Jump to content
Nowok76

CMOS bez AmpGlow ?

Recommended Posts

Dla ASI 533-opis ze strony TS

Zero amp glow

Traditional CMOS sensors produce a weak infrared light source during operation quite often seen in the corner of uncalibrated images as the tell tale signs of amp glow. As the ASI533MC Pro uses zero amp glow circuitry, you wont have to worry about amp glow even when using high gain, long exposure imaging.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

To dotyczy wszystkich 3 nowych kamer od ZWO 

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 godzin temu, franz napisał:

Już to kiedyś czytałem. Producent zawsze znajdzie dobre słowo dla swojego towaru.

Pisze żeby zrobić dużo darków, uśrednić i takiego masterdarka stosować oraz równocześnie żeby wyłączyć wszelką optymalizację darków w programie stakującym. Jakoś jedno z drugim się źre poważnie, tak na czuja bo za bardzo się na tym nie znam. Przekonałem się w praktyce, że w ASI 178 najlepiej działa jeden dark odjęty od jednej klatki. SharpCapture przykładowo domyślnie  rozciąga klatki 10, 12, 14 bitowe do 16 bitów. Ciekawe czy te rozciągnięte darki pasują do rozciągniętych lajtów? Jeszcze ciekawsze czy rozciągnięty uśredniony dark pasuje do pojedyńczego rozciągniętego lajta w SharpCapture, skoro taki zoptymalizowany dark w innych programach nie pasuje? Jakoś dokładnie oni nie piszą co robić. Może lepiej będzie działać kosmicznie drogi Maxim zamiast tani komercyjny SharpCapture, który polecają?

Kamerka na pewno dobrze działa na nerwy:firefire:

jak to w życiu , mam trochę inne doświadczenia . Jest to drugie podejście do 178 , po pierwszym się poddałem i ją sprzedałem(problemy z amp glow) . W rękach doświadczonego astrofotografa (Łukasz83) wymiata , co prawda na krótkich czasach naświetlania  i u Kubmana na długich . Ja stosuję czasy do 180 s i gain 0 i jest ok .  Największy problem generuje win 7 i niestabilny mechanicznie port usb ( wtyczka się rusza) co potrafi zablokować transmisję na poziomie usb 3.0 .Jest to budżetowa kamera , ale z potencjałem .

 

Edited by Maro21

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zawsze można ją zastąpić asi 183 i mieć ten sam piksel, dużo większe FOV i brak problemów z AMP Glow. Tylko drożej, ale nie jakoś zaporowo.

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 godzin temu, TUR napisał:

Dla ASI 533-opis ze strony TS

Traditional CMOS sensors produce a weak infrared light source during operation quite often seen in the corner of uncalibrated images as the tell tale signs of amp glow. As the ASI533MC Pro uses zero amp glow circuitry, you wont have to worry about amp glow even when using high gain, long exposure imaging.

Czyli coś ordynarnie świeci na matryce - czego można się było domyślić, patrząc na te strzeliste promienie. Znaczy to tyle, że QHY i ZWO projektują co najwyżej obudowy do kamerek, bo z ich elektroniką nie mają nic wspólnego. Dziwne że nawet fizycznie nie mogli zasłonić tego świecącego elementu, co pewnie dopiero teraz ma miejsce....

 

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, Marek_N napisał:

Czyli coś ordynarnie świeci na matryce - czego można się było domyślić, patrząc na te strzeliste promienie. Znaczy to tyle, że QHY i ZWO projektują co najwyżej obudowy do kamerek, bo z ich elektroniką nie mają nic wspólnego. Dziwne że nawet fizycznie nie mogli zasłonić tego świecącego elementu, co pewnie dopiero teraz ma miejsce....

 

 

 

Poprawcie mnie jeśli się mylę.:

To raczej nie świeci jakimś światłem ale szumi na matrycę w taki sposób że wzbudza się "prąd" zakłamując faktyczną wartość pixeli przy odczycie z kamery .

