Jump to content
TomekDw

montaż Mini montaż paralaktyczny

Recommended Posts

Posted (edited)

Zainspirowany tym tematem,-

  zdecydowałem złożyć swój montaż. Pomyślałem, że opiszę etapy budowy, może się to komuś przyda. 

 

Etap 1 pozyskanie silnika: Silnik dostałem od znajomego elektryka samochodowego, dostałem też dwa inne od podnoszenia szyb , a ten jest od wycieraczek samochodowych. 

55515127_1937972806332360_5884503699765592064_n.jpg?_nc_cat=108&_nc_ht=scontent.fktw1-1.fna&oh=53738d6af749cfedcab6704e81a1a3ae&oe=5D1196DC

 

Etap 2 rozebranie: Trzeba było zdjąć czarną plastikową obudowę z wtyczką, następnie odkręcić od metalowej części czarną obudowę silnika. Potem zdjąłem płytkę z elektroniką silnika(zniszczyłem ją) i tam gdzie widoczny był wał napędowy( o ile tak to można nazwać) uciąłem go piłką do metalu, żeby został widoczny kawałek.

55596933_644699729310300_2208511611402977280_n.jpg?_nc_cat=105&_nc_ht=scontent.fktw1-1.fna&oh=2b335342bc87e45bc291ad0e8575c71d&oe=5D4D276A

Etap 3 wyliczenie przełożenia: Wyszło mi że na jeden obrót dużego koła wychodzi 56 obrotów wału, więc przełożenie jest 1:56.

 

55922073_414962979323534_7918276976207462400_n.jpg?_nc_cat=106&_nc_ht=scontent.fktw1-1.fna&oh=7df36868f13b7d460e05290bfcdad6f8&oe=5D14F158

 

 

Etap 4 dobór silnika i sterowania: No i teraz stoję przed dylematem czy silnik wybrany przez autora tamtego tematu wystarczy- https://botland.com.pl/pl/silniki-krokowe/12807-silnik-krokowy-z-przekladnia-28byj-48-5v-01a-003nm-ze-sterownikiem-uln2003.html?gclid=Cj0KCQjwhPfkBRD0ARIsAAcYycHAveMjyW_PWgIXmjtzgTp19EqFpMptfjPN2ZWwWVVYjmLXytuD0oEaAsMBEALw_wcB. Ślimacznica obraca się ze stałym oporem. Ale myślę, że jest to dość duży opór jak na tak mały moment (da się to jakoś zmierzyć?)

 

Temat założyłem też dlatego, ponieważ nie wiem jakie dobrać elementy - silnik i zasilanie. Wiadomo, najwygodniej byłoby zasilać z powerbanka lub może jakiegoś małego akumulatora. Proszę o pomoc w doborze właśnie silnika, zasilania i sterowania.

 

Silnik zamierzam połączyć z wałem sprzęgłem helikalnym dorobionym u tokarza, tak jak w poprzednim temacie, chyba że ma ktoś lepszy pomysł. Dodatkowo wymienię też smar na przekładni.

 

 

Etap 5: Złożenie elementów mechanicznych

 

Silnik połączyłem sprzęgłem elastycznym kupionym w internecie z 5mm na 8mm. Całość zamontowałem na nierdzewnej stalowej blasze , może nie wygląda to tak estetycznie jak na plexi, ale prawdopodobnie jest stabilniejsze(ale też cięższe, takie mocowanie może komuś nie odpowiadać). Gwint wychodzący z przekładni ślimakowej to 8mm x1 więc aby móc łączyć go z głowicami zamówiłem widoczną na zdjęciach przejściówkę z podstawką. Z jednej strony gwint 8mm z drugiej 3/8 cala w ten 3/8 cala będzie wkręcana śruba na którą będzie nakręcana głowica. Całość ze statywem będzie łączona za pomocą nakrętki nakręcanej na wystający statywowy gwint 3/8 " Smar na przekładni został wymieniony. Wrzucam zdjęcia konstrukcji.

