Skocz do zawartości

Polowe zasilanie sprzętu - pytania


Duser

Rekomendowane odpowiedzi

Aaa chcesz prąd na WEJŚCIU filtrować :D To wszystko zależy od tego jaka to elektronika i jak bardzo czuła, oraz od poziomu zakłóceń... Sam akumulator jest dobrym bezszumowym źródłem, ale urządzenia do niego podłączone potrafią wszystko popsuć :) Nie trzeba do tego nawet przetwornicy. Standardowo w układach cyfrowo-analogowych stosuje się kilka sztuczek:

  • podział masy na cyfrową i analogową, które są od siebie odseparowane i łączą się w jednym punkcie w całym obwodzie (przy napędzie dodałbym jeszcze masę "roboczą" która obsługuje silnik itp.), najlepiej tuż przy źródle zasilania
  • unikać tzw. pętli masy
  • urządzenia cyfrowe z racji że pobierają prąd szarpnięciami, powinny mieć kondensator o niskim ESR jak najbliżej wejścia zasilania z dwóch powodów - żeby nie doznawać spadków napięcia, oraz żeby nie emitować zakłóceń
  • w przypadku urządzeń ze znacznym zmiennym poborem prądu typu silniki, impulsowe zasilanie grzałek itp, dobrze użyć filtra LC na wejściu (tutaj po to, żeby silnik nie emitował zakłóceń)
  • linie zasilające i sygnałowe powinny być prowadzone z dala od siebie oraz od urządzeń/elementów emitujących zakłócenia (typu nieekranowane cewki, silniki, przetwornice itp.)
  • urządzenia siejące zakłóceniami dobrze zaekranować, a ekran podłączyć do masy

To takie ogólne dobre praktyki i metody redukcji szumów. Niestety jeden magiczny układ czyszczący napięcie nie istnieje. Zakłócenia często propagują się drogą indukcyjną, i przy bardzo wrażliwych urządzeniach np. wzmacniacze audio, poziom szumów potrafi znacznie wzrosnąć przez proste błędy. Nie wiem jak wygląda u Ciebie sytuacja i trudno mi powiedzieć jak i czy w ogóle możesz zredukować poziom zakłóceń. Matryca z przetwornikiem A/D są bardzo wrażliwe i samo ogniwo peltiera zasilane z przetwornicy, bez filtracji napięcia może wprowadzać zakłócenia (ale nie musi). "Sygnał" przy odpowiedniej długości przewodu (tzw. linia długa) potrafi się odbijać, jeśli impedancje są nierówne (szczególnie dokuczliwe w radiotechnice i przy obwodach W.CZ.). Przy czym owym sygnałem jest każda składowa zmienna na linii zasilania (zwłaszcza zakłócenia wprowadzane przez inne elementy). Same zakłócenia mogą powodować powstawanie rezonansów, wzbudzeń w elektronice itp. Dlatego czasem coś może nie działać "nie wiadomo czemu". To wszystko zależy od urządzeń, konstrukcji itp. Musiałbyś wziąć oscyloskop i krok po kroku eliminować źródła zakłóceń filtrami LC/RC/LRC, ekranowaniem przewodów, obudów itp. na bieżąco mierząc czy ma to jakikolwiek wpływ na poziom szumu na zdjęciach. Jeśli eketrolity, to raczej low-ESR, raczej większych niż mniejszych pojemności, wspomagane kondensatorami MKT (ale też ostrożnie, bo mogą wpadać w rezonanse z elektrolitami i indukcyjnościami pasożytniczymi). Pomocne mogą być też filtry ferrytowe na kable lub zrobienie kilku zwojów na koraliku ferrytowym. Jeśli szum jest z linii sygnałowej, to czasem pomaga przerwanie powstałej tam pętli masy przez odłączenie ekranu od strony urządzenia nadawczego (i zachowaniu podłączenia od strony odbiornika oczywiście)

 

No i oczywiście stabilizatory koniecznie muszą mieć dołączone kondensatory, żeby uniknąć wzbudzeń. Typowo 100n między wejście a masę, oraz wyjście a masę, jak najbliżej układu. Do tego elektrolit na wejściu i wyjściu, zależnie od prądu i szarpnięć.

 

Edytowane przez lkosz
  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Linia długa.... przypomniałeś mi właśnie studia, wiele lat temu liczyłem to na "drutach" - ale na liczeniu się skończyło.

