Skocz do zawartości

Fotografia zmodyfikowaną lustrzanką Canon za dnia


dziki

Rekomendowane odpowiedzi

Hej!

 

Pytanie dotyczy zmodowanego Canona 700D. Czy jest możliwość takiego ustawienia aparatu, żeby sprawował się za dnia jak "normalna" lustrzanka? Próbowałem bawić się diagramem WB shift:

image.png

ale niestety w pewnych warunkach przynosiło to rezultaty a w pewnych nie. Zmiana ustawień WB na custom (wtedy brał powyższe ustawienia niezależnie od warunków) czy na Auto też nie zadziałała.

 

Da się jakoś obejść ten brak filtra? Ewentualnie jedna akcja na wszystkie zdjęcia w Lightroomie?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli mógłbym się podpiąć pod temat, to czy ktoś z oryginalnego filtra, wyjętego podczas modyfikacji, rozważał  zrobienie clipa i wkładanie go w dzień? Moje obawy są co do zbyt małego rozmiaru filtra po oddaleniu od matrycy no i korekta autofocusa.

Drugi pomysł to kupienie filtru zakręcanego na obiektyw, o charakterystyce takiej jak filtr usuwany z matrycy. Wtedy bezproblemowo zakręcamy ten filtr w dzień. Ale pytanie, czy ktoś to produkuje?

To są moje pomysły na "hardwareowe" rozwiązanie problemu :) Również myślę nad modyfikacją i zastanawiam się nad tym samym problemem, co Ty.

 

Twoja modyfikacja jest z zastępczym filtrem baadera, jak rozumiem? A powiedz, czy Canon ma opcję kompensacji ustawienia auto lekko na plus i minus? Może by to wystarczyło, gdyby dobierać tą kompensację w zależności od warunków (jest to szybsze niż zabawa w custom WB lub ten wykres który pokazujesz.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zakładając, że fotografujesz w RAW-ach, ustawienie WB w aparacie ma wpływ tylko na podgląd RAW-a np. w LR. Akcja w Lightroomie, która powinna wyrównać WB polega na kliknięciu pipetą w takie miejsce zdjęcia, które powinno być naturalnie szare na finalnej fotografii. Bardzo często tak ustawiam balans bieli swoich zdjęć, często w ten sposób usuwałem zafarb sodówek na astrofotkach (przy mojej technice, która m.in. polegała na wywołaniu RAW-a do tiffa przed stackowaniem).

Nie mam pojęcia czy pipetka zadziała na fotkę skrzywioną brakiem filtra, ale próba nie szczelba. Jeśli chcesz, podlinkuj dziennego raw-a, to się nim pobawię w LR i może coś wydumam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, MateuszW napisał:

woja modyfikacja jest z zastępczym filtrem baadera, jak rozumiem?

Bez tego filtra - z baaderem było brzydkie halo wokół gwiazd - jak aparat był podpięty do refraktora. Takie miałem info od sprzedającego + zdjęcia na dowód :)

 

9 minut temu, MateuszW napisał:

czy Canon ma opcję kompensacji ustawienia auto lekko na plus i minus? Może by to wystarczyło, gdyby dobierać tą kompensację w zależności od warunków

Hmmm ma opcję WB shift... taki bracketing. Ale to nie ten kierunek, bo będę miał 3x więcej zdjęć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Można zrobić custom white balance (fotografia białej kartki), ale to niestety nie działa w trybie auto.

 

Astronomik sprzedaje filtry eos-clip  naprawiające balans bieli po modzie
https://www.modernastronomy.com/shop/filters-wheels/astronomik/owb-original-white-balance/owb-ccd-type-3-filter-eos-clip-original-white-balance/

 

Co do wyjętego filtra to drukowałem taki eos-clip na drukarce 3d i do niego wkleiłem wyjęty filtr IR, działa to ale powoduje dużą winietę bo wyjęty fitlr jest mniejszy niż inne eos clipy.
Tak to wygląda

20190218_212416.jpg.19f715a117125c9b178c00eedee6da5a.jpg

 

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, Loki napisał:

Zakładając, że fotografujesz w RAW-ach, ustawienie WB w aparacie ma wpływ tylko na podgląd RAW-a np. w LR. Akcja w Lightroomie, która powinna wyrównać WB polega na kliknięciu pipetą w takie miejsce zdjęcia, które powinno być naturalnie szare na finalnej fotografii.

