Skocz do zawartości

Problem z matrycą?


diver

Rekomendowane odpowiedzi

Od sierpnia użytkuję zupełnie nową kamerę ZWO ASI 294 Pro. Pod koniec sierpnia na dłużej zbieranych i mocniej wyciągniętych obrazkach przy dolnej krawędzi kadru mam zawsze ciemny półokrąg. Wcześniej tego nie było. Wystąpiło pewnego dnia i tak już zostało.

W międzyczasie grzebałem trochę w tubie, odkręcałem wyciąg, wyjmowałem wielokrotnie LW, regulowałem offset etc. Może zostawiłem jakąś wadę w torze optycznym?

Podczas kolejnych sesji obracałem matrycę względem wyciągu o 90, a potem o 180 stopni. Jednak ciemny półokrąg występuje stale w tym samym miejscu kadru. Więc według mojej dedukcji wygląda to na jakąś wadę kamery, choć oczywiście nie jestem tego do końca pewny. Nie mam więc niezachwianej diagnozy na ten temat.

Nie jest to ampglow, bo ampglow występuje w zupełnie innym miejscu kadru i wygląda też zupełnie inaczej.

 

Czy ktoś może spotkał się z podobnym zjawiskiem i potrafi coś dorzucić do diagnozy?

 

ZWO_ASI_294_Pro_problem.thumb.jpg.ffc1c4c0edccd0960274eeb68639b899.jpg

Edytowane przez diver
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obważanek "dust dount" to najprawdopodobniej paproch na szybce. Możesz go zmierzyć i sprawdzić w jakiej odległości od matrycy powstał za pomocą kalkulatorka: https://www.ccdware.com/resources/dust.cfm

 

9 godzin temu, elay napisał:

Mi to wygląda na zamarzającą matrycę. Szczególnie mam na myśli boki i narożniki.

W rogach, czy nie jest to winieta z braku flatów ?. Ewentualnie niedokalibrowanie.

Edytowane przez rambro
  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 godzin temu, rambro napisał:

Obważanek "dust dount" to najprawdopodobniej paproch na szybce. Możesz go zmierzyć i sprawdzić w jakiej odległości od matrycy powstał za pomocą kalkulatorka: https://www.ccdware.com/resources/dust.cfm

Chyba bingo. Jakoś wydawało mi się, że szkiełka osłaniającego matrycę szczelnie zamkniętego przez tubę koma korektora nie ma dostępu, więc nic nie powinno się tam dostać. Jednak teraz okręciłem koma korektor z pierścieniami dodatkowymi i na szybce ochronnej widzę wyraźny paproch w pobliżu krawędzi matrycy. Więc chodzi raczej o paproch.

 

15 godzin temu, rambro napisał:

W rogach, czy nie jest to winieta z braku flatów ?. Ewentualnie niedokalibrowanie.

Zdecydowanie używam flatów. Jednak przy mocnym wyciągnięciu staka praktycznie zawsze mam jakąś winietkę.

Co masz na myśli pisząc "niedokalibrowanie"?

 

Edytowane przez diver
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak regulowałeś LW to flaty trzeba zrobić nowe. Nawet po zmianie ostrości teoretycznie powinno się robić nowego flata. Jestem ciekawy czy tak faktycznie robicie ? Ja prawie zawsze robię nowe flaty do każdego obiektu.

8 godzin temu, diver napisał:

Co masz na myśli pisząc "niedokalibrowanie"?

 

Flat jest normalizowany do 1 czyli tam gdzie jest najjaśniej po podzieleniu klatki przez flata wartość się nie zmienia. W rogach, gdzie jest ciemno, wartość flata po normalizacji jest niższa np. 0.8. Po podzieleniu przez dzielnik mniejszy od 1 wynikowa wartość jest większa, więc robi się jaśniej... dla przykładu z 0.8 będzie 25% jaśniej. Przez niedokalibrowanie mam na myśli, że wartość flata jest w tym miejscu za duża i za mało obraz jest rozjaśniony. Nadkalibracja to problem w drugą stronę, czyli zbyt mała wartość flata i nadmierne rozjaśnienie. Same flaty muszą być kalibrowane poprzez odjęcie zawartego w nich  sygnału bias i ewentualnie dark,  aby dać poprawny wynik.

  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 29.09.2019 o 22:30, elay napisał:

Mi to wygląda na zamarzającą matrycę. Szczególnie mam na myśli boki i narożniki.

łał, kolego to może być właściwy trop !!!

mam ponad 20 godzin z tej kamery z dwóch zestawów - na RASA i na Esprit 80. 

W obu przypadkach używałem pełnej kalibracji ale wynik jest zły i niekorygowalny. 

Gdyby to było zamarzanie matrycy, to faktycznie flaty tego nie usuną żadną miarą.

Myślę, że to może być właściwy trop i będę go analizował.