 

Najpierw sprawdzę czy wszystko mi działa (nie testowałem jeszcze kamery) - później się będę martwił :) Setup który mam jest daleki od idealnego, AKU + chiński step-down na 12V. Do tego kabel ok. 2m który zasila montaż (afaik elektronika ma stabilizację na 5V, ale silniki idą bezpośrednio) + chłodzona kamera (znowu afaik peltier zasilany bezpośrednio, usb hub przez stabilizator w kamerze, matryca bezpośrednio z USB komputera).

Edytowane przez Sebo_b
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powiedzmy że mam samochód i akumulator który na zimnie traci pojemność . Zrobił bym coś w rodzaju termosu , pudło z płyty OSB , większe niż sam akumulator , wieko spód i ścianki , materiał termoizolacyjny (jakaś pianka -wata) . Pomiędzy tą izolacją a akumulatorem butelki plastikowe z gorącą wodą . Całe pudło w samochodzie , kabelkiem prąd do maszynerii . Ogrzewanie grzałką akumulatora to zły pomysł .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, Sebo_b napisał:

I z mojego ostatniego doświadczenia, w 99% przypadków wystarczy tak żyć :) No chyba, że się w audiofila zaczniesz bawić.

Ufff , to dobrze :)

Ale może .....

A może jakiś schemacik takiego malutkiego filterka LC dla moich potrzeb ....?? Zasilanie 5 v komputera i huba USB przez przetwornicę Step Down ? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szykujesz sie na wiosenne RODOS? ;-)

 

Mam takie coś http://allegro.pl/ShowItem2.php?item=6636857766 zasilam: neq6, dream fo user,  1x grzałka, aktywny hub usb, qhy9 (chłodzenie w lato na maxa). Średnio pokazuje ok 2.5-2.8A.

Mini pc Q5030 (20V) zasilany z przewodnicy która linkowales na poczatku. Nie wiem ile pobiera ona + pc. 

Edytowane przez Tayson
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

53 minuty temu, Sebo_b napisał:

No chyba, że się w audiofila zaczniesz bawić.

albo chcesz zrobić wzmacniacz audio na przetwornicach, dodatkowo zasilany napięciami symetrycznymi, którego układ mocy jest tak czuły, że lecąca mucha powoduje zakłócenia :D tego się nie da zrobić bez wpakowania, miedzi, kondensatorów i filtrów :D

 

58 minut temu, Duser napisał:

Ufff , to dobrze :)

Ale może .....

A może jak schemacik takiego malutkiego filterka LC dla moich potrzeb ....?? Zasilanie 5 v komputera i huba USB przez przetwornicę Step Down ?  

to co napisałem, to metody obniżania szumu do minimum. Nie bez powodu napisałem, żeby oscyloskopem sprawdzać - to już wyciskanie maksimum ze sprzętu. Jeśli tego nie potrzebujesz, to nie ma sensu się w to bawić. Zwłaszcza że większość elektroniki jest robiona teraz byle jak, i zysk kilku decybeli, który wydziubiesz filtrami może zniweczyć fatalnie zaprojektowana kamera. Jeśli nie masz, to kup przetwornice które pracują na jak najwyższych częstotliwościach (koło 900kHz), dodaj trochę kondensatorów od siebie (na allegrze można kupić jamicony z serii TB w rozsądnej jakości i cenie) i tyle. Uważaj tylko na polaryzację, bo odwrotnie włączony elektrolit (lub podanie mu zbyt wysokiego napięcia) potrafi eksplodować i zrobić krzywdę. Podłącz, zobacz na szumy, jeśli są na satysfakcjonującym poziomie, to znaczy że jest wystarczająco dobrze :)

Ogniwo peltiera może można podłączyć pod 13,5V, jeśli nie, to też sieknij przetwornicę buck/boost np. taką: https://botland.com.pl/przetwornice-step-up-step-down/2102-pololu-s18v20f12-przetwornica-step-upstep-down-12v-2a.html i finito, a jak chcesz po taniości to nawet rezystor szeregowo (o odpowiedniej mocy) :) Grzałkom nic nie będzie od 1,5V więcej o ile składają się z samej grzałki, bez elektroniki.

Do tego dobre grube kable (na allegrze można kupić głośnikowe, całkiem tanio, miedziane, a nie żadne CCA lub CCS) i powinno ładnie działać.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja w polu wszystko zasilam z aku. Za wyjątkiem laptopa, który jest podłączony do zapalniczki w samochodzie (w więc też, tylko z drugiego aku).

