Skocz do zawartości

Poradnik - Jak fotografować Drogę Mleczną z Polski


loki_p

Rekomendowane odpowiedzi

27 minut temu, Piotr K. napisał:

balansem bieli NIE redukujemy zaświetlenia nieba przez light pollution! Bo takie działanie powoduje zafałszowanie kolorów.

Nie zgodzę się. Jeśli LP oświetla nam dany fragment nieba, to zmienia nam kolor całości, dodając swoje światło do światła od nieba. Dlatego zmieniając balans możemy odzyskać oryginalne kolory, choć strata kontrastu pozostanie. Gorzej jak na dole mamy silne LP, a Góra kadru jest ciemna, to wtedy wyrównując dół, góra staje się zbyt niebieska i tu jest problem. Ja osobiście staram się to ustawić jakoś pośrodku, żeby "wywalić"troche LP, ale nie zepsuć reszty kadru.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, MateuszW napisał:

Jeśli LP oświetla nam dany fragment nieba, to zmienia nam kolor całości, dodając swoje światło do światła od nieba. Dlatego zmieniając balans możemy odzyskać oryginalne kolory

A nie jest tak, że LP to dodawanie, a balans bieli to zmiana mnożników? Więc zmieniając kolor balansem bieli zaburzamy naturalne stosunki pomiędzy poszczególnymi kolorami (RGB)? Zresztą sam to piszesz:

 

Godzinę temu, MateuszW napisał:

Gorzej jak na dole mamy silne LP, a Góra kadru jest ciemna, to wtedy wyrównując dół, góra staje się zbyt niebieska i tu jest problem.

Innymi słowy, gdy mamy na zdjęciu elementy o różnych jasnościach i kolorach, to zmieniając balansem bieli jeden z tych elementów, zaburzamy wygląd pozostałych. A gwiazdy są jaśniejsze od tła, więc kombinując balansem bieli przy tle, zaburzamy kolory gwiazd. I odwrotnie, kombinując WB przy gwiazdach, zaburzamy tło. Czy przypadkiem nie z tego właśnie bierze się np. niebieski Obłok Magellana, z którym nie wiadomo co zrobić? ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Piotr K. napisał:

A nie jest tak, że LP to dodawanie, a balans bieli to zmiana mnożników? Więc zmieniając kolor balansem bieli zaburzamy naturalne stosunki pomiędzy poszczególnymi kolorami (RGB)? Zresztą sam to piszesz:

Szczerze mówiąc nie wiem jak matematycznie działa balans bieli :) Być może jest w tym dobry trop. Ale uważam, że pewną umiarkowaną korektę warto nim zrobić, ale nie robić na siłę białego z pomarańczu.

3 godziny temu, Piotr K. napisał:

Innymi słowy, gdy mamy na zdjęciu elementy o różnych jasnościach i kolorach, to zmieniając balansem bieli jeden z tych elementów, zaburzamy wygląd pozostałych. A gwiazdy są jaśniejsze od tła, więc kombinując balansem bieli przy tle, zaburzamy kolory gwiazd. I odwrotnie, kombinując WB przy gwiazdach, zaburzamy tło. Czy przypadkiem nie z tego właśnie bierze się np. niebieski Obłok Magellana, z którym nie wiadomo co zrobić? ;)

Nie, ja piszę o obszarze mniejszego i większego LP na zdjęciu, a nie różnej jasności. LP na gwiazdy też wpływa. A Magellan był wykonywany przy zerowym LP :P

 

Chętnie zobaczę, co Piotrek o tym sądzi. No a przede wszystkim też dziękuję za fajny poradnik, który będę na pewno często linkował :)

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20 godzin temu, MateuszW napisał:

Być może jest w tym dobry trop.

Tu jest wszystko dokładnie opisane, łącznie z przykładami zdjęć które mają zniekształcone kolory z powodu "usuwania" LP balansem bieli:

https://clarkvision.com/articles/nightsky-natural-color-vs-bad-post-processing/

 

Szczerze też polecam całą, bardzo rozległą stronkę http://clarkvision.com - masa przydatnych informacji o tym jak działa sprzęt, co do czego dobierać, i jak wygląda workflow w miarę możliwości zachowujący naturalne kolory.

Edytowane przez Piotr K.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 9.08.2019 o 08:59, loki_p napisał:

Napisałem poradnik o tym jak, gdzie i kiedy fotografować Drogę Mleczną w Polsce.

Mam nadzieję, że powstanie ciąg dalszy a w nim to, co najciekawsze:

- jak dobrać optymalną ilość klatek Drogi Mlecznej z prowadzeniem i je zestackować;

- jak dobrać optymalną ekspozycję dla nieruchomego planu pierwszego (krajobraz ziemski poniżej horyzontu);

- jak połączyć to wszystko w jedną, naturalnie wyglądającą całość. :icon_wink:

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mała uwaga do tabeli widoczności Drogi Mlecznej. Na skrajnym południu Polski czyli np. w Tatrach czy w Bieszczadach w czerwcu możliwość fotografowania Drogi Mlecznej od południu do mniej więcej zenitu występuje nawet w okresie przesilenia, sam robiłem w okolicach 22 czerwca, gdzie jest tu na forum. Z tym że czas jest bardzo ograniczony +- 30 minut( czyli około godzinę) w okolicy godziny 0.45 czyli w czasie maksymalnie ujemnego położenia Słońca po horyzontem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, jutomi napisał:

Mam nadzieję, że powstanie ciąg dalszy a w nim to, co najciekawsze:

- jak dobrać optymalną ilość klatek Drogi Mlecznej z prowadzeniem i je zestackować;

- jak dobrać optymalną ekspozycję dla nieruchomego planu pierwszego (krajobraz ziemski poniżej horyzontu);

- jak połączyć to wszystko w jedną, naturalnie wyglądającą całość. :icon_wink:

W planach są kolejne poradniki. Co z tego wyjdzie, zobaczymy. 

