Skocz do zawartości

Plan piera ... ktoś coś ?


komprez

Rekomendowane odpowiedzi

To pytanie i do posiadaczy jak i tych co znają się na budowlance ... to nie o to chodzi że się nie znam czy coś ale .... warto się poradzić :)

 

Otóż ... po "naczytaniu" się róznych tematów od nośnie budowy piera ... zastanawia mnie jedna rzecz ponieważ jednak coś co ma 1m sześcienny betony

to nie ma bata ... to musi "siadać" w ziemi choćby nie wiem co ... jak to jest u Was ? były korekty montażów ? 

 

Osobiście wrzucam Wam 2 koncepcje piera ... (nie zwracajcie uwagi na wymiarowanie - jednostki - są one w mm ale docelowo będą cm :) ) 

Wydaję mi się że bardziej "stabilnym" będzie wersja druga ze względu na mniejszą masę i bardziej zróżnicowaną powierznia nie pozwoli na duże odchyłki ...

 

Walcie śmiało .. przyjmę wszystko na klatę :) 

Projekt2.png

Projekt3.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To zależy od rodzaju gruntu, na ilastym lub suchym piaszczystym osiadanie będzie praktycznie pomijalne. Ważne aby podczas betonowania wylać beton na lity niewzruszony grunt.

 

Pytanie czy ten pier ma być w gruncie który w zimie będzie zamarzał, czy nad nim będzie obserwatorium/ podłoga izolowana. Bo jeżeli grunt nie będzie wystawiony na działanie mrozu to może nie ma sensu tak głęboko schodzić. Można by wtedy pomyśleć o płycie.

 

Moim zdaniem z tych dwóch koncepcja nr 1 będzie lepsza.

 

Tak czy inaczej przy tych gabarytach "stopy" możesz się nie martwić o stabilność piera :)

 

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki  @Marcinos ... dodam że tak , nad pierem obowiązkowa "buda" ... wręcz kolos w rozmiarze 2,6 x 2,6 metra z podłogą nie połączone w pierem oczywiście , podłoga będzie ponad pier. 

 

Grunt jaki posiadam niestety nie jest "znajomy" ponieważ na działce nie schodziłem poniżej .... 30-40cm ? ... to dotąd była ziemia w miarę czarna ... ponoć niżej jest glina .. cholera wie :) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nowy Sącz jest w III-ciej strefie przemarzania czyli spód fundamentu powinieneś zrobić conajmniej na 120 cm poniżej terenu.

https://muratordom.pl/budowa/fundamenty/glebokosc-przemarzania-gruntu-jak-gleboko-nalezy-posadowic-fundamenty-i-prowadzic-instalacje-wodno-kanalizacyjne-aa-hm1u-1qbz-ZfQB.html

Jak masz glinę to tym bardziej , to grunt wysadzinowy i może po większych mrozach przemieścić lub przechylić ci konstrukcję.

Poza tym sam klocek fundamentu wystarczy o wymiarach 80x80x50cm, chyba że masz tory kolejowe w pobliżu to wtedy szerszy np. 100 cm ma sens.

Ważne też by pod samym fundamentem wysypać 10-15 cm piasku jako podkład przed działaniem wody na fundament, dodatkowo stabilizując konstrukcję. Sam pier wystarczy zrobić 25x25 lub okrągły o średnicy w tej granicy.

Wrzucam przykładowy projekt wraz ze zbrojeniem.

fundament.pdf

  • Lubię 4
  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Darek_B super , dzięki za projekt ! przyda się na pewno.  Oczywiście sam pier to będzie pewnie rura kanalizacyjna 220mm :)  co do zbrojenia oczywiście będzie.

Do torów mam jakieś 1000m ponad więc .. spokojnie :) Mieszkam na uboczu też zdala drogi głównej (przelotówka 75) więc to też nie problem.

 

Co do wody w gruncie to studnia którą mam to woda jest na okoliacach 2metrów od powierzchni i nigdy wyżej nie podchodzi...  

