Jump to content

Kalibracja OSC flat, dark flat - ZWO ASI 294C PRO


Recommended Posts

Próba kalibracji darkami i flatami i późniejsze stackowanie lightów daje coś jakby maskę gwiazd albo coś podobnego do Twojego obrazka z pierwszego posta. Na razie nie mam porobionych darkflatów więc nie sprawdzę sposobu opisanego w tym wątku. Z drugiej strony jestem bardzo początkujący na Pixie i to też może być to. Póki co cała kalibracja poleciała w kosz i czeka na kolejne podejście.

Będę w razie czego męczył o pomoc tu na forum.

 

Za to same lighty bez kalibracji idą pięknie w Pixie i dają zadowalający wynik z mojego setupu.

Link to post
Share on other sites

Biasów nie robiłem także. Gdzieś na wyczytałem (bodajże na grupie ASI 533) że biasy raczej zbędne. Czy to słuszne - będę próbował się przekonać - zobaczymy.

Link to post
Share on other sites

Ja także czytałem gdzieś, że biasów się nie używa do kalibracji tych nowych kamer CMOS. Bias zawarty jest w samym darku i to wystarczy. Ze swojej strony mogę powiedzieć, że kalibracja ASI 294 MC przebiega poprawnie przy użyciu samych darków i flatów . Należy jednak koniecznie odznaczyć opcję optymalizacji darka w programie kalibrującym.

Co do flatów - najlepiej robić sky flaty. Używanie jasnych flatownic z folii EL wymaga ich zdecydowanego przyciemnienia tak , aby czas naświetlenia flata oscylował w przedziale kilku sek . Poza tym warto nałożyć na taką flatownicę coś matowego ( kartka papieru A4?) , ponieważ flatownica z błyszczącą powierzchnią powoduje powstawanie dodatkowych odblasków między jej powierzchnią a soczewką/lustrem teleskopu , co skutkuje dziwnymi artefaktami na skalibrowanej klatce ( m. inn dlatego lepsze są sky flaty)

  • Like 3
Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
Godzinę temu, kubaman napisał:

Dla OSC biasy są niezbędne 

 


Do każdej chłodzonej kamery biasy są zbędne. Przy kamerkach z AMP glow, nawet nie powinno się ich używać bo zostaje. Kalibruje się i tak przed demozaikowaniem, wiec nie mam pojęcia co kwestia OSC miałaby mieć tutaj do rzeczy.

 

Zrobilem kilka sesji z 294 MC Pro i kalibrowala sie spoczko bez biasow. Aczkolwiek wiem, ze są fabrycznie zepsute egzemplarze tej kamery, gdzie nie da się skalibrować gradientów, a uwidaczniają się najbardziej przy pomocy węższych filtrow typu L-extreme.

 

W przypadku 533 mam dwójkę kolegów, którzy kalibrowali tym samym sposobem i również działało bez problemu.

Edited by dominiksito
  • Like 2
Link to post
Share on other sites
13 godzin temu, dominiksito napisał:

są fabrycznie zepsute egzemplarze tej kamery

Dramat!! Jak ostatnio ze  wszystkim w astro. Bulisz niemałe pieniądze a w zamian możesz dostać bubel :(

Ciulam na tą kamerę i takie informacje zniechęcają do zakupu. 

Pewnie i tak zaryzykuje...

Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
52 minuty temu, bacHor napisał:

Dramat!! Jak ostatnio ze  wszystkim w astro. Bulisz niemałe pieniądze a w zamian możesz dostać bubel :(

Ciulam na tą kamerę i takie informacje zniechęcają do zakupu. 

Pewnie i tak zaryzykuje...

 

W tym temacie po dosyć dużym rancie na cloudynights coś się ruszyło i ZWO zaczeło wymieniać wadliwe egzemplarze. Jedyną wadą jest to, że trzeba czekać.

Co więcej bardzo łatwo sprawdzić czy dany egzemplarz jest wadliwy. Ten sam pattern gradientu, który powstaje na zdjęciu jest ponoć widoczny na samym sensorze, jak się popatrzy na niego pod światło. Najlepiej zrobić mu zdjęcie i wyciągnąć delikatnie miejscowo kontrasty, więc jeżeli kupowany egzemplarz wygląda spoko, to raczej nie powinno być problemu. Tak poza tym to jest fantastyczna kamera.

