Jump to content
diver

Problem z matrycą?

Recommended Posts

Od sierpnia użytkuję zupełnie nową kamerę ZWO ASI 294 Pro. Pod koniec sierpnia na dłużej zbieranych i mocniej wyciągniętych obrazkach przy dolnej krawędzi kadru mam zawsze ciemny półokrąg. Wcześniej tego nie było. Wystąpiło pewnego dnia i tak już zostało.

W międzyczasie grzebałem trochę w tubie, odkręcałem wyciąg, wyjmowałem wielokrotnie LW, regulowałem offset etc. Może zostawiłem jakąś wadę w torze optycznym?

Podczas kolejnych sesji obracałem matrycę względem wyciągu o 90, a potem o 180 stopni. Jednak ciemny półokrąg występuje stale w tym samym miejscu kadru. Więc według mojej dedukcji wygląda to na jakąś wadę kamery, choć oczywiście nie jestem tego do końca pewny. Nie mam więc niezachwianej diagnozy na ten temat.

Nie jest to ampglow, bo ampglow występuje w zupełnie innym miejscu kadru i wygląda też zupełnie inaczej.

 

Czy ktoś może spotkał się z podobnym zjawiskiem i potrafi coś dorzucić do diagnozy?

 

ZWO_ASI_294_Pro_problem.thumb.jpg.ffc1c4c0edccd0960274eeb68639b899.jpg

Edited by diver

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wygląda jak jakiś paproch np. na szybce przed matrycą.

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mi to wygląda na zamarzającą matrycę. Szczególnie mam na myśli boki i narożniki.

Edited by elay
  • Thanks 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Używasz flatów? A jeśli tak to czy robiłeś je PO tych wszystkich operacjach o których piszesz powyżej?

Edited by wessel
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Obważanek "dust dount" to najprawdopodobniej paproch na szybce. Możesz go zmierzyć i sprawdzić w jakiej odległości od matrycy powstał za pomocą kalkulatorka: https://www.ccdware.com/resources/dust.cfm

 

9 godzin temu, elay napisał:

Mi to wygląda na zamarzającą matrycę. Szczególnie mam na myśli boki i narożniki.

W rogach, czy nie jest to winieta z braku flatów ?. Ewentualnie niedokalibrowanie.

Edited by rambro
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 godzin temu, rambro napisał:

Obważanek "dust dount" to najprawdopodobniej paproch na szybce. Możesz go zmierzyć i sprawdzić w jakiej odległości od matrycy powstał za pomocą kalkulatorka: https://www.ccdware.com/resources/dust.cfm

Chyba bingo. Jakoś wydawało mi się, że szkiełka osłaniającego matrycę szczelnie zamkniętego przez tubę koma korektora nie ma dostępu, więc nic nie powinno się tam dostać. Jednak teraz okręciłem koma korektor z pierścieniami dodatkowymi i na szybce ochronnej widzę wyraźny paproch w pobliżu krawędzi matrycy. Więc chodzi raczej o paproch.

 

15 godzin temu, rambro napisał:

W rogach, czy nie jest to winieta z braku flatów ?. Ewentualnie niedokalibrowanie.

Zdecydowanie używam flatów. Jednak przy mocnym wyciągnięciu staka praktycznie zawsze mam jakąś winietkę.

Co masz na myśli pisząc "niedokalibrowanie"?

 

Edited by diver

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 godzin temu, wessel napisał:

Używasz flatów? A jeśli tak to czy robiłeś je PO tych wszystkich operacjach o których piszesz powyżej?

Zdecydowanie tak. Ale po tych różnych zabiegach nie "przeflatowałem" setupu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jak regulowałeś LW to flaty trzeba zrobić nowe. Nawet po zmianie ostrości teoretycznie powinno się robić nowego flata. Jestem ciekawy czy tak faktycznie robicie ? Ja prawie zawsze robię nowe flaty do każdego obiektu.

8 godzin temu, diver napisał:

Co masz na myśli pisząc "niedokalibrowanie"?

 

Flat jest normalizowany do 1 czyli tam gdzie jest najjaśniej po podzieleniu klatki przez flata wartość się nie zmienia. W rogach, gdzie jest ciemno, wartość flata po normalizacji jest niższa np. 0.8. Po podzieleniu przez dzielnik mniejszy od 1 wynikowa wartość jest większa, więc robi się jaśniej... dla przykładu z 0.8 będzie 25% jaśniej. Przez niedokalibrowanie mam na myśli, że wartość flata jest w tym miejscu za duża i za mało obraz jest rozjaśniony. Nadkalibracja to problem w drugą stronę, czyli zbyt mała wartość flata i nadmierne rozjaśnienie. Same flaty muszą być kalibrowane poprzez odjęcie zawartego w nich  sygnału bias i ewentualnie dark,  aby dać poprawny wynik.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
W dniu 29.09.2019 o 22:30, elay napisał:

Mi to wygląda na zamarzającą matrycę. Szczególnie mam na myśli boki i narożniki.