Oczywiście w rawach, oczywiście wiem na czym polegają rawy, oczywiście wiem jak wyrównać WB w Lightroomie, oczywiście że to zadziała :D Pytam o rozwiązanie "one to rule them all" - nie uśmiecha mi się ręczne ustawienie dla 600 zdjęć z wakacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, dziki napisał:

Oczywiście w rawach, oczywiście wiem na czym polegają rawy, oczywiście wiem jak wyrównać WB w Lightroomie, oczywiście że to zadziała :D Pytam o rozwiązanie "one to rule them all" - nie uśmiecha mi się ręczne ustawienie dla 600 zdjęć z wakacji.

Jeśli będziesz fotografował w trybach M, P, TV itp poza pełnym automatem to  custom white balance załatwia sprawę :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytat

Oczywiście w rawach, oczywiście wiem na czym polegają rawy, oczywiście wiem jak wyrównać WB w Lightroomie, oczywiście że to zadziała :D Pytam o rozwiązanie "one to rule them all" - nie uśmiecha mi się ręczne ustawienie dla 600 zdjęć z wakacji.

Aaaaa, to przepraszam :)

 

Edytowane przez Loki
  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, dziki napisał:

Oczywiście w rawach, oczywiście wiem na czym polegają rawy, oczywiście wiem jak wyrównać WB w Lightroomie, oczywiście że to zadziała :D Pytam o rozwiązanie "one to rule them all" - nie uśmiecha mi się ręczne ustawienie dla 600 zdjęć z wakacji.

Lightroom pozwala na opcję "Sync to all", czyli przyjęcie wszystkich takich samych ustawień do każdego w tej chwili załadowanego zdjęcia

EDIT: Chyba, że do każdego zdjęcia trzeba inne ustawienia, więc wtedy cofam :D 

  • Lubię 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, LibMar napisał:

Lightroom pozwala na opcję "Sync to all", czyli przyjęcie wszystkich takich samych ustawień do każdego w tej chwili załadowanego zdjęcia

Jasna sprawa - ale pytanie jest: jakie ustawienie zmienić globalnie, żeby skorygować masę zdjęć naświetlonych w różnych warunkach oświetlenia :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, LibMar napisał:

Lightroom pozwala na opcję "Sync to all", czyli przyjęcie wszystkich takich samych ustawień do każdego w tej chwili załadowanego zdjęcia

I można niemal dowolnie ustawiać co ma synchronizować, a co nie. Obawiam się tylko, że dzienne foty robione są w różnych warunkach. Synchronizacja sprawdzi się dla zdjęć robionych w porównywalnych warunkach oświetleniowych. I nie sądzę, żeby synchronizacja 600 klatek przebiegła sprawnie. LR niespecjalnie wydajnym programem jest.

 

Optowałbym za testowaniem podpowiedzi z ustawieniem custom WB w aparacie. IMHO jednak nadal będzie problem, jeśli warunki oświetleniowe będą znacząco różnić się od tych, które były w trakcie fotografowania białej kartki.

 

Ale... na to jest taki sposób, że w danych warunkach robi się fotkę, ustawia się na tej fotce custom WB i w ramach tej sesji powinno być w miarę ok.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 minut temu, cmku napisał:

Astronomik sprzedaje filtry eos-clip  naprawiające balans bieli po modzie
https://www.modernastronomy.com/shop/filters-wheels/astronomik/owb-original-white-balance/owb-ccd-type-3-filter-eos-clip-original-white-balance/

 

Co do wyjętego filtra to drukowałem taki eos-clip na drukarce 3d i do niego wkleiłem wyjęty filtr IR, działa to ale powoduje dużą winietę bo wyjęty fitlr jest mniejszy niż inne eos clipy.

Dzięki za informacje! To jest to czego szukałem. Dobrze też wiedzieć, że użycie oryginalnego będzie słabo działać. Pozostaje pytanie o ostrość i AF. Można by w sumie skalibrować pod wersję dzienną, bo w nocy AF się mało przydaje. Ale chyba nie ma szansy na poprawny AF w obu wersjach.

Dziki, co Ty na ten filtr?

