Jump to content
Sign in to follow this  
kubaman

Odległość flattenera

Recommended Posts

Cześć

 

robiąc wczoraj testy z nową konfiguracją, ponownie, już któryś raz zorientowałem się, że jeśli w moim RASA umieszczę sensor dokładnie w odległości deklarowanej przez producenta (72,8mm od rantu wbudowanego flattenera) to mam sajgon z gwiazdami. Nakładają się na to inne efekty, ale kolimacja jest bardzo ładna w centrum widać to bardzo fajnie, natomiast gwiazdy przecinkują koszmarnie. Gdy redukuję dystans schodząc na granicę dopuszczalnej tolerancji (+- 1mm, czyli w okolice 71,8mm) gwiazdy robią się znacznie lepsze. Dalej nie idę bo nie mam takich złączek, ale chce spróbować, muszę dorobić złączkę regulowaną.

 

Pytanie do speców i optyków - czy gdyby Celestron schrzanił (co nie dziwi, bo w tym teleskopie za co się nie wezmę, to coś jest niedorobione do końca, jak to astro) wklejenie płyty korektora, bądź co łatwiejsze wkręcenie flattenera w płytę tak, ze nie zachowali odpowiedniego dystansu, to czy może to skutkować takim efektem? Czy jednak zawsze odległość od flattenera powinna być taka jak z definicji wedle projektu?

 

Złączki mierzyłem suwmiarką, na pewno dystanse są prawidłowo dobrane. Chciałbym spróbować zejść poniżej tolerowanej wartości na krótszy dystans.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuty temu, kubaman napisał:

Czy jednak zawsze odległość od flattenera powinna być taka jak z definicji wedle projektu?

Niekoniecznie. Historia zna wiele takich przypadków ;) - odległość wg projektu a korekcja do bani. Wtedy zostaje niestety ($$$ na złączki, albo jedną o regulowanej długości) dobrać odległość eksperymentalnie.

 

5 minut temu, kubaman napisał:

Chciałbym spróbować zejść poniżej tolerowanej wartości na krótszy dystans.

To bardzo dobry pomysł.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pewnie znasz, ale wrzucam, bo przede mną jeszcze takie dobieranie odległości ;)

korektor.jpg.aa738bbcbee9520fe3aade1bafa10447.jpg

  • Love 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

no właśnie wzór nie jest tai prosty, to kilka efektów na pewno

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie wiem czy pamiętasz, ale widząc na Rodos Twoja frontowa płytę szklana WSZYSCY polecili Ci odesłanie tuby do reklamacji. 

 

Wracają do tematu. Obserwując forum o z własnego doświadczenia wiem że odległość producenta nigdy się nie zgadza.  Az! +-2mm. Trzymam kciuki.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tomek, mylisz sprawy. Moja płyta była zaparowana od środka oparami farby czerniącej. To prawda, ale to nie miało żadnego związku z wynikami optycznymi.

Nota bene, odparowało i korektor jest już czysty.

 

Moje pytanie ma taki wydźwięk - czy ktoś kto kuma prawa optyki może powiedzieć, że ewentualne zbyt głębokie wkręcenie flattenera w płytę korekcyjną (na gwincie) może sprawić, że kamerę trzeba mocować bliżej flattenera, czy to raczej nie może mieć związku. White papers do RASY nie pozostawiają wątpliwości co do geometrii układu oraz wymaganych odległości, nie wygląda to na przypadkowe dane.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze swojego doświadczenia z newtonami. Nigdy mi się nie zgadzał wynik z tym co napisał producent jeśli chodzi o odległości. Zakupiłem Varilock x2 i metodą prób. Aktualnie noce z takim mlekiem nadają się do testów.

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 godzin temu, kubaman napisał:

Moja płyta była zaparowana od środka oparami farby czerniącej.

Kuba, Ty tak serio? :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Robi się OT. Tak, zupełnie serio. Znalazłem na ten temat informację od MAEDE, które przyznało się do tego, że jeśli użyją tubusów SCT zbyt szybko po malowaniu, to opary tej farby osadzają się na płycie korektora. Widziałem zdjęcia, efekt identyczny jak u mnie. Mówiłem o tym na zlocie.

Edited by kubaman

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 godzin temu, kubaman napisał:

ewentualne zbyt głębokie wkręcenie flattenera w płytę korekcyjną (na gwincie) może sprawić, że kamerę trzeba mocować bliżej flattenera, czy to raczej nie może mieć związku

Nie znam się to się wypowiem, czekając na znawcę optyki :D Moje podejrzenie: nie ma związku.

