Skocz do zawartości
Amper

Pierwsze zdjęcia, wiele pytań

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich,

choć sprzęt do robienia zdjęć posiadam od dawna, to pierwsze fotony zacząłem zbierać dopiero teraz, obróbka u mnie jest na poziomie zerowym, dlatego też proszę o wyrozumiałość i podejście do moich pytań z dużym dystansem. 

1. pasy przy krawędzi, co to jest i jak się ich pozbyć, domyślam się, że może to być efekt bocznego światła

2. co można wywnioskować nt. sprzętu z zamieszczonych poniżej zdjęć, chodzi mi o wady optyczne, osiowość itd. Dodam tu, że wyciąg nie jest nagwintowany, więc i połączenie kamera / teleskop może być nie osiowe. Sprzęt to: stara Sbig ST2000xm z kołem filtrowym, refraktor TMB105/650 z flattenerem TVx0,8 i NEQ6

3. jak łączymy zdjęcia (stacki) mając luminancje jak w przypadku M31:

110x5s, 60x10s, 25x15, 12x60s, 30x180s, 5x300s i 7x600s,

M31-L.tiff

czy najpierw składamy poszczególne klatki robiąc z każdej grupy jeden wynikowy plik i dopiero później składamy je razem czy składamy je wszystkie od razu?

Na tą chwilę zamieszczam pliki w formacie tiff, jeżeli będzie potrzeba to przerobię je na JPEG czy inne, wszystkie zamieszczone tu pliki to stacki, bez żadnej obróbki. Ciągle mam też wrażenie, że coś nie tak jest z ostrością, ostrość ustawiam z maską bahtinova i z poziomu maxima. 

vdB152 8x600s vdB152(oc)-L.tiff

Chętnie przyjmę do wiadomości co poprawić, jaką drogę objąć itd.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

cd:

M57-L.tiff , M57-B.tiff

 

oczywiście pytań będzie więcej w miarę nowych zdjęci i problemów z tym związanych 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
3 minuty temu, Amper napisał:

110x5s, 60x10s, 25x15, 12x60s, 30x180s, 5x300s i 7x600s,

DLaczego paliłeś takie klatki? Proponowałbym palić same 600sek i trochę krótszych na jądro - choć nie zawsze trzeba.

 

Klatki obejrzę w domu dopiero niestety, wtedy powiem coś więcej - chyba, że już wszystko Ci koledzy wytłumaczą :-)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
1 minutę temu, Pav1007 napisał:

DLaczego paliłeś takie klatki? Proponowałbym palić same 600sek i trochę krótszych na jądro - choć nie zawsze trzeba.

 

Klatki obejrzę w domu dopiero niestety, wtedy powiem coś więcej - chyba, że już wszystko Ci koledzy wytłumaczą :-)

Właśnie przez jądro, nie wiedziałem jak do tego podejść, a chciałem wykorzystać noc i zebrać możliwie najwięcej materiału z różnymi opcjami.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wg mnie krótkie klatki zawsze można dopalić - jak będą potrzebne, nawet jak jest niepełna noc dostępna. Najważniejsze jest by zebrać odpowiednią ilość dobrego materiału - w Twoim wypadku to klatki 600sek...

  • Lubię 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
15 minut temu, Amper napisał:

1. pasy przy krawędzi, co to jest i jak się ich pozbyć, domyślam się, że może to być efekt bocznego światła

Możliwe że to boczne światło. Na m31 pasów jest mało, na m57 nie ma wogóle, ale na vdB są bardzo wyraźne. Niechciane światło może wpadać od strony tuby i/lub od strony wyciągu.

Może to  dioda od zasilacza, montażu, czy innej elektroniki w obserwatorium, albo jakaś migająca lampa uliczna.  

Czy klatki kalibrowłeś dark i bias?

 

40 minut temu, Amper napisał:

2. co można wywnioskować nt. sprzętu z zamieszczonych poniżej zdjęć, chodzi mi o wady optyczne, osiowość itd. Dodam tu, że wyciąg nie jest nagwintowany, więc i połączenie kamera / teleskop może być nie osiowe. Sprzęt to: stara Sbig ST2000xm z kołem filtrowym, refraktor TMB105/650 z flattenerem TVx0,8 i NEQ6

Duży pixel, mała matryca i 520mm ogniskowej na EQ6 wybaczą wiele. Ja wielkich odchyłek nie widzę, oczywiście zawsze można coś poprawić.

 

48 minut temu, Amper napisał:

3. jak łączymy zdjęcia (stacki) mając luminancje jak w przypadku M31:

110x5s, 60x10s, 25x15, 12x60s, 30x180s, 5x300s i 7x600s,

M31-L.tiff

czy najpierw składamy poszczególne klatki robiąc z każdej grupy jeden wynikowy plik i dopiero później składamy je razem czy składamy je wszystkie od razu?

