Jump to content

Mini montaż paralaktyczny


Recommended Posts

Zainspirowany tym tematem,-

  zdecydowałem złożyć swój montaż. Pomyślałem, że opiszę etapy budowy, może się to komuś przyda. 

 

Etap 1 pozyskanie silnika: Silnik dostałem od znajomego elektryka samochodowego, dostałem też dwa inne od podnoszenia szyb , a ten jest od wycieraczek samochodowych. 

55515127_1937972806332360_5884503699765592064_n.jpg?_nc_cat=108&_nc_ht=scontent.fktw1-1.fna&oh=53738d6af749cfedcab6704e81a1a3ae&oe=5D1196DC

 

Etap 2 rozebranie: Trzeba było zdjąć czarną plastikową obudowę z wtyczką, następnie odkręcić od metalowej części czarną obudowę silnika. Potem zdjąłem płytkę z elektroniką silnika(zniszczyłem ją) i tam gdzie widoczny był wał napędowy( o ile tak to można nazwać) uciąłem go piłką do metalu, żeby został widoczny kawałek.

55596933_644699729310300_2208511611402977280_n.jpg?_nc_cat=105&_nc_ht=scontent.fktw1-1.fna&oh=2b335342bc87e45bc291ad0e8575c71d&oe=5D4D276A

Etap 3 wyliczenie przełożenia: Wyszło mi że na jeden obrót dużego koła wychodzi 56 obrotów wału, więc przełożenie jest 1:56.

 

55922073_414962979323534_7918276976207462400_n.jpg?_nc_cat=106&_nc_ht=scontent.fktw1-1.fna&oh=7df36868f13b7d460e05290bfcdad6f8&oe=5D14F158

 

 

Etap 4 dobór silnika i sterowania: No i teraz stoję przed dylematem czy silnik wybrany przez autora tamtego tematu wystarczy- https://botland.com.pl/pl/silniki-krokowe/12807-silnik-krokowy-z-przekladnia-28byj-48-5v-01a-003nm-ze-sterownikiem-uln2003.html?gclid=Cj0KCQjwhPfkBRD0ARIsAAcYycHAveMjyW_PWgIXmjtzgTp19EqFpMptfjPN2ZWwWVVYjmLXytuD0oEaAsMBEALw_wcB. Ślimacznica obraca się ze stałym oporem. Ale myślę, że jest to dość duży opór jak na tak mały moment (da się to jakoś zmierzyć?)

 

Temat założyłem też dlatego, ponieważ nie wiem jakie dobrać elementy - silnik i zasilanie. Wiadomo, najwygodniej byłoby zasilać z powerbanka lub może jakiegoś małego akumulatora. Proszę o pomoc w doborze właśnie silnika, zasilania i sterowania.

 

Silnik zamierzam połączyć z wałem sprzęgłem helikalnym dorobionym u tokarza, tak jak w poprzednim temacie, chyba że ma ktoś lepszy pomysł. Dodatkowo wymienię też smar na przekładni.

 

 

Etap 5: Złożenie elementów mechanicznych

 

Silnik połączyłem sprzęgłem elastycznym kupionym w internecie z 5mm na 8mm. Całość zamontowałem na nierdzewnej stalowej blasze , może nie wygląda to tak estetycznie jak na plexi, ale prawdopodobnie jest stabilniejsze(ale też cięższe, takie mocowanie może komuś nie odpowiadać). Gwint wychodzący z przekładni ślimakowej to 8mm x1 więc aby móc łączyć go z głowicami zamówiłem widoczną na zdjęciach przejściówkę z podstawką. Z jednej strony gwint 8mm z drugiej 3/8 cala w ten 3/8 cala będzie wkręcana śruba na którą będzie nakręcana głowica. Całość ze statywem będzie łączona za pomocą nakrętki nakręcanej na wystający statywowy gwint 3/8 " Smar na przekładni został wymieniony. Wrzucam zdjęcia konstrukcji.

IMG_0545.jpg.55b90f03970cdadb4b473f2a42046ca6.jpg

IMG_0546.thumb.jpg.04cf0b4ee3dbb1f1d053ea890d2db611.jpg

IMG_0547.jpg.1f236557725a0221723da636a613b5c0.jpg

Pozostało napisać program z dokładnym odmierzaniem czasu i pracą silnika w 1/4 kroku. Oraz zamknięcie elektroniki w jakiejś obudowie. Po skonsultowaniu się z MateuszemW  wybrałem silnik na napięcie 3.6V , a będzie on zasilany dwoma bateriami 18650 łączonymi szeregowo, lub 2x2baterie. Więcej o elektronice gdy już wszystko umieszczę w obudowie oraz gdy przypłynie do mnie arduino nano. Muszę też jeszcze wymyślić jakieś mocowanie lunetki biegunowej , może coś z druku 3d?

