Skocz do zawartości

Początek przygody z astrofotografią


Lukasz_1983

Rekomendowane odpowiedzi

Czesc, ja tez chcialbym zaczac przygode z astorfotografia. Nie chce wywazac otwartych drzwi, trochę poczytałem ale przyznam szczerze praca mi nie pozwala żeby gleboko się w temat zaglebiac, stad prosiłbym o pare prostych wskazówek. Czasem wyjezdzam na wioske gdzie jest totalnie ciemno (zadnych swiatel w okolicy w nocy) widok nieba piękny golym okiem i pomyslalem ze fajnie by było pofotografowac dla czystej frajdy i żeby to utrwalić.

Mysle o fotografowaniu Drogi Mlecznj, Andromedy, i co tam dam rade za pomocą mojego Nikona D600, Samyanga 14mm f/2.8 i Samyanga 85mm f/1.4. Mysle ze na początek wszystko będzie frajda ale, moze potem kupie jakies stare długie szklo, np. taniego radzieckiego TAIR-3S 300mm F4.5 (nie chce tego robic profesjonalnie i za duza kasa) żeby np. powiekszyc Andromede w kadrze.

OK, jeśli mogę to chciałbym Wam zadac pare pytan, mam okazje kupic za 700zl montaz paralktyczny EQ3-2 z napędem osi R.A., dokupiłbym szyne Vixen universal dovetail żeby podlaczac aparat i pstrykac, rozumiem ze to juz wystarczy zebym mogl wydluzyc czas naświetlania uzywajac obiektywu 14mm z jakiś 20sec bez sledzenia do kilku minut ze sledzeniem (choć pewnie lepiej robic kilka razy 20sec, ale to chyba prosty time laps). Rozumiem ze ta sama predkosc napedu stosuje się tez do obiektywów sledzonych obiektywem o dluzszej ogniskowej? Nie bardzo rozumiem po co w takim napedzie większe predkosci niż ta standardowa kompensujaca ruch obrotowy Ziemi… Dobrze jest stosować jakiś filtr? (Nie zamierzam przerabiac aparatu). I czy jest jakis intuicyjny freeware software do laczenia serii zdjęć w jedno? I czy w ogole EQ3-2 z napędem osi R.A to dobry pomysl, wolabym wydac te 700zl za ten uzywany zestaw niz dwa razy wiecej za iOptron SkyTracker ktory ludzie polecaja ale ktorego nigdzie tanszego/uzywanego nie widze...Będę wdzięczny za jakikolwiek feedback.

Dzieki, Lukasz

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obiektywem 14 mm wszystko bedzie malutkie ale do foto Drogi Mlecznej na poczatek powinien wystarczyc . Tymze obiektywem nawet na sztywnym montazu bez napedu osi R.A. mozec palic klatki spokojnie do 20 - 30 sekund  . Jest co do czasu uniwersalny wzor  500 : na ogniskowa = czas naswietlania . Czyli jak masz obiektyw 14mm to  500:14=35,7 sek . na klatke robisz np 100 klatek i 100 x 35,7 = 3750 : 60 = 62,5 minuty ekspozycji to juz cos widok powinien byc fajny . Do stackowania zdjec formatu RAW  czyli takich prosto z matrycy mozesz uzywac na poczatek DeepSkyStacker DSS . W czasie robienia zdjec musisz pamietac o zrobieniu tak zwanych Darkow czyli ciemnych klatek robisz je zaslaniajac obiektyw dekielkiem na tym samym ISO aparatu i na tych samych nastawach czasowych w tej samej temperaturze  co zdjecia TO BARDZO WAZNE  .Dobrze jest tez zrobic Biasy i Flaty to klatki wyrownujace .https://www.forumastronomiczne.pl/index.php?/topic/9510-podstawy-stakowania-light-dark-flat-bias-–-czym-są-te-klatki-i-jak-je-tworzyć/ . Co do montazu EQ3-2 to na poczatek powinien wystarczyc posadzenie na nim aparatu zawsze wydluzy Tobie czas zdjec z czasem zapewne kupisz jakis teleskop i przez niego bedziesz robil zdjecia bedzie jak znalazl .