A czy piasek nie spowoduje "przemieszczania" się piera w dół ? Jakoś tak ... mam mieszane uczucia co do tego powiem szczerze i nie wiem czy coś typu kliniec nie będzie lepsze ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

przypomnialem sobie istotna rzecz a mianowicie jak kopali mi kanalizacje ..  to na glebokosci ponad 1.5 metra rzeczywiscie byla glina ale to raczej taka ziemia gliniasta ...  do metra byla ziemia ..  moze gdzies mam fotke to wrzuce jak znajde :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, komprez napisał:

Walcie śmiało .. przyjmę wszystko na klatę :) 

Ile powiesisz na tej rurze? 10, 20, 30 kg? Jaki będzie mimośród obciążenia (jak daleko od osi będzie rozmieszczona masa) 10, 20 cm?

Myślę, że z 1 m3 betonu mocno przesadzasz. Taka masa (ok. 2000-2500 kg) fundamentu w sensie jego bezwładności w stosunku do obciążenia jest mocno przesadzona i niepotrzebna.

Jeżeli grunt jest słaby, to decydujące znaczenie ma powierzchnia fundamentu, a nie jego masa. To jeden aspekt.

Drugi aspekt, to "wysadzinowość" gruntu podczas mrozów. Jeżeli grunt jest przepuszczalny i woda spłynie poniżej strefy przemarzania, możesz śmiało wylać płytę o średnicy 1 m i grubości np. 30 cm. W zupełności wystarczy. Suchy grunt podczas mrozów nie zmieni swojej objętości, więc płyta nie zmieni położenia.

Jeżeli masz grunt wysadzinowy (nieprzepuszczalny gliniasto-ilasty), musisz sięgnąć fundamentem głębiej, poniżej strefy przemarzania. Wtedy Twój 1x1x1 m ma większy sens, choć lepszy byłby np. 0,5x0,5x2. 2 m to głębokość (wysokość) fundamentu. Ale też wtedy należałoby obsypać wokół taki słup fundamentowy mieszanką przepuszczalną (piasek, pospółka), żeby umożliwić odpływ wody poniżej strefy przemarzania.

W pierwszym przypadku grunt należy dobrze zagęścić pod fundamentem, w drugim zarówno pod jak i wokół, aby ustabilizować jego pozycję w pionie.

 

Edytowane przez diver
  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

100x100 to dobra bryła, byle poniżej strefy zamarzania jak pisano wcześniej. Skąd beton? Sam będziesz zapierniczał, czy grucha? Przywiozą taką ilość?

 

14 godzin temu, komprez napisał:

Oczywiście sam pier to będzie pewnie rura kanalizacyjna 220mm

 

Byle nie do samego dołu, tylko jako forma ponad betonowym blokiem - w sensie żeby ścianki rury nie izolowały piera od betonowego bloku oraz żeby zbrojenie z prętów fizycznie wiązało blok z pierem. Ja myslałem o dedykowanych kartonowych ruchach/tubach dostępnych w sklepach budowlanych. Temat ciekawy, sam się nad tym zastanawiałem 1-2 lata temu. A właśnie - czy ktoś budował astrobudę na ogródkach działkowych? Da się to załatwić z zarządem? W teorii "szopka na narzędzia", ale po co pod nią 1m3 betonu i słup? ;) Jak im to wytłumaczyć? Czy zwyczajnie wprost, że będzie to astrobuda? Regulamin raczej dopuszcza budowle o charakterze "działkowym". Jeżeli nawet uznają to za altanę, to jest jeden ból, największy - 3m od granicy działki.

Edytowane przez seg
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 godzin temu, diver napisał:

Ile powiesisz na tej rurze? 10, 20, 30 kg?

No ... góra 20 KG ... na pewno więcej nie wejdzie na HEQ5

 

Co do strefy przemarzania to i przepuszczalności to nie mam bajora przy ulewach ... więc wnioskuje że glina jest ale dużo niżej jak 1 metr ...

Co raz bardziej bym szedł w mniejszy pier ... chyba przesadziłem faktycznie z tym sześcianem na metr :) 

 

1 godzinę temu, seg napisał:

Skąd beton? Sam będziesz zapierniczał, czy grucha? Przywiozą taką ilość?

