Jump to content

Nowy "astrograph" w domu - nowy etap :)


Adam_Jesion
 Share

Recommended Posts

:) pianinko zawitało


Ja drukuje zawodowo od jakiś 10 lat, i zawsze wołałem na te Epsony "pianino" i mniejsze pianinko :)

jeśli drukujesz na mediach epsona to będzie cacy bo są sprofilowane wystarczy zmienić w ustawieniach typ papieru na konkretny epsonowy i ładnie odwzorowuje kolor,

jak byś chciał drukować na innych papierach przydał by się spektrofotometr do robienia prfili ICP do konkretnego papieru na konkretnym tuszu.

 

Co do papierów, ważne jest by drukować za każdym razem w tych samych warunkach jeśli chodzi o temperaturę i wilgotność - dobrze jest zakupić higrometr, i nawilżacz ewaporyzacyjny...albo zrobić pranie :) jak jest za sucho. Przy zmianie wilgotności papiery mogą inaczej przyjmować pigment, nie dotyczy się to papierów w 100% syntetycznych, są takie.  Ale te Signature to chyba na podłożu papierowym.

 

Jak docinasz wydruki to zostawiaj tą białą ramkę albo jakąś w innym kolorze - prościej jest wtedy oprawić pracę, osadzić passe partout, po prostu lepiej się trzyma w ramie. Takie docięte do grafiki się bardzo źle oprawia. :)

 

Ciekwawy masz wydruk na szkle w salonie, zapewne druk UV flatbed albo folia, fajnie by było zrobić z tego back-lighta i podświetlić od tyłu, tylko trzeba by było dać mleczną plexi pomiędzy ledami a szkłem :) może ożywiło by to kolory w tym wydruku.

 

Ważne jest by nie przechowywać plotera w suchych warunkach bo głowica może zaschnąć.

 

 

EDIT: odnośnie spektrofotometru, to z tego co pamiętam jest do tego sprzętu dokładka spectro proffer które samo sobie robi profil, czyta kwadraciki kolorymetryczne z wydruku który dopiero co wyszedł z drukarki :)

Edited by Ura
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Adam planujesz wydawać tylko swoje prace czy masz w zanadrzu przyjmowanie "cudzych" astrofotek ?

ps.

W mojej mieścince jest w sumie tylko jeden punkt z dużym ploterem, co prawda wydruki robią zadowalające (najstarsze mam 12to letnie) i nie blakną od UV jak moje własne wydruki zdjęć czy wizualizacji ale liczą sobie 100 za m2 co przy cenach w dużych miastach jest prawie 2x droższe.

Link to comment
Share on other sites

ciekawa nowa perspektywa :) też to czułem mając w rękach namacalny twór własnych rąk zamiast pliku, ale...

jakże to tak, godzić się z ograniczonym gamutem i żałosnym kontrastem? przechodzić na papier w epoce gdy wyświetlacze wreszcie przestały mieć piksele i wyrosły z sRGB?! ^_^

Link to comment
Share on other sites

2 godziny temu, Ura napisał:

Ja drukuje zawodowo od jakiś 10 lat, i zawsze wołałem na te Epsony "pianino" i mniejsze pianinko :)

jeśli drukujesz na mediach epsona to będzie cacy bo są sprofilowane wystarczy zmienić w ustawieniach typ papieru na konkretny epsonowy i ładnie odwzorowuje kolor,

jak byś chciał drukować na innych papierach przydał by się spektrofotometr do robienia prfili ICP do konkretnego papieru na konkretnym tuszu.

W początkach kariery zawodowo zajmowałem się DTP i drukiem, wtedy tworzenie profili było znacznie trudniejsze. Know-how przydał się teraz jak złoto :) Nie ma się czego oczyć, tylko działać, ale fakt, że zacząłem od Epsona papierów, żeby na razie nie kombinować (spektrometr/densytometr czeka, aż temat zacznie się kręcić). Teraz jest dobrze, albo nawet lepiej, niż oczekiwałem, więc nie kombinuję.

Poza tym, do każdego premium papieru z natury są profile gotowe do mojego Epsona (a tylko takie wchodzą w rachubę, np. jeszcze będę testował Hahnemuehle)

 

2 godziny temu, Ura napisał:

Co do papierów, ważne jest by drukować za każdym razem w tych samych warunkach jeśli chodzi o temperaturę i wilgotność - dobrze jest zakupić higrometr, i nawilżacz ewaporyzacyjny...

