Skocz do zawartości
kubaman

Fotografia dwoma kamerami na raz

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć 

 

Pytanie dotyczy praktycznego rozwiązania dla zestawu dwóch teleskopów i dwóch kamer na jednym montażu. Na przykład DSLR i ASI 1600. Jakiego softu użyć? 

 

Nie mam praktyki ale dither będzie chyba największym problemem. 

Edytowane przez kubaman

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Podepnę się nieśmiało pod pytanie, 071 + 1600 + 120 jako guide. Udaje się bez problemu odpalić kilka instancji SharpCapa bez problemu idą 071+120 od ASI w trybie akwizycji ale czy to ma sens np. kolor z OSC i do tego wąskie pasma z 1600 w tym samym czasie ? Myślałem żeby na drugim siodle (AZEQ5) w ramach przeciwwagi zawiesić drugi zestaw.

Pozdr. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@Kubaman Musiałbyś synchronizować start ujęcia obu kamer aby użyć ditheringu  Trzeba użyć dwóch osobnych softów. Zresztą temat był już wałkowany parę razy na forum, nie mogę w tej chwili znaleźć

Wiele osób tak robi np. Jacek Bobowik. Ten sam kadr , dwie kamery z identycznym sensorem, z tym że jedna OSC.

To raczej kwestia ograniczenia wynikającego z nośności montażu niż jakieś inne przeszkody...

Edytowane przez wessel

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Symchro startu nie pomoże, zapewne sa różne czasy pobierania suba. Trzeba perfekt dobrać opóźnienie dla szybszej kamery, aby po np 10subach nadal startowała w tym samym czasie co główna. Do tego stabilizacja ditheringu - roznie to bywa. Sam jestem ciekawe jak rozwinie się ten watek. 

 

Jeżeli przykładowo robisz kamera po 10min(NB) , a dslr po 2min (kolor), to przez dithering stracisz jedynie kilka klatek. Myślę że akceptowalne straty. 

 

Inna sprawa to temperaturowa zmiana ostrości. Dobrze wiesz, że nie można sobie puścić sesji i iść spac nie biorąc tego pod uwagę. Ostrzenie jednego i drugiego szkła - różne czasy jak działasz w automacie, ręcznie to mniejszy problem z restartem w tym samym czasie. 

Edytowane przez Tayson

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
25 minut temu, wessel napisał:

dwie kamery z identycznym sensorem,

Czy to jest warunek konieczny ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tomek dobrze myślisz, temat jest daleki od banału. Sytuacja jak napisałem w pierwszym poście:

 

1. Jeden mont i jedna kamera do guidingu (lub do ditheringu jeśli jedziemy na enkoderze) 

 

2. Dwa leleskopy i dwie różne kamery, podałem przykład DSLR i ASI 1600.

 

3. Dwie różne skale i różne prędkości przesyłu danych 

 

4. Najpewniej dwa różne ustawienia czasu naświetlania 

 

5. Ostrość kontrolowana przez AF ale znów rozjazd pomiędzy kamerami popsuje klatki na drugiej kamerze w czasie ostrzenia 

 

 

Ręczna synchronizacja wystarczy na jedną klatkę i tyle. Potrzeba synchronizatora czekajacego za każdym razem na drugą połowę. Jak zestaw master-slave to chyba więcej czasu się marnuje niż jak dynamicznie przelaczany status czynnej operacji. 

 

Czyżby nikt tego nie próbował? 

Edytowane przez kubaman

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Apt obsługuje dwa rejestratory , robiłem tak z kamerą i dslr. Stosowałem wówczas ręczny dithering co 10 -15 klatek.

 

.

Edytowane przez Maro21
  • Lubię 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Heh, standardowa już chyba odpowiedź na nietypową próbę konfiguracji sprzętu, czyli APT.

W helpie widzę cały rozdział Multi-camera Dithering / Synchronizing, także polecam poczytać. Ewentualnie napisać na forum APT, tam na pewno Ivo wytłumaczy wszelkie niejasności. Nie wiem, jak się ma kwestia focusowania na dwóch zestawach.

  • Lubię 2

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
36 minut temu, delaa napisał:

Czy to jest warunek konieczny ?

Nie, ale to wygodne :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

^ dzięki - wiem ale nie dam rady wziąć tyle nadgodzin ;-)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
39 minut temu, Maro21 napisał:

Apt obsługuje dwa rejestratory , robiłem tak z kamerą i dslr. Stosowałem wówczas ręczny dithering co 10 -15 klatek.

 

.

 

32 minuty temu, Iluvatar napisał:

Heh, standardowa już chyba odpowiedź na nietypową próbę konfiguracji sprzętu, czyli APT.

 

Dzięki panowie.