IMG_0545.jpg.55b90f03970cdadb4b473f2a42046ca6.jpg

IMG_0546.thumb.jpg.04cf0b4ee3dbb1f1d053ea890d2db611.jpg

IMG_0547.jpg.1f236557725a0221723da636a613b5c0.jpg

Pozostało napisać program z dokładnym odmierzaniem czasu i pracą silnika w 1/4 kroku. Oraz zamknięcie elektroniki w jakiejś obudowie. Po skonsultowaniu się z MateuszemW  wybrałem silnik na napięcie 3.6V , a będzie on zasilany dwoma bateriami 18650 łączonymi szeregowo, lub 2x2baterie. Więcej o elektronice gdy już wszystko umieszczę w obudowie oraz gdy przypłynie do mnie arduino nano. Muszę też jeszcze wymyślić jakieś mocowanie lunetki biegunowej , może coś z druku 3d?

 

Etapy będę uzupełniał w pierwszym poście.

 

 

 

 

Edited by TomekDw
  • Like 6

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jak rozumiem lepszy silnik o mniejszym napięciu , jeśli tak to dlaczego? Jak go wybrać i jakie wybrać zasilanie.

Opcja 1: wysokie napięcie

https://botland.com.pl/pl/silniki-krokowe/3610-silnik-krokowy-jk42hs40-0504-200-krokowobr-12v-05a-043nm.html 

https://botland.com.pl/pl/akumulatory-zelowe/4113-akumulator-zelowy-12v-7ah-xtreme-5900804003304.html

https://botland.com.pl/pl/reprap/2660-sterownik-silnika-krokowego-a4988-reprap-czerwony.html

 

Opcja 2: niskie napięcie

https://allegro.pl/oferta/silnik-krokowy-jk42hs48-1204-200-krokow-obr-3-6v-7424221697

Ten silnik(polecany w innym temacie), ale w takim wypadku jakie sterowanie i zasilanie ? Czy taki sterownik : https://botland.com.pl/pl/sterowniki-silnikow-krokowych/1418-pololu-drv8834-sterownik-silnika-krokowego-low-voltage-108v-2a.html

I zasilanie jakieś 3.7V, czy może sterownik jak wyżej i zasilanie też jak wyżej, ale z jakimś obniżaniem napięcia.

Bo jak rozumiem sterownik silnika daje takie napięcie na silniki jakim jest zasilany? 

 

Jeśli zasilanie 3.7 V to może te ogniwa 18650 mam takie 2 tylko pewnie przydałby się jakiś koszyk na nie.

 

Może dla kogoś obeznanego dobrze z tematem elektorniki takie pytania mogą wydawać się głupie, ale wolę spytać niż kupić coś bez odpowiedniego zrozumienia. Najbardziej do mnie przemawia ta opcja z ogniwami i wszystko by działało na 3.7V o ile taka jest zasada.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 godziny temu, TomekDw napisał:

Jak rozumiem lepszy silnik o mniejszym napięciu , jeśli tak to dlaczego? Jak go wybrać i jakie wybrać zasilanie.

 

3 godziny temu, TomekDw napisał:

Bo jak rozumiem sterownik silnika daje takie napięcie na silniki jakim jest zasilany? 

Źle to rozumiesz. Jeśli chcesz sterować mikrokrokowo, to silnik musi być na niskie napięcie, ale zasilanie sterownika ma być z napięcia wysokiego. Sterownik musi mieć "zapas" napięcia, żeby prawidłowo (płynnie) ruszać silnikiem. Czyli bierzesz np ten silnik na 3,6V i zasilasz sterownik z 12V. Na sterowniku ustawia się ograniczenie prądu, które sprawia że po ustabilizowaniu napięcie na wyjściu sterownika stabilizuje się na tych 3,6V (sterownik je obniża PWMem). Ale w czasie przełączania mikrokroku sterownik, dzięki zasilaniu 12V ma możliwość puścić na silnik więcej mocy, na czas "ładowania się" uzwojeń. Bo energia w uzwojeniach narasta nienatychmiastowo.

Podłączając silnik 12V pod sterownik mikrokrokowy i zasilając go z 12V, będzie on chodził nierówno, skokowo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Widzę, że idziemy podobną drogą :-)

Gdzieś w grudniu zrobiłem swojego koziołka, właśnie na arduino (nano) z silnikiem 28BYJ-48 - 5V / sterownik ULN2003. Działa z powerbanka bez żadnego problemu.

 

Niestety zaczęły się problemy z drganiami, całość jednak jest dość podatna, przy czasie naświetlania 30 sekund akceptowalne jest jedno zdjęcie powiedzmy z pięciu... oczywiście samowyzwalacz lub sterowanie zdalne aparatu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No zobaczymy jak u mnie będzie, jak będzie słabo to trzeba by dospawac wzmocnienia, lub w inny sposób ograniczyć.