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, Marek_N napisał:

Czyli coś ordynarnie świeci na matryce - czego można się było domyślić, patrząc na te strzeliste promienie. Znaczy to tyle, że QHY i ZWO projektują co najwyżej obudowy do kamerek, bo z ich elektroniką nie mają nic wspólnego. Dziwne że nawet fizycznie nie mogli zasłonić tego świecącego elementu, co pewnie dopiero teraz ma miejsce....

 

 

 

Nie mieli możliwości zasłonić. To jest wewnątrz matrycy i grzeje a nie świeci w pasmie widzialnym. Producenci robią co mogą aby się ampglow pozbyć. Czasem da się wyłączyć wzmacniacz. CCD też mają ampglow np. stara kamerka DSI III ICX285 miała ampglow ale dało się programowo wyłączyć na czas ekspozycji korzystając z innych sterowników.

Share this post


Link to post
Share on other sites
51 minut temu, rambro napisał:

Nie mieli możliwości zasłonić. To jest wewnątrz matrycy i grzeje a nie świeci w pasmie widzialnym.

Należy rozróżnić taki ampglow:

Znalezione obrazy dla zapytania: ampglow

 

od takiego:

ASI533-amp glow

 

Źródło tego drugiego znajduje się poza matrycą, w miejscu przecięcia promieni. 

> Grzeje się czyli świeci w paśmie IR - to na pewno nie bo matryca by tego nie chwyciła w tej temp. W każdym razie wygląda, że to jakieś punktowe źródło zakłócające, znajdujące się poza matrycą.

 

Generalnie zmierzam do tego, że to nie matryca CMOS generuje ampglow (co widać na przykładzie choćby IMX533), tylko źle zaprojektowana elektronika. Opcje są dwie:

- odsunięcie tego zakłócającego elementu jest zbyt kosztowne lub wpłynie na inne parametry kamery,

- projekt elektroniki nie przewiduje typowych zastosowań astro - tj. długie ekspozycje w bliskiej IR

 

Choć patrząc na to co dostarcza producent matrycy, to wina może rzeczywiście leżeć po jego stronie:

mKNnF9xhLADhtnYMtspBxT.jpg

Edited by Marek_N

Share this post


Link to post
Share on other sites
29 minut temu, Marek_N napisał:

Należy rozróżnić taki ampglow:

Znalezione obrazy dla zapytania: ampglow

 

od takiego:

ASI533-amp glow

 

Źródło tego drugiego znajduje się poza matrycą, w miejscu przecięcia promieni. 

> Grzeje się czyli świeci w paśmie IR - to na pewno nie bo matryca by tego nie chwyciła w tej temp. W każdym razie wygląda, że to jakieś punktowe źródło zakłócające, znajdujące się poza matrycą.

 

Generalnie zmierzam do tego, że to nie matryca CMOS generuje ampglow (co widać na przykładzie choćby IMX533), tylko źle zaprojektowana elektronika. Opcje są dwie:

- odsuniecie tego zakłócającego elementu jest zbyt kosztowne lub wpłynie na inne parametry kamery,

- projekt elektroniki nie przewiduje typowych zastosowań astro - tj. długie ekspozycje w bliskiej IR

Chip od matrycy jest większy niż sama matryca pixeli i trzeba by sprawdzić czy źródło faktycznie jest poza układem scalonym. Jak mieć do kogoś pretensje to może do Sony, tylko te przetworniki są projektowane do innych celów np. kamer przemysłowych, monitoringu itp. Tam ampglow nie ma takiego znaczenia. Oczywiście producent kamery może wybrać inny przetwornik tylko cena kamery będzie wyższa. Technologia CMOS cały czas się rozwija i nowsze modele są coraz lepsze i tańsze. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

W przypadku CMOSów część elektroniki jest zintegrowana z matrycą (np. ADC) i projektant kamery nie może nic na to poradzić. Amp glow zaś pojawia się bo ta elektronika jest włączona w trakcie ekspozycji i powoduje zakłócenia. Mechanizmy "sprzętowej" redukcji amp glow jakie pojawiły się już jakiś czas temu w kamerach ZWO oraz QHY starały się wyłączać lub usypiać część elektroniki matrycy na czas ekspozycji (co pomaga ale nie zawsze działa idealnie bo nie wszystko da się zrobić).

 

Potencjalnie inni producenci mogą mieć inne projekty (Panasonic w istniejących kamerach, GSense w QHY), ale i tak CMOSy integrują elektronikę co jest podstawą do problemów tego typu.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Testowe fotki z mojej ASI178 kolor. Koń to pełny kadr ok. 3 godziny naświetlania, Plejady też pełny kadr ok. 2 godziny, galaktyka wykadrowana ok. 2 godz.

Nie widać specjalnie amp glow ale są spore szumy. Nie znam się na zaawansowanej grafice i trudno mi to opanować. Niebo mam w strefie żółtej, filtrów nie stosowałem.

Chyba ważne, ściągane to było kablem USB2 przez port USB2.

Jeszcze nie robiłem z kablem USB3 bo dopiero go kupiłem. Darki robione na sucho w pokoju wyglądają lepiej niż z USB2. Jakby mniejszy amp glow oraz mniej szumu i przeróżnych artefaktów.

Koń_Samyang 135_ASI178_50%.jpg

NGC4565_Equinox120_ASI178.jpg

Plejady_Samyang 135_ASI 178_55%.jpg

Edited by franz
powodem edycji była skleroza
  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 godzin temu, franz napisał:

 

Chyba ważne, ściągane to było kablem USB2 przez port USB2.

 

Jeszcze nie robiłem z kablem USB3 bo dopiero go kupiłem.

 

 

 

Przecież, w zestawie z tą ASI jest oryginalny kabel USB3 (taka szara tasiemka).

(sam posiadam taką kamerę)

USB3.0-2M-3-460x460.jpg

https://astronomy-imaging-camera.com/product/zwo-usb3-0-cable

 

A tak w ogóle ciekawy wątek....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jest i dobrze działa. U mnie jest za krótki. Kupiłem 3 m. Żeby to wszystko grało to laptop powinien być Pentium i7,  16 mega Ramu USB3 i szybki dysk. Mój lapek astronomiczny nie ma takich parametrów. Mam stacjonarną kobyłkę, która mniej więcej ogarnia to ale rozkładać się z nią przy słupku z montażem jest niewygodnie.

Kobyłka jeździ w astrobudce roll-off i po odjechaniu astrobudki od słupa brakuje kabla. Te 2 m dali jako kolejny element na podleczenie nerwów. :firefire:Nie mogli dać 3 m?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak naprawdę to kupiłem tą kamerkę do księżyca, a że chłodzona nie była zaporowo droższa to kupiłem na wszelki wypadek do fotografii okazjonalnej np.  w razie pokazania się jakiejś jasnej komety itp.

DS nie chce mi się już fotografować bo trzeba godzinami zbierać materiał a niebo jest u mnie coraz gorsze.

To są tylko testy, które już mnie porządnie wkurzyły. Pamiętam dobre czasy z Atikiem 383, którego sprzedałem ponieważ ostatnie lata przebywał głównie w szufladzie.

pozdrawiam

Przypomniało mi się, że raz zrobiłem nią kometę. 100 klatek po 60 s bez guidowania

kometa 21p_100kl_Equinox120_ASI178 .jpg

Edited by franz
powodem edycji jak zwykle jest skleroza
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trochę poszperałem na dysku aby wzbogacić temat (ASI178 kolor - chłodzona) i chyba zakończyć go, przynajmniej z mojej strony.

Tutaj mocno podkręcony dark 120 sek

Dalej 75 minut M27 składana w DSS z dziesięcioma darkami. Widać wyraźnie, że ten masterdark nie pasuje do lajtów i świeci resztkowy amp glow.