Maro, dlaczego robiłeś dither ręcznie?

 

 

Niedawno kupiłem SGP bo APT nie za bardzo współpracował z ASI w mojej konfiguracji (masa zwisów, brak zdjęć po transferze, całe czarne klatki, - działało mniej więcej z jednym planem, który musiałem przerabiać za każdym razem, inaczej nie ściągał zdjęć na dysk, itp. Ale jest nowa wersja z auto meridian flipem sprzed tygodnia bodajże, może się z nim znowu pomęczę.

 

Innych pomysłów rozumiem nie ma?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
2 godziny temu, kubaman napisał:

Niedawno kupiłem SGP bo APT nie za bardzo współpracował z ASI w mojej konfiguracji (masa zwisów, brak zdjęć po transferze, całe czarne klatki, - działało mniej więcej z jednym planem, który musiałem przerabiać za każdym razem, inaczej nie ściągał zdjęć na dysk, itp.

Tylko u ciebie jest taka przypadłość, czy po prostu APT słabo współpracuje z kamerami ASI?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

wiem, że zwisy i czarne klatki były powszechne, co do planów to nie znalazłem niczego podobnego w sieci

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja właściwie mam podobny problem. Focę równocześnie kamerą ASI oraz lustrzanką i chciałbym zastosować dithering. Gdyby APT dobrze działało z ASI, to mogłoby być wyjście. Ale jest problem...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
6 godzin temu, kubaman napisał:

 

Dzięki panowie.

Maro, dlaczego robiłeś dither ręcznie?

 

 

Głównie dla tego ,że stosowałem różne czasy 2 minuty na kamerce i 5 minut na lustrzance , ustawiałem sesję na 40-45 minut i przestawiałem klatkę .

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@kubaman coś  wykombinowales w temacie? 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

  • Polecana zawartość

    • Małe porównanie mgławic planetarnych
      Postanowiłem zrobić taki kolaż będący podsumowaniem moich tegorocznych zmagań z mgławicami planetarnymi a jednocześnie pokazujący różnice w wielkości kątowe tych obiektów.
      Wszystkie mgławice na tej składance prezentowałem i opisywałem w formie odrębnych tematów na forum więc nie będę się rozpisywał o każdym obiekcie z osobna - jak ktoś jest zainteresowany szczegółami bez problemu znajdzie fotkę danej mgławicy na forum.
        • Kocham
        • Dziękuję
        • Lubię
      • 20 odpowiedzi
    • SN 2018hhn - "polska" supernowa w UGC 12222
      Dziś mam przyjemność poinformować, że jest już potwierdzenie - obserwacja spektroskopowa wykonana na 2-metrowym Liverpool Telescope (La Palma, Wyspy Kanaryjskie). Okazuje się, że mamy do czynienia z supernową typu Ia. Poniżej widmo SN 2018hhn z charakterystyczną, silną linią absorpcyjną SiII.
        • Dziękuję
        • Lubię
      • 11 odpowiedzi
    • Zbiórka: Obserwatorium do poszukiwania nowych planet pozasłonecznych
      W związku z sąsiednim wątkiem o zasadach przyjmowania stypendiów, po Waszej radzie zdecydowałem się założyć zbiórkę crowdfundingową na portalu zrzutka.pl. W tym wątku będę informował o wszelkich aktualizacjach, przychodzących także po zakończeniu.
        • Kocham
        • Dziękuję
        • Lubię
      • 85 odpowiedzi
    • Mamy polską zmienną z zaćmieniowym dyskiem protoplanetarnym
      W ten weekend, korzystając z danych ASAS-SN (All Sky Automated Survey for Supernovae), wykryłem nieznaną do tej pory zmienną typu R Coronae Borealis. To jedna z najrzadszych typów gwiazd zmiennych - do tej pory odnaleziono zaledwie ~150. Ich poszukiwanie nie należy do najprostszych, gdyż swoimi wskaźnikami barwy (B-V, J-K etc.) nie wyróżniają się zbytnio, dlatego szybciej jest przeszukać krzywe blasku.
        • Lubię
      • 19 odpowiedzi
    • Odkrycia 144 gwiazd zmiennych
      W tym temacie przedstawiam wyniki trwającego pół roku amatorskiego projektu, którego celem było wyszukiwanie nowych gwiazd zmiennych. Podsumowując, udało mi się znaleźć 144 gwiazdy zmienne, jedna z nich to współodkrycie z Gabrielem Murawskim - układ binarny o znacznej ekscentryczności. Postanowiłem więc zakończyć projekt, by móc zając się tematem spektroskopii średnich rozdzielczości.
        • Kocham
        • Dziękuję
        • Lubię
      • 9 odpowiedzi
×

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.