Skocz do zawartości

Wymiana pasków w HEQ5


SzymonP

Rekomendowane odpowiedzi

Potrzebuję wymienić pasek w moim HEQ5. Oryginalny pasek od belt moda mogę kupić tutaj http://www.rowanastronomy.com - macie jakieś doświadczenie z zakupami bezpośrednio z tej strony? Ile czasu może zająć przesyłka?

Zakładam, że rowanastronomy nie jest producentem pasków i zamawiają je normalnie na rynku, więc czy stoi coś na przeszkodzie żebym zamontował pasek od jednego z lokalnych dostawców? np. https://www.ebmia.pl/zebaty-t251775-p-604.html . Macie jakieś doświadczenia? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wg instrukcji Beltmoda pasek ma wymiary: 6mm wide x 2.5mm pitch x 177.5 long. Pasek ma 71 zębów. Przejrzałem katalogi i odpowiadałby tutaj pasek 6 T2.5 - 177.5 - jeśli ktoś jest w stanie to potwierdzić to będę wdzięczny.

 

edit:

Odlędziny drugiego paska potwierdzają, że jest to pasek 6 T2.5 - 177.5. Sprawdzę w boju "zamiennik z katalogu", który teoretycznie powinien być wykonany wg tej samej normy i dam znać. Jeśli profil zęba i wymiary zgadzają się to pozostaje kwestia sztywności na rozciąganie paska, która może wpłynąc na precyzje przeniesienia korekt guidingu (norma pewnie reguluje same wymiary i typoszereg, a to producent  decyduje czy wykonać pasek z gumy od majtek). Będę wdzięczy za info jeśli ktoś ma jakieś doświadczenie w tym temacie.

Edytowane przez SzymonP
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, SzymonP napisał:

Wg instrukcji Beltmoda pasek ma wymiary: 6mm wide x 2.5mm pitch x 177.5 long. Pasek ma 71 zębów. Przejrzałem katalogi i odpowiadałby tutaj pasek 6 T2.5 - 177.5 - jeśli ktoś jest w stanie to potwierdzić to będę wdzięczny.

 

edit:

Odlędziny drugiego paska potwierdzają, że jest to pasek 6 T2.5 - 177.5. Sprawdzę w boju "zamiennik z katalogu", który teoretycznie powinien być wykonany wg tej samej normy i dam znać. Jeśli profil zęba i wymiary zgadzają się to pozostaje kwestia sztywności na rozciąganie paska, która może wpłynąc na precyzje przeniesienia korekt guidingu (norma pewnie reguluje same wymiary i typoszereg, a to producent  decyduje czy wykonać pasek z gumy od majtek). Będę wdzięczy za info jeśli ktoś ma jakieś doświadczenie w tym temacie.

Na stronie w opisie tych pasków T2.5 jest wzmianka o stalowym kordzie więc będzie dobrze :) Aż takich wielkich sił w tym montażu pasek nie będzie przenosił.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Posiadałem paski T2.5 ze sklepu ebmia.pl przy własnej przeróbce montażu HEQ5 i potwierdzam że są sztywne. Obecnie mam opaskowanie firmy Rowan i potwierdzam to co napisał wyżej Piotr4d.

Moim zdanie nie nadają się ponieważ są za sztywne, a po drugie jakościowo mocno odbiegają od tych z firmy Rowan.

Ja osobiście odradzam zakupu zamienników.

Edytowane przez pablo12311
  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Krzychoo226 napisał:

A kogo paski sprzedaje Rowan? Sam ich przecież nie produkuje :)

Pewnie mają wypróbowanego dobrego chińczyka (zwłaszcza jeżeli na pasku nie ma żadnych oznaczeń) , albo trzeba by iść w coś markowego: Gates, Contitech, Mitsuboshi. 

Edytowane przez bartolini
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki wszystkim za odpowiedzi. Skoro rowanastronomy.com obraca przesyłki sprawnie w ~tydzień to nie będę się zastanawiał i kupie u nich. Co do wzmocnienia cięgnami to mój obecny pasek też je posiada (zdjęcie poniżej) i jednocześnie jest bardzo elastyczny na zginanie. Nie wiem czy to jest oryginalny pasek czy poprzedni właściciel montażu użył zamiennika, ale dla porównania kupię zapasową sztukę z embia.pl w razie gdyby przesyłka z UK się przeciągała. Jak dostane paski to napisze porównanie.belt.thumb.jpg.d2cc418b6b9bd7c1c145c8f5cfc88f6a.jpg

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Ok, dotarły paski, poniżej ich porównanie, które może komuś się przyda.