Z tym problemu nie będzie ... bo beton półsuchy wożą już od pół kubika ... a gdyby coś to jest zawsze workowany (gotowe mieszanki) tylko wywalic i zlać wodą ... tu jest + bo 

nie trzeba taczkować jak podupcony bo zastygnie :D defakto tak jak to robił @kubaman - wyrazy współczucia :) 

 

Oczywiście zbrojejenie będzie jak i forma do piera która nie będzie szła oczywiście do samego dołu bo to bezsens by był. Zastanawiałem sie nad papierowymi formami do filarów

ale to się nie kalkuluje ... lepsza jest zwykła rura PE kanalizacyjna (później można łatwo obrobić i ładniej wygląda)

 

1 godzinę temu, seg napisał:

A właśnie - czy ktoś budował astrobudę na ogródkach działkowych?

Co do tego to powiem Ci tak , postaw sobie domek narzędziowy a w środku walnij piera .... nikt tam nie będzie węszyć pozatym domek nie jest związany z betonem więc to nie samowola :)  Jeśli regulamin wymaga zgody na postawienie takiego domku to napisz taką prośbę że trzeba Ci na taczki, narzędzia itd ...  zarząd się zgodzi bo co :) chyba że skorumpowany :D 

A w przypadku likwidacji ? ... piera rozkuwasz i zakopujesz ... a betonowy klocek zrób sobie ciut poniżej gruntu ... obsypiesz sobie ziemią i nie będzie śladu :) 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 m od granicy działki, ale ogródki działkowe przeważnie mieszczą się na jednej działce ewidencyjnej, a granice parcel to nie to samo co działek. Poza tym proponuje budować taki pier jako np. konstrukcję hamaka. Budę tak postawić, żeby nie była trwale związana z gruntem (np na śrubach).

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, komprez napisał:

A w przypadku likwidacji ? ... piera rozkuwasz i zakopujesz ... a betonowy klocek zrób sobie ciut poniżej gruntu ... obsypiesz sobie ziemią i nie będzie śladu :) 

 

Tak planowałem zrobić ;)

13 minut temu, Kunzite napisał:

3 m od granicy działki, ale ogródki działkowe przeważnie mieszczą się na jednej działce ewidencyjnej, a granice parcel to nie to samo co działek. Poza tym proponuje budować taki pier jako np. konstrukcję hamaka. Budę tak postawić, żeby nie była trwale związana z gruntem (np na śrubach).

https://muratordom.pl/porady-ekspertow/wiata-garaz-suszarnia-aa-fuhC-jbMS-Vpgq.html

 

No właśnie, czy granica działki to granica po obwodzie ogródków działkowych, czy to również granice pomiędzy "sąsiadami"?

Patrząc na te ogródki działkowe, to mało kto zachowuje te reguły. Wydaje mi się, że podpierają się tym, że działki nie przekraczają 16m szerokości i wtedy odległość minimalna to 1.5m. Ale nawet 1.5m mi szkoda, bo najchętniej zastawiłbym budą widok na skąpo ubrane zaawansowane wiekiem małżeństwo opalające się obok. To nie jest widok który się szybko zapomina. A obok posadziłbym np Thuje, aczkolwiek te akurat smakują sarnom :).

 

25 minut temu, Kunzite napisał:

Budę tak postawić, żeby nie była trwale związana z gruntem (np na śrubach).

Grunt ma nachylenie kilkunastu stopni, a buda musiałaby stać dłuższym bokiem wzdłuż "stoku", więc w grę wchodzi stawianie jej na betonowych słupkach wylanych na rogach w celu zniwelowania pochylenia terenu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, komprez napisał:

Co raz bardziej bym szedł w mniejszy pier ... chyba przesadziłem faktycznie z tym sześcianem na metr :)

Polecam kanał.

Edytowane przez seg
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, komprez napisał:

tzn jak to rozumiec ? 3m od granic działki możesz stawiać jakąkolwiek szopę ? to ile ma ta działka szerokości ?

"budynek na działce budowlanej należy sytuować w odległości od granicy z sąsiednią działką budowlaną nie mniejszej niż:

1) 4 m - w przypadku budynku zwróconego ścianą z otworami okiennymi lub drzwiowymi w stronę tej granicy;

2) 3 m - w przypadku budynku zwróconego ścianą bez otworów okiennych lub drzwiowych w stronę tej granicy.

