Skocz do zawartości

Porównanie dwóch stacków (+ kilka pytań nt DSS)


Nedved

Rekomendowane odpowiedzi

Ostatnio przeglądałem sobie troszkę materiały z ostatnich miesięcy i zwróciłem uwagę na sprawę, której do końca nie rozumiem a być może powód jest błahy i oczywisty dla bardziej doświadczonych użytkowników.

 

Otóż mam tu dwa stacki (ten sam sprzęt tzn. Canon + Jupiter 21M):

https://files.fm/u/zwxtxs9y

 

1. 17 x 120s (ISO 400) przy f/4 (bez klatek kalibracyjnych)
2. 49 x 120s (ISO 1600) przy f/5.6 (+darki/biasy/flaty)

 

Otóż zauważyłem znaczącą różnicę w kolorze gwiazd. Tzn. na stacku numer 1 gwiazdy są w odcieniach żółty/pomarańczowy natomiast stack numer 2 jest jakby wyprany z barw. Zwracam uwagę, że są to surowe stacki, zrobione przy takich samych ustawieniach w DSS. Skąd ta różnica? Na moje oko im dłuższe naświetlanie tym powinno się oczekiwać lepszych barw.

 

 

I jeszcze pytanie o DSS. W zasadzie od zawsze obróbka materiału wygląda u mnie tak:
1. Otwieram klatki RAW w PS Camera RAW i zapisuje je jako 16 bit TIF.
2. Stack klatek w DSS
3. Zapisz jako (w DSS) TIF 16 bit (z opcją: embed adjustments...)

Wydaje mi się, że taki proces nie prowadzi do utraty danych przy żadnym z kroków, ale czy mam rację? Robicie podobnie? Zapisywany automatycznie przez DSS plik ma 32 bity a tu już PS odmawia współpracy. Dodatkowo konwersja z 32 bitów na 16 w PS jakoś źle wpływa na stack. Nie wiem czy macie podobne odczucia.

Z góry dzięki za odpowiedź i poświęcony czas.
 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

46 minut temu, Mateusz_D napisał:

na stacku numer 1 gwiazdy są w odcieniach żółty/pomarańczowy natomiast stack numer 2 jest jakby wyprany z barw. Zwracam uwagę, że są to surowe stacki, zrobione przy takich samych ustawieniach w DSS. Skąd ta różnica?

Generalnie taka jest natura matryc CMOS. Przy wyższym ISO ilość przejść tonalnych (ang. tonal range) jest znacznie mniejsza. Na przykład wg DxO Mark Canon EOS 60D MK II  przy ISO 100 zarejestruje 700 przejść tonalnych, przy ISO 400 już 420 przejść, a przy ISO 1600 tylko 230 przejść tonalnych. Błędy wołania RAW i obróbki pomijam.

 

/WS

 

Edytowane przez Event Horizon
Literówka
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 minut temu, Event Horizon napisał:

Generalnie taka jest natura matryc CMOS. Przy niższym ISO ilość przejść tonalnych jest znacznie niższa (ang. tonal range). Na przykład wg DxO Mark Canon 60D  przy ISO 100 zarejestruje 700 przejść tonalnych, przy ISO 400 już 420 przejść, a przy ISO 1600 tylko 230 przejść tonalnych. Błędy wołania RAW i obróbki pomijam.

 

/WS

 

Tu nawet nie ma co mówić o obróbce bo załączone stacki są bez jakiejkolwiek obróbki. Czyste pliki zaraz po DSS (w DSS nie ruszane żadne suwaki itd.). Co masz na myśli pisząc "wołanie RAW"?

Dzięki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, Mateusz_D napisał:

Ostatnio przeglądałem sobie troszkę materiały z ostatnich miesięcy i zwróciłem uwagę na sprawę, której do końca nie rozumiem a być może powód jest błahy i oczywisty dla bardziej doświadczonych użytkowników.

 

Otóż mam tu dwa stacki (ten sam sprzęt tzn. Canon + Jupiter 21M):

https://files.fm/u/zwxtxs9y

 

1. 17 x 120s (ISO 400) przy f/4 (bez klatek kalibracyjnych)
2. 49 x 120s (ISO 1600) przy f/5.6 (+darki/biasy/flaty)

 

Otóż zauważyłem znaczącą różnicę w kolorze gwiazd. Tzn. na stacku numer 1 gwiazdy są w odcieniach żółty/pomarańczowy natomiast stack numer 2 jest jakby wyprany z barw. Zwracam uwagę, że są to surowe stacki, zrobione przy takich samych ustawieniach w DSS. Skąd ta różnica? Na moje oko im dłuższe naświetlanie tym powinno się oczekiwać lepszych barw.

 

 

I jeszcze pytanie o DSS. W zasadzie od zawsze obróbka materiału wygląda u mnie tak:
1. Otwieram klatki RAW w PS Camera RAW i zapisuje je jako 16 bit TIF.
2. Stack klatek w DSS
3. Zapisz jako (w DSS) TIF 16 bit (z opcją: embed adjustments...)

Wydaje mi się, że taki proces nie prowadzi do utraty danych przy żadnym z kroków, ale czy mam rację? Robicie podobnie? Zapisywany automatycznie przez DSS plik ma 32 bity a tu już PS odmawia współpracy. Dodatkowo konwersja z 32 bitów na 16 w PS jakoś źle wpływa na stack. Nie wiem czy macie podobne odczucia.

Z góry dzięki za odpowiedź i poświęcony czas.
 

Wrzuć RAW od razu do DSS, zestackuj i obejrzyj obydwa pliki Autosave. DSS chyba ma problemy z kolorem jak wchodzą w grę klatki kalibracyjne. Może Siril?

Edytowane przez Behlur_Olderys
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, Mateusz_D napisał:

1. Otwieram klatki RAW w PS Camera RAW i zapisuje je jako 16 bit TIF.

Moim zdaniem ten krok jest całkowicie zbędny, no chyba że DSS ma problem z odczytem rawa akurat z Twojego aparatu. Jednak nie powinien też nic pogarszać, po prostu zwykła strata czasu :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.