Odnośnie kalibracji i tego czy robić biasy czy nie robić, to nie jest żadne "rocket science", ale wynika bezpośrednio z podstawowego celu robienia danych klatek. Przy stackowaniu każdej klatki doprowadza się do tego, żeby w miarę możliwości różniły się tylko statystyką, dlatego przed ostatecznym uśrednianiem się je normalizuje. Jako, że niechciany sygnał z matrycy ma dwa źródła, jednym z nich jest szum odczytu, a drugim jest tzw. ciemny prąd przy normalizacji trzeba je jakoś oddzielić. Stosując normalizację darków w celu ograniczenia negatywnych skutków zmieniającej się temperatury trzeba oddzielić szum odczytu który w porównaniu do innego sygnału jest w miarę stały, a skalując Darki skalowałoby się oba sygnały. Dlatego więc robi się fote samemu szumowi odczytu, żeby ten sygnał odjąć przed normalizacją tego drugiego sygnału. W przypadku gdy temperatura jest ściśle kontrolowana tego robić nie trzeba, bo darki zawierają zarówno dark current, jak i szum odczytu. Tylko tyle i aż tyle.

Edited by dominiksito
  • Like 1
Link to post
Share on other sites
  • 3 weeks later...
W dniu 4.09.2019 o 10:49, Zorg7 napisał:

Tak samo jak każdego Darka tzn. parametry te same co klatki Flat (czas, temperatura, gain, offset...). Klatka Dark Flat to Dark do kalibrowania Flata analogicznie jak zwykły Dark dla klatki Light. Ponieważ w Dark Flat jest już zawarty sygnał BIAS to przy ich wykorzystaniu nie kalibrujemy klatki Flat Biasem.

 

Klatek Light też nie kalibrujemy BIASem jak mamy Darki. Biasy służą wtedy tyko do Flatów.

 

Opisany problem mają użytkownicy ASI294MC PRO.

Zastanawiam się, czy nie wystarczy tak - Flaty oraz Darki? Bez dark flatów? Darki całkiem zgrabnie odjęły mi ampglow. Moja próba tylko z dwoma typami klatek dała taki rezultat:

Tam też jest stack.

 

Link to post
Share on other sites
8 minut temu, Tuvoc napisał:

Zastanawiam się, czy nie wystarczy tak - Flaty oraz Darki? Bez dark flatów? 

Moim zdaniem - tak.

Robiłem kiedyś dark-flaty. Wynik kalibracji był znacznie gorszy.

  • Thanks 1
Link to post
Share on other sites

Panowie, dark flaty służą do kalibracji Flatow, nie do kalibracji Lightow. Kalibracja lightow dark flatami  nie może skończyć się powodzeniem. 

 

Polecam na YT obejrzeć sobie materiały Adama Bloka i dowiedzieć się dlaczego 300 sekundowy master dark nie skaluje się do 2 sekund gdy chcemy kalibrować flaty. 

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
23 minuty temu, kubaman napisał:

Panowie, dark flaty służą do kalibracji Flatow, nie do kalibracji Lightow. Kalibracja lightow dark flatami  nie może skończyć się powodzeniem. 

A ktoś robi w ten sposób?

Link to post
Share on other sites

Biorąc pod uwagę niektóre powyższe wypowiedzi można taki wniosek wysnuć. Generalnie jeszcze raz polecam wszystkim zainteresowanym się dowiedzieć, dlaczego w ogóle stosuje się dark flaty (czyli krótkoczasowe darki).

Sprawy się uproszczą.

Link to post
Share on other sites
2 godziny temu, kubaman napisał:

Biorąc pod uwagę niektóre powyższe wypowiedzi można taki wniosek wysnuć. Generalnie jeszcze raz polecam wszystkim zainteresowanym się dowiedzieć, dlaczego w ogóle stosuje się dark flaty (czyli krótkoczasowe darki).

Sprawy się uproszczą.

U mnie zadziałało zrobienie darków i flatów :)

  • Like 2
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Our picks

    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 59 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 21 replies
    • MARS 2020 - mapa albedo powierzchni + pełny obrót 3D  (tutorial gratis)
      Dzisiejszej nocy mamy opozycję Marsa więc to chyba dobry moment żeby zaprezentować wyniki mojego wrześniowego projektu. Pogody ostatnio jak na lekarstwo – od początku października praktycznie nie udało mi się fotografować. Na szczęście wrzesień dopisał jeśli chodzi o warunki seeingowe i udało mi się skończyć długo planowany projekt pełnej mapy powierzchni (struktur albedo) Marsa.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 131 replies
    • Aktualizacja silnika Astropolis - zgłaszanie uwag
      Dzisiaj zaktualizowaliśmy silnik Astropolis do najnowszej wersji (głównie z powodów bezpieczeństwa). Najpoważniejsze błędy zostały już naprawione, ale ponieważ aktualizacja jest dosyć rozbudowana (dotyczy także wyglądu), drobnych problemów na pewno jest więcej. Bez was ich nie namierzymy. Dlatego bardzo proszę o pomoc i wrzucanie tu informacji o napotkanych problemach/błędach.
        • Like
      • 247 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.