Skocz do zawartości

Pomysł na mini obserwartorium DIY


kubaman

Rekomendowane odpowiedzi

W ostatnim roku kolega zrobił sobie obserwatorium za kilka stówek, jako domek z płyty OSB. Bardzo ciasny, ale spełnia zadanie. Skośny dach otwierany na dwie strony na zawiasach. Myślę, że nic tańszego i dobrego nie da się zrobić.

 

Generalnie, teleskop musi trochę wystawać ponad ścianki otwartego obserwatorium. Bez tego będziesz miał obcięty kawał nieba. Zrób sobie rysunek na kartce chociaż, to zobaczysz. W związku z tym, moim zdaniem sporym problemem będzie w Twoim pomyśle zadaszenie szamba. Najprościej załatwia się to spadzistym dachem, ale u Ciebie to raczej bez sensu. Pozostaje coś na kształt kopuły, a to moim zdaniem problem znacznie większego kalibru i większe koszty.

 

Wchodzenie po drabinie? Chyba sobie żartujesz. Szlag Cię trafi już pierwszej nocy :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

35 minut temu, Winter napisał:

Na wiosnę chce sobie postawić obserwatorium tanim kosztem i się zastanawiam czy aby nie wykorzystać śmietnika typu dzwon jako kopuły :

https://sprzedajemy.pl/pojemniki-typu-dzwon-jaroslaw-2-a1d299-nr55189435

Będzie ciasno. 

 

@kubaman Jeśli Ci się nie podoba/nie pasuje estetycznie, zawsze taki domek możesz obić sidingiem. Wzór i kolor na pewno dobierzesz.

 

 

Pomysłów na realizację jest masa backyard observatory

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dopowiem coś ... mam takie coś na ogrodzie (studnia) szer 150cm wystają 2 kręgi ponad powierzchnię .... powiem tak ... w letnie wieczory można sobie grzać dupę na pokrywie i po bokach tak więc na 100% będziesz miał cieplarnię a nie obserwatorium ....  wilgoć to drugorzędna sprawa .... też nie do rozwiązania w tym wypadku bo musiałbyś zamówić te elementy

najlepiej oblane lepikiem ... dla mnie niestety ale pomysł porażka ... nie wiem co Ty masz do tego drewna :) taki domeczek przed hałupą to tylko dodatek i w cale nie brzydki ;) dam chcę taki postawić na przyszły rok i jedynym elementem betonowym będzie właśnie pier .....

 

Tu jeszcze dodam że mylisz się co do tego że to nie będzie "pływało" ... zdziwisz się jak zacznie Ci to siadać ale oczywiście nie od razu  tylko z czasem ... masa robi swoje niestety ... musisz solidnie przygotować podłoże pod takie coś.

  • Lubię 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W Twoim przypadku najprostszym rozwiązaniem byłby solidny betonowy pier z szerokim na metr fundamentem na 10o centymetrowej podsypce piaskowej.

A u góry mała drewniana budka od stolarza o wysokości tylko wystającego maksymalnie teleskopu i w całości odsuwana na rolkach do tyłu.

Po prostu zamiast odsuwanego dachu i problemów z tym związanych (np. większy rozmiar, wysokość, zwiększona stabilność ścian i wyższy koszt) byłby rozsuwany mini domek na teleskop, na oko mniej więcej 150-160 cm wysokości .

  • Lubię 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, kubaman napisał:

Koledzy z forum w wakacje pojechali do Chorwacji (pozdrawiam krakusa) i fotografowali z betonowego dachu/tarasu. I zdjęcia zrobiły furrorę.

Ciesz się, że nas nie słyszałeś od astronomicznej nocy do mniej więcej 2 godzin później :P Osobiście w końcu olałem to wszystko i zbierałem klatki bo była pogoda, ale na nic specjalnego nie liczyłem. A jak zsumujesz łączny czas wszystkich klatek to wyjdzie niecałe 9 godzin materiału którego nie wywaliłem do kosza. Trochę skromnie jak na tygodniowy pobyt :) Jadąc na miejsce przygotowałem ambitny plan na 8 obiektów, a skończyło się na jednym LRGB i jednym masakrycznie wyszarpanym jednoklatkowcu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej, ja właśnie jestem na etapie budowy obserwatorium o identycznych wymiarach. Jako materiał na ściany wybrałem czerwoną cegłę - głównie ze względów estetycznych. O wilgoć się na razie nie martwię - całość jest odizolowana od podłoża, a część nadziemna będzie dobrze "zakonserwowana", głównie żywicami jachtowymi. Betonowy pier stoi na fundamencie o wymiarach 70x70x125 cm (czyli około tony betonu). Fundament stoi na stopie fundamentowej 100x100x20cm, a między nimi jest przemysłowa mata wibroizolacyjna. Wokół fundamentu są 2cm wolnej przestrzeni (na zdjęciach zasłonięte deskami). Głebokość osadzenia stopy fundamentowej to mniej więcej 100cm. Kopuła będzie wykonana ze sklejki (szkielet i połacie) wzmocnionej matą szklaną. Mam nadzieję, że nie popełniłem jakichś wielkich błędów ;-)

IMG_0366.jpg

IMG_0269.jpg

IMG_0278.jpg

IMG_0311.jpg

Screenshot 2018-12-03 at 12.23.49.png

  • Lubię 7
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

30 minut temu, wlatanowicz napisał:

O wilgoć się na razie nie martwię - całość jest odizolowana od podłoża, a część nadziemna będzie dobrze "zakonserwowana", głównie żywicami jachtowymi.

