Skocz do zawartości

Jak dobrać właściwie filtry NB do fotografowanego obiektu


kosmit

Rekomendowane odpowiedzi

Ponieważ jestem początkującym narrowbandzistą, szukam takiego zestawienia, jakimi filtrami NB najlepiej fotografować daną mgławicę. Chodzi mi przede wszystkim o  informację dotyczącą filtrów OIII i SII. H-alfa to jest sprawa dosyć prosta, bo wodoru jest mnóstwo. Fotografowałem ostatnio motyla i tego tlenu tam jest niewiele. Ponieważ to była moja pierwsza sesja z filtrem OIII, byłem trochę zawiedziony. Po konsultacji z Iro skierowałem obiektyw na Veila i tam tego tlenu było sporo. Odetchnąłem z ulgą, bo myślałem, że coś z filtrem jest nie tak. Na dodatek okazało się, że męczę się strasznie z ostrością, gwiazdy plackowate. Tu akurat sprawa się wyjaśniła, bo filtr ten jest bardzo czuły na wszelkie zamglenia, stan atmosfery. A u mnie na wiosce zaczęli palić w piecach i cała wiocha w dymie. Niebo było super. No dobrze, więc szukam takich informacji, zestawienia, żeby nie fotografować filtrem OIII obiektu, w którym jest go niewiele, bądź nie ma wcale i nie ma sensu tego robić. To samo dotyczy się filtra SII, który chcę dokupić, a podobno tej siarki jest w kosmosie  jeszcze mniej. Szukałem trochę informacji, ale coś mi słabo idzie. Może jest jakiś gotowiec, że do tej mgławicy emisyjnej / planetarnej najlepiej użyć filtra H-alfy+OIII, a do innej  H-alfy i SII. Pomożecie ???

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zasadniczo fotografuje się w 3 konfiguracjach (do każdej opcjonalnie RGB): 

Ha

Ha + OIII

Ha + OIII + SII

Pierwsza to jak luminancja, druga to bicolor, a trzecia to HST. Ha + SII raczej nikt nie robi (nie ma jak tego kolorystycznie ugryźć, a jak jest SII to OIII zazwyczaj też).