Skocz do zawartości
  • 2

Pierścienie intereferencyjne Newtona - jak ich unikać, jak je usuwać?


Gość wessel

Pytanie

Temat dotyczy wyłącznie fotografii Słońca i wyłącznie w paśmie Ha z filtrem o szerokości ułamków Angstrema. Znalazłem dotychczas dwie metody:

1. Pochylenie osi optycznej kamery ZA etalonem

2. Niwelacja interferencji przez robienie flatów np. w FireCapture.

Pierwsza metoda nie da się zastosować w Coronado PST ( a przynajmniej ja nie widzę możliwości) - może ktoś podpowie jak to zrobić w tym teleskopie?

Druga  metoda - podobno można to zrobić automatycznie  w czasie sesji tzw. Live flats ale nie mogę znaleźć nic w necie. Może ktoś pomoże?

Z naszym guru od Słońca czyli Łukaszem już jestem "po słowie" ale on fotografuje innym sprzętem i nie ma tego problemu.

Zestaw PST + ASI 120MM generuje mocno wkurzające pierścienie.

Jakieś pomysły/ porady/użyteczne linki???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 odpowiedzi na to pytanie

Rekomendowane odpowiedzi

  • 13

Z tego co wyczytałem w internetach to pierścienie Newtona powstają na skutek dyfrakcji i interferencji fali światła ( o bardzo wąskim spektrum, w tym wypadku poniżej 1A) na "pikselach" matrycy CMOS.

I w zależności od matrycy problem będzie występował zawsze - może być tylko mniejszy (ASI178), większy (ASI174)  lub bardzo duży (ASI120).

 

Jedyne 100-procentowe remedium to zakup kamery CCD :)

No a jak już mamy CMOS to tak jak pisze wessel:

 

1) tiltujemy etalon metodą prób i błędów - wykonalne w teleskopach gdzie etalon jest wkręcany z przodu. Trzeba wtedy wyposażyć się w odpowiedni adapter/złączkę i popróbować. Czasem jest efekt  a czasem nie ma. Można też spróbować tiltować kamerę z użciem złączki jak poniżej, ale tutaj nie mam żadnych referencji czy to działa. Trzeba by było spróbować.

https://www.altairastro.com/Daystar-Interference-Eliminator-C-Mount-Altair-GPCAM.html

 

2) używamy "live flatting" w FireCapture. Ja to robię następująco.

      -> ustawiam Słońce w kadrze, wyostrzam, patrzę jak wyglądają piercienie interferencyjne

      -> wyjeżdżam Słońcem poza kadr tam gdzie jasność tła jest już jednolita

      -> rozostrzam ak żeby nie było widać nic oprócz pierścieni które chcę wyeliminować

      -> kilkam "Flat Field" (załączam screen) i wybieram żeby zrobił master flata z około 50-100 klatek

      -> teraz program będzie z automatu odejmował tego flata od każdej zrzuconej klatki, czyli taka kalibracja w locie

      -> wracam z FOV na Słońce i wyostrzam obserwując czy pierścienie znikły, jak jest ok to działam, jak jestem niezadowolony to procedurę trzeba powtórzyć

 

screen.jpg.2cb0738b63d24d137a1cfe05785cb485.jpg

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2

No to jest wynik moich poszukiwań rozwiązania - kamery serii ASI 120 nie nadają się do fotografii Słońca z użyciem wąskich filtrów Ha. Układ matryca-szybka generuje nieusuwalne pierścienie interferencyjne ( Newtona) jak pisał Łukasz powyżej. Drugi ( czarno-biały) obrazek to stack 200 klatek z teleskopu PST Coronado 40 i kamery ASI 120 MM.

Pierwszy natomiast to stack 25 klatek z tego samego teleskopu ale z kamerą ASI 178 MM ( jeszcze raz dzięki Kamil). Widać nierównomierność oświetlenia, ale jest czysto!

1477668976_178firstlight.thumb.jpg.7bd8711b10b2520d08d160374a2b440a.jpg

Sun_093401.jpg.9f619e14fdd0f81c43553b77d13af500.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2
W dniu 18.11.2019 o 20:52, wessel napisał:

To jest właśnie regulacja etalonu ale czy pochylanie?

Obracanie pierścienia regulacji w PST powoduje dociskanie etalonu do gumowej obręczy.  Powoduje to z kolei zmianę grubości szczeliny pomiędzy elementami etalonu i umożliwia dokładne dostrojenie długości fali. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1

Mi kolega kiedyś mówił, który korzystał z Lunta i Quarka, że problem dotyczy kamery. Na ASI120 miał pierścienie i nie mógł ich w żaden sposób usunąć, na ASI178 i ASI174 było wszystko w porządku- wszystkie 3 modele mono.