Na koniec M76 stakowana 3 godziny na żywo w SharpCapture z programowo wziętym darkiem z dziesięciu ciemnych klatek. Jest to zrobione z funkcją ROI żeby od razu obciąć co najgorsze. Pomimo tego widać tą wcinającą się górną gwiazdę z amp glow i inne artefakty oraz szumy.

 

Podsumowując, muszę powiedzieć, że jest to kamerka dla bardzo zaawansowanych użytkowników.

Mniej zaawansowani powinni kupić jak najdroższą kamerkę. Tak samo nie należy kupować początkującym plastikowych teleskopów w marketach. Jeśli o mnie chodzi to nie radzę sobie z nią do końca w DS, ale zdaję sobie sprawę z tego, że nie jest to kamerka do długich ekspozycji.

 

 

dark120s_ASI178.jpg

M27_pełny kadr_ASI178_CanonEF200@5.jpg

M76_ASI178_Equinox120.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Już całkiem na koniec, żeby nie było, że wszystko jest pod zdechłym psem, to, do czego zrobili tą kamerkę.

Ksiezyc_17.03.2019.Equinox120_ASI178_Morze Deszczów.jpg

kwadra_ASI178_Equinox120.jpg

Equinox120_ASI178_7.02.2020_fot1.jpg

Edited by franz
???
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bogdanie ten Atik miał być mój, ale niestety sytuacja mnie zmusiła do rezygnacji z zakupu.

A tak w ogóle bardzo fajny łysy Ci wyszedł.

Pozdrawiam i zdrówka życzę. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Co do 178 to zwo już zakończyło produkcję, qhy chyba jeszcze sprzedaje. Spróbuj z USB 3.0, uważam że ta kamerka na swój sposób ma unikalne właściwości. 

mewafto_21

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jak będzie okazja to zrobię kilka testów z USB3 i pokażę czy to coś dało. Różnica w darkach wskazuje na poprawę. Technika zbierania materiału jest już ustalona. Z kolorową kamerką może być trudniej.

Pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Zaryzykuję" i dodam od siebie "pseudo-ciekawostkę" w tym temacie :)

Za czasów pierwszej elektroniki w analogowych kamerach (Zenit 122) już miałem pewien "amp glow" :laughing:

kometaHB1c33.jpg.8702b9ad5f3cbcf8be90624a8843e2f7.jpg

(To była dioda od światłomierza - wystarczyło wyjąć baterię)

 

Serio, to póki co w qhy290 + kabel usb3 + port usb3 nie widziałem jeszcze tej wady przy dużym gainie.

 

Edited by Imien

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minut temu, Imien napisał:

"Zaryzykuję" i dodam od siebie "pseudo-ciekawostkę" w tym temacie :)

Za czasów pierwszej elektroniki w analogowych kamerach (Zenit 122) już miałem pewien "amp glow" :laughing:

kometaHB1c33.jpg.8702b9ad5f3cbcf8be90624a8843e2f7.jpg

(To była dioda od światłomierza - wystarczyło wyjąć baterię)

 

Serio, to póki co w qhy290 + kabel usb3 + port usb3 nie widziałem jeszcze tej wady przy dużym gainie.

 

Przy jakich czasach ?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

125-500ms

czyli chyba za krótkie na ten efekt

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Znalazłem jeszcze jeden test. To jest 30 minut naświetlania, stakowane na żywo w SharpCapture 3.2 z jednym darkiem wziętym tuż przed testem. Tutaj nie ma śladu amp glow ale widać jakiś ukierunkowany szum.