 

Etapy będę uzupełniał w pierwszym poście.

 

 

 

 

Edited by TomekDw
  • Like 8
Link to post
Share on other sites

Jak rozumiem lepszy silnik o mniejszym napięciu , jeśli tak to dlaczego? Jak go wybrać i jakie wybrać zasilanie.

Opcja 1: wysokie napięcie

https://botland.com.pl/pl/silniki-krokowe/3610-silnik-krokowy-jk42hs40-0504-200-krokowobr-12v-05a-043nm.html 

https://botland.com.pl/pl/akumulatory-zelowe/4113-akumulator-zelowy-12v-7ah-xtreme-5900804003304.html

https://botland.com.pl/pl/reprap/2660-sterownik-silnika-krokowego-a4988-reprap-czerwony.html

 

Opcja 2: niskie napięcie

https://allegro.pl/oferta/silnik-krokowy-jk42hs48-1204-200-krokow-obr-3-6v-7424221697

Ten silnik(polecany w innym temacie), ale w takim wypadku jakie sterowanie i zasilanie ? Czy taki sterownik : https://botland.com.pl/pl/sterowniki-silnikow-krokowych/1418-pololu-drv8834-sterownik-silnika-krokowego-low-voltage-108v-2a.html

I zasilanie jakieś 3.7V, czy może sterownik jak wyżej i zasilanie też jak wyżej, ale z jakimś obniżaniem napięcia.

Bo jak rozumiem sterownik silnika daje takie napięcie na silniki jakim jest zasilany? 

 

Jeśli zasilanie 3.7 V to może te ogniwa 18650 mam takie 2 tylko pewnie przydałby się jakiś koszyk na nie.

 

Może dla kogoś obeznanego dobrze z tematem elektorniki takie pytania mogą wydawać się głupie, ale wolę spytać niż kupić coś bez odpowiedniego zrozumienia. Najbardziej do mnie przemawia ta opcja z ogniwami i wszystko by działało na 3.7V o ile taka jest zasada.

 

 

Link to post
Share on other sites
3 godziny temu, TomekDw napisał:

Jak rozumiem lepszy silnik o mniejszym napięciu , jeśli tak to dlaczego? Jak go wybrać i jakie wybrać zasilanie.

 

3 godziny temu, TomekDw napisał:

Bo jak rozumiem sterownik silnika daje takie napięcie na silniki jakim jest zasilany? 

Źle to rozumiesz. Jeśli chcesz sterować mikrokrokowo, to silnik musi być na niskie napięcie, ale zasilanie sterownika ma być z napięcia wysokiego. Sterownik musi mieć "zapas" napięcia, żeby prawidłowo (płynnie) ruszać silnikiem. Czyli bierzesz np ten silnik na 3,6V i zasilasz sterownik z 12V. Na sterowniku ustawia się ograniczenie prądu, które sprawia że po ustabilizowaniu napięcie na wyjściu sterownika stabilizuje się na tych 3,6V (sterownik je obniża PWMem). Ale w czasie przełączania mikrokroku sterownik, dzięki zasilaniu 12V ma możliwość puścić na silnik więcej mocy, na czas "ładowania się" uzwojeń. Bo energia w uzwojeniach narasta nienatychmiastowo.

Podłączając silnik 12V pod sterownik mikrokrokowy i zasilając go z 12V, będzie on chodził nierówno, skokowo.

  • Thanks 1
Link to post
Share on other sites

Widzę, że idziemy podobną drogą :-)

Gdzieś w grudniu zrobiłem swojego koziołka, właśnie na arduino (nano) z silnikiem 28BYJ-48 - 5V / sterownik ULN2003. Działa z powerbanka bez żadnego problemu.

 

Niestety zaczęły się problemy z drganiami, całość jednak jest dość podatna, przy czasie naświetlania 30 sekund akceptowalne jest jedno zdjęcie powiedzmy z pięciu... oczywiście samowyzwalacz lub sterowanie zdalne aparatu.

Link to post
Share on other sites
W dniu 29.03.2019 o 10:35, TomekDw napisał:

Zainspirowany tym tematem,-

  zdecydowałem złożyć swój montaż. Pomyślałem, że opiszę etapy budowy, może się to komuś przyda. 

 

Etap 1 pozyskanie silnika: Silnik dostałem od znajomego elektryka samochodowego, dostałem też dwa inne od podnoszenia szyb , a ten jest od wycieraczek samochodowych. 

