzień" i korzystaj z uroków doskonałego szkła za małe pieniądze (biorąc pod uwagę jakość optyki), albo... nie bądź leń i nie bój się ręcznego ostrzenia :)

Jak kupowałem pierwszego Nikona to AF był jeszcze fanaberią, pewnie dlatego mniej się cykam manuali. Ale żeby było śmieszniej, to brak AF mi bardziej przeszkadza w astro niż w dziennej fotografii. Za dnia ostrość ustawić - pikuś. Ale w nocy? Super precyzyjnie? Z maską się szczypać? Fokuser budować? Same problemy. Chyba, że jest AF i APT ustawi ostrość.

Link to comment
Share on other sites

11 minut temu, Loki napisał:

Krzysiek.

Albo olej "na co dzień" i korzystaj z uroków doskonałego szkła za małe pieniądze (biorąc pod uwagę jakość optyki), albo... nie bądź leń i nie bój się ręcznego ostrzenia :)

Jak kupowałem pierwszego Nikona to AF był jeszcze fanaberią, pewnie dlatego mniej się cykam manuali.

Kurde, no i wszedłeś mi Piotrze na ambicje :D No nic poczytam jak się ostrzy manualnie, bo coś mi mówi że na oko to nie da się wyostrzyć precyzyjnie. A brać obiektyw tylko do astro to trochę bez sensu, tak jakby kupić szwajcarski scyzoryk i używać jako noża do masła. Gdyby olać foty dzienne to wziąłbym najmniejszego Borga i nie przejmował ciasnym backfocusem (już widzę że raczej odpada mi OAG)...

 

11 minut temu, Loki napisał:

Ale żeby było śmieszniej, to brak AF mi bardziej przeszkadza w astro niż w dziennej fotografii. Za dnia ostrość ustawić - pikuś. Ale w nocy? Super precyzyjnie? Z maską się szczypać? Fokuser budować? Same problemy. Chyba, że jest AF i APT ustawi ostrość.

Nawet nie wiedziałem, że autofocus się tak ładnie integruje z softem. No ale ale, ja będę focił Atikiem i takiej wygody miał nie będę. A gdyby mnie coś napadło fotografować aparatem to mój 400D integruje się pewnie tylko z wężykiem spustowym :D

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

32 minuty temu, Krzychoo226 napisał:

Faktycznie Samyang jest ostry już od 2.0. Niestety jest manualny, nigdy nie miałem takiego szkła. W astro to nie ma znaczenia, ale chce go używać też na co dzień. Sigma art to o 3,5 tysiąca więcej niż chciałbym wydać :)

Właśnie dlatego że jest manualny to ma bardzo wygodny pierścień ustawiania ostrości o dużym skoku. Z ostrością od 2.0 bywa różnie, trzeba poprostu trafić na dobry egzemplarz.

Link to comment
Share on other sites

55 minut temu, Krzychoo226 napisał:

Faktycznie Samyang jest ostry już od 2.0. Niestety jest manualny, nigdy nie miałem takiego szkła. W astro to nie ma znaczenia, ale chce go używać też na co dzień. Sigma art to o 3,5 tysiąca więcej niż chciałbym wydać :)

Ja zamierzam zabrać ze sobą właśnie Sigmę 135/1.8, albo 105/1.4 :) Zostało jeszcze sporo czasu, może zdąże odłożyć na takie szkło.

Do tego Atika/Canona APS-C brałbym coś co jest maksymalnie ostre w centrum. Nie musi dawać super gwiazd na brzegu pełnej klatki jak Sigmy. Samyang wystarczy spokojnie.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Krzychoo226 Jeśli chcesz focić takim zestawem: obiektyw+koło (piszesz też o oag)+kamera, to zwróć uwagę czy taki zestaw Ci wyostrzy!

Twoja kamera ma 13 mm BF + koło pewnie więcej niż 20 mm + jakieś przejście z bagnetu na t2 i robi się ciasno. Dla przykładu wszystkie obiektywy z mocowaniem Canon Eos (a taki pewnie będziesz celował, ze względu na to że masz 400d) mają BF = 44mm.

 

Jeśli natomiast chodzi o ustawianie ostrości manualnym Samyang 135mm to nie ma tragedii, da się zarówno na masce bahtinowa jak i śledząc FWH. Sam tak robię.