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 29.03.2019 o 10:35, TomekDw napisał:

Zainspirowany tym tematem,-

  zdecydowałem złożyć swój montaż. Pomyślałem, że opiszę etapy budowy, może się to komuś przyda. 

 

Etap 1 pozyskanie silnika: Silnik dostałem od znajomego elektryka samochodowego, dostałem też dwa inne od podnoszenia szyb , a ten jest od wycieraczek samochodowych. 

55515127_1937972806332360_5884503699765592064_n.jpg?_nc_cat=108&_nc_ht=scontent.fktw1-1.fna&oh=53738d6af749cfedcab6704e81a1a3ae&oe=5D1196DC

 

Etap 2 rozebranie: Trzeba było zdjąć czarną plastikową obudowę z wtyczką, następnie odkręcić od metalowej części czarną obudowę silnika. Potem zdjąłem płytkę z elektroniką silnika(zniszczyłem ją) i tam gdzie widoczny był wał napędowy( o ile tak to można nazwać) uciąłem go piłką do metalu, żeby został widoczny kawałek.

55596933_644699729310300_2208511611402977280_n.jpg?_nc_cat=105&_nc_ht=scontent.fktw1-1.fna&oh=2b335342bc87e45bc291ad0e8575c71d&oe=5D4D276A

Etap 3 wyliczenie przełożenia: Wyszło mi że na jeden obrót dużego koła wychodzi 56 obrotów wału, więc przełożenie jest 1:56.

 

55922073_414962979323534_7918276976207462400_n.jpg?_nc_cat=106&_nc_ht=scontent.fktw1-1.fna&oh=7df36868f13b7d460e05290bfcdad6f8&oe=5D14F158

 

 

Etap 4 dobór silnika i sterowania: No i teraz stoję przed dylematem czy silnik wybrany przez autora tamtego tematu wystarczy- https://botland.com.pl/pl/silniki-krokowe/12807-silnik-krokowy-z-przekladnia-28byj-48-5v-01a-003nm-ze-sterownikiem-uln2003.html?gclid=Cj0KCQjwhPfkBRD0ARIsAAcYycHAveMjyW_PWgIXmjtzgTp19EqFpMptfjPN2ZWwWVVYjmLXytuD0oEaAsMBEALw_wcB. Ślimacznica obraca się ze stałym oporem. Ale myślę, że jest to dość duży opór jak na tak mały moment (da się to jakoś zmierzyć?)

 

Temat założyłem też dlatego, ponieważ nie wiem jakie dobrać elementy - silnik i zasilanie. Wiadomo, najwygodniej byłoby zasilać z powerbanka lub może jakiegoś małego akumulatora. Proszę o pomoc w doborze właśnie silnika, zasilania i sterowania.

 

Silnik zamierzam połączyć z wałem sprzęgłem helikalnym dorobionym u tokarza, tak jak w poprzednim temacie, chyba że ma ktoś lepszy pomysł. Dodatkowo wymienię też smar na przekładni.

 

 

Etap 5: Złożenie elementów mechanicznych

 

Silnik połączyłem sprzęgłem elastycznym kupionym w internecie z 5mm na 8mm. Całość zamontowałem na nierdzewnej stalowej blasze , może nie wygląda to tak estetycznie jak na plexi, ale prawdopodobnie jest stabilniejsze(ale też cięższe, takie mocowanie może komuś nie odpowiadać). Gwint wychodzący z przekładni ślimakowej to 8mm x1 więc aby móc łączyć go z głowicami zamówiłem widoczną na zdjęciach przejściówkę z podstawką. Z jednej strony gwint 8mm z drugiej 3/8 cala w ten 3/8 cala będzie wkręcana śruba na którą będzie nakręcana głowica. Całość ze statywem będzie łączona za pomocą nakrętki nakręcanej na wystający statywowy gwint 3/8 " Smar na przekładni został wymieniony. Wrzucam zdjęcia konstrukcji.