2 godziny temu, Darek_B napisał:

Mała uwaga do tabeli widoczności Drogi Mlecznej. Na skrajnym południu Polski czyli np. w Tatrach czy w Bieszczadach w czerwcu możliwość fotografowania Drogi Mlecznej od południu do mniej więcej zenitu występuje nawet w okresie przesilenia, sam robiłem w okolicach 22 czerwca, gdzie jest tu na forum. Z tym że czas jest bardzo ograniczony +- 30 minut( czyli około godzinę) w okolicy godziny 0.45 czyli w czasie maksymalnie ujemnego położenia Słońca po horyzontem.

Wszystko się zgadza. Sam w tym roku fotografowałem DM pod Tatrami na przełomie czerwca i lipca. Stąd w tekście pojawia się taki fragment:

Fotografowanie Drogi Mlecznej w najkrótsze noce jest możliwe w południowej części kraju. Będziemy mieli na to maksymalnie godzinę. Mniej więcej przez taki okres czasu niebo nad południowym horyzontem będzie wystarczająco ciemne

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 9.08.2019 o 15:48, Piotr K. napisał:

Ja tylko dodam odnośnie tekstu artykułu - balansem bieli NIE redukujemy zaświetlenia nieba przez light pollution! Bo takie działanie powoduje zafałszowanie kolorów. W niemodyfikowanym aparacie najlepiej ustawić balans bieli na Daylight, a potem odjąć LP w postprocessingu.

Z tym balansem kolorów to bywa różnie. Oczywiście można purystycznie podchodzić do takiej fotografii i zawsze ustawiać balans bieli na światło słoneczne (5000-5500K) i cieszyć się naturalnymi kolorami gwiazd. Jednak astrofotografia krajobrazowa to nie pomiary laboratoryjne. Takiej fotografii bliżej do sztuki niż do spektrometrii i lekkie odejście od naturalnych kolorów nie jest przestępstwem. Ustawienie balansu bieli na 3700-4000 pozwala trochę osłabić "brunatność nieba" co wizualnie jest bardziej atrakcyjne. Trzeba też brać pod uwagę dla kogo był pisany ten poradnik. Ludzie którzy z niego będą korzystać mogliby się przestraszyć mnogością detali i pojęć. Ten poradnik ma im dać pierwsze wskazówki i zachęcić do pogłębiania wiedzy. A taki balans bieli jest najprostszą drogą to korekty koloru i poprawy odbioru zdjęć. 

Stronę którą linkujesz znam. Czytałem i nawet próbuję iść ta drogą. Może nie tak restrykcyjnie jak autor ale dzięki niemu zdecydowanie mniej ochładzam zdjęcia. To jednak spotyka się często z krytyką w stylu "dlaczego to niebo jest takie zielono-bure?". 

Nie ma ideału. Trzeba szukać swojej drogi bo wszystkim się nie dogodzi :) 

 

 

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@loki_p  Wg mnie to właśnie osobom początkującym warto od razu prezentować poprawne metodycznie sposoby postępowania, żeby nie nabierały nawyków, które później skutkują większymi problemami przy obróbce. A workflow oparty na balansie bieli Daylight i odejmowaniu LP jest banalnie prosty do zastosowania, upraszcza obróbkę maksymalnie, i daje w miarę powtarzalne rezultaty. Oczywiście niech każdy sobie koloruje swoje zdjęcia jak chce. Ale niech będzie jasno powiedziane, że zmiana koloru LP przy pomocy balansu bieli prowadzi do rozjechania się kolorów w pozostałej części obrazu, i do powstania artefaktów np. typu niebieskie gwiazdy.

 

I nie chodzi o trzymanie się ze spektrofotometrem idealnych odcieni wszystkich gwiazd na zdjęciu, ale o zasygnalizowanie, że takie kombinowanie z balansem bieli w fotografii dziennej skutkowałoby tym, że np. jasnożółte skrzydła jakiegoś motyla staną się niebieskie. Jako wizja artystyczna - spoko. Jako próba pokazania rzeczywistości - nie bardzo. A mam wrażenie, że bardzo dużo osób stosuje tą "korekcję" LP balansem bieli nie jako świadomy zabieg artystyczny, tylko dlatego, że wydaje im się, że tak właśnie powinno się robić, żeby uzyskać realistyczny obraz nieba i DSów. A potem są takie skutki jak piszesz - że jak się pokaże ludziom astrofotkę z w miarę realistycznym kolorem, to są reakcje "czemu to takie bure". Bo większość, stosująca metodykę wprowadzającą artefakty, której się nauczyła jako początkujący i zaakceptowała jako właściwą, nawet nie ma szansy zobaczyć, jak to naprawdę wygląda.

 

EDIT po chwili - zajrzałem jeszcze raz na Twój poradnik, i widzę, że napisałeś, że można "ustawić balans bieli przesunięty w stronę chłodniejszych kolorów, na poziomie 2500-3500 K. Dzięki temu niebo nie będzie aż tak bardzo brązowe, jednak kolory Drogi Mlecznej będą zdecydowanie zbyt chłodne, a barwy gwiazd nie zostaną oddane wiernie." Czyli informacja jest :) - czyżbym nie doczytał do końca za pierwszym razem...? (jeśli tak, to przepraszam :) ).

Edytowane przez Piotr K.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.