Może warto z nimi pogadać: https://stargazerslounge.com/topic/330024-zwo-asi178mm-considering-a-purchase/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1

Ja podobnie jak @count.neverest polecę rozwiązanie najprostsze, ale oczywiście drogie - zmiana kamery. Niestety ASI120 zupełnie nie znosi Słońca. Potwierdzam przedmówcę w kwestii ASI174 - robiłem nią w Coronado i obraz był czysty.

 

Pytanie, czy robienie flatów itp pozwoli uzyskać efekt całkowicie dobry, a może tylko pozornie jest ok, bo np leci kontrast?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1
2 godziny temu, dobrychemik napisał:

Wszystko fajnie, ale nikt mi nie wmówi, że to jest temat pasujący do "Początkujący" i "Pierwsze kroki". Jak prawdziwy początkujący zobaczy takie teksty, to uzna, że albo z nim coś jest nie tak, albo z forum...

Ja przepraszam, to są dla mnie pierwsze kroki w fotografii Słońca.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1
Godzinę temu, MateuszW napisał:

Ja używałem takiej wersji, zakładanej na własną tubę:

16b86d5fb216d0f25bf087effea9f007_a38f481

Tu regulacja jest tym złotym pokrętłem i jest tam najzwyklejszy klin, który na zawiasie odchyla całość. Myślę, że ten gumowy pierścień u Ciebie powinien być właśnie od tego, tylko jakoś inaczej jest to rozwiązane. No bo regulacja etalonu polega właśnie na tym pochylaniu, co przesuwa jego charakterystykę widmową. Warto też pamiętać, że zmiana temperatury również przestraja etalon, więc używając sprzętu w lecie może być konieczna korekcja po pewnym czasie, jak się nagrzeje.

Nwet podają w dokumentacji przesunięcie pasma w zależności od temperatury

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Wszystko fajnie, ale nikt mi nie wmówi, że to jest temat pasujący do "Początkujący" i "Pierwsze kroki". Jak prawdziwy początkujący zobaczy takie teksty, to uzna, że albo z nim coś jest nie tak, albo z forum...

Edytowane przez dobrychemik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0
6 minut temu, wessel napisał:

Czyli co, ustawić na lewą, avikować a potem na prawą?

Mam doświadczenie z Coronado 60, gdzie etalon ma takie pokrętło do pochylania go względem osi optycznej. Odpowiednie ustawienie powoduje optymalne filtrowanie Ha (regulując, fragment obrazu z ładnymi strukturkami przesuwa się po Słońcu, a w pewnym ustawieniu obejmuje praktycznie całość). Niestety patrząc na zdjecia PST nie widzę podobnej regulacji, ale może jest?

Jeśli jej nie ma, albo nie da się objąć właściwym obrazem całej tarczy, to tak, najlepiej awikuj na dwa razy i złóż jak mozaikę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0
3 godziny temu, MateuszW napisał:

Mam doświadczenie z Coronado 60, gdzie etalon ma takie pokrętło do pochylania go względem osi optycznej. Odpowiednie ustawienie powoduje optymalne filtrowanie Ha (regulując, fragment obrazu z ładnymi strukturkami przesuwa się po Słońcu, a w pewnym ustawieniu obejmuje praktycznie całość). Niestety patrząc na zdjecia PST nie widzę podobnej regulacji, ale może jest?

Jeśli jej nie ma, albo nie da się objąć właściwym obrazem całej tarczy, to tak, najlepiej awikuj na dwa razy i złóż jak mozaikę.

To ta wajcha wystająca do góry w 60? PST 40 ma taki pierścień wyglądający jak moletowany ( ale gumowany u nasady tuby, to chyba to samo. To jest właśnie regulacja etalonu ale czy pochylanie? Za mało wiem o budowie PST. To ten pierścień u nasady tubusa, przy black boxie.

image.png.a3442971a46ce365ee423cd49f65377d.png

 

Edytowane przez wessel
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0
21 godzin temu, wessel napisał:

To ta wajcha wystająca do góry w 60? PST 40 ma taki pierścień wyglądający jak moletowany ( ale gumowany u nasady tuby, to chyba to samo. To jest właśnie regulacja etalonu ale czy pochylanie? Za mało wiem o budowie PST. To ten pierścień u nasady tubusa, przy black boxie.

Ja używałem takiej wersji, zakładanej na własną tubę:

16b86d5fb216d0f25bf087effea9f007_a38f481

Tu regulacja jest tym złotym pokrętłem i jest tam najzwyklejszy klin, który na zawiasie odchyla całość. Myślę, że ten gumowy pierścień u Ciebie powinien być właśnie od tego, tylko jakoś inaczej jest to rozwiązane. No bo regulacja etalonu polega właśnie na tym pochylaniu, co przesuwa jego charakterystykę widmową. Warto też pamiętać, że zmiana temperatury również przestraja etalon, więc używając sprzętu w lecie może być konieczna korekcja po pewnym czasie, jak się nagrzeje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz na pytanie...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.