 

Pewnie wszyscy znamy budowę RASA, ale dla pewności strona 6: https://www.google.com/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=imgres&cd=&ved=2ahUKEwiunfX36P_jAhUN7KYKHVyeCToQjRx6BAgBEAQ&url=https%3A%2F%2Fs3.amazonaws.com%2Fcelestron-site-support-files%2Fsupport_files%2Frasa_white_paper_web.pdf&psig=AOvVaw3ET6CfIkXffXfXZ-QLAzwB&ust=1565784765951631

 

Jeśli flattener jest wkręcony zbyt głęboko (zakładam że to "4-element Lens Group"), ale zachowana jest odległość kamera-flattener, to jedyne co się zmienia to pozycja LG dla punktu ostrości. Flattener trochę bliżej LG = LG musi być trochę bardziej odsunięte w głąb tuby żeby wyostrzyć.

Analogicznie w newtonie: jeśli mam wyciąg niskoprofilowy ("bardziej wkręciłem flattener"), to flattener defaultowo znajduje się bliżej LG, więc muszę bardziej wysunąć wyciąg, żeby znaleźć się w punkcie ostrości - ale nie ma to wpływu na korektę pola.

 

12 godzin temu, kubaman napisał:

White papers do RASY nie pozostawiają wątpliwości co do geometrii układu oraz wymaganych odległości, nie wygląda to na przypadkowe dane.

Aleś Ty uparty :)OCZYWIŚCI,E że to co napisał producent ma zawsze pokrycie w rzeczywistości :D W końcu bycie producentem daje gwarancję nieomylności, a wpadka Meade w procesie produkcji to tylko wpadka ;)

 

14 minut temu, kubaman napisał:

Znalazłem na ten temat informację od MAEDE, które przyznało się do tego, że jeśli użyją tubusów SCT zbyt szybko po malowaniu, to opary tej farby osadzają się na płycie korektora

Trudno mi sobie wyobrazić opary czarnej farby wyczerniającej, które same znikają - tak czy inaczej dobrze, że już nie masz tego świństwa na płycie korekcyjnej :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Łukasz, trzeba jeszcze brać pod uwagę odległość płyty korekcyjnej od LG i jej położenie wzgędem korektora. Zauważ, żę wkręcajac korektor głębiej zmieniasz nie tylko odległość korektora od LG co, jak słusznie zauważyłeś , daje się skorygować przez zmianę punktu ostrości- ale wymuszasz także inne położenie LG względem płyty korekcyjnej a tym samym płyty względem korektora.  Czy to ma jakieś znaczenie? Nie wiem, ale nie można na 100% powiedzieć że nie ma

Przez analogię do mojego Veloce -odległości płyta- LG-płyta( LW) -korektor są krytyczne i NIKT oprócz fabryki nie jest w stanie tego skolimować. Sam tego doświadczyłem.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minut temu, wessel napisał:

ale wymuszasz także inne położenie LG względem płyty korekcyjnej

Pytanie Kuby i to co napisałeś to bardzo fajna zagadka na myślenie, więc pociągnę temat dalej :)

 

Z tym wymuszaniem to delikatnie będę polemizował. Dlaczego? Gdyby było jedno poprawne położenie LG względem płyty korekcyjnej, to albo wszystko byłoby skręcone na sztywno (jeden niezmienny punkt ostrości) albo LG poruszałby się razem z płytą. Ale tak nie jest - jest możliwość poruszania LG względem płyty (zapewniona przez producenta w ramach możliwości ustawiania ostrości) w określonym zakresie. Skoro tak jest, to poruszając się w tym zakresie użytkujemy teleskop w sposób "niewymuszony", naturalny. Rozumując dalej: w takim razie przesunięcie korektora w płycie o powiedzmy 2-3mm (strzelam) wymagałoby takiego samego odpowiedniego przesunięcia LG, żeby ustawić ostrość. Jeśli Kuba może ustawić ostrość, to znaczy, że LG nadal pracuje w przewidzianym dla siebie zakresie ruchu (a więc odległości od płyty).

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Ale- jeśli wkręciłeś korektor- to zmieniasz PROPORCJE odległości korektor-LG/LG-płyta korekcyjna czyż nie tak?

Przykład: korektor był wkręcony tak, że metal back focus był w płaszczyźnie płyty korekcyjnej, czyli odległość korektor- LG do odległości LG- płyta korekcyjna była jak 1:1. Powiedzmy dla uproszczenia że odległość ta była 500 mm

Teraz wkręcamy korektor o 5 mm czyli zmieniamy odległość korektor do LG na 495 mm -A ( A to zmiana odległości wynikająca z ostrzenia). O ile zmieni się odległość LG od płyty korekcyjnej? 500-A!  No a przecież 495-A/500-A to już nie jest 1. Mylę się?

W Veloce dokładnie o to chodzi - kolimacja wzdłużna polega na dobraniu wzajemnych odległości płyty korekcyjnej od LG , LG od LW i LW od korektora bo Veloce ma wylot z tyłu.