55515127_1937972806332360_5884503699765592064_n.jpg?_nc_cat=108&_nc_ht=scontent.fktw1-1.fna&oh=53738d6af749cfedcab6704e81a1a3ae&oe=5D1196DC

 

Etap 2 rozebranie: Trzeba było zdjąć czarną plastikową obudowę z wtyczką, następnie odkręcić od metalowej części czarną obudowę silnika. Potem zdjąłem płytkę z elektroniką silnika(zniszczyłem ją) i tam gdzie widoczny był wał napędowy( o ile tak to można nazwać) uciąłem go piłką do metalu, żeby został widoczny kawałek.

55596933_644699729310300_2208511611402977280_n.jpg?_nc_cat=105&_nc_ht=scontent.fktw1-1.fna&oh=2b335342bc87e45bc291ad0e8575c71d&oe=5D4D276A

Etap 3 wyliczenie przełożenia: Wyszło mi że na jeden obrót dużego koła wychodzi 56 obrotów wału, więc przełożenie jest 1:56.

 

55922073_414962979323534_7918276976207462400_n.jpg?_nc_cat=106&_nc_ht=scontent.fktw1-1.fna&oh=7df36868f13b7d460e05290bfcdad6f8&oe=5D14F158

 

 

Etap 4 dobór silnika i sterowania: No i teraz stoję przed dylematem czy silnik wybrany przez autora tamtego tematu wystarczy- https://botland.com.pl/pl/silniki-krokowe/12807-silnik-krokowy-z-przekladnia-28byj-48-5v-01a-003nm-ze-sterownikiem-uln2003.html?gclid=Cj0KCQjwhPfkBRD0ARIsAAcYycHAveMjyW_PWgIXmjtzgTp19EqFpMptfjPN2ZWwWVVYjmLXytuD0oEaAsMBEALw_wcB. Ślimacznica obraca się ze stałym oporem. Ale myślę, że jest to dość duży opór jak na tak mały moment (da się to jakoś zmierzyć?)

 

Temat założyłem też dlatego, ponieważ nie wiem jakie dobrać elementy - silnik i zasilanie. Wiadomo, najwygodniej byłoby zasilać z powerbanka lub może jakiegoś małego akumulatora. Proszę o pomoc w doborze właśnie silnika, zasilania i sterowania.

 

Silnik zamierzam połączyć z wałem sprzęgłem helikalnym dorobionym u tokarza, tak jak w poprzednim temacie, chyba że ma ktoś lepszy pomysł. Dodatkowo wymienię też smar na przekładni.

 

 

Etap 5: Złożenie elementów mechanicznych

 

Silnik połączyłem sprzęgłem elastycznym kupionym w internecie z 5mm na 8mm. Całość zamontowałem na nierdzewnej stalowej blasze , może nie wygląda to tak estetycznie jak na plexi, ale prawdopodobnie jest stabilniejsze(ale też cięższe, takie mocowanie może komuś nie odpowiadać). Gwint wychodzący z przekładni ślimakowej to 8mm x1 więc aby móc łączyć go z głowicami zamówiłem widoczną na zdjęciach przejściówkę z podstawką. Z jednej strony gwint 8mm z drugiej 3/8 cala w ten 3/8 cala będzie wkręcana śruba na którą będzie nakręcana głowica. Całość ze statywem będzie łączona za pomocą nakrętki nakręcanej na wystający statywowy gwint 3/8 " Smar na przekładni został wymieniony. Wrzucam zdjęcia konstrukcji.

IMG_0545.jpg.55b90f03970cdadb4b473f2a42046ca6.jpg

IMG_0546.thumb.jpg.04cf0b4ee3dbb1f1d053ea890d2db611.jpg

IMG_0547.jpg.1f236557725a0221723da636a613b5c0.jpg

Pozostało napisać program z dokładnym odmierzaniem czasu i pracą silnika w 1/4 kroku. Oraz zamknięcie elektroniki w jakiejś obudowie. Po skonsultowaniu się z MateuszemW  wybrałem silnik na napięcie 3.6V , a będzie on zasilany dwoma bateriami 18650 łączonymi szeregowo, lub 2x2baterie. Więcej o elektronice gdy już wszystko umieszczę w obudowie oraz gdy przypłynie do mnie arduino nano. Muszę też jeszcze wymyślić jakieś mocowanie lunetki biegunowej , może coś z druku 3d?

 

Etapy będę uzupełniał w pierwszym poście.

 

 

 

 

Ojej, ależ to eleganckie! Pełnym podziwu :)

Link to post
Share on other sites
1 godzinę temu, Behlur_Olderys napisał:

Ojej, ależ to eleganckie! Pełnym podziwu :)

A dziękuję :D , ale jeszcze dojdzie gdzieś obudowa na elektronikę ,jak nie zmieści się pod spodem to trochę zepsuje wygląd I znalazłem problem- ze statywu wystaje mniej więcej 6,2 mm gwintu , dochodzi jeszcze blacha, i z blachą jest go jeszcze mniej, nie wiem czy taka nakrętka będzie mi to trzymać, może powinienem wymyślić coś innego, może od spodu też jakaś wytoczona podstawka.

 

A może taka nakładka na gwint 3/8" przedłużająca go i zmieniająca na gwint metryczny 12mm czy jakiś inny , wtedy powiększyć trochę dziurę w montażu bo ma 10,2mm i nakręcać nakrętką 12mm

 

 

image.png.4e0927aafcabcb14e543234def47e5f6.png

taka nakładka, nie wiem jak to nazwać.

Edited by TomekDw
Link to post
Share on other sites

Dziś pierwsze testy, bez lunetki ciężko ustawić na biegun, pewnie źle ustawiłem no ale jakoś trzeba sobie radzić, jestem zadowolony z wyników bo głównie będę go używał do 16mm , max 55mm. Trzeba trochę usztywnić konstrukcję z tego co zauważyłem, (przy dotykaniu się chybota) No i dodać tą lunetkę biegunową bo jest ciężko bez niej. Montaż ma mały luz i musi chwilę poprowadzić, żeby go pokonać.  Wykonałem testowe zdjęcia, nie wiem na ile to błąd montażu , a na ile błąd ustawienia na biegun. Pracował na 1/4 kroku więc za mało na 135mm muszę ustawić go do 1/8 na taką ogniskową.

 

16mm 4minuty

16.thumb.jpg.23fe250573dd85c1342093853f5b2afe.jpg

 

55mm 2minuty

 

55.thumb.jpg.394d3ab60563aea72f44d890330c42b7.jpg

135mm 1 minuta

135.thumb.jpg.0df38c9dcc286e85a28a64dc937f1291.jpg

 

Wiem, że drzewa i w ogóle na zdjęciach, ale w inne strony księżyc przeszkadzał - to jest zachód.

Niestety na testy nie mam czasu bo muszę pożyczać statyw i głowicę, bo sam nie posiadam, planuję kupić, ale genesis został wyprzedany w Polsce... a chcę coś dobrego budżetowego . 

  • Like 3
Link to post
Share on other sites
10 minut temu, TomekDw napisał:

Pracował na 1/4 kroku więc za mało na 135mm muszę ustawić go do 1/8 na taką ogniskową.

Dlaczego nie dasz od razu najdrobniejszego kroku jaki oferuje driver? Im drobniejszy krok, tym płynniejsza praca i mniejsze drgania. Nawet jeśli nie uzyskuje się w praktyce dokładności teoretycznej mikrokroku, to i tak będzie lepiej niż na większych krokach.

 

Ogólnie uważam wyniki za bardzo dobre. Szkoda że 135 nieostry, ale wygląda nieźle.

Link to post
Share on other sites
10 minut temu, MateuszW napisał:

Dlaczego nie dasz od razu najdrobniejszego kroku jaki oferuje driver? Im drobniejszy krok, tym płynniejsza praca i mniejsze drgania. Nawet jeśli nie uzyskuje się w praktyce dokładności teoretycznej mikrokroku, to i tak będzie lepiej niż na większych krokach.

 

Bo mi napisał tak belhur, że max 1/8 kroku najlepiej. Nie ma problemu żebym użył 1/32 kroku.

Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, calla napisał:

Hej, mógłbyś zmierzyć PE tego montażu?

Bardzo chętnie , tylko powiedz mi jak to zmierzę, no i też muszę wtedy znowu pożyczyć statyw i głowicę , także nie tak prosto, ale spoko .

Link to post
Share on other sites
14 godzin temu, TomekDw napisał:

Bo mi napisał tak belhur, że max 1/8 kroku najlepiej. Nie ma problemu żebym użył 1/32 kroku.

Przyznaję się :)

Moim zdaniem poniżej 1/8 silnik chodzi nierówno... Ale może na krótkiej ogniskowej nie będzie widać. @MateuszW na pewno ma więcej doświadczenia w tej kwestii, więc polecam jego osąd nad moim :)

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Ustawiasz ok 8 stopni od bieguna, włączasz, dajesz niskie iso i ciemną przysłonę, robisz kilka ekspozycji po 8-10 minut, tak, żeby slimak się przynajmniej z 2 razy obrócił. Stackujesz w DSS bez alignmentu, z opcją maximum. Pokaże ci potem jak ogarnąć efekt.

