Jump to content
Amper

Pierwsze zdjęcia, wiele pytań

Recommended Posts

Witam wszystkich,

choć sprzęt do robienia zdjęć posiadam od dawna, to pierwsze fotony zacząłem zbierać dopiero teraz, obróbka u mnie jest na poziomie zerowym, dlatego też proszę o wyrozumiałość i podejście do moich pytań z dużym dystansem. 

1. pasy przy krawędzi, co to jest i jak się ich pozbyć, domyślam się, że może to być efekt bocznego światła

2. co można wywnioskować nt. sprzętu z zamieszczonych poniżej zdjęć, chodzi mi o wady optyczne, osiowość itd. Dodam tu, że wyciąg nie jest nagwintowany, więc i połączenie kamera / teleskop może być nie osiowe. Sprzęt to: stara Sbig ST2000xm z kołem filtrowym, refraktor TMB105/650 z flattenerem TVx0,8 i NEQ6

3. jak łączymy zdjęcia (stacki) mając luminancje jak w przypadku M31:

110x5s, 60x10s, 25x15, 12x60s, 30x180s, 5x300s i 7x600s,

M31-L.tiff

czy najpierw składamy poszczególne klatki robiąc z każdej grupy jeden wynikowy plik i dopiero później składamy je razem czy składamy je wszystkie od razu?

Na tą chwilę zamieszczam pliki w formacie tiff, jeżeli będzie potrzeba to przerobię je na JPEG czy inne, wszystkie zamieszczone tu pliki to stacki, bez żadnej obróbki. Ciągle mam też wrażenie, że coś nie tak jest z ostrością, ostrość ustawiam z maską bahtinova i z poziomu maxima. 

vdB152 8x600s vdB152(oc)-L.tiff

Chętnie przyjmę do wiadomości co poprawić, jaką drogę objąć itd.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuty temu, Amper napisał:

110x5s, 60x10s, 25x15, 12x60s, 30x180s, 5x300s i 7x600s,

DLaczego paliłeś takie klatki? Proponowałbym palić same 600sek i trochę krótszych na jądro - choć nie zawsze trzeba.

 

Klatki obejrzę w domu dopiero niestety, wtedy powiem coś więcej - chyba, że już wszystko Ci koledzy wytłumaczą :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minutę temu, Pav1007 napisał:

DLaczego paliłeś takie klatki? Proponowałbym palić same 600sek i trochę krótszych na jądro - choć nie zawsze trzeba.

 

Klatki obejrzę w domu dopiero niestety, wtedy powiem coś więcej - chyba, że już wszystko Ci koledzy wytłumaczą :-)

Właśnie przez jądro, nie wiedziałem jak do tego podejść, a chciałem wykorzystać noc i zebrać możliwie najwięcej materiału z różnymi opcjami.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wg mnie krótkie klatki zawsze można dopalić - jak będą potrzebne, nawet jak jest niepełna noc dostępna. Najważniejsze jest by zebrać odpowiednią ilość dobrego materiału - w Twoim wypadku to klatki 600sek...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minut temu, Amper napisał:

1. pasy przy krawędzi, co to jest i jak się ich pozbyć, domyślam się, że może to być efekt bocznego światła

Możliwe że to boczne światło. Na m31 pasów jest mało, na m57 nie ma wogóle, ale na vdB są bardzo wyraźne. Niechciane światło może wpadać od strony tuby i/lub od strony wyciągu.

Może to  dioda od zasilacza, montażu, czy innej elektroniki w obserwatorium, albo jakaś migająca lampa uliczna.  

Czy klatki kalibrowłeś dark i bias?

 

40 minut temu, Amper napisał:

2. co można wywnioskować nt. sprzętu z zamieszczonych poniżej zdjęć, chodzi mi o wady optyczne, osiowość itd. Dodam tu, że wyciąg nie jest nagwintowany, więc i połączenie kamera / teleskop może być nie osiowe. Sprzęt to: stara Sbig ST2000xm z kołem filtrowym, refraktor TMB105/650 z flattenerem TVx0,8 i NEQ6

Duży pixel, mała matryca i 520mm ogniskowej na EQ6 wybaczą wiele. Ja wielkich odchyłek nie widzę, oczywiście zawsze można coś poprawić.