Wszystko mam na 12V, czyli montaż, grzałkę, aktywnego huba też na 12V, kamerkę do guidingu. Jedynie Canona zasilam z aku na stabilizatorze 7,4V.

Pobór prądu tego zestawu to max 1,3A. Starcza na 10, max 15 godzin pracy. Później napięcie spada na 11V, minimum to 10,5V.

A pojemność aku mam 55AH.  Jak chcesz 10 godzin brać prąd 5A, to aku 65AH, to chyba minimum, lub trochę za mało. Po co ci te przetwornice.

Zobaczysz, że wszystko ci będzie działać nawet  na 11V do 10,5V.

aaa.jpg.50df2ba2955e7b135d6245aee9a9a234.jpg

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 minutes ago, lkosz said:

pracują na jak najwyższych częstotliwościach (koło 900kHz)

Ta 300W (dostępna w wielu miejscach), pracuje chyba na 700kHz. Nie do końca wiem jak dobrze odczytać zrzuty z oscyloskopu w tym artykule.

 

EDIT: wg datasheetu XL4016 pracuje na 180kHz.

Edytowane przez Sebo_b
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znam jeden jedyny przypadek urządzenia astro, które było podatne na zakłócenia - Atik 16ic (o ile nie pomieszałem). Bardzo stara konstrukcja. Był tu wątek, gdzie faktycznie słabe zasilanie powodowało zwiększenie szumu i artefakty na zdjęciu. Poza tym odosobnionym przypadkiem nic takiego nie miało miejsca, przynajmniej nie słyszałem.

 

Mam kamerę Atik383L+, znaną z tego, że przy napięciu poniżej 13V zaczyna jej rosnąć szum odczytu. Sprawdziłem zatem, czy w związku z tym jest też podatna na zakłócenia - nie jest. Podłączyłem ją pod wspólne zasilanie z silnikiem krokowym i żyłami puszczonymi we wspólnie ekranowanym przewodzie razem z uzwojeniami silnika. Na oscyloskopie masakra - na kamerze idealny obraz.

Zasilałem tą kamerę i sporo innego sprzętu tanią przetwornicą (inną niż tu proponowana) - również zero problemów.

 

Tak więc uważam, że sprzęt jest raczej odporny na zakłócenia i w zdecydowanej większości przypadków nie ma się o co martwić. Proponuję najpierw sprawdzić, a potem szukać filtrów, jeśli okażą się konieczne.

  • Lubię 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

16 minut temu, Sebo_b napisał:

Ta 300W (dostępna w wielu miejscach), pracuje chyba na 700kHz. Nie do końca wiem jak dobrze odczytać zrzuty z oscyloskopu w tym artykule. 

 

EDIT: wg datasheetu XL4016 pracuje na 180kHz.

Mam ją w domu, zaraz sprawdzę. Z tego co pamiętam, to nie miała dużej częstotliwości przełączania

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

" The supply voltage needed to be increased. There were several ways to do it – for camera alone, or the whole setup, with new regulated power supply, or some converter. I purchased a DC/DC step up converter to do some tests and to use it in the field. Now I am also able to connect it to the battery or akku and  have regulated 13.5V in the field to power up my set up.  "

Czy  on zasilał cały setup z 13,5 V?   Czy montaż HEQ5 zniesie takie napięcie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

28 minut temu, Duser napisał:

Czy  on zasilał cały setup z 13,5 V?   Czy montaż HEQ5 zniesie takie napięcie?

Mam przerobiony zasilacz od Xboxa i teraz daje 13,4V i takim napięciem zasilania cały setup stacjonarne. Te 0,1V więcej nie zaszkodzi. 

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 minut temu, lkosz napisał:

Sprawdziłem, przetwornica chodzi na częstotliwości 115kHz, ustawione na 15V, obciążenie rezystorem 4,7Ω, amplituda tętnień 6,5V (minimum 11,90V, maksimum 18,42V) 

6,5 V ??? To chyba jakaś masakra . Jak może być tak wysokie tętnienie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No takie szpilki... przy ponad 3A w przetwornicy za kilkanaście złotych... Nie jest najgorzej. To już teraz wiecie po co te dławiki podwójne i dodatkowe kondensatory z niskim ESR (i czemu inne przetwornice, słabsze, kosztują prawie stówę) :D

Edytowane przez lkosz
  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.