Skocz do zawartości

M42


TUR

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,

Warunki do focenia mega kiepskie, ale musiałem choć na chwilę wyciągnąć sprzęt i zrobić testy.
M42, Rasa 8", ASI533 first light, crop 50%, 10s x 100, Firecapture, gain 100.
Wyszło co wyszło, ale z tym LP więcej się nie dało. Trzeba zrobić jakieś foto pod ciemnym niebem z porządnymi czasami i guidingiem.

Pozdro
Paweł

M42_asi533_15.02.2020_RASA.jpg

  • Lubię 5
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gratuluje nowego nabytku, widzę, że testujesz całkiem nowy sprzęt.

 

55 minut temu, Kirien napisał:

Pawel jakbys sprzedawal 533 to dzwon!

Fajna skala zdjęcia, niezłe gwiazdki.

Nie sprzedawaj

:)

Wygląda zachęcająco, do Twojej RASY chyba optymalny wybór, tylko to nasze podwarszawskie fatalne niebo :(

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, count.neverest napisał:

Duża studnia i wysokie QE. Zdecydowanie pal na gain 0.

Popatrz lepiej na wykresy producenta. Poniżej gainu 100 szum odczytu przeskakuje na 3-4 e, podczas gdy dla 100 wynosi 1,5. Gain 100 to unity, czyli wykorzystuje wtedy pełne 14 bitów. Moim zdaniem ten gain jest idealnym wyborem. Poniżej dzieje się "jakaś magia", która generuje szum, to jakiś inny tryb pracy.

  • Lubię 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Maro21 napisał:

Optimum, czyli unity gain np. dla 178 to gain 0, a dla 1600  to 139, zatem nie ma ma uniwersalnej wartości dla cmosa

Bo ta wartość zależy od stosunku głębokości studni matrycy i bitowości przetwornika :) a że różne matryce mają różne studnie a producenci montują do ich obsługi przetworniki o różnych bitach to UG wypada różny :) 

To jak byś wysokim ludziom o różnym wzroście zakładał za krótkie spodnie o różnej długości a potem się dziwił, że każdy z nich ma za krótkie spodnie o inną długość :) 

 

I tu ciekawostka, wysoki facet oznaczony jako ASI 178 dostał za dłuugie spodnie, dlatego ma gain 0 :) 

 

Edytowane przez HAMAL
  • Lubię 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pobawiłem się jeszcze raz materiałem.

Moje umiejętności obróbki są mizerne :) więc  gdyby ktoś chciał się zabawić,to plik podwiesiłem tutaj:

https://files.fm/u/zfqzekm4#sign_up
 

Cieszy mnie natomiast fakt, że teleskop z kamerą dobrze współpracują. Pole ASI 533 z Rasa 8" to 97x97'. Skala 1.94"/pix.

 

Pozdr

M42_asi533_15.02.2020_RASA-.jpg

Edytowane przez TUR
  • Lubię 1
  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, kosmit napisał:

W ogóle się nie znacie i nie czujecie tematu :) Tu nie gainy, czy inne unity są ważne. Ten 533 ma kwadratową matrycę !!! Przecież to przywołuje od razu wspomnienia Yashica Mat 124G, a potem Hasselblad 501C. Czekam na Mono. 

Też chętnie kupiłbym mono w tej wersji :) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Tomek ! Bardzo fajnie Ci to wyszło ! To tylko pokazuje, że w koncu muszę się nauczyć obróbki :) 

Stackowałem w Firecapture z AVI do fits. W sumie to nie wiem czy w tym programie można wybrać metodę stackowania.

Tym razem zdjęcie robiłem na szybciocha bez chlodzenia (temp na zewnątrz cos ok 4*). 

W tym teście nabardziej zależało mi, aby szybko po zakupie kamery w TS sprawdzić po gwiazdach i ostrości czy kamera w całym polu dobrze współpracuje z teleskopem.  

Z obróbki Tomka czy też na sąsiednim forum Dominika widać, że sprzęt ma potencjał. Jak się pojedzie pod dobre niebo, włączy odpowiednio długie ekspozycje na chłodzonej kamerze :) do tego flaty, darki, biasy to powinno być dobrze.   

 

Pozdr 

Edytowane przez TUR
  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 godzin temu, count.neverest napisał:

Duża studnia i wysokie QE. Zdecydowanie pal na gain 0.

Na najniższym gain dynamika jest największa ale... rn=3.7e, więc pojedyncze ekspozycje muszą być 6x dłuższe niż na gain 100 (rn=1.5). Jeżeli ktoś ma dobry montaż i guiding, nie jest to problemem. Na całym stacku minimalnie się zyska przy GAIN=0. Od gain 100 jest tryb HGC i rn bardzo spada.

Jednak tak ja w ASI294 paliłbym na najniższym GAIN dla którego załącza się tryb HGC, czyli dla tej kamery na GAIN 100. Minus, to więcej klatek przy takiej samej długości stacka i związane z tym większe narzuty na czas zapisu itp. Klatki zajmą też sporo więcej miejsca na dysku.

 

9 godzin temu, Maro21 napisał:

Optimum, czyli unity gain np. dla 178 to gain 0, a dla 1600  to 139, zatem nie ma ma uniwersalnej wartości dla cmosa. 

Unity gain (1e / 1ADU) nie ma praktycznego znaczenia, bo zawsze obecny jest szum, który nawet przy wyższym współczynniku konwersji np 3e /1 ADU podbije poziom sygnału. Trzeba dobierać parametry tak, aby dynamika była jak największa. 

 

5 godzin temu, Piotr4d napisał:

 Przy 14bit ADC  i tak nie przeskoczysz wartości 16384, tak że te 50k studni dobrze wygląda tylko na papierze. 

 

Przy 14 bitach maksymalna wartość to 16384 ale na 1 ADU jest ponad 3e, więc wystarczy 14bit dla studni ok 50k.

 

Gwiazdki są całkiem ładne i okrągłe. Może to zasługa większego pixela niż w ASI178. Dziękuje za udostępnienie stacka. Moja szybka wersja:

Jup_193953_lapl4_ap4987_out.thumb.jpg.df909b2724ed1d7413f9f41995e9fda3.jpg

 

Edytowane przez rambro
  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obrabiałem w  Star Tools . W color module ustawiłem suwak Saturation Amount" na 150% a później jeszcze w Affinity Photo vibrance na +20%. Coś tam jeszcze pokręciłem z Levelsami dla niebieskiego i color balance (dla shadows, midtones i higlights). Co to za skrót APP ?.

 

Edytowane przez rambro
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Tayson napisał:

@rambro jak saturowales? Mi podobnie wychodziło w APP. 

Obrabiałem w  Star Tools . W color module ustawiłem suwak Saturation Amount" na 150% a później jeszcze w Affinity Photo vibrance na +20%. Coś tam jeszcze pokręciłem z Levelsami dla niebieskiego i color balance (dla shadows, midtones i higlights)

 

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, rambro napisał:

Przy 14 bitach maksymalna wartość to 16384 ale na 1 ADU jest ponad 3e, więc wystarczy 14bit dla studni ok 50k.

Pełna zgoda.

W tych 50k musi się jeszcze zmieścić zwiększony szum odczytu i do tego całość przy "skalowaniu" do 14bit jeszcze jest obarczona, może nie istotnym, błędem kwantyzacji. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.