Edited by wessel
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Nie rozumiem. Przecież korektor wpływa na stożek światła który do niego wpada.

Edited by _Spirit_

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maciek oczywiście masz rację - zmieniam proporcje odległości. Ale... to co napisał @_Spirit_ :D

No, to gdzie ten szpec od optyki? ;)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Ale korektor jest na końcu "łańcucha pokarmowego" i obrabia to, co dostaje.Jeśli układ Płyta korekcyjna- LG nie dostarczy strumienia odpowiedniej jakości to korektor nie będzie w stanie go poprawić. A zaburzenie odległości płyty korekcyjnej od LG w proporcji do odległości LG od korektora -przynajmniej w układzie Mangina ( Veloce ) - ma znaczenie dla wielkości i jakości  wymaganej korekcji . Jak to jest w kamerach Schmidta- nie wiem, ale opisy podkreślają bardzo pokręcone pole ostrości.

Edited by wessel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maćku, masz rację ale tez nie za bardzo :). Płyta korektora w RASA jest wklejona i nie ma bata jej ruszyć. Oczywiście mogli się pomylić, ale teleskop mam ładnie skolimowany, więc raczej to nie to. Można wkręcić głębiej układ soczewek - korektor/flattener i to jest błąd, który zakładam jest prostszy do uzyskania i co więcej może się coś w transporcie czy używaniu tam pokiełbasić. Zasadniczo obserwuję coś takiego - im bliżej flattenera (w zdefiniowanym przez producenta zakresie, czyli w dole tolerancji) dam kamerę tym mniej układ jest podatny na gibanie lustra, przecinkowanie i ładnie trzyma ostrość w rogach. To co mi się zrobiło z nową/starą już kamerką 294C to był szok, bo w centrum miałem ostre, a wszystkie rogi mega koma i donaty że by się amerykańscy policjanci nie mogli opanować.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Nie bardzo rozumiem w którym momencie nie mam racji- czy ja gdzieś napisałem  że ruszam płytę? Nie, ruszam korektor ( ty też) i lustro główne. Więc nie bardzo rozumiem..... moim zdaniem masz do eksperymentalnego ustawienia dwie odległości - korektora od LG ( czyli głębokość jego wkręcenia) i korektora od matrycy. Dla f 2.2 każdy ułamek milimetra ma znaczenie.

Podam przykład - dwa dni temu zdjąłem STLa i założyłem ATIKa 6 do Veloce. Oczywiście prostopadłość poleciała, ale to mam opanowane.... no przynajmniej tak mi się zdawało. Gwiazdy były owalne po krawędziach i za cholerę regulując tilterem nie dało się tego zlikwidować. O pierwszej w nocy już byłem gotów się poddać ale coś mnie tknęło - przecież to niemożliwe - kręcę i NIC? Żadnej zmiany???

Przy ostrzeniu FWHM był na poziomie 2.5-3 co mnie nie dziwiło w tej skali. Ale ..spojrzałem na opis pliku z krzywymi w Focus Maxie - plik się nazywał ATIK Veloce ale był z 2017 roku ! Eureka!! To był plik do setupu z ATIKiem 9.0!!!!

Zrobiłem szybciutko krzywe i juz o wpół do trzeciej poszedłem spać mając w pełni skolimowany setup :)Wiesz ile wynosiła różnica w punkcie ostrości dla jednych i drugich krzywych??  40 kroków focusera... a wiesz ile to jest dla Atlasa ? 34 mikrometry!!! Pamiętaj że Veloce to jest F3 a Twoja RASA 2.2. Rozmawiamy o różnicach ustawień wzajemnych rzędu MIKROMETRÓW a nie MILIMETRÓW Kuba...

 

Edited by wessel

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 godziny temu, wessel napisał:

Ale korektor jest na końcu "łańcucha pokarmowego" i obrabia to, co dostaje.Jeśli układ Płyta korekcyjna- LG nie dostarczy strumienia odpowiedniej jakości

Nadal w pełni się zgadzam :) Oraz nadal wyobrażam sobie to tak, że układ płyta korekcyjna-LG jest nadal taki sam, jak zaprojektował go producent! Przecież nic się nie zmieniło w zakresie ruchu LG względem płyty - jest taki sam. Co się mogło zmienić to pozycja LG dla osiągnięcia punktu ostrości, bo kamera (za pośrednictwem korektora) jest nieco bliżej LG.

