Skocz do zawartości

Pomoc w wyborze sprzętu do astrofotografii


AntaRReS

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

Chciałbym prosić was o pomoc w wyżej wymienionym temacie. Obecnie jestem posiadaczem teleskopu Sky-Watcher BK 1309 EQ2 Newton i w najbliższym czasie planuje "lekki" upgrade sprzętu i chciałbym też zmienić jego przeznaczenie. Dotychczas używałem go jedynie do obserwacji księżyca, planet i dosłownie kilku lepiej widocznych gromad gwiazd i jaśniejszych mgławic (a właściwie mgławicy* bo tylko "Oriona" miałem okazje oglądać) a teraz chciałbym swoją przygodę z nocnym niebem przenieść w kierunku astrofotografii zarówno obiektów głębokiego nieba jak i obiektów układu słonecznego.

 

Na wstępie dodam jeszcze, że mieszkam w średniej wielkości mieście (Radom) na obrzeżach, na osiedlu domków jednorodzinnych. Prawie na każdej ulicy są stare lampy sodowe poza jedną jedyną ulicą (przy której mieszkam), gdzie zamontowane są bieluśkie LEDy. Poza własnym podwórkiem mam też możliwość rozstawienia sprzętu na terenach wiejskich gdzie tego zanieczyszczenia świetlnego jest trochę mniej niż w mieście.


Przechodząc do tematu.
W najbliższym czasie planuje zakupić montaż paralaktyczny HEQ5 PRO i na jego podstawie stworzyć set do:

- obrazowania planet:

     - ww. montaż

     - Sky-Watcher 130/900 Newton

     - Kamera do obrazowania planet - ZWO ASI 290MM

     - Teleskop do guidingu (Tu jestem kompletnie zielony jaki wybrać bo jeszcze nic o nich nie czytałem)

     - Kamera do guidingu - ZWO ASI 120MM-S

     - Filtry RGB

 

- DSów:

     - ww. montaż

     - Sky-Watcher BK 150/750 OTAW Refraktor

     - Kamera główna - ???

     - Teleskop do guidingu - ???

     - Kamera do guidingu - ZWO ASI 120MM-S

     - Filtry

 

I tu chciałem się zapytać doświadczonych w astrofotografii osób:
- Czy podany montaż będzie się nadawał do tych setupów?

- Czy te konkretne teleskopy pod względem optycznym będą się nadawać do swojej roli?

- Jaką kamerę wybrać do DSów? (chciałbym żeby miała chłodzenie, była „czarno biała” i żeby na zdjęciach w miarę możliwości było jak najmniej szumu a jeśli chodzi o zakres cenowy to ciężko mi się określić… ogólnie chciałbym, żeby surowe zdjęcia wychodziły w bardzo dobrej jakości do późniejszej obróbki, ale też zdaje sobie sprawę ile kosztują dobre kamery do DSO, więc jakby ktoś poradził jaka kamera nada się do tego setupu w zakresie +/- 2500zł byłbym wdzięczny (mogą być też bardziej budżetowe wersje jeśli w niższym przedziale cenowym można znaleźć coś dobrego))

- Jaki teleskop do guidingu (i czy będzie możliwość montowania go zarówno na Newtona jak i na Refraktor)

- Jaka jest różnica między „ASI120MM” a „120MM Mini”?

- Czy w przypadku ulicznych latarni LEDowych zdjęcia głębokiego nieba z podwórka można z miejsca spisać na straty?

- Skąd wiadomo czy dana kamera jest optymalna do danego układu optycznego?

 

Nadmienię jeszcze, że jestem całkowicie świeży w tej tematyce, nigdy nie miałem styczności z fotografią w praktyce i jedyną szczątkową wiedzę z zakresu astrofotografii posiadam z anglojęzycznych tutoriali YouTubowych, więc za ewentualne gafy w poście przepraszam.

Z góry dziękuje za pomoc i pozdrawiam. :)

 

_

Poprawione formatowanie - powinno być ok teraz z wyświetlaniem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość wessel

Na szybko przy sniadaniu - resztę moze za godzinę dwie - do planet nie potrzebujesz  guidera.  Natomiast użycie zaproponowanego Newtona jest oczywiście możliwe, ale obraz planet nie będzie powalajacy ze względu na małą aperturę i krótką ogniskową.  Warto skorzystać z jakiegoś kalkulatora pola widzenia i zobaczyć jakie obrazy planet Twój setup będzie tworzył. Oczywiście można zastosować Barlowa , ale to nie powiększy apertury a apertura to szczegół! Montaż w zupełności wystarczajacy do zestawu planetarnego, nawet z nieco większym Newtonem do 200 mm apertury.