Oczywiście nie tylko już zakupiony, ale i wdrożony - monitoring i ewaporacyjne nawilżanie. Mam stałe 45% i 23C. Papiery epsona które używam to 100% bezkwasowa bawełna. Bardziej chodzi o drukarkę i głowicę. Nie lubi suchego powietrza.

 

2 godziny temu, Ura napisał:

Jak docinasz wydruki to zostawiaj tą białą ramkę albo jakąś w innym kolorze - prościej jest wtedy oprawić pracę, osadzić passe partout, po prostu lepiej się trzyma w ramie. Takie docięte do grafiki się bardzo źle oprawia.

Wszystkie wydruki z podpisem mają zostawioną białą ramkę - dosyć znaczną. Na razie nie kupowałęm trymera i docinam nożem krążkowym na specjalnej macie. Idzie całkiem nieźle, ale trymer będzie następną inwestycją.

 

2 godziny temu, Ura napisał:

Ciekwawy masz wydruk na szkle w salonie, zapewne druk UV flatbed albo folia, fajnie by było zrobić z tego back-lighta i podświetlić od tyłu, tylko trzeba by było dać mleczną plexi pomiędzy ledami a szkłem :) może ożywiło by to kolory w tym wydruku.

To druk na metalu (aluminium), konkrenie dew sublimation na Chromaluxie.

 

2 godziny temu, Ura napisał:

odnośnie spektrofotometru, to z tego co pamiętam jest do tego sprzętu dokładka spectro proffer które samo sobie robi profil, czyta kwadraciki kolorymetryczne z wydruku który dopiero co wyszedł z drukarki

Mam, strasznie upierdliwy. Chyba wrócę do klasycznego densytometru - a teraz wybór bardzo fajny.

Dzięki za wsparcie. Jakbyś miał jeszcze jakieś porady, to z radością skorzytam. Teraz np. testuję RIPy, bo jednka będę potrzebował do druku zdjęć dla znajomych i impozycji moich różnych. Niby jest EPSONa programik do impozycji właśnie, ale taki prostacki trochę. Co sądzisz o Mirage? Albo Imageprint?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 minut temu, szuu napisał:

jakże to tak, godzić się z ograniczonym gamutem i żałosnym kontrastem? przechodzić na papier w epoce gdy wyświetlacze wreszcie przestały mieć piksele i wyrosły z sRGB?! ^_^

Musisz doczytać - te drukarki z odpowiednim papierem dają gamut większy niż AdobeRGB, a ta którą kupiłem ma go rozszerzonego jeszcze. 

 

25 minut temu, Darek_B napisał:

Adam planujesz wydawać tylko swoje prace czy masz w zanadrzu przyjmowanie "cudzych" astrofotek ?

ps.

W mojej mieścince jest w sumie tylko jeden punkt z dużym ploterem, co prawda wydruki robią zadowalające (najstarsze mam 12to letnie) i nie blakną od UV jak moje własne wydruki zdjęć czy wizualizacji ale liczą sobie 100 za m2 co przy cenach w dużych miastach jest prawie 2x droższe.

Planuję, ale na pewno nie po to, żeby to było tańsze niż usługowy masowy punkt. Niemożliwe przy takich mediach (papierach i atramencie) i mojej kontroli procesu (gwarancji rozumienia czym jest astrofotografia i jak powinna wyglądać na fine art papierze). Sam papier może kosztować na wydruk 1 zł, ale może i 80 zł. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

6 minut temu, szuu napisał:

OK :) na takich nie drukowałem!

Ma 11 składowych kolorów/atramentów. Stety dla koloru, kontrastu, nasycenia, ale niestety dla kieszeni :D

 

Do samego B/W ma 3 kolory (odcienie szarości), co oznacza, że wydruk h-alpha B/W wygląda niesamowicie. Niedokończone fotki bez koloru otrzymają ode mnie nowe życie :D, a mam ich sporo.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 godzin temu, Adam_Jesion napisał:

W początkach kariery zawodowo zajmowałem się DTP i drukiem, wtedy tworzenie profili było znacznie trudniejsze. Know-how przydał się teraz jak złoto :) Nie ma się czego oczyć, tylko działać, ale fakt, że zacząłem od Epsona papierów, żeby na razie nie kombinować (spektrometr/densytometr czeka, aż temat zacznie się kręcić). Teraz jest dobrze, albo nawet lepiej, niż oczekiwałem, więc nie kombinuję.

Poza tym, do każdego premium papieru z natury są profile gotowe do mojego Epsona (a tylko takie wchodzą w rachubę, np. jeszcze będę testował Hahnemuehle)

 

Oczywiście nie tylko już zakupiony, ale i wdrożony - monitoring i ewaporacyjne nawilżanie. Mam stałe 45% i 23C. Papiery epsona które używam to 100% bezkwasowa bawełna. Bardziej chodzi o drukarkę i głowicę. Nie lubi suchego powietrza.

