Skocz do zawartości

Sprzęt do obserwacji planet i księżyca


Kamil Bielenda

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

Jestem posiadaczem teleskopu GSO 8" na Dobsonie (klasyk dla początkujących :D) i okularów:

- Delta optical 6mm

- GSO Plossl 9mm

- GSO 10mm

- GSO SV 30mm

Chciałbym się skupić głównie na obserwacjach planet i księżyca. I stąd moje pytanie, jaki sprzęt, filtry itp. polecacie aby wyciągnąć z tego teleskopu jak najwięcej. Tylko zaznaczam, że nie chodzi mi o "dodatki" kosztujące więcej niż teleskop tylko atrybuty poprawiające w miarę skuteczny sposób jakość obserwacji i wygodę :) Obserwację przeważnie prowadzę ok. 20 km od miasta jakim jest Rzeszów.

Myślałem nad filtrem SkyGlow 1,25" księżycowo - planetarny kontrastowy miejski. Rozważałem również zakup soczewki Barlowa ale przy moich okularach nie będzie to chyba najlepszym pomysłem :) Dodam również, że nie posiadam kolimatora ani wskaźnika laserowego. Jestem początkującym obserwatorem i proszę was, nie śmiejcie się jak nawypisywałem jakieś głupoty :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. Też jestem początkujący więc mogę Ci od razu odpowiedzieć że do planet masz trochę kiepski teleskop, refraktor albo maksutov byłby znacznie sprawniejszy (ja się trochę zawiodłem widokami Jowisza i Saturna w moim 10" Newtonie).

Do księżyca nie bierz tego filtra który podałeś, tylko dużo tańszy, przepuszczający 13% światła, bez tego będą Cię boleć oczy po chwili obserwacji ze względu na bardzo mocne światło.

Na okularach lepiej przesadnie nie oszczędzaj bo reflektory są wymagające pod tym względem, i celuj w takie które dadzą powiększenie do maksymalnie około 200x, więcej nie ma zazwyczaj sensu bo warunki atmosferyczne na to nie pozwolą. Poza tym Saturn i Jowisz "przelatują" obecnie nisko nad horyzontem i żadne cudowne okulary nie poprawią obrazu.

Wiem to z własnych podstawowych błędów które popełniłem na początku.