Jump to content

Messier 13


Guest wessel
 Share

Recommended Posts

Guest wessel

Zdjęcie wykonane w całości z Warszawy-Wesołej.

Obiekt znany skupię się więc na technikaliach : FS 128 i ATIK 6.0 na ASA DDM 60.

L:70x300 sekund, RGB : 12x300 sekund.

Mhgd05jtqb3h_16536x16536_wmhqkGbg.jpg

Link to comment
Share on other sites

Mogę sobie nagrabić :),  ale... :)

W mojej subiektywnej ocenie:

-za ciemne tło,

-słabo widoczne ciemne struktury i brak śmigła,

- ogólne wrażenie bardzo dobre,

 

Jeśli można?

- dlaczego takie ciemne tło?

- jaki gain? , pewnie mniejszy lub co najwyżej unity?

 

Ładnie wyszło, czyste kolorki.

 

Link to comment
Share on other sites

Guest wessel

Mogę sobie nagrabić, ale:

- kolega poczyta sobie o ATIKu 6.0 - to kamera CCD - pojęcie gainu nie dotyczy

- tło na poziomie 5% czyli 12-14 jak w większości moich zdjęć.

 

Edited by wessel
Link to comment
Share on other sites

1 godzinę temu, fizyk5 napisał:

jaki gain? , pewnie mniejszy lub co najwyżej unity?

 

41 minut temu, wessel napisał:

kolega poczyta sobie o ATIKu 6.0 - to kamera CCD - pojęcie gainu nie dotyczy

A tymczasem: (ze strony https://www.atik-cameras.com/product/atik-one-6-0/)

  • Gain Factor: 0.27e-/ ADU
  • Full Well: ~18,000e-

 

CCD mają po prostu gain wbity na stałe - pod tym względem CMOS daje większą swobodę (chociaż pewnie grzebiąc w firmware też można w CCD coś próbować, ale odradzałbym)

Edited by Behlur_Olderys
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

16 minut temu, wessel napisał:

Dobrze, napiszę jaśniej - pojęcie zmienny GAIN amatorskich kamer CCD nie dotyczy.

Co to oznacza ? Napiszesz jak to rozumiesz?

 

Godzinę temu, Behlur_Olderys napisał:

 

A tymczasem: (ze strony https://www.atik-cameras.com/product/atik-one-6-0/)

  • Gain Factor: 0.27e-/ ADU
  • Full Well: ~18,000e-

 

CCD mają po prostu gain wbity na stałe - pod tym względem CMOS daje większą swobodę (chociaż pewnie grzebiąc w firmware też można w CCD coś próbować, ale odradzałbym)

Czyli gain masz 50% wartości Unity gain??? Gain w ccd zaklejony na stałe.

Jakie tu są plusy i minusy?

Edited by fizyk5
Link to comment
Share on other sites

54 minuty temu, fizyk5 napisał:

Co to oznacza ? Napiszesz jak to rozumiesz?

 

Czyli gain masz 50% wartości Unity gain??? Gain w ccd zaklejony na stałe.

Jakie tu są plusy i minusy?

To nie jest 50% tylko dokładnie 27% ;)

 

 

Moim zdaniem plusy są takie, że mając przetwornik 16b w CCD masz do dyspozycji 65536 poziomów logicznych, a więc przy studni ok. 18000e i gainie 0.27e/ADU zapełniając studnię wykorzystujesz cały potencjał przetwornika. Jest to niejako "unity gain", ale w kategoriach przetwornik-studnia zamiast tradycyjnie e/ADU. Wydaje się to dobrym kompromisem: to najwyższy gain, przy którym wciąż jeszcze masz cały zakres przetwornika do dyspozycji dla całej studni. 

 

W CMOS-ach nie możesz tak zrobić (jeszcze) bo nawet przy dużej studni przetwornik daje Ci tylko 4096 stanów logicznych (dla typowej kamerki 12b), więc musisz wybierać: albo cała studnia, (duży zakres dynamiczny) albo duży gain (niski szum odczytu).

 

O tym, czy większy gain w CCD daje mniej szumu (jak w CMOS) to niestety nie wiem, może ktoś obeznany się wypowie? Podejrzewam, że tak, ale nie mam dowodów :)

 

 

Edited by Behlur_Olderys
Link to comment
Share on other sites

Guest wessel

Na życzenie kolegi fizyka powstała wersja z mocniejszym kontrastem w obrębie ciemnych struktur i Śmigła.

Rysunek - lokalizacja Śmigła poniżej

 

H813Hmee4Dmv_16536x16536_wmhqkGbg.jpg

 

1115116473_M13asmiglo.thumb.jpg.a5a8e4cc13b0a8bd5604022c65770580.jpg

Link to comment
Share on other sites

Rzeczywiście, teraz dopiero widzę.

Ale to logo Mercedesa przecież jest (?)

 

A tak trochę na temat ...

Wessel, czy te "5%", które zwykle stosujesz dla poziomu sygnału w ciemnych partiach, ma jakiś odpowiednik w Pixinsight? Bo rozumiem, że te procenty to z PhotoShopa są (?)

Link to comment
Share on other sites

Guest wessel

No tak. To jest 5% sygnału bieli, czyli przy 255 poziomach szarości to jest 12 jednostek jeśli używasz skali poziomów.

To nie jest sygnał " w ciemnych partiach" tylko poziomu tła - czyli czystego nieba bez pyłu i mgławic.

Nie wiem jak to przenieść do Pixa, może ktoś podpowie?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 47 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 70 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
    • MARS 2020 - mapa albedo powierzchni + pełny obrót 3D  (tutorial gratis)
      Dzisiejszej nocy mamy opozycję Marsa więc to chyba dobry moment żeby zaprezentować wyniki mojego wrześniowego projektu. Pogody ostatnio jak na lekarstwo – od początku października praktycznie nie udało mi się fotografować. Na szczęście wrzesień dopisał jeśli chodzi o warunki seeingowe i udało mi się skończyć długo planowany projekt pełnej mapy powierzchni (struktur albedo) Marsa.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 134 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.