Skocz do zawartości

Dziwne zachowanie DSSa


holeris

Rekomendowane odpowiedzi

Podczas tego weekendu oraz tydzień temu robiłem zdjęcia. Tym samym sprzętem. Tydzień temu klatki po 60s, w ten weekend po 30s. Do tego darki. Robione w domu, bo kamera chłodzona, osobno 60s i 30s, po 60 klatek. Zdjęcia sprzed tygodnia wszystkie w -20C. Te sprzed paru dni między -7 a 4C (zapomniałem się z chłodzeniem) - nie wiem czy to ma znaczenie (wątpię), ale przytaczam na wszelki wypadek. Ale do sedna.

 

Gdy stackuję zdjęcia sprzed tygodnia w DSS, wszystko jest w należytym porządku. Gdy stackuję zdjęcia z tego weekendu, z tymi samymi ustawieniami (!), znika szczegół, zdjęcia robią się ciemne. I uwaga, kilka przedziwnych faktów:

- jeśli te same zdjęcia (z tego weekendu) zestackuję bez darków, szczegół jest OK, oczywiście wychodzą hot pixele

- jeśli w opcjach "RAW/FITS DDP Settings" użyję "Create super-pixels...", to szczegół jest OK, ale zmniejsza się rozdzielczość. Przy każdej innej opcji, szczegół ucieka.

- aby wykluczyć rozstrojonego DSSa zestackowałem jeszcze raz zdjęcia sprzed tygodnia. Szczegół jest OK

 

Ustawienia stackowania:

- próbowałem z avarage, median, kappa-sigma - dla darków i lightów

- w "RAW/FITS DDP Settings" próbowałem wszystkiego, tylko "Create super-pixels..." daje dobre efekty, ale zmniejsza rozdzielczość

- debayeryzacja RGGB

- przypomnę, że te same ustawienia działały dla zdjęć z tej samej kamerki, tym samym teleskopem, itp. sprzed tygodnia, jedyna różnica to czasy 30s vs 60s

 

Czy ktoś potrafi wytłumaczyć ten przedziwny fenomen?

 

Po identycznej obróbce, 15x podniesienie krzywych 120 -> 150:

Bez szczegółu (stackowanie z darkami):

bez_szczegolu.thumb.jpg.56ac7d89d45c3063bc50d9b08e0ea772.jpg

Ze szczegółem (stackowanie z darkami, ale w pomniejszonej rozdzielczości "create super-pixel..."):

ze_szczegolem.thumb.jpg.577e494f7c8dc62bc826e5535f910b35.jpg

Zdjęcia sprzed tygodnia (z darkami, w trybie defaultowym "bilinear..."):

tmp.thumb.jpg.342cb21ecb466894a60d547c83772fb2.jpg

Edytowane przez holeris
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moje ustawienia DSS 

Proponuję nie zwracać uwagi na to co pokazuje na podglądzie dss, tylko obrobić głowy stack w odpowiednim programie graficznym. 

W DSS nic nie obrabiasz. 

 

Temperatura darkow ma znaczenie. 

https://youtu.be/FaqhLFrbJ4g

Edytowane przez Tayson
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Screenshoty nie są z DSSa. To stacki obrobione w identyczny sposób w photoshopie. Krzywe input 120, output 150. I tak 15 razy dla każdego ze zdjęć.

 

Ustawienia mam identyczne jak na Twoim filmiku. Czego tam brakuje, to ustawienia FITS:

image.png.99f4cc4e094305bcdadd2dd872d216fc.png

Przy stosowaniu pierwszych trzech opcji wychodzą ciemne stacki, z których nie idzie wydobyć szczegółu. Przy 4 opcji stack wychodzi normalny, ale pomniejszony.

 

Przy klatkach sprzed tygodnia nie było takiego problemu.

 

Czy faktycznie małe zamieszanie z temperaturą może powodować aż takie problemy? Lighty były robione przy -7 do 4C. Darki przy 0C. Dodam, że próbowałem też stackować z darkami sprzed tygodnia, robionymi przy -20C. Efekt był identyczny, ciemny. A darki przy -20C powinny zawierać mniej szumu i mniej przyciemniać zdjęcie (tak na chłopski rozum).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zastanawia mnie czy przyczyną nie jest tylko to, że klatki są o połowę krótsze to sygnału jest dużo mniej. Jak używasz metody superpixel to nie ma "zgadywania" koloru na podstawie sąsiednich pixeli, tylko wartośći RGB są odczytywane bezpośrednio z pixeli RGGB (dla zielonego wartość średnia z dwu pixeli dlatego ten kanał jest najmniej zaszumiony). Poprawia to stosunek sygnału do szumu. Szum z wielu pixeli nie sumuje się w wyniku interpolacji tak jak przy innych metodach. Zmniejszenie rozdzielczości zdjęcie poprawia SN .

Jeżeli chcesz odzyskać rozdzielczość to możesz użyć superpixel + drizzle x2.

Jeżeli planujesz zestackować wszystko razem tzn. poprzednią sesję z obecną to metoda Entropy Weighted Average (High Dynamic Range) powinna być najlepsza. Ze względu na różne temperatury klatek kalibracyjnych trzeba w DSS dodać dwie grupy.  Poelcam poczytać informacje techniczne na stronie DSS.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za wyczerpującą odpowiedź. Może faktycznie być jak mówisz - że sygnał jest po prostu za słaby.

 

Superpixel + drizzle x2 nie ma chyba sensu. Bo wtedy jedynie zwiększę rozdzielczość, ale nie odzyskam utraconego szczegółu. A może tego szczegółu nigdy tam tak na prawdę, ze względu na maskę bayera, nie było i jest jedynie "zgadywany" - interpolowany?

 

Nie chcę łączyć materiału sprzed tygodnia z bieżącym. Używałem odwołania do tego sprzed tygodnia, bo wtedy wszystko działało.

 

No nic, w mniejszej rozdzielce też wygląda fajnie, następnym razem będę dłużej palił. Ew. spróbuję stacka w jakimś innym programie (jakieś propozycje?).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

https://drive.google.com/drive/folders/1wFihM7hhyXQrZ6aWAvQASTMKCBE8vl--

 

Ostrzegam, waży toto 2GB. W środku jest (miałem to już wcześniej wystawione i nie chce mi się ściągać, czyścić i wrzucać znowu; śmieci zajmują ułamek miejsca):

- darki 30s, 0C - te aktualne
- Masterdark 60s, -20C - ten sprzed tygodnia
- lighty 30s, -7 do 4C - te aktualne
- TIFF z M42 w 50mm po bardzo wstępnej obróbce

 

Pogrubione rzeczy, które są potrzebne do diagnozy problemu.

 

DSS domyślnie zapisuje do 32 bitów. Zawsze to osobno zapisuję (też DSSem) do 16 bitów. Inaczej nie otwiera mi się w fotoszopie.

Edytowane przez holeris
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzina na skalibrowanie i złożenie tego materiału. Wyszło pięknie i gładko jak pupa niemowlaka. W nagłówku Fits widziałem że to jakaś kamera typu QHY. Chyba problemem jest to że na pojedynczej klatce (zresztą na stacku też) histogram nie odrywa się od lewej strony nawet odrobinę. Powinieneś wydłużyć czas naświetlania. Kalibracja i stack w maximie - sigma clip.

Bez bajerów tylko rozciągnięcie histogramu i obcięcie czarnych brzegów. 

 

Copy 3 of Group1.jpg

  • Lubię 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O i właśnie tak to powinno wyglądać! Dzięki!

Muszę w takim razie ogarnąć stackowanie w maximie. Tylko trochę to tam skomplikowane się wydaje. Niby widzę, że muszę dodać darki przez process -> calibration wizard. Tylko jak to złożyć z lightami w spójnego stacka? Dodaję klatki w process -> stack, ale mam tam dodać tylko lighty czy też darki? No i debajeryzacja. Przez convert color? Jakbyś mógł podać w podstawowych krokach mini workflow, to będę wdzięczny. Muszę się wczytać w instrukcje / tutoriale...

 

A klatki oczywiście będę palił dłuższe. Tylko muszę montaż bardziej ogarnąć. Takie krótkie klatki to na pocieszenie, żeby coś w ogóle było :emotion-5:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

27 minut temu, holeris napisał:

Muszę w takim razie ogarnąć stackowanie w maximie. Tylko trochę to tam skomplikowane się wydaje. Niby widzę, że muszę dodać darki przez process -> calibration wizard. Tylko jak to złożyć z lightami w spójnego stacka? Dodaję klatki w process -> stack, ale mam tam dodać tylko lighty czy też darki? No i debajeryzacja. Przez convert color? Jakbyś mógł podać w podstawowych krokach mini workflow, to będę wdzięczny. Muszę się wczytać w instrukcje / tutoriale...

Proste.

Dodajesz bibliotekę darków przyciskiem Add Group/ Do podświetlonej grupy DARK1 (możesz sobie dowolnie nazwać) przeciągasz darki. Ja przerzuciłem wszystkie jakie dałeś do jednej bez rozdzielania. 

Wrzucasz do programu jedną surową klatkę i wciskasz CTR+Q. 

1.jpg.29655a4ae3bf65b6ed40b2d2ea5834c7.jpg

2.jpg.96cefcd935a3354c4d7f7a7e160b8b84.jpg

Wciskasz nagrywanie akcji i kalibrujesz jedną klatkę. Druga opcja to zmiana na kolor - na Twoim materiale użyłem Generic RGB bo dobrze wyglądało. W kolumnie Operation pojawią się dwa zadania czyli nasza kalibracja i zmiana w kolor. Wyłączasz nagrywanie. Przycisk Files - dodajesz wszystkie surowe klatki i wciskasz PLAY >>. Automatycznie masz kalibrację i konwersję do koloru. Twój plik waży 31mb po konwersji 91mb. 140 x91 mb  potrzebujesz z 15gb na HDD. W okienku Save result in a Subfolder dowolna nazwa. Ja mam CAL jako folder ze skalibrowanym materiałem. A później zamykasz batcha, robisz + dodajesz wszystkie skalibrowane i kolorowe pliki, align, i stack. Dużo klatek Sigma clip, mało klatek SD Mask.

 

  • Lubię 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Warto dodać.Bardzo pomocna funkcja przy określaniu jakości klatek jeśli szukamy referencyjnej. Uruchamiamy FWHM wklepujemy cokolwiek 5-10 i Measure All. Jak program sprawdzi jakość klatek strzałkami góra dół zmieniamy wielkość FWHM. Program nam odrzuci najsłabsze - 2-gi screen. Została jedna. PPM i ustawiamy jako Reference Image. Wyłączamy FWHM albo i nie - jak ktoś chce odrzucić klatki powyżej zadanej wartości a ma tyle materiału (a Ty masz). Ja zrobiłem stack ze wszystkich klatek.

3.jpg.42f0a8dbd32b03a4d7c9dcec5e6e5700.jpg4.jpg.2b51077448d892c8d77c0070251628f3.jpg

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.