 

pk

 

 

Link to comment
Share on other sites

W dniu 25.08.2018 o 18:44, Krzychoo226 napisał:

Jaki backfocus mają obiektywy? Zmieszczę się z kołem filtrowym i oagiem? Gdzie szukać takich informacji?

Bagnet Canona ma 44 mm. Z kołem się zmieścisz, ale OAG to już może być problem. Kamerka ma mały backfocus, więc jest szansa.

 

Z obiektywów ja również polecam Samyanga 135 mm, jeśli taka ogniskowa by Ci odpowiadała. Jest perfekcyjny i docelowy. Niestety, szkieł 100 nie znam. Choć prawdę mówiąc, na Twojej dość małej matrycy z dużymi pikselami, nie ma aż takich wymagań jakościowych i spokojnie słabszy obiektyw powinien dać radę.

 

Z obiektywami wiąże się odwieczny problem, którego osobiście nie udało mi się rozwiązać - złączka bagnetowa. Są na rynku rozwiązania typu Geoptik, które (chyba) są dokładne, a przynajmniej budzą zaufanie. Niestety, mają wielki backfocus i możesz tam nic nie zmieścić poza kamerą. No i kosztuje to krocie. Są też tanie złączki, robione z badziewnych bagnetów, na które się naciąłem i nadają się do śmieci - luzy, brak sztywności i nieprostopadłość. Ja zrobiłem sobie własną złączkę, o bardzo małym backfocusie (chyba 10,5mm) na bazie porządnego bagnetu. Niestety, mimo że złączka jest sztywna i wydaje się dokładna, to na tak jasnym szkle, jak f/2 widać jej nieprostopadłość i nie nadaje się (nie ma tragedii, ale jest słabo jak na możliwości Samyanga). Niestety, wykonanie odpowiednio dokładnej złączki pod tak jasne szkło może być nie lada wyzwaniem. Ostatnio pojawiły się złączki od ZWO, w znośnej cenie i ze znośnym backofcusem. Nie testowałem, ale budzą nadzieję, że to będzie złoty środek.

 

Jeśli chodzi o ostrzenie ręczne w dzień, to aparaty na ogół mają tzw potwierdzenie ostrości, czyli jakąś kropkę wyświetlaną w wizjerze, jeśli aparat uzna, że ostrość jest ok. W 400D nie wiem, czy to działa, ale chyba jest. Czyli zasadniczo aparat używa swojego systemu pomiarowego normalnie, a Twoja ręka jest tylko głupim silnikiem :) Do zwykłego ostrzenia sprawdza się to znakomicie, problem może być tylko przy śledzeniu poruszających się obiektów. Mój Nikon ma nawet zamiast jednej kropki dwie strzałki, które pokazują, w którą stronę należy kręcić pierścieniem - to już ekstra wygoda i szybkość ostrzenia.

 

W dniu 25.08.2018 o 21:49, Loki napisał:

Ale w nocy? Super precyzyjnie? Z maską się szczypać? Fokuser budować? Same problemy. Chyba, że jest AF i APT ustawi ostrość.

Ja szczerze mówiąc nie rozumiem problemu ręcznej ostrości w nocy w dzisiejszych aparatach. Odpalam LV, daję max powiększenie i kręcę ręką, bez żadnych masek, żadnych dodatkowych pierścieni. Trafiam w punkt. Kluczem jest tu dobre LV, czyli przede wszystkim powiększenie 1:1 lub większe, oraz czułość, żeby widzieć gwiazdki w docelowym kadrze (ale to już tylko wygoda, zawsze można pojechać na Wegę :) ). No i ważny jest też wygodny pierścień ostrości, o długim zakresie i bez luzów (jak w Samyangu właśnie).

Link to comment
Share on other sites

5 minut temu, MateuszW napisał:

Z obiektywami wiąże się odwieczny problem, którego osobiście nie udało mi się rozwiązać - złączka bagnetowa. Są na rynku rozwiązania typu Geoptik, które (chyba) są dokładne, a przynajmniej budzą zaufanie. ? ?Niestety, mają wielki backfocus i możesz tam nic nie zmieścić poza kamerą. No i kosztuje to krocie. Są też tanie złączki, robione z badziewnych bagnetów, na które się naciąłem i nadają się do śmieci - luzy, brak sztywności i nieprostopadłość. Ja zrobiłem sobie własną złączkę, o bardzo małym backfocusie (chyba 10,5mm) na bazie porządnego bagnetu. Niestety, mimo że złączka jest sztywna i wydaje się dokładna, to na tak jasnym szkle, jak f/2 widać jej nieprostopadłość i nie nadaje się (nie ma tragedii, ale jest słabo jak na możliwości Samyanga). Niestety, wykonanie odpowiednio dokładnej złączki pod tak jasne szkło może być nie lada wyzwaniem. Ostatnio pojawiły się złączki od ZWO, w znośnej cenie i ze znośnym backofcusem. Nie testowałem, ale budzą nadzieję, że to będzie złoty środek.

Ja stosuję taką złączkę właśnie od ZWO + dodatkowe mocowanie obiektywu i kamery w dwóch punktach wydrukowane na drukarce 3d.

Zdaje egzamin.

pk

 

złaczka.png

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

29 minut temu, MateuszW napisał:

(...) Ja szczerze mówiąc nie rozumiem problemu ręcznej ostrości w nocy w dzisiejszych aparatach. Odpalam LV, daję max powiększenie i kręcę ręką, bez żadnych masek, żadnych dodatkowych pierścieni. Trafiam w punkt. Kluczem jest tu dobre LV, czyli przede wszystkim powiększenie 1:1 lub większe, oraz czułość, żeby widzieć gwiazdki w docelowym kadrze (ale to już tylko wygoda, zawsze można pojechać na Wegę :) ). No i ważny jest też wygodny pierścień ostrości, o długim zakresie i bez luzów (jak w Samyangu właśnie).

Mi sprawiało trudność wyostrzenie przez LV na gwiazdce. Położenie łapy na obiektywie wprawia układ w drgania, a na dodatek ręką trudno jest wykonać super precyzyjny ruch. W efekcie każde "ręczne" ustawienie ostrości to swego rodzaju kompromis. Dla oka na ekraniku jest już ostro, ale być może 1/50 obrotu dałaby jeszcze lepszą ostrość. Trudno jest ręką robić drobne korekty. Ma to małe znaczenie, gdy robisz jakieś szerokie kadry ogniskową 50 czy 100mm. Ale jeśli jest 400mm i perspektywa całej nocy zbierania materiału, naprawdę lepiej jest mieć pewność, że ostrość ustawiona jest cacy.

Link to comment
Share on other sites

Godzinę temu, MateuszW napisał:

Ja szczerze mówiąc nie rozumiem problemu ręcznej ostrości w nocy w dzisiejszych aparatach. Odpalam LV, daję max powiększenie i kręcę ręką, bez żadnych masek, żadnych dodatkowych pierścieni. Trafiam w punkt. Kluczem jest tu dobre LV, czyli przede wszystkim powiększenie 1:1 lub większe, oraz czułość, żeby widzieć gwiazdki w docelowym kadrze (ale to już tylko wygoda, zawsze można pojechać na Wegę :) ). No i ważny jest też wygodny pierścień ostrości, o długim zakresie i bez luzów (jak w Samyangu właśnie).

Przy światosiłach f/2.8 i większych problem ręcznego ustawienia ostrości istnieje, bo głębia ostrości jest minimalna. Ja szczerze mówiąc używam maski Bahtinova, a czasem, przy bardzo jasnych szkłach - po prostu autofocusa :). Do Samyanga 135 polecam właśnie maskę, sprawdza się u mnie przy EF 200 2.8. Ręczne ustawienie "na oko" nigdy nie daje pewności, że to jest właśnie focus-point.

Link to comment
Share on other sites

3 minuty temu, Krzychoo226 napisał:

Ja pewnie zdecyduje się właśnie na tego geoptica, od biedy jest tam wewnątrz gwint filtrowy i jakiś uchwyt na guider. Z kołem filtrowym zostaje mi 2mm na przejście z T2/M48 od strony koła na złączkę canona, mało realne.

Rozważ jeszcze to jako tańszą alternatywę do geoptik, tą złączkę też miałem jest solidna (dla mnie niestety za gruba :) ) . Niestety nie wiem jaki ma gwint filtrowy.

https://www.teleskopy.pl/product_info.php?products_id=3644&lunety=Adapter do obiektyw w Canon EOS na T2 do kamer CCD

Link to comment
Share on other sites

2 minuty temu, bas.sic napisał:

Rozważ jeszcze to jako tańszą alternatywę do geoptik, tą złączkę też miałem jest solidna (dla mnie niestety za gruba :) ) . Niestety nie wiem jaki ma gwint filtrowy.

https://www.teleskopy.pl/product_info.php?products_id=3644&lunety=Adapter do obiektyw w Canon EOS na T2 do kamer CCD

Wygląda identycznie, pewnie to dokładnie to samo :)

Jeszcze takie pytanie: jeżeli się nie zmieszczę idealnie w tych 44mm to rozjedzie się korekcja obiektywu? Czy przesunie się tylko punkt ostrości?

Link to comment
Share on other sites

11 minut temu, Krzychoo226 napisał:

Wygląda identycznie, pewnie to dokładnie to samo :)

Jeszcze takie pytanie: jeżeli się nie zmieszczę idealnie w tych 44mm to rozjedzie się korekcja obiektywu? Czy przesunie się tylko punkt ostrości?

Nie wyostrzysz na gwiazdach niestety .... ja własnie tak miałem jak do mojego zestawu (EFW+ASI1600+Canon) dodałem złączkę z linku który CI podałem wcześniej (ona ma przelot optyczny 19,5mm). Dopiero jak zastosowałem złaczkę od ZWO (przlot 17,5) zaczeło ostrzyć na gwiazdach.

 

Edited by bas.sic
Link to comment
Share on other sites

1 godzinę temu, Loki napisał:

Ma to małe znaczenie, gdy robisz jakieś szerokie kadry ogniskową 50 czy 100mm. Ale jeśli jest 400mm i perspektywa całej nocy zbierania materiału, naprawdę lepiej jest mieć pewność, że ostrość ustawiona jest cacy.

Dla mnie ten problem na prawdę nie istnieje :) Zobacz choćby tu, mogę też podesłać surówki bez resize: 

Godzinę temu, qbanos napisał:

Do Samyanga 135 polecam właśnie maskę, sprawdza się u mnie przy EF 200 2.8. Ręczne ustawienie "na oko" nigdy nie daje pewności, że to jest właśnie focus-point.

Dla mnie maska jest tak samo subiektywna i niedokładna, jak ostrzenie ręczne. "Czy ta kreska jest już na środku?" - problem odwieczny :) Wydaje mi się, że ruch tej kreski nie jest jakoś szybszy od zmiany średnicy gwiazdy, czyli nie ma tu "przekładni", która podniesie precyzję. Ostrzenie ręczne Samyanga wychodzi mi perfekcyjnie.

46 minut temu, Krzychoo226 napisał:

jeżeli się nie zmieszczę idealnie w tych 44mm to rozjedzie się korekcja obiektywu? Czy przesunie się tylko punkt ostrości?

Przekroczenie 44 mm oznacza niemożliwość wyostrzenia - koniec skali ostrości "za nieskończoność". No chyba, że jakoś minimalnie, gdy obiektyw ma troszkę zapasu za nieskończonością. Natomiast odległość zbyt mała może powodować zepsucie korekcji obiektywu. Jednak jest to zależne od charakterystyki konkretnego modelu i w jednym będzie wielka różnica, a inny zadziała ok bez względu na odległość. Nikt tego raczej nie testuje, żeby się oprzeć na konkretnych danych.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Migracja Astropolis na nowy serwer - opinie
      Kilka dni temu mogliście przeczytać komunikat o wyłączeniu forum na dobę, co miało związek z migracją na nowy serwer. Tym razem nie przenosiłem Astropolis na większy i szybszy serwer - celem była redukcja dosyć wysokich kosztów (ok 17 tys rocznie za dedykowany serwer z administracją). Biorąc pod uwagę fakt, że płacę z własnej kieszeni, a forum jest organizacją w 100% non profit (nie przynosi żadnego dochodu), nie znalazłem w sobie uzasadnienia na dalsze akceptowanie tych kosztów.
        • Thanks
        • Like
      • 58 replies
    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 48 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 72 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 17 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.