Jump to content

Recommended Posts

Cześć,

Warunki do focenia mega kiepskie, ale musiałem choć na chwilę wyciągnąć sprzęt i zrobić testy.
M42, Rasa 8", ASI533 first light, crop 50%, 10s x 100, Firecapture, gain 100.
Wyszło co wyszło, ale z tym LP więcej się nie dało. Trzeba zrobić jakieś foto pod ciemnym niebem z porządnymi czasami i guidingiem.

Pozdro
Paweł

M42_asi533_15.02.2020_RASA.jpg

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czy to pierwszy test tej kamerki czy masz coś więcej ?

Edit : Sorki nie doczytałem "first light".
 

Edited by Winter

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pawel jakbys sprzedawal 533 to dzwon!

  • Like 1
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gratuluje nowego nabytku, widzę, że testujesz całkiem nowy sprzęt.

 

55 minut temu, Kirien napisał:

Pawel jakbys sprzedawal 533 to dzwon!

Fajna skala zdjęcia, niezłe gwiazdki.

Nie sprzedawaj

:)

Wygląda zachęcająco, do Twojej RASY chyba optymalny wybór, tylko to nasze podwarszawskie fatalne niebo :(

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, count.neverest napisał:

Duża studnia i wysokie QE. Zdecydowanie pal na gain 0.

Popatrz lepiej na wykresy producenta. Poniżej gainu 100 szum odczytu przeskakuje na 3-4 e, podczas gdy dla 100 wynosi 1,5. Gain 100 to unity, czyli wykorzystuje wtedy pełne 14 bitów. Moim zdaniem ten gain jest idealnym wyborem. Poniżej dzieje się "jakaś magia", która generuje szum, to jakiś inny tryb pracy.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Optimum, czyli unity gain np. dla 178 to gain 0, a dla 1600  to 139, zatem nie ma ma uniwersalnej wartości dla cmosa. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

W ogóle się nie znacie i nie czujecie tematu :) Tu nie gainy, czy inne unity są ważne. Ten 533 ma kwadratową matrycę !!! Przecież to przywołuje od razu wspomnienia Yashica Mat 124G, a potem Hasselblad 501C. Czekam na Mono. 

  • Haha 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, Maro21 napisał:

Optimum, czyli unity gain np. dla 178 to gain 0, a dla 1600  to 139, zatem nie ma ma uniwersalnej wartości dla cmosa. 

Tak, ale akurat ta kamera ma unity gain 100 :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 godzinę temu, Maro21 napisał:

Optimum, czyli unity gain np. dla 178 to gain 0, a dla 1600  to 139, zatem nie ma ma uniwersalnej wartości dla cmosa

Bo ta wartość zależy od stosunku głębokości studni matrycy i bitowości przetwornika :) a że różne matryce mają różne studnie a producenci montują do ich obsługi przetworniki o różnych bitach to UG wypada różny :) 

To jak byś wysokim ludziom o różnym wzroście zakładał za krótkie spodnie o różnej długości a potem się dziwił, że każdy z nich ma za krótkie spodnie o inną długość :) 

 

I tu ciekawostka, wysoki facet oznaczony jako ASI 178 dostał za dłuugie spodnie, dlatego ma gain 0 :) 

 

Edited by HAMAL
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pobawiłem się jeszcze raz materiałem.

Moje umiejętności obróbki są mizerne :) więc  gdyby ktoś chciał się zabawić,to plik podwiesiłem tutaj:

https://files.fm/u/zfqzekm4#sign_up
 

Cieszy mnie natomiast fakt, że teleskop z kamerą dobrze współpracują. Pole ASI 533 z Rasa 8" to 97x97'. Skala 1.94"/pix.

 

Pozdr

M42_asi533_15.02.2020_RASA-.jpg

Edited by TUR
  • Like 2
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 godzin temu, count.neverest napisał:

Duża studnia i wysokie QE. Zdecydowanie pal na gain 0.

