Skocz do zawartości

Okular docelowy do Newtona 10''


Kuma213

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

Chciałbym prosić o poradę użytkowników forum ws doboru okularu do Dobsona 10'' GSO (250/1250), F 4.9. Chodzi mi o okular docelowy ze średniej półki do obserwacji DS. Jaki na początek ? Długo czy średnioogniskowy ? Myślałem o jakimś lantanie typu Es lub Vixen chociaż bardziej skłaniałbym się ku temu drugiemu z racji tego że ma większe ER. Wygoda jest dla mnie ważniejsza niż ultraszerokie pole widzenia. Słyszałem że Delosy są bardzo dobre chociaż tu cena jest już wyższa i w związku z tym pytanie czy warto dopłacać i czy różnica w obrazie między nim a chociażby Vixenem LVW jest tego warta. Jestem raczej początkującym amatorem (sprzęt mam od roku, do tej pory tylko kitowce, przez inne okulary nie patrzyłem). Poszukuję okularu ze źrenicą wyjściową 2-5 mm. Jak wypadają szerokokątne ESy w porównaniu z Vixenem LVW ? I ostatnie pytanie: jaka jest odpowiednia źrenica wyjściowa do DS aby zaczęły wychodzić jakieś detale na średnich i dość jasnych mgławicach i galaktykach + kulki. Chodzi mi o przybliżoną wartość graniczną gdyż słabsze obiekty trudno będzie wyłuskać z tła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie da się "gonić zajączka i mieć zajączka" - z twojego opisu wynika, że potrzebujesz dwóch okularów: 

Długoogniskowego w okolicach ~25mm jako szukacz i okular do oglądania "szlagierów" - nowy ES 24mm 82* albo wyhaczysz używanego naglera 26 t5.

 

Krótkoogniskowy do DS w okolicach ~10mm - jeżeli bardziej zależy Tobie na polu, to nowy ES 82*, albo używany nagler t6. Jeżeli chcesz odsuniętą źrenicę (np obserwujesz w okularach), to moim zdaniem morpheus baader w tej chwili wymiata w relacji cena/jakość.

 

Ewentualnie mógłbyś zakombinować dłuższy z wymienionych okularów z barlowem, zanim dokupisz ten krótszy, ale to trzeba by spróbować na teleskopie, czy obrazy są akceptowalne dla Ciebie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach