Jump to content

Obiektyw do krajobrazów i szerokich astrokadrów


grogmir
 Share

Recommended Posts

Hej. :)

 

Ponieważ na co dzień głównie fotografuję krajobrazy (zwłaszcza góry), mój zestaw obiektywów do Canona 80D to kitowe 18-55 i 55-250 IS STM  - lekkie, ze świetnym AF i całkiem ostre, zwlaszcza na swoją półkę cenową. Przymierzam się jednak do dokupienia czegoś jaśniejszego, bardziej pod kątem astro (szerokie kadry z DM, ostatnio często bywam w Bieszczadach) - idealnie by było, jakby był to tez obiektyw sprawdzający się w dzień przy szerokich krajobrazach. Super, jakby miał też autofocus, ale z tego co się orientuję, to w interesującej mnie półce cenowej (do 2000 zł) ciężko coś takiego znaleźć.

 

Z tego co zdążyłem się zorientować, to ciekawymi propozycjami są Samyang 24 mm f/1.4 i Samyang 16mm f/2.0. Zwłaszcza ten drugi mnie interesuje, bo pokrywa szerszy kąt niż moje pozostałe obiektywy, a do tego znalazłem nówkę w (chyba) świetnej cenie za 1189 zł.

 

Czy ktoś z Was może posiada któryś z tych obiektywów i mógłby polecić, bądź odradzić ten wybór? Jak z manualnym ostrzeniem w dzień, czy jest to bardzo uciążliwe? Czy są może jakieś inne ciekawe obiektywy w tej cenie (najlepiej z AF), które pominąłem?

 

Z góry dzięki za wszystkie wskazówki. :) Pozdrawiam!

Link to comment
Share on other sites

Mam tego samyanga 16 dopiero od tygodnia więc jedno zdjęcie astro wykonałem niestety napotkałem problem ze stackowaniem zdjęć ze statywu, no ale to nie wina tego konkretnego modelu tylko raczej ogniskowej. Nie jest to takie łatwe. Sam obiektyw mogę polecić, jest dość ostry przy F2.0. Aberracji chromatycznej mocnej nie ma, koma jest .

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Mam samyanga 24mm, fotografuje nim od zeszłych wakacji. Głównie DM. Kupiłem używanego za 800 zł i jest wart tych pieniędzy , ale mam wątpliwości czy za nówkę zapłaciłbym ponad 2 tyś. Jest bardzo duży i ciężki , wielkością niewiele ustępuje 135mm F2 .

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Do rozważań proponuję dorzucić Tokinę 11-20 lub starszą 11-16. Mam ten obiektyw już trochę czasu. Pod APSC to chyb najszerszy możliwy obiekty na rynku. Światło f/2.8 może nie jest tym samym co 1.4 czy 2, ale w tej ogniskowej niemożliwe jest uzyskanie jaśniejszego szkła (nie ma takich na rynku). Obiektyw jest bardzo uniwersalny, super w dzień i w nocy. Mały zoom przy stałym świetle również jest cenny.

Z wad, niestety posiada widoczną komę, choć na szerokie kadry mi nie przeszkadza. Aberracja chromatyczna jest umiarkowana. I niestety jest mało wytrzymały mechanicznie, więc kupując używkę warto umówić się na test, czy pokrętła chodzą lekko, silnik nie zgrzyta itp.

 

Mam też Samyanga 35 f/1.4 (manual rzecz jasna). Odnośnie wykorzystania w dzień, to niestety, ale zazwyczaj nie chce mi się ręcznie ostrzyć, a przy czymś mniej statycznym jest to w ogóle niemożliwe. Zazwyczaj wolę użyć gorszego i ciemniejszego obiektywu z af, niż męczyć się z ostrością. Ostrzenie jest też trudne przez jasną przysłonę, jest bardzo czuły. Trzeba przymknąć, żeby była jakaś głębia. W nocy 35 jest rewelacyjny :)

 

Ogólnie uważam, że ogniskowa 24 to już za wąsko na krajobrazy nocne do apsc. Często będzie brakować.16 już lepiej, ale to 11 jest fajne :) Zależy oczywiście co focisz.

 

Jest jeszcze Sigma 20 mm f/1.4, o której marzę. Jest af i świetna korekcja. Najszerszy obiektyw o świetle 1.4. Ale to już bardziej do pełnej klatki ma sens, gdzie osiągnie pole widzenia prawie takie jak Tokina 11 przy apsc, będąc jednocześnie 4x jaśniejszy!

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Dzięki wielkie za szybkie odpowiedzi! Poczytałem też trochę zagraniczne fora i skłaniam się ku Samyangowi 16mm f/2, ta Tokina wygląda bardzo ciekawie ale nówka jest 2x droższa od Samyanga - godzę się też z myślą, że w dzień pozostanę przy kitach Canona, a za obiektyw tylko do ujęć nocnych jestem skłonny te niecałe 1200 zł zapłacić, 2000 już byłoby mi chyba szkoda. :) Na razie jeszcze nie zamawiam, więc jeżeli pojawią się jeszcze jakieś propozycje lub opinie, to będę bardzo wdzięczny. :)

 

@MateuszW - na Sigmę jeszcze przyjdzie czas, najlepiej w komplecie z Sony A7 III. :D Ale to chyba po zmianie pracy i wzięciu kredytu...

Link to comment
Share on other sites

37 minut temu, grogmir napisał:

Tokina wygląda bardzo ciekawie ale nówka jest 2x droższa od Samyanga (...) 2000 już byłoby mi chyba szkoda.