Jednocześnie ust. 3 przewiduje, iż w zabudowie jednorodzinnej dopuszcza się:

1) sytuowanie budynku ścianą bez otworów okiennych lub drzwiowych bezpośrednio przy granicy z sąsiednią działką budowlaną lub w odległości mniejszej niż 3 metry od granicy, lecz nie mniejszej niż 1,5 m, na działce budowlanej o szerokości mniejszej niż 16 m;"

 

Lokalizacja altany na działce

W § 44 pkt 5 regulaminu ROD wyraźnie zapisano, że odległość altany od granicy działki nie może być mniejsza niż 3 metry. W regulaminie ROD nie ma jednak żadnego przepisu, który zezwalałby na wybudowanie altany w odległości mniejszej niż 3 metry za zgodą sąsiada lub zarządu ROD. Jeżeli nie przewidziano takiej możliwości w uregulowaniach prawnych, to znaczy, że altany nie można pod żadnym pretekstem zbudować w odległości mniejszej niż wskazana. Regulamin nie upoważnia bowiem żadnego organu Związku na wyrażenie takiej zgody, dlatego zarząd ROD nie ma prawa jej udzielić.

W związku z tym, że taras stanowi integralną część altany, to jego odległość od granicy działek powinna również wynosić 3 metry.

Jeżeli działka jest bardzo wąska lub nietypowo umiejscowiona i nie da się na niej wybudować altany w taki sposób, aby zachować odległość 3 metrów od granicy działki, wtedy plan zagospodarowania ROD określa miejsce usytuowania altany. Działkowiec zobowiązany jest wówczas wybudować altanę zgodnie z tym planem. Jest to jedyne możliwe odstępstwo od zachowania reguły 3 metrów przewidziane prawem.

 

Jednak granica sąsiednich działek to TA granica ;) Działka nie jest prostopadłościanem. Powiedzmy że jej długość jest taka sama po obu stronach, ale szerokość od frontu kilkanaście metrów a z tyłu jakieś 8-9. I właśnie ten tył mnie interesuje. Taki trapez jednoramienny którego dłuższa podstawa to przód działki i od prawej strony zwęża się ku tyłowi. Generalnie w miejscu gdzie widziałbym budę nie przekracza 9m.

Edytowane przez seg
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podajesz artykuł o budynkach i rozporządzenie w sprawie warunków technicznych... które dotyczy budynków, a nie obiektów małej architektury, jak prawo budowlane takie obiekty nazywa jak właśnie szopka na obserwatorium. Taki obiekt nie jest budynkiem wg definicji prawa budowlanego ani ewidencji gruntów i budynków. Żaden przepis nie ogranicza budowy obiektów małej architektury względem granic działki.

Cytat

Grunt ma nachylenie kilkunastu stopni, a buda musiałaby stać dłuższym bokiem wzdłuż "stoku", więc w grę wchodzi stawianie jej na betonowych słupkach wylanych na rogach w celu zniwelowania pochylenia terenu.

Więc trwale zwiążesz z gruntem tylko wylany beton, a szopkę tylko przykręcisz. Wtedy masz kolejny argument, bo budynkiem jest obiekt trwale związany z gruntem (prawo budowlane)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, seg napisał:

 

Jednak granica sąsiednich działek to TA granica ;) Działka nie jest prostopadłościanem. Powiedzmy że jej długość jest taka sama po obu stronach, ale szerokość od frontu kilkanaście metrów a z tyłu jakieś 8-9. I właśnie ten tył mnie interesuje. Taki trapez jednoramienny którego dłuższa podstawa to przód działki i od prawej strony zwęża się ku tyłowi. Generalnie w miejscu gdzie widziałbym budę nie przekracza 9m.

Prostopadłościanem? Działki są figurami płaskimi. Jeśli granica działki pokrywa się z granicami parcel ogródków i obowiązuje jaskiś regulamin dla tych terenów to trzeba dokładnie go przeanaallizować. Altana to trochę inny obiekt - jaką powierzchnię ma mieć ta buda. Trzeba zrobić z tego składzik na narzędzia ogrodnicze itp.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

24 minuty temu, Kunzite napisał:

Prostopadłościanem?