Robiłem różne próby, a ostatnio Spirit spędził ze mną 4 godziny nad materiałem, gdzie zrobiliśmy pełne porównanie dla 3 czy 4 programów i wynik jest identyczny - klatek nie da się efektywnie korygować. Dodatkowo na wielu klatkach pojawia się pojaśnienie po obwodzie i w rogach. Romek myślał, że to gradient, ale to się zmienia więc nie. Zamarzanie - bardzo możliwe.

 

 

Diver - masz paprocha, to pewne, ale użycie flatów zapewne go nie usunie całkowicie, bo w środku masz pojaśnienie. Faktycznie wygląda to na zamarzanie i moim zdaniem nie będzie się tego dało uratować.

 

Edytowane przez kubaman
  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

" Diver - masz paprocha, to pewne, ale użycie flatów zapewne go nie usunie całkowicie, bo w środku masz pojaśnienie. Faktycznie wygląda to na zamarzanie i moim zdaniem nie będzie się tego dało uratować. "

Kuba , co ty tu wypisujesz? Jak pojaśnienie to  nie paproch? Na wszystko to wygląda tylko nie na zamarzanie. Sorry, ale ......

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mi kamera zamarzała, ale efekt jest odwrotny. Czy to na stacku czy na klatce, szron widać jako jasne punkty. 

10 godzin temu, diver napisał:

nie "przeflatowałem" setupu

Jeśli rotacja kamery się zmieniła, musisz zrobić nowe flaty. Zresztą widać, że nie są poprawne dla tego kadru- gradienty jak szalone.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, rambro napisał:

Nawet po zmianie ostrości teoretycznie powinno się robić nowego flata.

Nie widzę w tym sensu. Ostrość po prostu powinna być taka sama jak w nocy. Ale jeśli w międzyczasie ostrość zmieniliśmy to co za problem ją ustawić ponownie. Akurat ostrzenie daje nam pewność, że wróciliśmy do poprzedniej pozycji, bo tylko w jednej pozycji jest ostrość. 

 

Nie mam pojęcia, gdzie wy widzicie jakiekolwiek oznaki szronienia. To wygląda zupełnie inaczej. 

Edytowane przez MateuszW
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 minut temu, MateuszW napisał:

Nie widzę w tym sensu. Ostrość po prostu powinna być taka sama jak w nocy. Ale jeśli w międzyczasie ostrość zmieniliśmy to co za problem ją ustawić ponownie. Akurat ostrzenie daje nam pewność, że wróciliśmy do poprzedniej pozycji, bo tylko w jednej pozycji jest ostrość. 

 

Nie mam pojęcia, gdzie wy widzicie jakiekolwiek oznaki szronienia. To wygląda zupełnie inaczej. 

Tylko ta pozycja trochę zależy od temperatury, więc się zastanawiam czy robić flaty do każdej sesji, czy jak nie ruszam kamery i setupu to wystarczą stare flaty. Dlatego pytanie o praktykę, choć każdy ma nieco inny setup.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

43 minuty temu, rambro napisał:

Tylko ta pozycja trochę zależy od temperatury, więc się zastanawiam czy robić flaty do każdej sesji, czy jak nie ruszam kamery i setupu to wystarczą stare flaty. Dlatego pytanie o praktykę, choć każdy ma nieco inny setup.

Te nanometry nie robią żadnej różnicy dla flata. Ja nawet się nie przejmuję wyciąganiem kamery, ustawiam tylko rotację z dokładnością 1-2 stopni i stare flaty działają ok. Nie ma sensu ich robić dla każdej sesji (ewentualnie dla ultra jasnego sprzętu).

  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

" Ja nawet się nie przejmuję wyciąganiem kamery, ustawiam tylko rotację z dokładnością 1-2 stopni i stare flaty działają ok. " a jak to robisz że Ci paprochy nie przeszkadzają? Rozbierasz setup w komorze bezpyłowej? Ech.....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

37 minut temu, wessel napisał:

" Ja nawet się nie przejmuję wyciąganiem kamery, ustawiam tylko rotację z dokładnością 1-2 stopni i stare flaty działają ok. " a jak to robisz że Ci paprochy nie przeszkadzają? Rozbierasz setup w komorze bezpyłowej? Ech.....

Kamera jest stale skręcona z kołem, więc pozostaje jedynie kwestia czystości filtra. Dbam, żeby widoczne pyłki się nie pojawiały, a tych mniejszych na filtrze i tak nie widzę na zdjęciu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Diver, ponieważ Ty masz kamerę i masz takie same objawy jak ja, to bardzo Cie proszę pokaż jak wygląda klatka skalibrowana flatem (zakładam, że zrobisz coś od nowa).

Paproch mnie nie interesuje, tylko ta obwódka i rogi 

Edytowane przez kubaman
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, MateuszW napisał:

i stare flaty działają ok.