Natomiast jest wylistowany refraktor to ten, to jest porażka. W astrofoto DS raczej nie sprawdza się. Aberracja chromatyczna i sferyczna zniweczy wysiłki i nie będziesz miał dobrych efektów. Do DSów proponuję zacząć od np TS 65Q - czyli quadrupletu ze skorygowanym polem. O kamerze to temat rzeka, teraz nie zdążę. Montaż nadaje sie do ogniskowych do 750 mm i wagi setupu nie większej niż 7 kg.

Reszta potem.

Edytowane przez wessel
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co prawda nie jestem astrofotografem, ale tak jakoś nie widzę za specjalnie achromatu w astrofoto... Chyba że kolega AntaRRes chce w ramach obróbki zdjęć usuwać aberrację chromatyczną...

 

Dodatkowo  moim zdaniem sam refraktor wymagałby wymiany wyciągu - ten co jest w standardzie to (podobno) nawet w przypadku wizuala straszne dziadostwo...

A w astrofoto wymagania co do wyciągu są znacznie wyższe niż w przypadku wizuala...

 

Inną sprawą jest montaż - nie wiem, czy HEQ5 da radę z tak ciężkim refraktorem i całym osprzętem porządnie robić zdjęcia...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

51 minut temu, Zywis napisał:

Czy tylko u mnie tekst pierwszego posta jest prawie w kolorze tła?

U mnie też, pewnie masz ustawiony ciemny motyw i niektóre wklejone do postu teksty są wklejane z formatowaniem zewnętrznym i wtedy jest takie szare ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć,

 

9 godzin temu, AntaRReS napisał:

Teleskop do guidingu (Tu jestem kompletnie zielony jaki wybrać bo jeszcze nic o nich nie czytałem)

W zalezności od tego jakie tuby chcesz prowadzić na montażu. Szukaczoguider jest ok, ale przy dużych różnic skali może już mieć problemy z prowadzeniem. Dobrym rozwiązaniem jest albo OTA 80/400 Sky Watcher'a lub dedykowany guider od ZWO (60/260 bodajże).

 

9 godzin temu, AntaRReS napisał:

- Czy podany montaż będzie się nadawał do tych setupów?

@wessel napisał powyżej jednakże uważam, że wszystko zależy od stanu montażu. Jeśli jest opaskowany, dobrze wyserwisowany i wyregulowany to i 1000mm pociągnie podczas bezwietrznej pogody ( @maciek z pokazuje że się da ). okolice 500mm (typowa ogniskowa mgławicowa) pociągnie bez najmniejszego problemu.

 

9 godzin temu, AntaRReS napisał:

- Czy te konkretne teleskopy pod względem optycznym będą się nadawać do swojej roli?

900mm na planety to mało i refraktor 150/750 to nie dobry wybór. Można by tyle napisać. Zamiast refraktora proponuję odpowiednik tych parametrów ale w systemie Newtona. To dobra tuba, łatwa do utrzymania i skolimowania - sporo zdjęć nią zrobiłem i nigdy nie narzekałem. Oczywiście nie wolno zapominać o flattenerze/korektorze komy, który jest konieczny do astrofotografii. Do planet włóż jakiegoś porządnego barlowa 2x do tego njutka 120/900 - 1800mm ogniskowej już coś pokaże.

 

9 godzin temu, AntaRReS napisał:

Jaką kamerę wybrać do DSów? (chciałbym żeby miała chłodzenie, była „czarno biała” i żeby na zdjęciach w miarę możliwości było jak najmniej szumu a jeśli chodzi o zakres cenowy to ciężko mi się określić… ogólnie chciałbym, żeby surowe zdjęcia wychodziły w bardzo dobrej jakości do późniejszej obróbki, ale też zdaje sobie sprawę ile kosztują dobre kamery do DSO, więc jakby ktoś poradził jaka kamera nada się do tego setupu w zakresie +/- 2500zł byłbym wdzięczny (mogą być też bardziej budżetowe wersje jeśli w niższym przedziale cenowym można znaleźć coś dobrego))