Według sztuki, każdy czas stackujemy osobno i składamy w całość w programie graficznym np. PS. Można  pokusić się o zestackowanie klatek o zbliżonych czasach, tak żeby zaoszczędzić sobie czasu na składanie w PS, ale z tym bywa różnie.

Natrzaskałeś klatek, a na Twoim miejskim niebie aby uzyskać zadowalający efekt wystarczyło  np. 60x180s lub 40x300s L , 30x180s RGB i  ewentualnie 30x60s na jądro.

 

 

 

  • Lubię 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
4 minuty temu, Piotr4d napisał:

Możliwe że to boczne światło. Na m31 pasów jest mało, na m57 nie ma wogóle, ale na vdB są bardzo wyraźne. Niechciane światło może wpadać od strony tuby i/lub od strony wyciągu.

Może to  dioda od zasilacza, montażu, czy innej elektroniki w obserwatorium, albo jakaś migająca lampa uliczna.  

Czy klatki kalibrowłeś dark i bias?

 

Duży pixel, mała matryca i 520mm ogniskowej na EQ6 wybaczą wiele. Ja wielkich odchyłek nie widzę, oczywiście zawsze można coś poprawić.

 

Według sztuki, każdy czas stackujemy osobno i składamy w całość w programie graficznym np. PS. Można  pokusić się o zestackowanie klatek o zbliżonych czasach, tak żeby zaoszczędzić sobie czasu na składanie w PS, ale z tym bywa różnie.

Natrzaskałeś klatek, a na Twoim miejskim niebie aby uzyskać zadowalający efekt wystarczyło  np. 60x180s lub 40x300s L , 30x180s RGB i  ewentualnie 30x60s na jądro.

 

 

 

 

Całkiem możliwe, że boczne światło wpada przez tubę, bo w obserwatorium mam dość sporo czerwonych i zielonych mikro światełek mrugających co chwilę. 

Klatki kalibrowałem ale tylko dark i bias, bo flatów jeszcze się nie dorobiłem, panel do flatów wadliwy, a takich zrobionych światłem naturalnym jeszcze nie próbowałem. 

Nad modyfikacją wyciągu w celu nagwintowania ciągle myślę, jak już Ci kiedyś pisałem trochę mnie boli niszczyć wyciąg Starlight, choć wiem, że może to być operacja nieunikniona.

Kilka klatek natrzaskałem :) , bo byłem w domu akurat jak były teraz te pogodne noce. Wiesz taki szybki wypad do domu, zresztą za tydzien też będę na jeden max dwa dni. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Bezpośrednie stackowanie klatek o różnej długości to podstawowy błąd. Algorytmy stackowania są wymyślone głownie po to, aby dodawać do siebie to co występuje na wszystkich lub większości klatek a usuwać to co jest tylko na ich części - tak z grubsza biorąc. W związku z tym jest wielce prawdopodobne że w stacku nie będziesz miał tego co jest na klatkach 600 sekund - czyli mniej szczegółów, mniej pyłów...

  • Lubię 2

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
6 minut temu, wessel napisał:

Bezpośrednie stackowanie klatek o różnej długości to podstawowy błąd. Algorytmy stackowania są wymyślone głownie po to, aby dodawać do siebie to co występuje na wszystkich lub większości klatek a usuwać to co jest tylko na ich części - tak z grubsza biorąc. W związku z tym jest wielce prawdopodobne że w stacku nie będziesz miał tego co jest na klatkach 600 sekund - czyli mniej szczegółów, mniej pyłów...

M31 załączony w pierwszym poście złożyłem tak:

najpierw poszczególne czasy osobno, a później każdy gotowy obrazek razem do kupy, póki co wszystko z poziomu Maxima. 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

To zupełnie nie ma sensu. Napiszę ci na przykładzie M 42 - obrabiamy osobno całość ( np klatki 600 sekund) i Trapez ( np. klatki 20 sekund) a następnie w Photoshopie WYMIENIAMY prześwietlony Trapez ( maska, warstwa itp)  w stacku 600 sekund na właściwy stack klatek 20 sekundowych). Wtedy to ma sens.

Mieszanie  w jednym stacku klatek o różnej długości nie ma sensu i mieszanie bezpośrednio stacków w klatek o różnej długości też nie. A jaką funkcją składasz te swoje stacki?

Edytowane przez wessel
  • Lubię 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Oki, teraz rozumiem jak sprawa wygląda, jak będę w domu, to spróbuję swoich sił z tymi podmianami, choć dla mnie to jeszcze czarna magia. Odpowiadając na Twoje pytanie, stacki składam funkcją Median

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Wiem, że jeszcze dużo pracy przede mną, że można lepiej ale ja i tak jestem zadowolony z efektu. Na Waszych monitorach zobaczycie wiele niedoskonałości ale jest to w sumie moje pierwsze zdjęcie, które można pokazać. 

