Skocz do zawartości
  • 2

Pierścienie intereferencyjne Newtona - jak ich unikać, jak je usuwać?


Gość wessel

Pytanie

Temat dotyczy wyłącznie fotografii Słońca i wyłącznie w paśmie Ha z filtrem o szerokości ułamków Angstrema. Znalazłem dotychczas dwie metody:

1. Pochylenie osi optycznej kamery ZA etalonem

2. Niwelacja interferencji przez robienie flatów np. w FireCapture.

Pierwsza metoda nie da się zastosować w Coronado PST ( a przynajmniej ja nie widzę możliwości) - może ktoś podpowie jak to zrobić w tym teleskopie?

Druga  metoda - podobno można to zrobić automatycznie  w czasie sesji tzw. Live flats ale nie mogę znaleźć nic w necie. Może ktoś pomoże?

Z naszym guru od Słońca czyli Łukaszem już jestem "po słowie" ale on fotografuje innym sprzętem i nie ma tego problemu.

Zestaw PST + ASI 120MM generuje mocno wkurzające pierścienie.

Jakieś pomysły/ porady/użyteczne linki???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 odpowiedzi na to pytanie

Rekomendowane odpowiedzi

  • 13

Z tego co wyczytałem w internetach to pierścienie Newtona powstają na skutek dyfrakcji i interferencji fali światła ( o bardzo wąskim spektrum, w tym wypadku poniżej 1A) na "pikselach" matrycy CMOS.

I w zależności od matrycy problem będzie występował zawsze - może być tylko mniejszy (ASI178), większy (ASI174)  lub bardzo duży (ASI120).

 

Jedyne 100-procentowe remedium to zakup kamery CCD :)

No a jak już mamy CMOS to tak jak pisze wessel:

 

1) tiltujemy etalon metodą prób i błędów - wykonalne w teleskopach gdzie etalon jest wkręcany z przodu. Trzeba wtedy wyposażyć się w odpowiedni adapter/złączkę i popróbować. Czasem jest efekt  a czasem nie ma. Można też spróbować tiltować kamerę z użciem złączki jak poniżej, ale tutaj nie mam żadnych referencji czy to działa. Trzeba by było spróbować.

https://www.altairastro.com/Daystar-Interference-Eliminator-C-Mount-Altair-GPCAM.html

 

2) używamy "live flatting" w FireCapture. Ja to robię następująco.