Zacznę od tego dlaczego musiałem wymienić pasek w osi DEC. Regulowałem napięcie paska, bo był w mojej ocenie zbyt luźny. Po wyregulowaniu zakręciłem przekładnią tak żeby sprawdzić czy osie silnika i DEC są równoległe i czy pasek się z nich nie zsuwa. Podczas tej czynności pasek się zerwał. Po oględzinach zerwanego paska okazało się, że poza miejscem gdzie pękł na wskroś jest jeszcze jedno miejsce, w którym zaczyna propagować pęknięcie:

belt_crack.PNG.6508633e62730995e7e988db3b0ce85e.PNG

Wygląda na to, że miałem trochę szczęścia bo pasek mógł dać ciała w polu, podczas sesji, więc odpadł mi stress i szukanie przyczyny awarii. Ciężko stwierdzić czy pasek był wadliwy, czy materiał stracił właściwości czy też po prostu swoje przecyklował. Być może osie były delikatnie nierównoległe i jedna strona paska była bardziej wytężona. Na pewno warto od czasu do czasu przeprowadzić szybką inspekcję. Z drugiej strony nie słyszałem żeby komuś taki pasek pękł zwłaszcza w osi DEC przy zastosowaniu w astro więc pewnie to wina mojego użytkowania/regulacji/pechowego egzemplarza. Nie zaobserwowałem żadnych problemów z prowadzeniem, ale być może to dlatego, że chodzi o oś DEC która aż tak nie zaiwania podczas guidingu. Ogólnie to takie pęknięcie zwiększa podatność paska przy korektach w jednym kierunku (kiedy rozciągamy pęknięcie rzeczywiste korekty są mniejsze niż to co zadaje program guidujacy bo zamiast ruszyć montażem pasek się rozciągnie otwierając pęknięcie) a nie ma wpływu na korekty w drugim kierunku gdzie napina się część paska bez pęknięcia po przeciwnej stronie przekładni.

 

W niedzielę (19 Maj) zamówiłem jeden pasek na www.ebmia.pl i dwie sztuki na www.rowanastronomy.com. Dwa dni później (21 Maj) dotarł ten z ebmia.pl paczkomatem:

embiabelt.thumb.jpg.cdef3b3e06eef44162672bd6f2dea54c.jpg

Pasek ma identyczny zarys zęba, ich liczbe, podziałkę i wymiary jak oryginaly. Tak jak pisał @pablo12311 pasek jest sztywniejszy niż oryginalny aczkolwiek nieznacznie i w mojej ocenie nie byłoby to problemem w tym zastosowaniu. Podstawową różnicę stanowi tworzywo z którego jest wykonany. Oryginalny pasek ma znacznie wyższą "przyczepność" podczas gdy ten z embia.pl jest śliski jak plastik. Tymczasowo zamontowałem pasek na przekładni, czekając na przesyłkę z oryginalnym. Poniżej filmik na którym widać, że krawędź paska jest krzywo wycięta. Nie powoduje to jego zsuwania się z koła czy nachodzenia na krawędz napinacza ale rzuca się w oczy i świadczy o niższej jakości wykonania. 

 

 

Originalne paski dotarły po 8 dniach (27 Maj) czyli tak jak pisał @Piotr4d. Paski są proste, elastyczne i mają cięgna wzmacniające. Poniżej krótki filmik podczas pracy paska:

 

 

Podsumowując, warto zamówić oryginalny pasek który trzyma jakość, jego przesyłka zajmuje raptem tydzień przy zachowaniu niskiej ceny. W razie pilnej potrzeby zamiennik można dostać na naszym rynku w 2-3dni zgodny z oznaczeniem: T2.5 177.5/6 lecz może on być słabszej jakości. Ponadto zachęcam do przejrzenia stanu waszych pasków żeby uniknąć niemiłej niespodzianki podczas sesji. 

Edytowane przez SzymonP
  • Lubię 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 7 miesięcy temu...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.