 

Przecież co model kamery to inny backfocus - dostosowujemy złączkami pozycję kamery tak, żeby punkt ostrości był do ustawienia wyciągiem/LG. Układ kamera-korektor jest stały, przesunął się tylko nieco (jak rozumiem) w kierunku LG. No to cofamy LG (kręcąc ostrością :)). Ergo: strumień danych leci do korektora takiej samej jakości, niezależnie czy korektor jest bardziej czy mniej wkręcony.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Najwyraźniej jest tak, że zmiana proporcji odległości korektor LG do odległości LG - płyta korekcyjna  która jest wymuszona przez nadmierne wkręcenie korektora w gniazdo w płycie korekcyjnej powoduje pogorszenie korekcji układu płyta korekcyjna- LG.

Backfocus kamery nic do tego nie ma.

A to " nadal wyobrażam sobie to tak, że układ płyta korekcyjna-LG jest nadal taki sam, jak zaprojektował go producent! Przecież nic się nie zmieniło w zakresie ruchu LG względem płyty - jest taki sam. " jest nieprawda. Przy głebiej wkręconym korektorze położenie lustra głównego w punkcie ostrości będzie DALEJ od płyty niż przy położeniu korektora zaproponowanym przez producenta. A to może zasadniczo zmieniać wynik korekcji przez układ płyta- LG. Nie ma to znaczenia dla SCT czy Maków F10 i więcej ale to jest F2.2.

Powtarzam - patrząc na doświadczenie z moim Veloce MOŻE to mieć znaczenie. Ale każdy może mieć swoją teorie, tak?

Edited by wessel

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuty temu, wessel napisał:

Przy głebiej wkręconym korektorze położenie lustra głównego w punkcie ostrości będzie DALEJ od płyty niż przy położeniu korektora zaproponowanym przez producenta. A to może zasadniczo zmieniać wynik korekcji przez układ płyta- LG

Tak. A moje założenie w dyskusji i rozważaniach jest takie, że skoro producent przewidział dany zakres ruchu LG to w tym zakresie układ powinien działać sprawnie.

 

4 minuty temu, wessel napisał:

Powtarzam - patrząc na doświadczenie z moim Veloce MOŻE to mieć znaczenie. Ale każdy może mieć swoją teorie, tak?

Nie mogę się bardziej zgodzić :) Moje dywagacje to teoria.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Our picks

    • Zdjęcie Czarnej Dziury - dzisiaj o 15:00
      Pamiętajcie, że dzisiaj o 15:00 poznamy obraz Czarnej Dziury. Niezależnie od tego, jak bardzo będzie ono spektakularne (lub wręcz przeciwnie - parę pikseli), trzeba pamiętać, że to ogromne, wręcz niewyobrażalne, osiągnięcie cywilizacji. Utrwalić coś tak odległego i małego kątowo, do tego wykorzystując mega sprytny sposób (interferometria radiowa), ...no po prostu niewyobrażalne. EHT to przecież wirtualny teleskop wielkości planety. Proste?
        • Love
        • Like
      • 144 replies
    • Amatorska spektroskopia supernowych - ważne obserwacje klasyfikacyjne
      Poszukiwania i obserwacje supernowych w innych galaktykach zajmuje wielu astronomów, w tym niemałą grupę amatorów (może nie w naszym kraju, ale mam nadzieję, że pomału będzie nas przybywać). Odkrycie to oczywiście pierwszy etap, ale nie mniej ważne są kolejne - obserwacje fotometryczne i spektroskopowe.
        • Like
      • 4 replies
    • Odszedł od nas Janusz Płeszka
      Wydaje się nierealne, ale z kilku źródeł informacja ta zdaje się być potwierdzona. Odszedł od nas człowiek, któremu polskiej astronomii amatorskiej możemy zawdzięczyć tak wiele... W naszym hobby każdy przynajmniej raz miał z nim styczność. Janusz Płeszka zmarł w wieku 52 lat.
        • Sad
      • 167 replies
    • Małe porównanie mgławic planetarnych
      Postanowiłem zrobić taki kolaż będący podsumowaniem moich tegorocznych zmagań z mgławicami planetarnymi a jednocześnie pokazujący różnice w wielkości kątowe tych obiektów.
      Wszystkie mgławice na tej składance prezentowałem i opisywałem w formie odrębnych tematów na forum więc nie będę się rozpisywał o każdym obiekcie z osobna - jak ktoś jest zainteresowany szczegółami bez problemu znajdzie fotkę danej mgławicy na forum.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 29 replies
    • SN 2018hhn - "polska" supernowa w UGC 12222
      Dziś mam przyjemność poinformować, że jest już potwierdzenie - obserwacja spektroskopowa wykonana na 2-metrowym Liverpool Telescope (La Palma, Wyspy Kanaryjskie). Okazuje się, że mamy do czynienia z supernową typu Ia. Poniżej widmo SN 2018hhn z charakterystyczną, silną linią absorpcyjną SiII.
        • Thanks
        • Like
      • 11 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.