Prostokątem, czepiasz się jak ja ;) Sama buda jakieś 3mx2m, wysokość zależna od obliczeń po wypoziomowaniu. No jeżeli buda na narzędzia nie jest traktowana jako altana to być może da się, ale jak czytam ,że jest potrzebna pisemna zgoda sąsiada na żywopłot  pomiędzy działkami.. kto to wymyśla?!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, komprez napisał:

a gdyby coś to jest zawsze workowany (gotowe mieszanki) tylko wywalic i zlać wodą

O tym nie wiedziałem. Konkretnie który byłby najlepszy? Jakaś klasa etc.? Na działce na której planowałem budowę jest problem z dojazdem gruchy, musiałaby przyjechać ta z wysięgnikiem i sięgać przez sąsiednią działkę z drogi. Myślę, że betoniarnia by mnie olała. A sposób, który Ty opisałeś byłby najlepszy. Czy osiadasz doświadczenie w takich pracach? W ogóle czy do tego potrzeba betoniarki i czy można taki dół 1m3 zalewać warstwami? Nie wpłynie to negatywnie na cokół piera?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Kunzite napisał:

Taki obiekt nie jest budynkiem wg definicji prawa budowlanego ani ewidencji gruntów i budynków

Możesz podać źródło tych niesamowitych rewelacji ? Chyba mylisz pojęcia budowli i budynku. Altana jest budynkiem, tylko nie przeznaczonym na stały pobyt ludzi, czyli nie do zamieszkania.

Jeśli ogródki działkowe to jedna działka ewidencyjna to wymóg 3 m dla ściany bez okien tyczy się wyłącznie granic ewidencyjnych a nie umownym granic placyków poszczególnych działkowców. To już reguluje wspólnota i to w zarządzie należy dowiedzieć się jakie mają wymagania dla altan ,wiat czy budynków gospodarczych.

3 godziny temu, Kunzite napisał:

Budę tak postawić, żeby nie była trwale związana z gruntem (np na śrubach).

Ale dlaczego, co to zmieni? Pewnie myślisz o obiekcie tymczasowych ale tu nie ma sensu przywoływać takich przepisów, wystarczy zwykły normalny fundament pod budkę bez dodatkowego wydziwiania. :)

Godzinę temu, seg napisał:

Jakaś klasa etc.?

Wystarczy zwykły beton C15.

Godzinę temu, seg napisał:

czy można taki dół 1m3 zalewać warstwami? Nie wpłynie to negatywnie na cokół piera?

Możesz zalać najpierw stopę fundamentową , potem pier. Inaczej bym tego nie dzielił.

 

ps. Prawo Budowlane Art.3 ust. 2 budynek – należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach;

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, Darek_B napisał:

Możesz zalać najpierw stopę fundamentową , potem pier. Inaczej bym tego nie dzielił.

Miałem na myśli samą stopę, swoją moc przerobową i pojemność betoniarki - nie jestem w stanie wylać 1m3 na raz, więc byłoby warstwami (tyle ile przerobi na raz betoniarka i zdążę to załadować i przemieszać). Nie mam uczulenia na pracę fizyczną, ale lubię wcześniej wiedzieć, czy kolejna warstwa zwiąże się z poprzednią i ile czasu max mogę zwlekać z jej wylaniem. W końcu 1m3 to duuużo ładowania i mieszania. Planowałem wylać stopę z której wystawałoby zbrojenie piera, a następnie samego piera w postawionej na stopie rurze tekturowej. Ile trzeba czekać, aż teka stopa zwiąże zanim będzie można odlać pier?

Edytowane przez seg
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 minut temu, Darek_B napisał:

Wystarczy zwykły beton C15

Im wyższy nr tym lepszy beton do naszego zastosowania, czy niekoniecznie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tu beton pracuje prawie wyłącznie na ściskanie, wystarczy C15 ale jak chcesz możesz kupić, zrobić C20 jeśli różnica w cenie będzie akceptowalna.

Najważniejsze dla wytrzymałości będzie zbrojenie (zerknij w rysunek). Koledzy już o tym pisali.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli o ile dobrze rozumiem po zalaniu cokołu ze zbrojeniem z cokołu wystaje 19cm (lub więcej) zbrojenia. Czekam aż to zwiąże. Następnie mocuję do tego drutami zbrojenie piera, nakładam rurę, centruję zbrojenie, poziomuję rurę, stabilizuje całość i zalewam betonem? Po zalaniu wkładam talerz z trzema przykręconymi co 120' prętami gwintowanymi?

Edytowane przez seg
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.