Studnia zachęca do palenia na 0 gain. Spróbuje na pewno też takiej opcji :)   

 

 

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 godziny temu, kosmit napisał:

W ogóle się nie znacie i nie czujecie tematu :) Tu nie gainy, czy inne unity są ważne. Ten 533 ma kwadratową matrycę !!! Przecież to przywołuje od razu wspomnienia Yashica Mat 124G, a potem Hasselblad 501C. Czekam na Mono. 

Też chętnie kupiłbym mono w tej wersji :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, TUR napisał:

Studnia zachęca do palenia na 0 gain. Spróbuje na pewno też takiej opcji :)   

 

 

 

 

 Przy 14bit ADC  i tak nie przeskoczysz wartości 16384, tak że te 50k studni dobrze wygląda tylko na papierze. 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 godziny temu, TUR napisał:

plik podwiesiłem tutaj:
https://files.fm/u/zfqzekm4#sign_up

Też mnie ciekawi ta kamerka, stack mocno usiany jest takimi wzorkami:

533.JPG.5d3f33e365a272ab17b13e562f5aa7a8.JPG

Aż tyle hotpixeli, może mi ktoś to wyjaśnić?

Przy jakiej temperaturze kamerki robiłeś test?

Share this post


Link to post
Share on other sites

sporo wezykow z hotow. pewnie trzebaby zmienic metode stackowania

flatow tez brakuje, pomomo to sympatczny material.

 

or2.thumb.jpg.1cb52212f08449ae8578914d5edfcbd5.jpg

obraz.png.c4e35f740ca124825bc45320af752d2a.png

Edited by Tayson
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki Tomek ! Bardzo fajnie Ci to wyszło ! To tylko pokazuje, że w koncu muszę się nauczyć obróbki :) 

Stackowałem w Firecapture z AVI do fits. W sumie to nie wiem czy w tym programie można wybrać metodę stackowania.

Tym razem zdjęcie robiłem na szybciocha bez chlodzenia (temp na zewnątrz cos ok 4*). 

W tym teście nabardziej zależało mi, aby szybko po zakupie kamery w TS sprawdzić po gwiazdach i ostrości czy kamera w całym polu dobrze współpracuje z teleskopem.  

Z obróbki Tomka czy też na sąsiednim forum Dominika widać, że sprzęt ma potencjał. Jak się pojedzie pod dobre niebo, włączy odpowiednio długie ekspozycje na chłodzonej kamerze :) do tego flaty, darki, biasy to powinno być dobrze.   

 

Pozdr 

Edited by TUR
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pełnoprawna sesja na pewno pokaże pazur. Też trochę powalczyłem. Prosta obróbka globalna, na wyciągnięcie i w paru punktach usunąłem wędrujące hoty.tur-m42.thumb.jpg.f2080a1e12486931a454efd567a4f26d.jpg

  • Like 3
  • Thanks 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bardzo ładnie ! Aż jestem zaskoczony, że tyle udało sie wyciągnąć z tego wczorajszego nieba i LP :) 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 godzin temu, count.neverest napisał:

Duża studnia i wysokie QE. Zdecydowanie pal na gain 0.

Na najniższym gain dynamika jest największa ale... rn=3.7e, więc pojedyncze ekspozycje muszą być 6x dłuższe niż na gain 100 (rn=1.5). Jeżeli ktoś ma dobry montaż i guiding, nie jest to problemem. Na całym stacku minimalnie się zyska przy GAIN=0. Od gain 100 jest tryb HGC i rn bardzo spada.

Jednak tak ja w ASI294 paliłbym na najniższym GAIN dla którego załącza się tryb HGC, czyli dla tej kamery na GAIN 100. Minus, to więcej klatek przy takiej samej długości stacka i związane z tym większe narzuty na czas zapisu itp. Klatki zajmą też sporo więcej miejsca na dysku.

 

9 godzin temu, Maro21 napisał:

Optimum, czyli unity gain np. dla 178 to gain 0, a dla 1600  to 139, zatem nie ma ma uniwersalnej wartości dla cmosa. 