IMG_0545.jpg.55b90f03970cdadb4b473f2a42046ca6.jpg

IMG_0546.thumb.jpg.04cf0b4ee3dbb1f1d053ea890d2db611.jpg

IMG_0547.jpg.1f236557725a0221723da636a613b5c0.jpg

Pozostało napisać program z dokładnym odmierzaniem czasu i pracą silnika w 1/4 kroku. Oraz zamknięcie elektroniki w jakiejś obudowie. Po skonsultowaniu się z MateuszemW  wybrałem silnik na napięcie 3.6V , a będzie on zasilany dwoma bateriami 18650 łączonymi szeregowo, lub 2x2baterie. Więcej o elektronice gdy już wszystko umieszczę w obudowie oraz gdy przypłynie do mnie arduino nano. Muszę też jeszcze wymyślić jakieś mocowanie lunetki biegunowej , może coś z druku 3d?

 

Etapy będę uzupełniał w pierwszym poście.

 

 

 

 

Ojej, ależ to eleganckie! Pełnym podziwu :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
1 godzinę temu, Behlur_Olderys napisał:

Ojej, ależ to eleganckie! Pełnym podziwu :)

A dziękuję :D , ale jeszcze dojdzie gdzieś obudowa na elektronikę ,jak nie zmieści się pod spodem to trochę zepsuje wygląd I znalazłem problem- ze statywu wystaje mniej więcej 6,2 mm gwintu , dochodzi jeszcze blacha, i z blachą jest go jeszcze mniej, nie wiem czy taka nakrętka będzie mi to trzymać, może powinienem wymyślić coś innego, może od spodu też jakaś wytoczona podstawka.

 

A może taka nakładka na gwint 3/8" przedłużająca go i zmieniająca na gwint metryczny 12mm czy jakiś inny , wtedy powiększyć trochę dziurę w montażu bo ma 10,2mm i nakręcać nakrętką 12mm

 

 

image.png.4e0927aafcabcb14e543234def47e5f6.png

taka nakładka, nie wiem jak to nazwać.

Edited by TomekDw

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dziś pierwsze testy, bez lunetki ciężko ustawić na biegun, pewnie źle ustawiłem no ale jakoś trzeba sobie radzić, jestem zadowolony z wyników bo głównie będę go używał do 16mm , max 55mm. Trzeba trochę usztywnić konstrukcję z tego co zauważyłem, (przy dotykaniu się chybota) No i dodać tą lunetkę biegunową bo jest ciężko bez niej. Montaż ma mały luz i musi chwilę poprowadzić, żeby go pokonać.  Wykonałem testowe zdjęcia, nie wiem na ile to błąd montażu , a na ile błąd ustawienia na biegun. Pracował na 1/4 kroku więc za mało na 135mm muszę ustawić go do 1/8 na taką ogniskową.

 

16mm 4minuty

16.thumb.jpg.23fe250573dd85c1342093853f5b2afe.jpg

 

55mm 2minuty

 

55.thumb.jpg.394d3ab60563aea72f44d890330c42b7.jpg

135mm 1 minuta

135.thumb.jpg.0df38c9dcc286e85a28a64dc937f1291.jpg

 

Wiem, że drzewa i w ogóle na zdjęciach, ale w inne strony księżyc przeszkadzał - to jest zachód.

Niestety na testy nie mam czasu bo muszę pożyczać statyw i głowicę, bo sam nie posiadam, planuję kupić, ale genesis został wyprzedany w Polsce... a chcę coś dobrego budżetowego . 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minut temu, TomekDw napisał:

Pracował na 1/4 kroku więc za mało na 135mm muszę ustawić go do 1/8 na taką ogniskową.

Dlaczego nie dasz od razu najdrobniejszego kroku jaki oferuje driver? Im drobniejszy krok, tym płynniejsza praca i mniejsze drgania. Nawet jeśli nie uzyskuje się w praktyce dokładności teoretycznej mikrokroku, to i tak będzie lepiej niż na większych krokach.

 

Ogólnie uważam wyniki za bardzo dobre. Szkoda że 135 nieostry, ale wygląda nieźle.

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minut temu, MateuszW napisał:

Dlaczego nie dasz od razu najdrobniejszego kroku jaki oferuje driver? Im drobniejszy krok, tym płynniejsza praca i mniejsze drgania. Nawet jeśli nie uzyskuje się w praktyce dokładności teoretycznej mikrokroku, to i tak będzie lepiej niż na większych krokach.