 

48 minut temu, Amper napisał:

3. jak łączymy zdjęcia (stacki) mając luminancje jak w przypadku M31:

110x5s, 60x10s, 25x15, 12x60s, 30x180s, 5x300s i 7x600s,

M31-L.tiff

czy najpierw składamy poszczególne klatki robiąc z każdej grupy jeden wynikowy plik i dopiero później składamy je razem czy składamy je wszystkie od razu?

Według sztuki, każdy czas stackujemy osobno i składamy w całość w programie graficznym np. PS. Można  pokusić się o zestackowanie klatek o zbliżonych czasach, tak żeby zaoszczędzić sobie czasu na składanie w PS, ale z tym bywa różnie.

Natrzaskałeś klatek, a na Twoim miejskim niebie aby uzyskać zadowalający efekt wystarczyło  np. 60x180s lub 40x300s L , 30x180s RGB i  ewentualnie 30x60s na jądro.

 

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuty temu, Piotr4d napisał:

Możliwe że to boczne światło. Na m31 pasów jest mało, na m57 nie ma wogóle, ale na vdB są bardzo wyraźne. Niechciane światło może wpadać od strony tuby i/lub od strony wyciągu.

Może to  dioda od zasilacza, montażu, czy innej elektroniki w obserwatorium, albo jakaś migająca lampa uliczna.  

Czy klatki kalibrowłeś dark i bias?

 

Duży pixel, mała matryca i 520mm ogniskowej na EQ6 wybaczą wiele. Ja wielkich odchyłek nie widzę, oczywiście zawsze można coś poprawić.

 

Według sztuki, każdy czas stackujemy osobno i składamy w całość w programie graficznym np. PS. Można  pokusić się o zestackowanie klatek o zbliżonych czasach, tak żeby zaoszczędzić sobie czasu na składanie w PS, ale z tym bywa różnie.

Natrzaskałeś klatek, a na Twoim miejskim niebie aby uzyskać zadowalający efekt wystarczyło  np. 60x180s lub 40x300s L , 30x180s RGB i  ewentualnie 30x60s na jądro.

 

 

 

 

Całkiem możliwe, że boczne światło wpada przez tubę, bo w obserwatorium mam dość sporo czerwonych i zielonych mikro światełek mrugających co chwilę. 

Klatki kalibrowałem ale tylko dark i bias, bo flatów jeszcze się nie dorobiłem, panel do flatów wadliwy, a takich zrobionych światłem naturalnym jeszcze nie próbowałem. 

Nad modyfikacją wyciągu w celu nagwintowania ciągle myślę, jak już Ci kiedyś pisałem trochę mnie boli niszczyć wyciąg Starlight, choć wiem, że może to być operacja nieunikniona.

Kilka klatek natrzaskałem :) , bo byłem w domu akurat jak były teraz te pogodne noce. Wiesz taki szybki wypad do domu, zresztą za tydzien też będę na jeden max dwa dni. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bezpośrednie stackowanie klatek o różnej długości to podstawowy błąd. Algorytmy stackowania są wymyślone głownie po to, aby dodawać do siebie to co występuje na wszystkich lub większości klatek a usuwać to co jest tylko na ich części - tak z grubsza biorąc. W związku z tym jest wielce prawdopodobne że w stacku nie będziesz miał tego co jest na klatkach 600 sekund - czyli mniej szczegółów, mniej pyłów...

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minut temu, wessel napisał:

Bezpośrednie stackowanie klatek o różnej długości to podstawowy błąd. Algorytmy stackowania są wymyślone głownie po to, aby dodawać do siebie to co występuje na wszystkich lub większości klatek a usuwać to co jest tylko na ich części - tak z grubsza biorąc. W związku z tym jest wielce prawdopodobne że w stacku nie będziesz miał tego co jest na klatkach 600 sekund - czyli mniej szczegółów, mniej pyłów...