Edytowane przez Meiser
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Lukasz_1983 napisał:

(...) moze potem kupie jakies stare długie szklo, np. taniego radzieckiego TAIR-3S 300mm F4.5 (...)

Masz lustrzankę FF więc pewnie zdajesz sobie sprawę, że dobra optyka kosztuje. Tair może Cię tylko rozczarować, bo astrofotografia to chyba najbardziej optycznie wymagająca dziedzina fotografii. Tair wprawdzie tani, ale to i tak będą trzy stówy w błoto wyrzucone. 

Na Twoim miejscu zrobiłbym tak:

- zacząć od zdjęć Drogi Mlecznej Samyangiem 14mm, 

jak się okaże, że nauka obróbki Ci niestraszna i chcesz więcej:

- kupić jakiś mobilny montaż typu StarAdventurer i dalej ćwiczyć Samyangi. Będziesz mógł wydłużyć czasy i zacząć używać 85-tki. Szerokie kadry dobrze podane mogą powalać urokiem i wdziękiem, a są bardzo wymagające od strony obróbki.

A jak się okaże, że dalej smakuje i chcesz jeszcze więcej... trzeba będzie skarpetę rozwiązać...

Jeśli faktycznie wsiąkniesz w temat, kupisz poważny montaż, teleskop lub długi obiektyw, a mobilny montaż (w przeciwieństwie do EQ3-2)  zawsze się przyda do szerokich kadrów.

Edytowane przez Loki
  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

27 minut temu, Meiser napisał:

Tymze obiektywem nawet na sztywnym montazu bez napedu osi R.A. mozec palic klatki spokojnie do 20 - 30 sekund  . (...) robisz np 100 klatek i 100 x 35,7 = 3750 : 60 = 62,5 minuty ekspozycji to juz cos widok powinien byc fajny . Do stackowania zdjec formatu RAW  czyli takich prosto z matrycy mozesz uzywac na poczatek DeepSkyStacker DSS .

A na koniec, jak zobaczysz stacka z DSSa to się przerazisz :) Niestety, sporo się jeszcze musisz nauczyć.

Otóż szerokie obiektywy mają to do siebie, że ich geometria obrazu nie pozwala na stackowanie ze sobą zdjęć zbyt mocno różniących się kadrem. Po prostu kawałek nieba naświetlony bliżej środka będzie inaczej rozciągnięty, niż ten dalszy (plus różne będą wady optyczne). Efektem stackowania będzie scena wejścia w nadświetlną z Gwiezdnych Wojen. Niestety, ale chcąc stackować zdjęcia z nieruchomego statywu trzeba się bardzo ograniczać z czasem akwizycji, a jeśli chcemy coś więcej, to niestety montaż z prowadzeniem jest niezbędny.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Meiser, bardzo bym Ciebie poprosił abyś ostrożnie udzielał tych rad. Po pierwsze robisz w nich błędy po drugie na Twoim etapie znajomości obróbki zdjęć i pytań sprzętowych doradzanie komuś kto ma wydać kasę na sprzęt jest czymś..hmm, jak to nazwać..... nieetycznym??? Poczekaj jeszcze trochę, poucz się sam....

Edytowane przez wessel
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sam nie używałem niczego poniżej HEQ5 - więc bezpośrednio nie pomogę. Ale wydaje mi się, że StarAdventurer będzie lepszy do astrofoto niż EQ3-2. Mógłby ktoś potwierdzić / zaprzeczyć?

 

PS: SA będzie trochę droższy, niż 700zł.