 

Bo mi napisał tak belhur, że max 1/8 kroku najlepiej. Nie ma problemu żebym użył 1/32 kroku.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minutę temu, TomekDw napisał:

Bo mi napisał tak belhur, że max 1/8 kroku najlepiej. Nie ma problemu żebym użył 1/32 kroku.

Przetestuj obie wersje.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, calla napisał:

Hej, mógłbyś zmierzyć PE tego montażu?

Bardzo chętnie , tylko powiedz mi jak to zmierzę, no i też muszę wtedy znowu pożyczyć statyw i głowicę , także nie tak prosto, ale spoko .

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 godzin temu, TomekDw napisał:

Bo mi napisał tak belhur, że max 1/8 kroku najlepiej. Nie ma problemu żebym użył 1/32 kroku.

Przyznaję się :)

Moim zdaniem poniżej 1/8 silnik chodzi nierówno... Ale może na krótkiej ogniskowej nie będzie widać. @MateuszW na pewno ma więcej doświadczenia w tej kwestii, więc polecam jego osąd nad moim :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ustawiasz ok 8 stopni od bieguna, włączasz, dajesz niskie iso i ciemną przysłonę, robisz kilka ekspozycji po 8-10 minut, tak, żeby slimak się przynajmniej z 2 razy obrócił. Stackujesz w DSS bez alignmentu, z opcją maximum. Pokaże ci potem jak ogarnąć efekt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Te ekspozycje obojętnie w którą stronę nieba? Ogniskowa jak największa? Chętnie bym to zrobił dziś, ale nie mam jak niestety.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jakbym robił testy to bym napisał. Wcześniej pisałem że muszę sobie załatwić statyw i głowice bo inaczej testu nie zrobię. Trochę minie zanim kupię.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Our picks

    • Zdjęcie Czarnej Dziury - dzisiaj o 15:00
      Pamiętajcie, że dzisiaj o 15:00 poznamy obraz Czarnej Dziury. Niezależnie od tego, jak bardzo będzie ono spektakularne (lub wręcz przeciwnie - parę pikseli), trzeba pamiętać, że to ogromne, wręcz niewyobrażalne, osiągnięcie cywilizacji. Utrwalić coś tak odległego i małego kątowo, do tego wykorzystując mega sprytny sposób (interferometria radiowa), ...no po prostu niewyobrażalne. EHT to przecież wirtualny teleskop wielkości planety. Proste?
        • Love
        • Like
      • 141 replies
    • Amatorska spektroskopia supernowych - ważne obserwacje klasyfikacyjne
      Poszukiwania i obserwacje supernowych w innych galaktykach zajmuje wielu astronomów, w tym niemałą grupę amatorów (może nie w naszym kraju, ale mam nadzieję, że pomału będzie nas przybywać). Odkrycie to oczywiście pierwszy etap, ale nie mniej ważne są kolejne - obserwacje fotometryczne i spektroskopowe.
        • Like
      • 4 replies
    • Odszedł od nas Janusz Płeszka
      Wydaje się nierealne, ale z kilku źródeł informacja ta zdaje się być potwierdzona. Odszedł od nas człowiek, któremu polskiej astronomii amatorskiej możemy zawdzięczyć tak wiele... W naszym hobby każdy przynajmniej raz miał z nim styczność. Janusz Płeszka zmarł w wieku 52 lat.
        • Sad
      • 163 replies
    • Małe porównanie mgławic planetarnych
      Postanowiłem zrobić taki kolaż będący podsumowaniem moich tegorocznych zmagań z mgławicami planetarnymi a jednocześnie pokazujący różnice w wielkości kątowe tych obiektów.
      Wszystkie mgławice na tej składance prezentowałem i opisywałem w formie odrębnych tematów na forum więc nie będę się rozpisywał o każdym obiekcie z osobna - jak ktoś jest zainteresowany szczegółami bez problemu znajdzie fotkę danej mgławicy na forum.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 22 replies
    • SN 2018hhn - "polska" supernowa w UGC 12222
      Dziś mam przyjemność poinformować, że jest już potwierdzenie - obserwacja spektroskopowa wykonana na 2-metrowym Liverpool Telescope (La Palma, Wyspy Kanaryjskie). Okazuje się, że mamy do czynienia z supernową typu Ia. Poniżej widmo SN 2018hhn z charakterystyczną, silną linią absorpcyjną SiII.
        • Thanks
        • Like
      • 11 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.