M31 załączony w pierwszym poście złożyłem tak:

najpierw poszczególne czasy osobno, a później każdy gotowy obrazek razem do kupy, póki co wszystko z poziomu Maxima. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

To zupełnie nie ma sensu. Napiszę ci na przykładzie M 42 - obrabiamy osobno całość ( np klatki 600 sekund) i Trapez ( np. klatki 20 sekund) a następnie w Photoshopie WYMIENIAMY prześwietlony Trapez ( maska, warstwa itp)  w stacku 600 sekund na właściwy stack klatek 20 sekundowych). Wtedy to ma sens.

Mieszanie  w jednym stacku klatek o różnej długości nie ma sensu i mieszanie bezpośrednio stacków w klatek o różnej długości też nie. A jaką funkcją składasz te swoje stacki?

Edited by wessel
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oki, teraz rozumiem jak sprawa wygląda, jak będę w domu, to spróbuję swoich sił z tymi podmianami, choć dla mnie to jeszcze czarna magia. Odpowiadając na Twoje pytanie, stacki składam funkcją Median

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wiem, że jeszcze dużo pracy przede mną, że można lepiej ale ja i tak jestem zadowolony z efektu. Na Waszych monitorach zobaczycie wiele niedoskonałości ale jest to w sumie moje pierwsze zdjęcie, które można pokazać. 

 

M31_L600_DBE_clone.jpg.25939d0a972dcff070c7326d46166a29.jpg

7x600 , składane w Maximie, obrabiane w Pixinsight . Później podejdę jeszcze raz do tego zdjęcia albo i więcej niż tylko raz. Niestety nie potrafię się pozbyć pasów w prawym górnym rogu, te pasy powstają na każdej klatce bez względu na obiekt, z tym że raz są bardziej widoczne, a raz mniej.

Zamieszczam też stack 600s  może ktoś będzie miał ochotę pobawić się zdjęciem

M31-L600.tiff

Edited by Amper
Podmiana zdjęcia
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niestety nie, nie mam jeszcze biblioteki flat, bo panel, flatownice mam z wadą o czym kiedyś pisałem na forum, a innej metody robienia flatów nie próbowałem. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Flat powinien te paski usunąć, bo raczej w procesie obróbki nie powstały..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dokładnie tak jak piszesz, one już są na surowych klatkach. Nie pozostaje nic innego, jak tylko zrobić klatki flat. 

Dzięki

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miałem podobne pasy jak zasilałem mojego Canona 40D z zasilacza na przetwornicy. Jak zrobiłem na kasycznym transformatorze, paski zniknęły. Może u Ciebie jest coś podobnego, i zasilanie kamerki jest słabo już filtrowane.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Raczej nie jest to problem w zasilaniu, bo używam oryginalnego zasilacza, chyba że jakieś filtry w nim padły i inne urządzenia sieją zakłócenia. Mam nadzieje, że z czasem wyeliminuję problem o ile nie leży w samej urodzie kamery. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Teraz jak się przyglądam tym pasom, to mam zagwostkę jak powstały. Myślałem, że to jakieś lewe światło, Maciek proponuje usunąć je flatami, a powyżej kolega wspomina o zasilaniu. W sumie nie dowiesz się czym są i skąd się wzięły jeśli nie będziesz eliminował po kolei każdą z ewentualnych przyczyn. 

Nic odkrywczego nie napisałem, bo innej metody chyba nie ma. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Przy najbliższej okazji sprawdzę wszystko po kolei, możliwe że zasilacze lub inne urządzenie elektroniczne powoduje te zakłócenia, pasy. Na pierze wisi dość dużo elektroniki, zasilacze, hub usb, astrohub jolo itd. Niestety na testy będę musiał chwilę poczekać.