 

M31_L600_DBE_clone.jpg.25939d0a972dcff070c7326d46166a29.jpg

7x600 , składane w Maximie, obrabiane w Pixinsight . Później podejdę jeszcze raz do tego zdjęcia albo i więcej niż tylko raz. Niestety nie potrafię się pozbyć pasów w prawym górnym rogu, te pasy powstają na każdej klatce bez względu na obiekt, z tym że raz są bardziej widoczne, a raz mniej.

Zamieszczam też stack 600s  może ktoś będzie miał ochotę pobawić się zdjęciem

M31-L600.tiff

Edytowane przez Amper
Podmiana zdjęcia
  • Lubię 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A stosujesz flaty?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Niestety nie, nie mam jeszcze biblioteki flat, bo panel, flatownice mam z wadą o czym kiedyś pisałem na forum, a innej metody robienia flatów nie próbowałem. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Flat powinien te paski usunąć, bo raczej w procesie obróbki nie powstały..

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie tak jak piszesz, one już są na surowych klatkach. Nie pozostaje nic innego, jak tylko zrobić klatki flat. 

Dzięki

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jak dla mnie to i tak jest nieźle. Chociaż fakt, widać niedociągnięcia

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Miałem podobne pasy jak zasilałem mojego Canona 40D z zasilacza na przetwornicy. Jak zrobiłem na kasycznym transformatorze, paski zniknęły. Może u Ciebie jest coś podobnego, i zasilanie kamerki jest słabo już filtrowane.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Raczej nie jest to problem w zasilaniu, bo używam oryginalnego zasilacza, chyba że jakieś filtry w nim padły i inne urządzenia sieją zakłócenia. Mam nadzieje, że z czasem wyeliminuję problem o ile nie leży w samej urodzie kamery. 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

  • Polecana zawartość

    • Małe porównanie mgławic planetarnych
      Postanowiłem zrobić taki kolaż będący podsumowaniem moich tegorocznych zmagań z mgławicami planetarnymi a jednocześnie pokazujący różnice w wielkości kątowe tych obiektów.
      Wszystkie mgławice na tej składance prezentowałem i opisywałem w formie odrębnych tematów na forum więc nie będę się rozpisywał o każdym obiekcie z osobna - jak ktoś jest zainteresowany szczegółami bez problemu znajdzie fotkę danej mgławicy na forum.
        • Kocham
        • Dziękuję
        • Lubię
      • 19 odpowiedzi
    • SN 2018hhn - "polska" supernowa w UGC 12222
      Dziś mam przyjemność poinformować, że jest już potwierdzenie - obserwacja spektroskopowa wykonana na 2-metrowym Liverpool Telescope (La Palma, Wyspy Kanaryjskie). Okazuje się, że mamy do czynienia z supernową typu Ia. Poniżej widmo SN 2018hhn z charakterystyczną, silną linią absorpcyjną SiII.
        • Dziękuję
        • Lubię
      • 11 odpowiedzi
    • Zbiórka: Obserwatorium do poszukiwania nowych planet pozasłonecznych
      W związku z sąsiednim wątkiem o zasadach przyjmowania stypendiów, po Waszej radzie zdecydowałem się założyć zbiórkę crowdfundingową na portalu zrzutka.pl. W tym wątku będę informował o wszelkich aktualizacjach, przychodzących także po zakończeniu.
        • Kocham
        • Dziękuję
        • Lubię
      • 85 odpowiedzi
    • Mamy polską zmienną z zaćmieniowym dyskiem protoplanetarnym
      W ten weekend, korzystając z danych ASAS-SN (All Sky Automated Survey for Supernovae), wykryłem nieznaną do tej pory zmienną typu R Coronae Borealis. To jedna z najrzadszych typów gwiazd zmiennych - do tej pory odnaleziono zaledwie ~150. Ich poszukiwanie nie należy do najprostszych, gdyż swoimi wskaźnikami barwy (B-V, J-K etc.) nie wyróżniają się zbytnio, dlatego szybciej jest przeszukać krzywe blasku.
        • Lubię
      • 18 odpowiedzi
    • Odkrycia 144 gwiazd zmiennych
      W tym temacie przedstawiam wyniki trwającego pół roku amatorskiego projektu, którego celem było wyszukiwanie nowych gwiazd zmiennych. Podsumowując, udało mi się znaleźć 144 gwiazdy zmienne, jedna z nich to współodkrycie z Gabrielem Murawskim - układ binarny o znacznej ekscentryczności. Postanowiłem więc zakończyć projekt, by móc zając się tematem spektroskopii średnich rozdzielczości.
        • Kocham
        • Dziękuję
        • Lubię
      • 9 odpowiedzi
×

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.