PPS: ostatnio pojawił się też EQM35 - coś pomiędzy EQ3-2 a SA - ale nie wiem czy ktoś już tego używał, no i cena jeszcze wyższa.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tu chyba ja mogę się wypowiedzieć, bo mam eq3-2, star adventurera i ostatnio HEQ5 :) eq3-2 po modyfikacjach daje radę (wymienione podkładki na teflonowe, nowy smar i własny napęd), ale to właśnie po modyfikacjach. Jakież było moje zdziwienie, że po zakupie star adventurera po prostu wyważyłem sprzęt, ustawiłem na polarną, odpaliłem prędkość gwiazdową i klatki były eleganckie 60-90sekund na 180mm ;)

Oczywiście wszystko zależy od odpowiedniego ustawienia, ale ja bym pominął etap zabaw z eq3-2, kupił SWSA i miał go zawsze ze sobą jako zestaw mobilny i jak człowiek do reszty porzuci sen na rzecz astrofoto, to kupiłbym większy montaż na balkon/taras/podwórko :)

Oczywiście trzeba zdawać sobie sprawę, że SWSA jest raczej do lekkim sprzętów np. lustrzanki z obiektywem. 

Edytowane przez sidiouss
  • Lubię 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zdecydowanie nie pchać się w EQ3-2. SWA da tych obiektywów jest aż nadto wystarczający a do tego niesamowicie mobilny. Jeśli wciągnie - jak napisał @Loki, to wtedy można pomyśleć coś o klasie >=HEQ5 i teleskop (jeśli będzie taka chęć w ogóle).

 

Co do klatek, to pal ile wlezie "lighty", na początku nie stosuj darków, flatów ani biasów. Na kalibrację przyjdzie czas.

 

12 godzin temu, Lukasz_1983 napisał:

(choć pewnie lepiej robic kilka razy 20sec, ale to chyba prosty time laps)

Lepiej robić czasem dostosowanym do warunków i tego co chcesz uzyskać na zdjęciu. Stosuj czasy 1-2minuty na początek, zobacz co wyjdzie na stacku i ew. zwiększ czas (na tyle ile montaż pozwoli).

Nie będzie to timelaps, bo przy timelapsie aparat rejestruje ruch nieba (w przypadku timelapsu nieba), jak masz śledzenie to kadr nieba masz nieruchomy (rozmywa się ziemia).

 

12 godzin temu, Lukasz_1983 napisał:

Rozumiem ze ta sama predkosc napedu stosuje się tez do obiektywów sledzonych obiektywem o dluzszej ogniskowej? Nie bardzo rozumiem po co w takim napedzie większe predkosci niż ta standardowa kompensujaca ruch obrotowy Ziemi

Używa się jednej prędkości do śledzenia obiektu. Większe prędkości służą do ruszania montażem i ustawiania go w zadaniej pozycji (głupie czekać np. 10h aż się przesunie w odpowiednie miejsce) .

 

12 godzin temu, Lukasz_1983 napisał:

Dobrze jest stosować jakiś filtr? (Nie zamierzam przerabiac aparatu)

Żaden filtr nie zastąpi ciemnego nieba. W Twoim przypadku możesz (ale nie musisz) stosować filtry szerokoprzepustowe (np UHC-S). Proponowałbym jednak zacząć bez nich.

 

12 godzin temu, Lukasz_1983 napisał:

I czy jest jakis intuicyjny freeware software do laczenia serii zdjęć w jedno?

np wspomniany wcześniej DSS (Deep Sky Stacker). Jest sporo tuoriali co do jego wykorzystania więc powinieneś sobie poradzić :-)

 

PS

Temat wydzieliłem.