22 minuty temu, dziki napisał:

Bez tego filtra - z baaderem było brzydkie halo wokół gwiazd - jak aparat był podpięty do refraktora. Takie miałem info od sprzedającego + zdjęcia na dowód :)

Poważnie? Mocno mnie w tym momencie zmartwiłeś. Bo bez baadera raz że nie złapie się ostrości w większości obiektywów, a dwa że w dzień to już masakra musi być z kolorem (no i aberracja w IR. Podeślesz te zdjęcia na PW?

23 minuty temu, dziki napisał:

Hmmm ma opcję WB shift... taki bracketing. Ale to nie ten kierunek, bo będę miał 3x więcej zdjęć.

Nie, to o co innego chodzi. Ale chyba tego nie masz :) W trybie auto mogę u siebie zrobić korektę WB trochę w stronę czerwonego lub niebieskiego, na stałe. Czyli wtedy auto będzie się ustawiać stale trochę przesunięty w stosunku do tego, co sam zmierzył.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do filtra baadera testowałem go już na 2 body: 550D i 700D i w każdym z nich dawał to właśnie halo jakie widać na fotkach niżej po lewej z  filtrem baadera, po prawej bez.

Długo szukałem przyczyny tych kolorowych okręgów i  na jakimś  chyba czeskim forum trafiłem na info o tym filtrze i po wy montowaniu jak ręką odjoł :)

test.thumb.JPG.920bc4117c2f0e3d37888ad868cef579.JPG

 

 

Co do autofocusa to niestety jedynie da się go używać w trybie live wiew gdzie na zasadzie detekcji kontrastu działa poprawnie :) co do   braku odległości ostrzenia bez filtra  nie spotkałem się z problemami, a kilka różnych szkieł podpinałem.

Edytowane przez cmku
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

41 minut temu, MateuszW napisał:

Dziki, co Ty na ten filtr?

Drogi skubany :|

 

41 minut temu, MateuszW napisał:

Bo bez baadera raz że nie złapie się ostrości w większości obiektywów, a dwa że w dzień to już masakra musi być z kolorem (no i aberracja w IR. Podeślesz te zdjęcia na PW?

Ejże, serio? Podpinałem 2 szkła (szerokie i tele) i AF pracuje bez zastrzeżeń.

A, przypominam że mówimy o 700D, tam (podobno, powtarzam co sprzedający napisał) są dwa filtry - mój ma usunięty tylko jeden. Brak aberracji.

 

Podeślę te zdjęcia nocne i dzienne.

 

Ja w trybie auto też ustawiałem tą korektę, ale... nie działała w każdych warunkach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

@dziki znalazłem coś ciekawego :) 

Po pierwsze, dotarłem do informacji, że w wypadku Nikona FF filtr Astronomik OWB wymaga stale podniesionego lustra - czyli focenie tylko w LV. Totalny bezsens.

Jednakże powertowałem trochę i trafiłem na ciekawą stronę:

http://www.photoir.net/filters-visible-full-spectrum/

http://www.photoir.net/howto-comparison-of-uv-and-cut-filters-on-full-spectrum/

Wychodzi na to że mamy do dyspozycji kilka filtrów, które działają praktycznie identycznie jak OWB i są tańsze:

-S8612

-BG38

-BG40

-Max Max X-NiteCC1

-Kolari Vision Hot Mirror

Oczywiście taki filtr trzeba by było nakręcić na obiektyw z przodu. W moim przypadku to super sprawa, bo pozbywam się problemu nieruchomego lustra w przypadku clipa.

Wśród tych filtrów udało mi się znaleźć, że chyba najłatwiej i najtaniej można kupić Kolari: https://kolarivision.com/product/kolari-vision-color-correcting-hot-mirror-filter-uvir-cut-filter/. Mnie interesuje wersja 77 mm, co kosztuje 105 USD (czyli 2x taniej, niż OWB!). Koszt najtańszej wysyłko do PL to 30 USD.

 

Czy jesteś zainteresowany takim filtrem @dziki? Może kupimy dwa filtry żeby podzielić się kosztem wysyłki? A może jeszcze ktoś jest zainteresowany?

Niestety nie wiem jak to z cłem i watem, obawiam się że dowalą... Ale i tak to chyba najlepsza opcja.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.