 

Wszystkie wydruki z podpisem mają zostawioną białą ramkę - dosyć znaczną. Na razie nie kupowałęm trymera i docinam nożem krążkowym na specjalnej macie. Idzie całkiem nieźle, ale trymer będzie następną inwestycją.

 

To druk na metalu (aluminium), konkrenie dew sublimation na Chromaluxie.

 

Mam, strasznie upierdliwy. Chyba wrócę do klasycznego densytometru - a teraz wybór bardzo fajny.

Dzięki za wsparcie. Jakbyś miał jeszcze jakieś porady, to z radością skorzytam. Teraz np. testuję RIPy, bo jednka będę potrzebował do druku zdjęć dla znajomych i impozycji moich różnych. Niby jest EPSONa programik do impozycji właśnie, ale taki prostacki trochę. Co sądzisz o Mirage? Albo Imageprint?

 

Odnośnie tego chromaluxa, to czym się teraz zajmuje to właśnie druk sublimacyjny wielkoformatowy :) na chromalux fajnie wychodzi na białej blaszce, ale drukarka musi być conajmniej rozszerzony CMYK czyli 8 kolorów, niestety większość drukarni drukuje subli na samym CMYK - względy ekonomiczne, nawet ja musiałem przejść na zmniejszoną paletę by utrzymać konkurencyjne ceny :( . Subli łatwo przypalić zwłaszcza czarny kolor i robi się sprany, taki brązowy.

Tylko ja się wyspecjalizowałem w druku tekstylnym, a tutaj nie potrzeba aż tak super jakości.

 

Jak drukowałem plakaty na epsonie dawno temu to nie używałem RIPa bo robiłem druk arkuszowy albo małe nakłady. Teraz w sublimacji używam RIPa Mimaki, bo taki dostałem do drukarki :) i nie narzekam. 

 

Trymery i gilotyny polecam firmy Dahle, nożyki Olfa :) maty Olfa.  

 

Ta wielka blaszka super ! ale jest to jednak wykończenie lustrzane, trudne w eksponowaniu.

 

Edited by Ura
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

10 godzin temu, wessel napisał:

Adam, kiedy planujesz rozpoczęcie działalności komercyjnej? 

Dla znajomych zawsze jestem do dyspozycji 24h na dobę :) Zresztą - już więcej wydrukowałem dla zaprzyjaźnionych fotografów, niż dla siebie. Jak ktoś coś potrzebuje, to zapraszam na PW.

Ostrzegam od razu, że:

1. nie drukuję na zwykłych papierach, tylko archiwalne, galeryjne o jakości tzw. Fine Art Giclée (11 kolorów bazowych, max parametry jakie może dać printer, bez optymalizacji kosztowej), nie należy porównywać z tym, co drukują punkty usługowe (plakaty).
2. ze względu na koszt 1 wydruku nie ma eksperymentów koleżeńskich (bo zbankrutuję).
3. nie mam jeszcze czegoś takiego jak cennik, zbyt wiele zmiennych i sam jeszcze ich nie znam wszystkich. Po 1-2 miesiącach działania będę w stanie wtedy policzyć dokładnie koszty. Dlatego wycena póki co - per konkretny wydruk.
4. zdjęcie musi być wysokiej jakości, ze względu na medium, szczególnie jeżeli wydruk jest większy
4. uwaga - uzależnia taka jakość :D

Link to comment
Share on other sites

5 godzin temu, Ura napisał:

Ta wielka blaszka super ! ale jest to jednak wykończenie lustrzane, trudne w eksponowaniu.

To prawda. Robi mega wrażenie w pierwszym kontakcja - Wow faktor x100. Ale jak powisi dłużej na ścianie, to zaczyna męczyć jednak. Raz, że jest taka zimna, obca, co niby dla kosmosu jest ok, ale też przez to mało artystyczna i szlachetna (że tak powiem). Te media Fine Art na papierze archiwalnym to jest absolutny perfekcjonizm do takiego artystycznego zastosowania. Do tego z podpisem analogowym ołówkiem - mega efekt.