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 4.12.2018 o 10:49, Amper napisał:

7x600 , składane w Maximie, obrabiane w Pixinsight . Później podejdę jeszcze raz do tego zdjęcia albo i więcej niż tylko raz. Niestety nie potrafię się pozbyć pasów w prawym górnym rogu, te pasy powstają na każdej klatce bez względu na obiekt, z tym że raz są bardziej widoczne, a raz mniej.

Zamieszczam też stack 600s  może ktoś będzie miał ochotę pobawić się zdjęciem

M31-L600.tiff

Na moim Sbigu są takie same pasy, te pierwsze st2k chyba tak miały.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dobrze wiedzieć, że nie tylko u mnie jest ten problem. Wychodzi na to, że taki urok tych pierwszych sbigów. Trzeba robić flaty .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stara kamerka, a może...

SBIG MODEL ST-2000XM CCD SYSTEM,   New Product Announcement April 10, 2002,  QE 40%

pixels at 7.4 microns,   matryca 12x9mm,

Water cooling available    Included (up to -45C delta)

Z jaką temperaturą na matrycy fociłeś M31 i M57??  Użyłeś chłodzenia wodnego???

Skąd miałeś zasilenia? Z sieci czy z aku?

Pobawiłem się Twoimi stackami.

Sprawdzaj ostrość maską zawsze, gdy temperatura zmieni się o 1 stopień C.

 

 

M31JPG.jpg

M57JPG.jpg

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Our picks

    • Zdjęcie Czarnej Dziury - dzisiaj o 15:00
      Pamiętajcie, że dzisiaj o 15:00 poznamy obraz Czarnej Dziury. Niezależnie od tego, jak bardzo będzie ono spektakularne (lub wręcz przeciwnie - parę pikseli), trzeba pamiętać, że to ogromne, wręcz niewyobrażalne, osiągnięcie cywilizacji. Utrwalić coś tak odległego i małego kątowo, do tego wykorzystując mega sprytny sposób (interferometria radiowa), ...no po prostu niewyobrażalne. EHT to przecież wirtualny teleskop wielkości planety. Proste?
        • Like
      • 144 replies
    • Amatorska spektroskopia supernowych - ważne obserwacje klasyfikacyjne
      Poszukiwania i obserwacje supernowych w innych galaktykach zajmuje wielu astronomów, w tym niemałą grupę amatorów (może nie w naszym kraju, ale mam nadzieję, że pomału będzie nas przybywać). Odkrycie to oczywiście pierwszy etap, ale nie mniej ważne są kolejne - obserwacje fotometryczne i spektroskopowe.
        • Like
      • 4 replies
    • Odszedł od nas Janusz Płeszka
      Wydaje się nierealne, ale z kilku źródeł informacja ta zdaje się być potwierdzona. Odszedł od nas człowiek, któremu polskiej astronomii amatorskiej możemy zawdzięczyć tak wiele... W naszym hobby każdy przynajmniej raz miał z nim styczność. Janusz Płeszka zmarł w wieku 52 lat.
        • Like
      • 161 replies
    • Małe porównanie mgławic planetarnych
      Postanowiłem zrobić taki kolaż będący podsumowaniem moich tegorocznych zmagań z mgławicami planetarnymi a jednocześnie pokazujący różnice w wielkości kątowe tych obiektów.
      Wszystkie mgławice na tej składance prezentowałem i opisywałem w formie odrębnych tematów na forum więc nie będę się rozpisywał o każdym obiekcie z osobna - jak ktoś jest zainteresowany szczegółami bez problemu znajdzie fotkę danej mgławicy na forum.
      • 29 replies
    • SN 2018hhn - "polska" supernowa w UGC 12222
      Dziś mam przyjemność poinformować, że jest już potwierdzenie - obserwacja spektroskopowa wykonana na 2-metrowym Liverpool Telescope (La Palma, Wyspy Kanaryjskie). Okazuje się, że mamy do czynienia z supernową typu Ia. Poniżej widmo SN 2018hhn z charakterystyczną, silną linią absorpcyjną SiII.
        • Thanks
      • 11 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.