  • Lubię 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja sam nagrałem 20 sek timelapse Drogi Mlecznej w Słowacji. Rzecz jasna celowo nie wykorzystałem prowadzenia. Fociłem Tokiną 11-16 F2/8. Testowo stackowałem ok 30-40 fotek w DSS. Wyszło tak, jak kolega wyżej pisze. Nawet perfekcyjne dobranie osi obrotu kadru nic nie pomoże. Dystorsja jest bardzo silna, ale niczego innego się nie spodziewałem. Jedyna możliwość to narzędzie "skew" w photoshopie a następnie mediana, osobno dla przedniego planu i osobno dla nieba. To drugie, to będą całe godziny wyginania kadru, a punktów kontrolnych jest tylko 9. Jeśli jest możliwość, lepiej nagrać nowy materiał, niż się tak bawić.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 hour ago, count.neverest said:

Jedyna możliwość to narzędzie "skew" w photoshopie

Lightroom i DxO mają profile korekcyjne dla wybranych aparatów i obiektywów. Ale nie mam pojęcia na ile dobrze wyprostuje dystorsję do stackowania. Jeśłi ktoś ma dużo zapału (i trochę wiedzy technicznej) można też opracować transformacje dla danego setupu do ImageMagick, powinno w miarę "prostować".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

EQ3-2 (jak każdy inny chińczyk) też ma problemy z powtarzalnością i to spore. SWA ma już zaimplementowany port guidingu więc nie ma co przerabiać. Do tego kolega powiedział, że chce używać 14mm i 85mm - do czego SWA spokojnie wystarczy a bije EQ3-2 na głowę mobilnością. Jak na potrzeby kolegi @Lukasz_1983 SWA będzie chyba najlepszym wyborem.

  • Lubię 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No z guidingiem jest już bardzo spoko. I jak odkryłem ostatnio - lunetka jest zawsze wyjustowana z osią montażu. Ponieważ lunetka JEST osią montażu. Tylko do tego przyda się jakiś mocny statyw, bo na standardowym foto cięzko trochę. Ale się da.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, Sebo_b napisał:

Lightroom i DxO mają profile korekcyjne dla wybranych aparatów i obiektywów. Ale nie mam pojęcia na ile dobrze wyprostuje dystorsję do stackowania. Jeśłi ktoś ma dużo zapału (i trochę wiedzy technicznej) można też opracować transformacje dla danego setupu do ImageMagick, powinno w miarę "prostować".

Moim zdaniem problem jest większy. Uważam, że szeroki obiektyw, nawet całkowicie pozbawiony dystorsji i tak nie pozwoli na złożenie takiego stacka ze sporym przesunięciem. Odwzorowanie obrazu w "idealnym" obiektywie to odwzorowanie perspektywiczne (jeśli się mylę, sprostujcie!). Jak działa to odwzorowanie możecie sprawdzić sobie w Stellarium zmieniając odwzorowanie w ustawieniach. Efekt jest taki, że obiekty jakby wyginają się w kierunku rogów. Czyli jeśli ustawimy jakiś pionowy element w lewym rogu, to będzie wygięty w prawo, a w prawym rogu w lewo. Wynika z tego również znany problem osób robiących astrokrajobrazy - jeśli umieścimy w rogu jakiś budynek lub drzewo, to te elementy na zdjęciu będą się "walić", będą krzywe. I jest to właśnie cena walki z dystorsją, bo tutaj linie mamy proste, ale kosztem takich efektów.

Przykład ze stellarium z ustawionym polem widzenia dla obiektywu 14 mm (ale dla apsc, a dla pełnej klatki będzie jeszcze gorzej). Zwróćcie uwagę na pochylenie Oriona, oraz jego rozciągnięcie(!), oraz ustawienie Aldebarana względem Księżyca (swoją drogą to mamy dzisiaj ich koniunkcję :P ). Teraz pomyślcie, że program stackujący musi tego Oriona poskładać, zachowując przy okazji jeszcze całą resztę. Bez ostrego gięcia jest to niemożliwe. A takiego gięcia niestety nie potrafią nasze programy (może Pix?).

image.thumb.png.edf6255fcbb9b7b644e26e62548d0755.png

image.thumb.png.51dddc35ce3db91e5a0998eaee313b70.png

Edytowane przez MateuszW
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

49 minut temu, calla napisał:

No z guidingiem jest już bardzo spoko. I jak odkryłem ostatnio - lunetka jest zawsze wyjustowana z osią montażu. Ponieważ lunetka JEST osią montażu. Tylko do tego przyda się jakiś mocny statyw, bo na standardowym foto cięzko trochę. Ale się da.