Link to post
Share on other sites
  • 4 weeks later...

Nadal nie było pogody do testów, chociaż statyw już przyszedł, ale znalazłem ciekawy temat jeszcze przed robieniem tego trackera - startracker  Jakby ktoś miał części i drukarkę 3d mógłby spróbować, wygląda nieźle, co myślicie o takim rozwiązaniu?

 

Edited by TomekDw
Link to post
Share on other sites

Niestety, o ile dobrze to zmierzyłem PE jest ogromne. Montaż odsunąłem od bieguna, i tak nie potrafię nadal go dokładnie ustawić, bo nie mam lunetki. Wziąłem canona 700D, 135mm obiektyw i 3 zdjęcia po 8 minut na wschód, chyba w altaira(na południu miałem chmury). Wyszło mi, że PE to 170". Teoretycznie do moich zastosowań-16mm powinno wystarczyć, wiadomo klatek i tak nie będę robił jakiś mega długich. Celem była rejstracja drogi mlecznej na szerokim kadrze. Zawsze mogę kiedyś znaleźć inną przekładnie z silnika do wycieraczek i spróbować.

 

image.png.4794dbe4084031062d41acb3f6f8a44a.png

 

 

Tutaj ustawiłem, bliżej bieguna, najlepiej jak potrafiłem, ale gorzej niż przy ostatnich próbach. Wycelowałem na południe, i 5 klatek po 1 min 135mm, widać, że ustawienie nadal jest złe. No ale patrząc na te 1 min próby to myślę, że takie 60 sek klatki z 55mm szłoby robić przy dobrym ustawieniu na polarną.

 

image.png.a222f05485ba80e32b4a38bcce8ddf32.png

 

orientacja zdjęcia jak napisane

Link to post
Share on other sites
W dniu 22.05.2019 o 17:11, calla napisał:

Biorąc pod uwagę, że SW Star Adventurer miewa po 80",nie jest tak tragicznie, i do ogniskowych <24mm starczy jako plecakowy sprzęt

z drugiej strony, Fastronem można spokojnie wyciągnąć PE < 20" a to najprostsza samoróbka ever...

wciąż mnie fascynuje ta prostota napędu śrubowego :) gigantyczne, idealne przełożenie (w Fastronie to coś koło 1/1200) ... Tylko nieporęczne i krótko się kręci :)

 

 

 

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
33 minuty temu, Behlur_Olderys napisał:

wciąż mnie fascynuje ta prostota napędu śrubowego :) gigantyczne, idealne przełożenie (w Fastronie to coś koło 1/1200) ... Tylko nieporęczne i krótko się kręci

No właśnie - coś za coś :)

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Our picks

    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 21 replies
    • MARS 2020 - mapa albedo powierzchni + pełny obrót 3D  (tutorial gratis)
      Dzisiejszej nocy mamy opozycję Marsa więc to chyba dobry moment żeby zaprezentować wyniki mojego wrześniowego projektu. Pogody ostatnio jak na lekarstwo – od początku października praktycznie nie udało mi się fotografować. Na szczęście wrzesień dopisał jeśli chodzi o warunki seeingowe i udało mi się skończyć długo planowany projekt pełnej mapy powierzchni (struktur albedo) Marsa.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 130 replies
    • Aktualizacja silnika Astropolis - zgłaszanie uwag
      Dzisiaj zaktualizowaliśmy silnik Astropolis do najnowszej wersji (głównie z powodów bezpieczeństwa). Najpoważniejsze błędy zostały już naprawione, ale ponieważ aktualizacja jest dosyć rozbudowana (dotyczy także wyglądu), drobnych problemów na pewno jest więcej. Bez was ich nie namierzymy. Dlatego bardzo proszę o pomoc i wrzucanie tu informacji o napotkanych problemach/błędach.
        • Like
      • 247 replies
    • Insight Investment Astrophotographer of the Year 2020 – mój mały-wielki sukces :)
      Jestem raczej osobą która nie lubi się chwalić i przechwalać… ale tym razem jest to wydarzenie dla mnie tak ważne, że postanowiłem podzielić się z Wami tą niezwykle radosną dla mnie wiadomością.
       
      Moja praca zajęła pierwsze miejsce w kategorii „Planety, komety i asteroidy” podczas tegorocznego konkursu Insight Investment Astronomy Photographer of the Year 2020.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 85 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.