Niewiele brakowało i bym wszedł właśnie w te blachy (bo najwięcej ich sprzedałem), jakość jest super (drukuję w niemczech). Zrobiłem research, wybrałem urządzenia, ale musiałbym je wstawić w magazynie, bo te prasy zajmują jednak dużo przestrzeni. No i jak pożyłem z blachami na ścianie, to też ich "intensywność" doznań za mocno mnie przytłaczała.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Zdjęcia fajne, obyś tylko nie zbankrutował na tuszach. Mam jakąś tanią drukarkę Epsona, to w zasadzie dobry jest tylko skaner (dlatego w ogóle jeszcze u mnie stoi). Tuszożerna, drukuje wolno, tusze drogie, a z tańszych zamienników 3/4 nie działa, już nie drukowałem nic na tym dawno. 

Link to comment
Share on other sites

To są gigantyczne prasy w domu raczej się nie zmieszczą, u mnie kalander waży chyba z 500 kilo :( ploter następne 150 :) albo 200, ludzie niestety lubią efekciarstwo trochę może dla tego najczęściej wybierali te blachy, ale wg mnie większą wartość ekspozycyjną i artystyczną mają takie satynowe papiery z dobrym wielokolorowym wydrukiem foto - tutaj 10 kolorów tego plotera robi mega gamut na barwę, lepszego chyba nie ma reprodukcji fotografii w średnim i wielkim formacie.

Link to comment
Share on other sites

44 minuty temu, Ura napisał:

To są gigantyczne prasy w domu raczej się nie zmieszczą, u mnie kalander waży chyba z 500 kilo :( ploter następne 150 :) albo 200, ludzie niestety lubią efekciarstwo trochę może dla tego najczęściej wybierali te blachy, ale wg mnie większą wartość ekspozycyjną i artystyczną mają takie satynowe papiery z dobrym wielokolorowym wydrukiem foto - tutaj 10 kolorów tego plotera robi mega gamut na barwę, lepszego chyba nie ma reprodukcji fotografii w średnim i wielkim formacie.

Pełna zgoda. Problem w tym, powiem szczerze, że nigdy nie postrzegałem astrofotografii jako sztuki. Myślę, że tak jak większość astrofotografów w środowisku. Nie wynika to wcale ze skromności - robiliśmy zdjęcia na "fora". Po prostu tak było... dopóki nie zobaczyłem zdjęć na takich papierach i reakcji ludzi, którzy byli gotowi zapłacić za takie zdjęcie sporo $$$. Trochę się kisimy z tymi zdjęciami na dyskach. Czas wyjść na światło dzienne (UV :)))

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Pomysł super. Mam pytanie.

Jak wygląda trwałość takiego zdjęcia ? Trzeba go jeszcze dodatkowo jakość zabezpieczyć ? Powiedzmy, że powiesił bym go w zacienionym pokoju (od strony północnej). Jak wygląda sprawa odporność na przetarcie go od czasu do czadu z kurzu ? Chyba, że oprawić zdjęcie w ramę ze szkłem ? Nie straci na jakości ? 

Zapewne takie zdjęcie nie jest tanie więc wielka szkoda gdyby się uszkodziło/szybko zużyło. 

 

W zasadzie nie mam w domu niczego miłego dla oka związanego z astronomią. Po za dwoma kolubrynami (Newtonami) :P

I nie ukrywajmy - cena jest ważna.Jakie są orientacyjnie koszty największej wersji na dobrej jakości papierze? Kilkaset złoty, tysiące ? 

Edited by astrokarol
Link to comment
Share on other sites

2 godziny temu, astrokarol napisał:

Pomysł super. Mam pytanie.

Jak wygląda trwałość takiego zdjęcia ? Trzeba go jeszcze dodatkowo jakość zabezpieczyć ? Powiedzmy, że powiesił bym go w zacienionym pokoju (od strony północnej). Jak wygląda sprawa odporność na przetarcie go od czasu do czadu z kurzu ? Chyba, że oprawić zdjęcie w ramę ze szkłem ? Nie straci na jakości ? 

Zapewne takie zdjęcie nie jest tanie więc wielka szkoda gdyby się uszkodziło/szybko zużyło. 

 

W zasadzie nie mam w domu niczego miłego dla oka związanego z astronomią. Po za dwoma kolubrynami (Newtonami) :P

I nie ukrywajmy - cena jest ważna.Jakie są orientacyjnie koszty największej wersji na dobrej jakości papierze? Kilkaset złoty, tysiące ? 

Zajrzyj na mój Astrography.com (dzisiaj wystartował) - piszę tam trochę też o trwałości.