Ojj temat rzeka. Chcesz kamerę monochromatyczną a pomyślałeś o kole filtrowym? Takie kamery wymagają filtrów (co prawda napisałeś ten punkt w specyfikacji ale nie wiem czy wiesz ja je się mocuje). Dobrej jakości klatki będziesz miał jak będziesz zbierał materiał pod ciemnym niebem - czy to CMOS czy CCD, szumu pozbędziesz się zbierając odpowiednią ilość materiału a nie parę klatek i liczenie na idealnie gładkie zdjęcie. Jeśli chodzi o kamerę to może uda CI się wyrwać coś na KAF8300 (popularny Atik 383L+ czy QHY9 czy SBIG ST8300 lub pochodne) - pewnie będziesz musiał dołożyć trochę ale ta matryca, mimo, że jest stara to udowodniła swoją jakość w astrofotografii. Z CMOSów to ciężko powiedzieć - może ASI1600 ale to dużo poza Twoim budżetem. W przypadku CMOSów zyskasz tyle, że skrócisz czas naświetlania pojedynczej klatki (mniejsze wymagania co do prowadzenia), ale niejednokrotnie będziesz musiał uzbierać więcej materiału niż z CCD. Kamera do DSów to jest bardzo ważny element układanki - dużo ważniejszy niż kamera do planet.

 

10 godzin temu, AntaRReS napisał:

- Jaka jest różnica między „ASI120MM” a „120MM Mini”?

Obudowa :-)

 

10 godzin temu, AntaRReS napisał:

- Czy w przypadku ulicznych latarni LEDowych zdjęcia głębokiego nieba z podwórka można z miejsca spisać na straty?

Lampy sodowe (i pochodne) emitują światło w konkretnym zakresie spektrum elektromagnetycznego - a filtry ALP (Anti Light Pollution) wycinają ten zakres. LED emituje światło w całym zakresie światła widzialnego, więc wpływa na każdy składnik, jaki chcesz naświetlić (kolor, luminancję, czy wąskie pasmo)... więc sam sobie odpowiedz.

 

10 godzin temu, AntaRReS napisał:

- Skąd wiadomo czy dana kamera jest optymalna do danego układu optycznego?

Każdy układ optyczny ma graniczną rozdzielczość jaką jest w stanie "podać" na matrycę - przykłądowo jeśli ta rozdzielczość mieści się w 1pikselu matrycy to wtedy gwiazda ma 1px, jeśli natomiast ma większą (gorszą) rozdzielczość to ta gwiazda na matrycy będzie zajmować kilka pikseli. Tak w ogromnym skrócie.

 

Kamery CCD mają ten plus, że mają duże piksele, przez co "pasują" do większości teleskopów, CMOSy mają zdecydowanie mniejsze piksele i optyka powinna być dobra by dopasować je do siebie. Im mniejszy piksel tym lepsza optyka - jednakże gdybyśmy mieli myśleć tylko w ten sposób to tylko nieliczni robili by zdjęcia. Ja robię ASI1600 z popularnym refraktorem SW ED80 i zdjęcia wychodzą dobre (tak sądzę :-D ) :-) Tak więc na początku nie przywiązywałbym do tego wielkiej uwagi (moja subiektywna opinia).

 

Paweł

 

 

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość wessel

Paweł napisał: " LED emituje światło w całym zakresie światła widzialnego, więc wpływa na każdy składnik, jaki chcesz naświetlić (kolor, luminancję, czy wąskie pasmo)... więc sam sobie odpowiedz. " i generalnie ma rację , ale ja bym nie demonizował tematu. Czy takie zdjęcie:

O6pSU7PeDv0I_16536x16536_wmhqkGbg.jpg

 

To jest złe zdjęcie? A ono zostało zrobione w warunkach jak poniżej, tzn. ok. 8 metrów od jednej ulicznej latarni ledowej i ok. 20 od drugiej. Gdzie stoi teleskop- widać..