Unity gain (1e / 1ADU) nie ma praktycznego znaczenia, bo zawsze obecny jest szum, który nawet przy wyższym współczynniku konwersji np 3e /1 ADU podbije poziom sygnału. Trzeba dobierać parametry tak, aby dynamika była jak największa. 

 

5 godzin temu, Piotr4d napisał:

 Przy 14bit ADC  i tak nie przeskoczysz wartości 16384, tak że te 50k studni dobrze wygląda tylko na papierze. 

 

Przy 14 bitach maksymalna wartość to 16384 ale na 1 ADU jest ponad 3e, więc wystarczy 14bit dla studni ok 50k.

 

Gwiazdki są całkiem ładne i okrągłe. Może to zasługa większego pixela niż w ASI178. Dziękuje za udostępnienie stacka. Moja szybka wersja:

Jup_193953_lapl4_ap4987_out.thumb.jpg.df909b2724ed1d7413f9f41995e9fda3.jpg

 

Edited by rambro
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Obrabiałem w  Star Tools . W color module ustawiłem suwak Saturation Amount" na 150% a później jeszcze w Affinity Photo vibrance na +20%. Coś tam jeszcze pokręciłem z Levelsami dla niebieskiego i color balance (dla shadows, midtones i higlights). Co to za skrót APP ?.

 

Edited by rambro

Share this post


Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, Tayson napisał:

@rambro jak saturowales? Mi podobnie wychodziło w APP. 

Obrabiałem w  Star Tools . W color module ustawiłem suwak Saturation Amount" na 150% a później jeszcze w Affinity Photo vibrance na +20%. Coś tam jeszcze pokręciłem z Levelsami dla niebieskiego i color balance (dla shadows, midtones i higlights)

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, rambro napisał:

Przy 14 bitach maksymalna wartość to 16384 ale na 1 ADU jest ponad 3e, więc wystarczy 14bit dla studni ok 50k.

Pełna zgoda.

W tych 50k musi się jeszcze zmieścić zwiększony szum odczytu i do tego całość przy "skalowaniu" do 14bit jeszcze jest obarczona, może nie istotnym, błędem kwantyzacji. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Our picks

    • Montaż "Wirus 2020"
      A właściwie montażyk. Ponieważ mam od niedawna drukarkę 3D zająłem się analizą projektu podlinkowanego przez Gayosa w temacie o wydrukach 3D.
        • Love
        • Like
      • 46 replies
    • Astropolis w czasie pandemii - informacje o reklamie
      Nie chcę w tym miejsc rozwodzić się na temat aktualnej sytuacji epidemicznej (słyszymy to wszędzie z dużą intensywnością) więc przejdę od razu do rzeczy. Wielu członkom naszej społeczności wirus skomplikuje życie w sferze ekonomicznej i ten post chciałbym dedykować dla nich (dla nas?).
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 17 replies
    • MGAB-V249 - nowy rodzaj gwiazd zmiennych!
      Gwiazdy zmienne można poszukiwać na dwa sposoby. Obserwujemy losowy fragment nieba w poszukiwaniu obiektów zmieniających swój blask lub korzystamy z archiwalnych danych pomiarowych wykonanych przez różne obserwatoria astronomiczne (np. ASAS-SN, ZTF).
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 11 replies
    • Druk 3d. Projekty wydruków przydatnych w astronomii amatorskiej i nie tylko amatorskiej.
      @Adam_Jesion zachęcił mnie do założenia tematu odnośnie druku 3d. Z oczywistych względów nie ma sensu powielać treści poświęconych zagadnieniom sprzętowym, które można znaleźć w dedykowanych temu stronach/forach. To forum Astro, więc skupmy się naszym podwórku.
        • Like
      • 117 replies
    • Akcja grupowa - montaże Lupus AI
      Ruszamy z akcją zapisów na zakup naszych teleskopów! Oferowany montaż będzie miał sporo istotnych poprawek względem prototypu który przyjechał na jesienny zlot i który obecnie użytkuję. Będzie też przygotowany do instalacji enkodera i gdy skończymy obecnie projektowany sterownik to przyjedziemy i zainstalujemy wszystko co potrzeba.
        • Love
        • Like
      • 49 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.