 

https://astrography.com/pl/informacje/

https://astrography.com/pl/produkt/the-creation-of-cosmos-ngc-281/

 

Generalnie trwałość wydruków to pochodna 2 rzeczy - pigmentów oraz papieru. Ja używam Epson UltraChrome HDX/PRO, który w połączeniu z odpowiednim papierem daje - uwaga, 200-400 lat bez spadku parametrów przy zwykłej szybie/pleksi - bez zabezpieczania werniksem. Bez szyby pewnie ok. 100 lat :D. 

Zwykłe media wyblakną w zasadzie od razu - na pewno przy normalnym świetle nie pożyją więcej niż kilkanaście miesięcy bez widocznych zmian przez choćby promieniowanie UV.

To jest właśnie ta różnica między punktem usługowym, a możliwością robienia tego samemu w domu (wiesz, co kupujesz). Buntują mi się nawet dostawcy papieru i np. po zamówieniu rolki wywalają z oferty (w ogóle). W tej chwili np. Velvet Epsona z Signature Worthy serii, czy Legacy (Baryta - 400 lat stabilności wydruku) są nie do kupienia w PL, a Legacy w ogóle w Europie. Trochę dramat :( żebym nawet papier musiał z USA ściągać. Czuję się jak w początkach branży astro, gdzie wszystko kupowaliśmy w USA. Niestety moje eksperymenty wykazały, że różnica jest zbyt duża, żeby ją olać i zaspokoić się tym, co jest.

Zacząłem testy Hahnemühle, bo jest produkowany w EU, a podobno jest mega dobry. 
https://www.hahnemuehle.com/en/hahnemuehle.html

Jak się sprawdzi, to będzie trochę łatwiej niż z mediami EPSONa z kategorii top premium.

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 godziny temu, astrokarol napisał:

Czyli rama z jakiegoś ładnego drzewa, szyba i super pomysł na prezent :)

Tylko zapewne terminy teraz na styczeń ... 2020 r. :P

 

Szkoda, że czarny dąb poszedł do pieca :hmm:

 

 

 

Jaki 2020? Jak ma się sprzęt u siebie, to się drukuje od ręki :) Swoją drogą, właśnie mi naraiłeś pomysł, żebym oprawiał soje zdjęcia w ramkę z... jesionu :P 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

9 minut temu, Adam_Jesion napisał:

Jaki 2020? Jak ma się sprzęt u siebie, to się drukuje od ręki :) Swoją drogą, właśnie mi naraiłeś pomysł, żebym oprawiał soje zdjęcia w ramkę z... jesionu :P 

Spodobało mi się takie zdjęcie jako prezent na święta (dla mnie :P ).

To ja jutro PW napisze. Mam kilka pytań. Chyba, że tu - m.in. czy mogę wybrać inne Twóje zdjęcie ? Interesował bym mnie np. Orion.

 

PS. Można szukać na forum samej grafiki danego użytkownika ?

Link to comment
Share on other sites

26 minut temu, astrokarol napisał:

Spodobało mi się takie zdjęcie jako prezent na święta (dla mnie :P ).

To ja jutro PW napisze. Mam kilka pytań. Chyba, że tu - m.in. czy mogę wybrać inne Twóje zdjęcie ? Interesował bym mnie np. Orion.

 

PS. Można szukać na forum samej grafiki danego użytkownika ?

Pewnie. Dawaj znak na PW. 

 

A jak znaleźć danego usera? Zakładam, że da się to zrobić wyszukiwarką (czyli wątki w danym dziale - np. głęboki kosmos, oraz danego usera).

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
3 godziny temu, M.K. napisał:

Sam nie wiem, jak to się stało :D Onet na głównej stronie - #1 news biznesowy. Skandal. :D Drukarka się zagotuje. Tak to jest, jak redaktor naczelny pokocha twoją astrofotografię.

 

Swoją drogą, co ja biedny teraz zrobię? Nie będę już mógł napisać, że onet promuje tylko gówniane treści, bo to trochę tak, jakby sam siebie obraził :D Poniżej Łukasz Grass (naczelny Business Insider, wcześniej TVN24):

 

49624180_10156169920258230_4901138390084222976_o.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Our picks

    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 36 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 69 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 21 replies
    • MARS 2020 - mapa albedo powierzchni + pełny obrót 3D  (tutorial gratis)
      Dzisiejszej nocy mamy opozycję Marsa więc to chyba dobry moment żeby zaprezentować wyniki mojego wrześniowego projektu. Pogody ostatnio jak na lekarstwo – od początku października praktycznie nie udało mi się fotografować. Na szczęście wrzesień dopisał jeśli chodzi o warunki seeingowe i udało mi się skończyć długo planowany projekt pełnej mapy powierzchni (struktur albedo) Marsa.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 131 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.