F85AE06B-F339-4A15-AD24-500341FE0C8C.jpeg

 

Ta osłona jest tylko po to, aby osłonić teleskop i kamerę od bezpośredniego światła od latarni. Czyli LRGB - można w pewnym ograniczonym zakresie, jasne galaktyki ( mgławice raczej nie), a narrowband zupełnie spokojnie. Tajemnicą jest stosowanie setupu o małym polu widzenia, w moim przypadku jest to 40 na 30 minut kątowych i skala 0.7 arcsec/piksel

 

Edytowane przez wessel
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuje za odzew :)

Jeśli chodzi o wcześniejszy wybór tego refraktora 150/750 do planowania mojego setup'u wynikał on z tego, że wcześniej w głównej mierze oglądałem się tylko i wyłącznie za Newtonami i... początkowo planowałem wybrać tubę 250/1200 lecz kręcąc się trochę po forach doczytałem, że montaże za ~4000zł utrzymałyby go lecz nie nadawałyby się do jakiejś sensowniejszej fotografii. Chyba wtedy wyczytałem, że minimum EQ6 byłoby potrzebne do tej tuby, ale jak zobaczyłem jego cenę to wyszedłem z założenia, że nawet jeszcze nie zacząłem nic działać w tematyce zdjęć nieba (i też podobno DSy na takiej wartości ogniskowej nie należą do najprostszych), więc stwierdziłem, że kupie coś lżejszego co utrzyma się na tańszym montażu i w głównej mierze zwracałem uwagę na aparaturę (stąd padł wybór właśnie na 150/750 refraktor (i też przez to, że byłem przekonany, że teleskopy o aparaturze np. 80mm dadzą blady obraz ale teraz do mnie dotarło, że one mają krótką ogniskową więc to powiększenie nie będzie tak zaciemniać obrazu :D). Teraz już wiem, że na początek do DSów postaram się wybrać coś z szerokim polem widzenia jak np. TS 65Q albo SW 80ED.

Co do warunków obserwacyjnych to aż tak ekstremalne nie są, żeby przysłaniać teleskop dywanem :D na szczęście domy i drzewa robią za osłonę choć z drugiej strony ucinają fragmenty nieba blisko horyzontu. Także cieszy mnie to, że mimo takich warunków jak u @wessel można wykonywać fajne zdjęcia :)

Wracając jeszcze do obrazowania planet (bo to będzie prawdopodobnie pierwszy zestaw który będę składał z racji na cenę i też tego, że chyba jakoś za miesiąc będzie opozycja Jowisza więc to będzie dobra okazja to fotografowania)

 

8 godzin temu, Pav1007 napisał:

Do planet włóż jakiegoś porządnego barlowa 2x do tego njutka 120/900 - 1800mm ogniskowej już coś pokaże.

Aktualnie mam "GSO 2x Barlow Lens T2-1,25" Fully multi coated" więc mam nadzieje, że będzie się nadawać, bo np. ta soczewka z zestawów dawanych do SkyWatchera BK1309 to jest jakieś nieporozumienie :D
A jeszcze co do tej ogniskowej teleskopu i kamer. Znalazłem w internecie 2 całkiem przydatne strony z kalkulatorami + czytam artykuły z 2 ostatnich linków odnośnie planet:
https://astronomy.tools/calculators/ccd_suitability
https://astronomy.tools/calculators/field_of_view/
https://starizona.com/tutorial/planetary-imaging/

http://www.alpo-astronomy.org/publications/Presentations/Owens - Planetary Imaging.pdf

i tutaj nachodzi mnie parę pytań.

Według tych kalkulatorów przy tym zestawie:
ASI 290MM, Dobson 305/1500, Barlow x3 i przy dobrym seeingu wychodzi że obraz będzię lekko "over-sampled" tymczasem osoba z takim zestawem dała rade zrobić takie zdjęcie:
https://www.astrobin.com/346550/?nc=all
Czy zatem wartości podawane przez te kalkulatory należy traktować poglądowo przy wyborze sprzętu czy faktycznie lepiej być takim purystą z wymierzoną co do 0.1 wartością arcsec/pix?
I jeszcze druga kwestia która mnie zastanawia. Kalkulator jest do matryc CCD. (I tu już pytanie jako kompletnego laika w tych kwestiach) Czy wyliczane przez niego wartości będą pasowały do matryc CMOS? (nie chodzi mi o samo to jakie arcsec/pix wyjdzie tylko o to czy dla CCD i CMOS OPTYMALNA wartość arcsec/pix jest taka sama czy inna)

I w sumie jeszcze tak z czystej ciekawości zapytam czy np. taka tuba 250/1200 nadaje się zarówno do planet jak i DSO o małych rozmiarach kątowych? :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.