Nie za bardzo rozumiem o co w tym poście chodzi :D 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, MateuszW napisał:

Wynika z tego również znany problem osób robiących astrokrajobrazy - jeśli umieścimy w rogu jakiś budynek lub drzewo, to te elementy na zdjęciu będą się "walić", będą krzywe

Masz rację ale częściowo. Ja wywołując stacka z 14mm Samyanga używam razem z profilem obiektywu usuwającym zarówno dystorsję jak i winietowanie.

Tu 6 klatek po 20 minut (w niestety nadal nienaprawionej) naszej galerii .

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Galeria faktycznie kuleje, chciałem pooglądać Darka zdjęcia i się nie udało.

Mateusz ma rację i Darek ma rację :)

Faktycznie dystorsja w obiektywie 14mm nie ułatwia sprawy, ale też jest obejście (Darek pisze jak) a po drugie to jest mały problem.

Duży problem wszyscy znacie. Obróbka :) Stacki z 14mm spokojnie wystarczą do nauki. Albo się kolega wystraszy i ucieknie gdzie pieprz rośnie, albo da radę, a wtedy żadne problemy już go nie zatrzymają.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

52 minuty temu, Darek_B napisał:

Masz rację ale częściowo. Ja wywołując stacka z 14mm Samyanga używam razem z profilem obiektywu usuwającym zarówno dystorsję jak i winietowanie.

Tu 6 klatek po 20 minut (w niestety nadal nienaprawionej) naszej galerii .

Galeria niestety nie pokazuje zdjęć...

Mi chodzi o coś innego. Chodzi mi o to, że pomimo usunięcia dystorsji, samo w sobie odwzorowanie obrazu jest takie, że obiekt umieszczony w jednej części kadru będzie miał inną geometrię, niż w innej. Przykład:

DSC_9901.thumb.jpg.7142f2f45bac00f29eec22f609ec0c32.jpg

Zdjęcie z Tokiny 11 mm na apsc. Dystorsja została usunięta profilem i co? Zamek się "wali", czyli pionowe ściany stały się skośne. Gdybym umieścił zamek w centrum kadru, to ściany byłby proste.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie, ale wykonując nascie taki ujęć nie mamy problemu ze złożeniem. Jest tylko problem z równoległościami ale to przypadłości wielu szerokokątnych obiektywów. Takie są niestety prawa optyki.

ps. Mateusz do zdjęć architektury często wykorzystuje się obiektywy z korekcją perspektywy, można też korygować programowo. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, Darek_B napisał:

Nie w żadnej odpowiedzi nie mówiłem o panoramie tylko o stackowaniu. Po co składać panoramy z 14mm, nie widzę tu żadnego sensu, jak chyba większość z nas.

Ok, czyli mówimy o tym samym.

24 minuty temu, Darek_B napisał:

Właśnie, ale wykonując nascie taki ujęć nie mamy problemu ze złożeniem.

Pisząc "naście" masz na myśli, że robiąc mało takich klatek z krótkiego okresu czasu problemu nie będzie? No to pełna zgoda :) Problem robi się gdy chcemy mieć tych klatek dużo. I od tego zaczęła się właściwie dyskusja (że kolega Meiser chciał zbierać 60 min ze statywu). I mi właściwie chodzi o to, że sama geometria (skorygowanego już) obrazu ogranicza możliwość stackowania do niedługiego czasu akwizycji.

28 minut temu, Darek_B napisał:

ps. Mateusz do zdjęć architektury często wykorzystuje się obiektywy z korekcją perspektywy, można też korygować programowo. :)

A to wiem :) Ale jakoś nie mam przekonania, bo robiąc to programowo tracimy duży kawałek zdjęcia, który trzeba wyciąć (no i niebo się już totalnie rozciąga).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.