Ja podszedłem podobnie do tematu, gdy wypaliłem całkiem fajny materiał, ale nie zrobiłem flatów. Po 3 miesiącach odtworzyłem sobie rotację, ostrość i dopaliłem flaty, które ładnie wypłaszczyły pole.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 1.10.2019 o 15:05, kubaman napisał:

Diver, ponieważ Ty masz kamerę i masz takie same objawy jak ja, to bardzo Cie proszę pokaż jak wygląda klatka skalibrowana flatem (zakładam, że zrobisz coś od nowa).

Paproch mnie nie interesuje, tylko ta obwódka i rogi 

@kubaman, poniżej masz jeden z moich pierwszych staków z ASI 294 (na flatach oczywiście). Bez paprocha. To ładna gromadka NGC 7789 ze skopaną kolimacją. Ale nie w tym rzecz. Na potrzeby tej fotki wyciągnąłem dość mocno histogram i zrobiłem stretch, nie zdejmując tła.

Ciekawe, co teraz powiesz.NGC7789_flat.thumb.jpg.d1fb032274c955f39d9dc89bac2263aa.jpg

 

Edytowane przez diver
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 1.10.2019 o 13:49, wessel napisał:

a jak to robisz że Ci paprochy nie przeszkadzają? Rozbierasz setup w komorze bezpyłowej? Ech.....

Na paprochy najlepsza jest metoda "bezdotykowa". Sprężone powietrze z moich butli nurkowych (ok. 10 bar na dyszy pistoletu) usuwa niemal wszystko. ;)

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 1.10.2019 o 11:20, MateuszW napisał:

Nie widzę w tym sensu. Ostrość po prostu powinna być taka sama jak w nocy. Ale jeśli w międzyczasie ostrość zmieniliśmy to co za problem ją ustawić ponownie. Akurat ostrzenie daje nam pewność, że wróciliśmy do poprzedniej pozycji, bo tylko w jednej pozycji jest ostrość. 

 

W dniu 1.10.2019 o 11:40, rambro napisał:

Tylko ta pozycja trochę zależy od temperatury, więc się zastanawiam czy robić flaty do każdej sesji, czy jak nie ruszam kamery i setupu to wystarczą stare flaty. Dlatego pytanie o praktykę, choć każdy ma nieco inny setup.

Nie mam aż tak "subtelnych" doświadczeń. Zadam jednak nieco przewrotne i analityczne pytanie: jak mam ustawić ostrość dla flata, przy którym z zasady kamera rejestruje światło przedostające się przez płaszczyznę flattenera na końcu tuby (w moim przypadku to dwukrotnie złożona tkanina białego t-shirta)?  Sama płaszczyzna flattenera nigdy nie będzie ostra, a poza nią kamera nie widzi żadnego konkretnego obiektu, łapie jedynie rozproszone światło. Więc według mojej logiki "ostrzenie" przy zbieraniu flatów do jakaś abstrakcja.

Natomiast sądzę, że zmiany w setupie np. zmiana położenia lustra wtórnego (offset) może mieć zdecydowany wpływ na to, jaki flat dotrze do matrycy.

 

Z mojego doświadczenia wynika jeszcze jeden ważny aspekt z zakresu obiektywnych warunków obserwacji. Moje stanowisko obserwacyjne jest tuż przy ulicy oświetlonej lampami sodowymi, emitującymi wredne żółte światło. Na domiar złego oprawy tych żarówek nie ograniczają emisji światła na boki i w górę. Więc niemal każdy mój materiał obarczony jest mniej lub bardziej bagażem żółtych poświat, w zależności od tego czy obiekt w większej lub mniejszej odległości kątowej od strefy emisji latarń. Obserwuję to na swoich klatkach od dawna, a na to nie pomogą żadne flaty. Trochę pomaga mi filtr Astronomik CLS.

 

Edytowane przez diver
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

49 minut temu, diver napisał:

jak mam ustawić ostrość dla flata

Wyciągiem w tej samej pozycji, co w trakcie focenia. Zmiana pozycji wyciągu wpływa na kształt winiety. Światło ma być maksymalnie nieostre (źródło światła w innej odległości, niż przy foceniu), żeby uśrednić wszelkie nierówności tego źródła.

54 minuty temu, diver napisał:

a na to nie pomogą żadne flaty.

Nie pomagają, bo robisz je przy innym oświetleniu, niż to w miejscu na niebie, gdzie focisz. Wydaje mi się, że gdyby zasymulować światło o takiej samej barwie, jak tło od sodówki, to powinniśmy uzyskać obraz skalibrowany kolorystycznie (ale chyba flaty normalizują kolory każdy osobno, więc to nie zadziała...).

Generalnie ten efekt możesz normalnie zwalczyć odpowiednim balansem kolorów (sodówki dodają do obrazu swoje światło, ale oryginalny sygnał jest wciąż tak samo silny, choć o mniejszym kontraście.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.