Może to wina USB2, może pojedyńczego darka, w co raczej wątpię, ponieważ darki są odejmowane od każdej klatki i potem stakowane. Zauważyłem, że jak tych postakowanych klatek jest mniej, np. 5-7 to tego wzoru szumu nie ma. W SharpCapture 3.2 jest możliwość ustalenia ilości stakowanych klatek. Po zestakowaniu zadanej ilości program automatycznie zapisuje postakowane klatki do pliku fit i zaczyna nową sesję i tak w kółko. Można zadać kryteria jeśli chodzi o jakość seeingu i przejrzystości. Program automatycznie odrzuci klatki nie spełniające zadanych kryteriów. Takich stosów pięcioklatkowych można zebrać ile się da radę zrobić, przeglądnąć je w jakimś programie, odrzucić te gorsze i resztę postakować np. DSS. W programie można też odejmować na żywo flata. Muszę kiedyś zrobić dłuższą sesję tego typu.

Na fotce dokładnie jest: 30x60s w jednym stosie, gain 100 offset 25,  minus 20 st., bin1, redukcja do 55%, Samyang 135@2.8.

M42_30x60s_samyang135@2.8__ASI178_gain100_offset25_-20st_red55%.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

fajne fotki , w czym problem ? jak dla mnie ok.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Problem w tym, że mają być jeszcze lepsze:wow:

Tutaj mam przykład takiego krótkiego stosu Plejad 5 x60s i gwiazdy Mirach z towarzyszącą galaktyczką.

Zrobione Equinoxem120 ale nie pamiętam dokładnie parametrów. Mirach jest z większego stosu ale czasy były chyba ok. 30 sek. Nie widać tutaj tego kierunkowego szumu. Trudno w tej kamerce dopracować się jakiejś dobrej i niezbyt pracochłonnej metody.

Nie wiadomo co i kiedy ona wysmaży.

M45_5x60s.jpg

Mirach i NGC404_ASI178_Equinox.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Our picks

    • Zobaczyć powierzchnię Wenus.... - mapa promieniowania termicznego (sezon 2020)
      Zacznę od zdjęcia a potem będą technikalia, opisy zbierania materiału oraz informacje o obróbce
      6 maja faza Wenus zmalała poniżej 20% więc zaczął się najlepszy okres kiedy możemy podejmować próby rejestracji promieniowania termicznego powierzchni Wenus. Czas ten potrwa mnie więcej 17-18 maja kiedy to planeta będzie już zbyt blisko Słońca i kontrast zmaleje uniemożliwiając (lub utrudniając) rejestrację tego zjawiska.
        • Like
      • 30 replies
    • Własny guider? Ależ to bardzo proste !
      "Guider? Ależ to bardzo proste". Co to jest guider to raczej większość z nas wie. Jak dobrać jego parametry do posiadanego setupu - uuuuu... tu już gorzej. Nie wdając się w rozważania naukowe chcę Wam dziś zaproponować prosty i świetnie działający guider dla setupów głównych o skali obrazu 1.5 arcsec/piksel i mniejszej, czyli od 1.5 do nieskończoności ( wiadomość dla Taysona).
      • 13 replies
    • Montaż "Wirus 2020"
      A właściwie montażyk. Ponieważ mam od niedawna drukarkę 3D zająłem się analizą projektu podlinkowanego przez Gayosa w temacie o wydrukach 3D.
      • 113 replies
    • Astropolis w czasie pandemii - informacje o reklamie
      Nie chcę w tym miejsc rozwodzić się na temat aktualnej sytuacji epidemicznej (słyszymy to wszędzie z dużą intensywnością) więc przejdę od razu do rzeczy. Wielu członkom naszej społeczności wirus skomplikuje życie w sferze ekonomicznej i ten post chciałbym dedykować dla nich (dla nas?).
        • Like
      • 17 replies
    • MGAB-V249 - nowy rodzaj gwiazd zmiennych!
      Gwiazdy zmienne można poszukiwać na dwa sposoby. Obserwujemy losowy fragment nieba w poszukiwaniu obiektów zmieniających swój blask lub korzystamy z archiwalnych danych pomiarowych wykonanych przez różne obserwatoria astronomiczne (np. ASAS-SN, ZTF).
        • Thanks
      • 11 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.