Skocz do zawartości

Kalibracja OSC flat, dark flat - ZWO ASI 294C PRO


kubaman

Rekomendowane odpowiedzi

Próba kalibracji darkami i flatami i późniejsze stackowanie lightów daje coś jakby maskę gwiazd albo coś podobnego do Twojego obrazka z pierwszego posta. Na razie nie mam porobionych darkflatów więc nie sprawdzę sposobu opisanego w tym wątku. Z drugiej strony jestem bardzo początkujący na Pixie i to też może być to. Póki co cała kalibracja poleciała w kosz i czeka na kolejne podejście.

Będę w razie czego męczył o pomoc tu na forum.

 

Za to same lighty bez kalibracji idą pięknie w Pixie i dają zadowalający wynik z mojego setupu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja także czytałem gdzieś, że biasów się nie używa do kalibracji tych nowych kamer CMOS. Bias zawarty jest w samym darku i to wystarczy. Ze swojej strony mogę powiedzieć, że kalibracja ASI 294 MC przebiega poprawnie przy użyciu samych darków i flatów . Należy jednak koniecznie odznaczyć opcję optymalizacji darka w programie kalibrującym.

Co do flatów - najlepiej robić sky flaty. Używanie jasnych flatownic z folii EL wymaga ich zdecydowanego przyciemnienia tak , aby czas naświetlenia flata oscylował w przedziale kilku sek . Poza tym warto nałożyć na taką flatownicę coś matowego ( kartka papieru A4?) , ponieważ flatownica z błyszczącą powierzchnią powoduje powstawanie dodatkowych odblasków między jej powierzchnią a soczewką/lustrem teleskopu , co skutkuje dziwnymi artefaktami na skalibrowanej klatce ( m. inn dlatego lepsze są sky flaty)

  • Lubię 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, kubaman napisał:

Dla OSC biasy są niezbędne 

 


Do każdej chłodzonej kamery biasy są zbędne. Przy kamerkach z AMP glow, nawet nie powinno się ich używać bo zostaje. Kalibruje się i tak przed demozaikowaniem, wiec nie mam pojęcia co kwestia OSC miałaby mieć tutaj do rzeczy.

 

Zrobilem kilka sesji z 294 MC Pro i kalibrowala sie spoczko bez biasow. Aczkolwiek wiem, ze są fabrycznie zepsute egzemplarze tej kamery, gdzie nie da się skalibrować gradientów, a uwidaczniają się najbardziej przy pomocy węższych filtrow typu L-extreme.

 

W przypadku 533 mam dwójkę kolegów, którzy kalibrowali tym samym sposobem i również działało bez problemu.

Edytowane przez dominiksito
  • Lubię 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 godzin temu, dominiksito napisał:

są fabrycznie zepsute egzemplarze tej kamery

Dramat!! Jak ostatnio ze  wszystkim w astro. Bulisz niemałe pieniądze a w zamian możesz dostać bubel :(

Ciulam na tą kamerę i takie informacje zniechęcają do zakupu. 

Pewnie i tak zaryzykuje...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

52 minuty temu, bacHor napisał:

Dramat!! Jak ostatnio ze  wszystkim w astro. Bulisz niemałe pieniądze a w zamian możesz dostać bubel :(

Ciulam na tą kamerę i takie informacje zniechęcają do zakupu. 

Pewnie i tak zaryzykuje...

 

W tym temacie po dosyć dużym rancie na cloudynights coś się ruszyło i ZWO zaczeło wymieniać wadliwe egzemplarze. Jedyną wadą jest to, że trzeba czekać.

Co więcej bardzo łatwo sprawdzić czy dany egzemplarz jest wadliwy. Ten sam pattern gradientu, który powstaje na zdjęciu jest ponoć widoczny na samym sensorze, jak się popatrzy na niego pod światło. Najlepiej zrobić mu zdjęcie i wyciągnąć delikatnie miejscowo kontrasty, więc jeżeli kupowany egzemplarz wygląda spoko, to raczej nie powinno być problemu. Tak poza tym to jest fantastyczna kamera.

Odnośnie kalibracji i tego czy robić biasy czy nie robić, to nie jest żadne "rocket science", ale wynika bezpośrednio z podstawowego celu robienia danych klatek. Przy stackowaniu każdej klatki doprowadza się do tego, żeby w miarę możliwości różniły się tylko statystyką, dlatego przed ostatecznym uśrednianiem się je normalizuje. Jako, że niechciany sygnał z matrycy ma dwa źródła, jednym z nich jest szum odczytu, a drugim jest tzw. ciemny prąd przy normalizacji trzeba je jakoś oddzielić. Stosując normalizację darków w celu ograniczenia negatywnych skutków zmieniającej się temperatury trzeba oddzielić szum odczytu który w porównaniu do innego sygnału jest w miarę stały, a skalując Darki skalowałoby się oba sygnały. Dlatego więc robi się fote samemu szumowi odczytu, żeby ten sygnał odjąć przed normalizacją tego drugiego sygnału. W przypadku gdy temperatura jest ściśle kontrolowana tego robić nie trzeba, bo darki zawierają zarówno dark current, jak i szum odczytu. Tylko tyle i aż tyle.

Edytowane przez dominiksito
  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...
W dniu 4.09.2019 o 10:49, Zorg7 napisał:

Tak samo jak każdego Darka tzn. parametry te same co klatki Flat (czas, temperatura, gain, offset...). Klatka Dark Flat to Dark do kalibrowania Flata analogicznie jak zwykły Dark dla klatki Light. Ponieważ w Dark Flat jest już zawarty sygnał BIAS to przy ich wykorzystaniu nie kalibrujemy klatki Flat Biasem.

 

Klatek Light też nie kalibrujemy BIASem jak mamy Darki. Biasy służą wtedy tyko do Flatów.

 

Opisany problem mają użytkownicy ASI294MC PRO.

Zastanawiam się, czy nie wystarczy tak - Flaty oraz Darki? Bez dark flatów? Darki całkiem zgrabnie odjęły mi ampglow. Moja próba tylko z dwoma typami klatek dała taki rezultat:

Tam też jest stack.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie, dark flaty służą do kalibracji Flatow, nie do kalibracji Lightow. Kalibracja lightow dark flatami  nie może skończyć się powodzeniem. 

 

Polecam na YT obejrzeć sobie materiały Adama Bloka i dowiedzieć się dlaczego 300 sekundowy master dark nie skaluje się do 2 sekund gdy chcemy kalibrować flaty. 

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Biorąc pod uwagę niektóre powyższe wypowiedzi można taki wniosek wysnuć. Generalnie jeszcze raz polecam wszystkim zainteresowanym się dowiedzieć, dlaczego w ogóle stosuje się dark flaty (czyli krótkoczasowe darki).

Sprawy się uproszczą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, kubaman napisał:

Biorąc pod uwagę niektóre powyższe wypowiedzi można taki wniosek wysnuć. Generalnie jeszcze raz polecam wszystkim zainteresowanym się dowiedzieć, dlaczego w ogóle stosuje się dark flaty (czyli krótkoczasowe darki).

Sprawy się uproszczą.

U mnie zadziałało zrobienie darków i flatów :)

  • Lubię 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.