łał, kolego to może być właściwy trop !!!

mam ponad 20 godzin z tej kamery z dwóch zestawów - na RASA i na Esprit 80. 

W obu przypadkach używałem pełnej kalibracji ale wynik jest zły i niekorygowalny. 

Gdyby to było zamarzanie matrycy, to faktycznie flaty tego nie usuną żadną miarą.

Myślę, że to może być właściwy trop i będę go analizował.

Robiłem różne próby, a ostatnio Spirit spędził ze mną 4 godziny nad materiałem, gdzie zrobiliśmy pełne porównanie dla 3 czy 4 programów i wynik jest identyczny - klatek nie da się efektywnie korygować. Dodatkowo na wielu klatkach pojawia się pojaśnienie po obwodzie i w rogach. Romek myślał, że to gradient, ale to się zmienia więc nie. Zamarzanie - bardzo możliwe.

 

 

Diver - masz paprocha, to pewne, ale użycie flatów zapewne go nie usunie całkowicie, bo w środku masz pojaśnienie. Faktycznie wygląda to na zamarzanie i moim zdaniem nie będzie się tego dało uratować.

 

Edited by kubaman
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 godzin temu, diver napisał:

Zdecydowanie tak. Ale po tych różnych zabiegach nie "przeflatowałem" setupu.

No i masz powód. Paproch wpadł i problem gotowy.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

" Diver - masz paprocha, to pewne, ale użycie flatów zapewne go nie usunie całkowicie, bo w środku masz pojaśnienie. Faktycznie wygląda to na zamarzanie i moim zdaniem nie będzie się tego dało uratować. "

Kuba , co ty tu wypisujesz? Jak pojaśnienie to  nie paproch? Na wszystko to wygląda tylko nie na zamarzanie. Sorry, ale ......

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mi kamera zamarzała, ale efekt jest odwrotny. Czy to na stacku czy na klatce, szron widać jako jasne punkty. 

10 godzin temu, diver napisał:

nie "przeflatowałem" setupu

Jeśli rotacja kamery się zmieniła, musisz zrobić nowe flaty. Zresztą widać, że nie są poprawne dla tego kadru- gradienty jak szalone.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
2 godziny temu, rambro napisał:

Nawet po zmianie ostrości teoretycznie powinno się robić nowego flata.

Nie widzę w tym sensu. Ostrość po prostu powinna być taka sama jak w nocy. Ale jeśli w międzyczasie ostrość zmieniliśmy to co za problem ją ustawić ponownie. Akurat ostrzenie daje nam pewność, że wróciliśmy do poprzedniej pozycji, bo tylko w jednej pozycji jest ostrość. 

 

Nie mam pojęcia, gdzie wy widzicie jakiekolwiek oznaki szronienia. To wygląda zupełnie inaczej. 

Edited by MateuszW

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minut temu, MateuszW napisał:

Nie widzę w tym sensu. Ostrość po prostu powinna być taka sama jak w nocy. Ale jeśli w międzyczasie ostrość zmieniliśmy to co za problem ją ustawić ponownie. Akurat ostrzenie daje nam pewność, że wróciliśmy do poprzedniej pozycji, bo tylko w jednej pozycji jest ostrość. 

 

Nie mam pojęcia, gdzie wy widzicie jakiekolwiek oznaki szronienia. To wygląda zupełnie inaczej. 

Tylko ta pozycja trochę zależy od temperatury, więc się zastanawiam czy robić flaty do każdej sesji, czy jak nie ruszam kamery i setupu to wystarczą stare flaty. Dlatego pytanie o praktykę, choć każdy ma nieco inny setup.

Share this post


Link to post
Share on other sites
43 minuty temu, rambro napisał:

Tylko ta pozycja trochę zależy od temperatury, więc się zastanawiam czy robić flaty do każdej sesji, czy jak nie ruszam kamery i setupu to wystarczą stare flaty. Dlatego pytanie o praktykę, choć każdy ma nieco inny setup.