Obserwatorium musi oddychać. W nocy nałapiesz wilgoci, a potem nie mając gdzie ujść to wszystko osiądzie na sprzęcie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

51 minut temu, wlatanowicz napisał:

O wilgoć się na razie nie martwię - całość jest odizolowana od podłoża, a część nadziemna będzie dobrze "zakonserwowana", głównie żywicami jachtowymi. Betonowy pier stoi na fundamencie o wymiarach 70x70x125 cm (czyli około tony betonu). Fundament stoi na stopie fundamentowej 100x100x20cm, a między nimi jest przemysłowa mata wibroizolacyjna.

"Żywice jachtowe", cokolwiek to jest, nie nadają się do impregnacji betonu i cegły. Odpowiednie będą produkty dedykowane dla poszczególnych materiałów - zobacz produkty Siki i MC-Bauchemie.

Mata wibroizolacyjna powoduje, że oddzielone elementy będą pracować niezależnie, więc nie ma znaczenia jakiej wielkości jest dolny,  jak widzę podłoga będzie na wysokości górnego. Podobny problem był omawiany chyba rok albo dwa temu - astrobaza w Radomiu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Słynny kamerton radomski....tam chodziło o coś trochę innego. Wysoki pier, przez dwa piętra astrobazy miał drgania nawet jak ulicą obok przejeżdżał motorower, o ciężarówce nie wspomnę.

Edytowane przez wessel
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

48 minut temu, Zywis napisał:

"Żywice jachtowe", cokolwiek to jest, nie nadają się do impregnacji betonu i cegły. Odpowiednie będą produkty dedykowane dla poszczególnych materiałów - zobacz produkty Siki i MC-Bauchemie.

Trochę zbyt ogólnie napisałem ;-) Konkretnie miałem na myśli farby żywiczne do impregnacji antyosmotycznej pomostów betonowych (produkowane są przez tych samych producentów co jachtowe żywice konstrukcyjne i powłoki typu żelkot czy topkot). Nadają się do tego jak najbardziej, tworząc zupełnie nieprzepuszczalną powłokę. Ale dzięki za hinty innych produktów - zobaczę, może będzie coś bardziej ekonomicznego ;-)

 

Godzinę temu, Krzychoo226 napisał:

Obserwatorium musi oddychać. W nocy nałapiesz wilgoci, a potem nie mając gdzie ujść to wszystko osiądzie na sprzęcie.

Oczywiście, ale niekoniecznie przez ścianę. Szczelina między kopułą a murem i kratka w drzwiach powinny wystarczyć. A jak się okaże, że nie wystarczą, to dodam wentylację mechaniczną.

 

48 minut temu, Zywis napisał:

Mata wibroizolacyjna powoduje, że oddzielone elementy będą pracować niezależnie, więc nie ma znaczenia jakiej wielkości jest dolny,  jak widzę podłoga będzie na wysokości górnego. Podobny problem był omawiany chyba rok albo dwa temu - astrobaza w Radomiu

Tak. Dlatego to górna część waży około tony i znajduje się na tyle blisko głowicy montażu na ile to możliwe bez kolizji teleskopu z fundamentem. Stopa fundamentowa zapewnia jedynie stabilną podstawę i oddzielenie od gruntu.

 

Dzięki Panowie za wskazanie potencjalnych problemów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak nie chcesz żeby ściana ciągnęła wodę to odkop dookoła fundament na głębokość posadowienia i szerokość wokół na 30-40 cm, zasyp grubym żwirem. Na wierzchu możesz położyć płytki chodnikowe lub kostkę, co wolisz. Wcześniej jednak zaizoluj ściany fundamentu oraz cegły do wysokości około 40 cm ponad teren preparatem np. Ceresit CL50 lub zaprawą wodoodporną CM 17.

Ja tą ostatnią zaprawą izolowałem fundamenty swojego domu do głębokości 1.8 m. Zaprawa nadaje się do wykonywania wykończeń basenów więc tu będzie idealna, a nawet zbyt dobra.

Można ją rozrobić jak gęstą pastę i nakładać pędzlem ławkowcem co najmniej dwu trzykrotnie na ściany (co dwa dni każda żeby poprzednia dobrze wyschła).

 

ps. W Radomiu wykonano po prosty zbyt cienki i wiotki słup na zbyt małym fundamencie ,w dodatku bez dylatacji od samego budynku. Ciekawi minie czy coś z tym zrobiono.

  • Lubię 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo ciekawy pomysł, fajnie jak surowy beton obrośnie bluszczem.
Zieleń absorbuje mniej ciepła niż beton.
 