Tak, ale Tokina jest też świetnym dziennym obiektywem. Idealnie nadaje się do uchwycenia wielkich naturalnych tworów, szczególnie w sytuacji, gdy nie możesz się dość oddalić. W USA używałem jej bardzo często zarówno w rozległych kanionach, jak i strzelistych wieżowcach :) No i fotografia wewnątrz budynków. Poszukaj na giełdach, allegro itp. Umów sie na spotkanie ze sprzedawcą, albo możliwość zwrotu po teście - ja tak kupowałem już 2 obiektywy. Wtedy cena spadnie do tej za Samyanga :) Oczywiście Samyang będzie w nocy lepszy, ale jest mniej uniwersalny, ma jedną i to nie super szeroką ogniskową.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Sprzedałem starego Nikona i też się rozglądam za jakimś obiektywem do 600D

Nie jest łatwo :-)

Już prawie zdecydowałem się na Samyanga 16mm, ale jak Mateusz pisze, pewnie by brakowało AF w dzień. Chyba że będzie się chodziło z plecakiem z obiektywami.

Na Astrobin w ich wyszukiwarce można wpisać nazwę obiektywu i pokażą się zdjęcia nim robione.

Te robione Samyangiem 16mm i Tokinami są jakieś niewyraźne. Mam nadzieję że to przez brak prowadzenia albo źle ustawione prowadzenie.

Dopiero Samyangiem 35mm lepiej wyglądają, ale wolał bym coś szerszego.

Na stronie lenstips, wygląda na to że Samyang 16mm ma najmniej wad optycznych, z tych z krótszą ogniskową. W dalszym ciągu zastanawiam się nad nim.

 

Link to comment
Share on other sites

50 minut temu, Adm2 napisał:

Te robione Samyangiem 16mm i Tokinami są jakieś niewyraźne. Mam nadzieję że to przez brak prowadzenia albo źle ustawione prowadzenie.

Dopiero Samyangiem 35mm lepiej wyglądają, ale wolał bym coś szerszego.

Podaj przykłady tych zdjęć. Generalnie Samyang 35 ma prawie idealną korekcję komy na pełnej dziurze, a aberracji chrom od f/2. Natomiast Tokina postawiona przy nim wypadnie średnio :) Ma ona zauważalną komę i umiarkowaną aberrację. To widać, ale na szerokich kadrach zazwyczaj to nie przeszkadza. W zamian za nieidealność otrzymujesz AF, zoom i jest to chyba najszerszy obiektyw przy swojej światłosile (wszystkie szersze lub równe są ciemniejsze).

Samyanga 16 nie znam ale z testów widzę, że ma odrobinę większą komę niż 35 na APSC.

Link to comment
Share on other sites

4 godziny temu, MateuszW napisał:

Podaj przykłady tych zdjęć

Tokina 11-16mm. Wszystkie zdjęcia na tej stronie są nią robione.  Nie wiem...może za dużo napatrzyłem się na za dobre zdjęcia tu na forum.

https://www.astrobin.com/search/?q=Tokina+11-16mm&d=i&t=all

 

Samyang 16mm

https://www.astrobin.com/search/?q=samyang+16mm&d=i&t=all

 

Samyang 35mm

https://www.astrobin.com/search/?q=samyang+35mm&d=i&t=all

Link to comment
Share on other sites

5 minut temu, Adm2 napisał:

Wszystkie zdjęcia na tej stronie są nią robione.  Nie wiem...może za dużo napatrzyłem się na za dobre zdjęcia tu na forum.

Ale jakoś bardziej konkretnie :) 

 

Większość ujęć w moim filmie powstała z Tokiny 11-20, reszta z Samyanga 35 i ze dwa z Samyanga 135

Zaznaczam że jedno z ujęć z Tokiny jest nieostre i wady się wzmocniły :) Jeśli chcesz, mogę podesłać Ci surowe klatki z któryś momentów.

Link to comment
Share on other sites

Godzinę temu, bas.sic napisał:

Ale mi namieszaliście w głowie. Miałem już plan kupić Irix 15mm a teraz to już nie wiem całkowicie.

pk

Bierz pod uwagę, że Tokina i Samyang 16 (co mnie zaskoczyło) są tylko do apsc. Jedynie Samyang 35 z tych trzech jest do ff no i Twój Irix. Tak więc jeśli zależy Ci na FF to trochę zmienia postać rzeczy :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 godziny temu, MateuszW napisał:

Ale jakoś bardziej konkretnie :) 

 

Większość ujęć w moim filmie powstała z Tokiny 11-20, reszta z Samyanga 35 i ze dwa z Samyanga 135

Zaznaczam że jedno z ujęć z Tokiny jest nieostre i wady się wzmocniły :) Jeśli chcesz, mogę podesłać Ci surowe klatki z któryś momentów.

Nie będę szukał najgorszego zdjęcia z Astrobin  :)

Ale z chęcią bym jedno z Twojej Tokiny zobaczył, bo tamte nie wiadomo jaką historię miały.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Our picks

    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 36 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 62 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 21 replies
    • MARS 2020 - mapa albedo powierzchni + pełny obrót 3D  (tutorial gratis)
      Dzisiejszej nocy mamy opozycję Marsa więc to chyba dobry moment żeby zaprezentować wyniki mojego wrześniowego projektu. Pogody ostatnio jak na lekarstwo – od początku października praktycznie nie udało mi się fotografować. Na szczęście wrzesień dopisał jeśli chodzi o warunki seeingowe i udało mi się skończyć długo planowany projekt pełnej mapy powierzchni (struktur albedo) Marsa.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 131 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.