Te nanometry nie robią żadnej różnicy dla flata. Ja nawet się nie przejmuję wyciąganiem kamery, ustawiam tylko rotację z dokładnością 1-2 stopni i stare flaty działają ok. Nie ma sensu ich robić dla każdej sesji (ewentualnie dla ultra jasnego sprzętu).

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

" Ja nawet się nie przejmuję wyciąganiem kamery, ustawiam tylko rotację z dokładnością 1-2 stopni i stare flaty działają ok. " a jak to robisz że Ci paprochy nie przeszkadzają? Rozbierasz setup w komorze bezpyłowej? Ech.....

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
37 minut temu, wessel napisał:

" Ja nawet się nie przejmuję wyciąganiem kamery, ustawiam tylko rotację z dokładnością 1-2 stopni i stare flaty działają ok. " a jak to robisz że Ci paprochy nie przeszkadzają? Rozbierasz setup w komorze bezpyłowej? Ech.....

Kamera jest stale skręcona z kołem, więc pozostaje jedynie kwestia czystości filtra. Dbam, żeby widoczne pyłki się nie pojawiały, a tych mniejszych na filtrze i tak nie widzę na zdjęciu.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Diver, ponieważ Ty masz kamerę i masz takie same objawy jak ja, to bardzo Cie proszę pokaż jak wygląda klatka skalibrowana flatem (zakładam, że zrobisz coś od nowa).

Paproch mnie nie interesuje, tylko ta obwódka i rogi 

Edited by kubaman

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 godziny temu, MateuszW napisał:

i stare flaty działają ok.

Ja podszedłem podobnie do tematu, gdy wypaliłem całkiem fajny materiał, ale nie zrobiłem flatów. Po 3 miesiącach odtworzyłem sobie rotację, ostrość i dopaliłem flaty, które ładnie wypłaszczyły pole.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
W dniu 1.10.2019 o 15:05, kubaman napisał:

Diver, ponieważ Ty masz kamerę i masz takie same objawy jak ja, to bardzo Cie proszę pokaż jak wygląda klatka skalibrowana flatem (zakładam, że zrobisz coś od nowa).

Paproch mnie nie interesuje, tylko ta obwódka i rogi 

@kubaman, poniżej masz jeden z moich pierwszych staków z ASI 294 (na flatach oczywiście). Bez paprocha. To ładna gromadka NGC 7789 ze skopaną kolimacją. Ale nie w tym rzecz. Na potrzeby tej fotki wyciągnąłem dość mocno histogram i zrobiłem stretch, nie zdejmując tła.

Ciekawe, co teraz powiesz.NGC7789_flat.thumb.jpg.d1fb032274c955f39d9dc89bac2263aa.jpg

 

Edited by diver

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 1.10.2019 o 13:49, wessel napisał:

a jak to robisz że Ci paprochy nie przeszkadzają? Rozbierasz setup w komorze bezpyłowej? Ech.....

Na paprochy najlepsza jest metoda "bezdotykowa". Sprężone powietrze z moich butli nurkowych (ok. 10 bar na dyszy pistoletu) usuwa niemal wszystko. ;)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
W dniu 1.10.2019 o 11:20, MateuszW napisał:

Nie widzę w tym sensu. Ostrość po prostu powinna być taka sama jak w nocy. Ale jeśli w międzyczasie ostrość zmieniliśmy to co za problem ją ustawić ponownie. Akurat ostrzenie daje nam pewność, że wróciliśmy do poprzedniej pozycji, bo tylko w jednej pozycji jest ostrość. 

 

W dniu 1.10.2019 o 11:40, rambro napisał:

Tylko ta pozycja trochę zależy od temperatury, więc się zastanawiam czy robić flaty do każdej sesji, czy jak nie ruszam kamery i setupu to wystarczą stare flaty. Dlatego pytanie o praktykę, choć każdy ma nieco inny setup.

Nie mam aż tak "subtelnych" doświadczeń. Zadam jednak nieco przewrotne i analityczne pytanie: jak mam ustawić ostrość dla flata, przy którym z zasady kamera rejestruje światło przedostające się przez płaszczyznę flattenera na końcu tuby (w moim przypadku to dwukrotnie złożona tkanina białego t-shirta)?  Sama płaszczyzna flattenera nigdy nie będzie ostra, a poza nią kamera nie widzi żadnego konkretnego obiektu, łapie jedynie rozproszone światło. Więc według mojej logiki "ostrzenie" przy zbieraniu flatów do jakaś abstrakcja.

Natomiast sądzę, że zmiany w setupie np. zmiana położenia lustra wtórnego (offset) może mieć zdecydowany wpływ na to, jaki flat dotrze do matrycy.