Ciekawym pomysłem byłoby wkopanie takiego kręgu na 2/3 wysokości w ziemię, tylko nie wiem jak wtedy  z wilgocią, choć jedno jest pewne, wilgoć będzie zawsze. 
Jak koledzy mówili 2m średnicy to troche mało, coś koło 2,5 do 3m musiałoby być.
 
Ja zmajstrowałem coś takiego, koszt bez automatu to pewnie z 600zł
 
 
To prototyp, do pokrycia użyłem foli kiszonkarskiej klejonej taśmą budowlaną. Stoi już trzeci rok, przeżyło kilka wichur. Docelowe inspirowane spiralą Fibonacciego będzie miało szyta na miarę plandekę.
 
Osobiście też mam mieszane uczucia co do niektórych drewnianych domków zaadaptowanych pod obserwatoria, czasami brakuje obok niemieckiego krasnala;)

 

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 2.12.2018 o 18:31, Jagho napisał:

W 100% zgadzam się z kolegami i muszę to potwierdzić z własnego doświadczenia posiadania drewnianego obserwatorium (fotorelacja z mojej budowy). Drewno ma właściwości higroskopijne. Kiedy na zewnątrz jest mokro i wilgotno (jak dziś) w obserwatorium jest przyjemnie, sucho i jest dużo mniejsza wilgotność (właśnie wilgoć a nie temperatura jest największym wrogiem naszego sprzętu). Po drugie względy estetyczne. Nie wiem, czy małżonce bardziej spodoba się betonowy bunkier niż estetyczny domek narzędziowy. 

Cześć.

Też szykuję budować obserwatorium.

Podoba mi się  Jarku twoja budka,czy mógłbyś podać wymiary?I z czego zrobiłeś prowadnice do przesuwania dachu?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

38 minut temu, pery napisał:

Cześć.

Też szykuję budować obserwatorium.

Podoba mi się  Jarku twoja budka,czy mógłbyś podać wymiary?I z czego zrobiłeś prowadnice do przesuwania dachu?

 

Dzięki. Obserwatorium jest małe 200 x 210 cm. Wykonanie w dużej części oparte na kanadyjskim projekcie SkyShed.com. Dlaczego tak ? Mam takie podejście, że jeżeli nie jestem w czymś specjalistą, to korzystam z rozwiązań wymyślonych i sprawdzonych już przez innych. Nie "wymyślam od nowa koła", bo to zwykle kosztowne i szkoda czasu. Chyba że innowacyjność jest celem projektu, ale w tym wypadku nie o to mi chodziło. To tak na marginesie :)
Prowadnice - zwykłe aluminiowe ceowniki o grubości ścianek 3mm. Aluminium ze względu na lekkość i odporność na warunki atmosferyczne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jak z automatyką kopuły ? Widziałem w Maximie zakładkę "Dome", ale domyślam się, że sterowanie nią nie jest chyba takie proste. Ktoś wie coś więcej na ten temat ? ASCOM ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, kubaman napisał:

w jaki sposób je uformujesz w okrąg? 

Ja już zleciłem wycinanie CNC z dużej sklejki 18mm. Niestety podstawa się nie mieści i będzie klejona z 4 półokręgów.

 

467051849_Screenshot2018-11-16at19_08_36.png.5b8b7dd664123d226158274002ae666c.png

 

Godzinę temu, Winter napisał:

A jak z automatyką kopuły ? Widziałem w Maximie zakładkę "Dome", ale domyślam się, że sterowanie nią nie jest chyba takie proste. Ktoś wie coś więcej na ten temat ? ASCOM ?

Do sterowania obrotem mam zamiar zaadoptować listwę zębatą (właśnie kombinuję jak ją wygiąć w idealny okrąg) od bramy, napędzaną dużym silnikiem krokowym z przekładnią ślimakową. Całość będzie sterowana za pomocą ESP8266 i protokołu INDI.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20 godzin temu, kubaman napisał:

mnie chodziło o aluminiowe prowadnice, jak je uformować w okrąg?

Jeżeli to pytanie było skierowane do mnie, to odpowiadam. Mój post był odpowiedzią na pytanie postawione przez @pery, które dotyczyło mojego roll-off'a. Nie miałem potrzeby formowania prowadnic w okrąg.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20 godzin temu, kubaman napisał:

mnie chodziło o aluminiowe prowadnice, jak je uformować w okrąg?

Ja robię tor z drewna. Jeśli chcesz metalowy to chyba najprościej użyć płaskownika postawionego na sztorc, pod takie rolki: https://domtechniczny24.pl/rolka-do-bramy-na-płaskownik-rjp8922-89mm-200kg.html i zlecić komuś wygięcie na giętarce CNC.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 3.12.2018 o 23:23, Jagho napisał:

Prowadnice - zwykłe aluminiowe ceowniki o grubości ścianek 3mm. Aluminium ze względu na lekkość i odporność na warunki atmosferyczne.

Może nie zrozumiałem o co chodzi, ale napisałeś że są aluminiowe i to mnie zainteresowało jak je formujesz.

 

 

OK,teraz chyba czaję,to roll off więc nie ma potrzeby gięcia,tak?

 

 

Edytowane przez kubaman
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.