 

Z mojego doświadczenia wynika jeszcze jeden ważny aspekt z zakresu obiektywnych warunków obserwacji. Moje stanowisko obserwacyjne jest tuż przy ulicy oświetlonej lampami sodowymi, emitującymi wredne żółte światło. Na domiar złego oprawy tych żarówek nie ograniczają emisji światła na boki i w górę. Więc niemal każdy mój materiał obarczony jest mniej lub bardziej bagażem żółtych poświat, w zależności od tego czy obiekt w większej lub mniejszej odległości kątowej od strefy emisji latarń. Obserwuję to na swoich klatkach od dawna, a na to nie pomogą żadne flaty. Trochę pomaga mi filtr Astronomik CLS.

 

Edited by diver

Share this post


Link to post
Share on other sites
49 minut temu, diver napisał:

jak mam ustawić ostrość dla flata

Wyciągiem w tej samej pozycji, co w trakcie focenia. Zmiana pozycji wyciągu wpływa na kształt winiety. Światło ma być maksymalnie nieostre (źródło światła w innej odległości, niż przy foceniu), żeby uśrednić wszelkie nierówności tego źródła.

54 minuty temu, diver napisał:

a na to nie pomogą żadne flaty.

Nie pomagają, bo robisz je przy innym oświetleniu, niż to w miejscu na niebie, gdzie focisz. Wydaje mi się, że gdyby zasymulować światło o takiej samej barwie, jak tło od sodówki, to powinniśmy uzyskać obraz skalibrowany kolorystycznie (ale chyba flaty normalizują kolory każdy osobno, więc to nie zadziała...).

Generalnie ten efekt możesz normalnie zwalczyć odpowiednim balansem kolorów (sodówki dodają do obrazu swoje światło, ale oryginalny sygnał jest wciąż tak samo silny, choć o mniejszym kontraście.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Our picks

    • Zdjęcie Czarnej Dziury - dzisiaj o 15:00
      Pamiętajcie, że dzisiaj o 15:00 poznamy obraz Czarnej Dziury. Niezależnie od tego, jak bardzo będzie ono spektakularne (lub wręcz przeciwnie - parę pikseli), trzeba pamiętać, że to ogromne, wręcz niewyobrażalne, osiągnięcie cywilizacji. Utrwalić coś tak odległego i małego kątowo, do tego wykorzystując mega sprytny sposób (interferometria radiowa), ...no po prostu niewyobrażalne. EHT to przecież wirtualny teleskop wielkości planety. Proste?
        • Love
        • Like
      • 144 replies
    • Amatorska spektroskopia supernowych - ważne obserwacje klasyfikacyjne
      Poszukiwania i obserwacje supernowych w innych galaktykach zajmuje wielu astronomów, w tym niemałą grupę amatorów (może nie w naszym kraju, ale mam nadzieję, że pomału będzie nas przybywać). Odkrycie to oczywiście pierwszy etap, ale nie mniej ważne są kolejne - obserwacje fotometryczne i spektroskopowe.
        • Like
      • 4 replies
    • Odszedł od nas Janusz Płeszka
      Wydaje się nierealne, ale z kilku źródeł informacja ta zdaje się być potwierdzona. Odszedł od nas człowiek, któremu polskiej astronomii amatorskiej możemy zawdzięczyć tak wiele... W naszym hobby każdy przynajmniej raz miał z nim styczność. Janusz Płeszka zmarł w wieku 52 lat.
        • Sad
      • 167 replies
    • Małe porównanie mgławic planetarnych
      Postanowiłem zrobić taki kolaż będący podsumowaniem moich tegorocznych zmagań z mgławicami planetarnymi a jednocześnie pokazujący różnice w wielkości kątowe tych obiektów.
      Wszystkie mgławice na tej składance prezentowałem i opisywałem w formie odrębnych tematów na forum więc nie będę się rozpisywał o każdym obiekcie z osobna - jak ktoś jest zainteresowany szczegółami bez problemu znajdzie fotkę danej mgławicy na forum.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 29 replies
    • SN 2018hhn - "polska" supernowa w UGC 12222
      Dziś mam przyjemność poinformować, że jest już potwierdzenie - obserwacja spektroskopowa wykonana na 2-metrowym Liverpool Telescope (La Palma, Wyspy Kanaryjskie). Okazuje się, że mamy do czynienia z supernową typu Ia. Poniżej widmo SN 2018hhn z charakterystyczną, silną linią absorpcyjną SiII.
        • Thanks
        • Like
      • 11 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.