Skocz do zawartości

Problem z pierwszymi warstwami.


rambro

Rekomendowane odpowiedzi

Nie wiem czy Astropolis  to odpowiednie forum, ale spróbuję tutaj, skoro mamy specjalny dział odnośnie druku 3d. Zaczynam przygodę z drukiem 3D. Moja drukarka to Ender 3 Pro. Drukuję na PLA Ender, który otrzymałem z drukarką.

 

Wydrukowałem testowego kota (zamiast typowej kostki).  Parametry wydruku w CURA:

parametry.thumb.png.2f826a3994386594df5e9e00b37de014.png

Wydruk Łatka wygląda tak (ciemne łaty to działalność artystyczna dzieci :) ):

 

https://drive.google.com/open?id=1FLzZLvsmS3ZhY37urwHBijB2uHUjl0IB

https://drive.google.com/open?id=1FIjQZYt9zXhDO-lg_GepLxvJsd1GW3OA

 

Problem jest z pierwszymi warstwami, które są postrzępione i szersze. Góra wydruku w mojej ocenie wychodzi bardzo ładnie i nie mam zastrzeżeń. Poziomuję na kartkę papieru, ale ta metoda wydaje mi się mało precyzyjna, bo warstwa może mieć różną grubość np 0.2mm lub 0.12mm itp. Próbowałem obniżyć temperaturę stołu do 50 st. , ale wydruk gorzej się trzyma. Obecnie używam magnetycznej podkładki, ale mam też szklaną, której jeszcze nie stosowałem.  Rozumiem, że problem muszę zwalczyć sam, ale czytałem różne poradniki i bez efektu. Może ktoś doświadczony wskaże kierunek, gdzie szukać przyczyny. Z góry dziękuje.

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Endery mają troszkę krzywe stoły, druk na szkle na pewno wyeliminowałby ten mankament. Poza tym poziomowania na kartkę trzeba się nauczyć, w sensie trzeba wyczuć odpowiedni opór stawiany przez kartkę. Warstwy powinny mieć grubość o takich wartościach: 0.08mm, 0.12mm, 0.16mm, 0.20mm i 0.24mm (wynika to ze skoku śruby trapezowej). Ja drukowałem z warstwą 0,28mm  i wychodziło nie najgorzej, ale podobno to za dużo dla dyszy 0,4mm. Utrzymuj stół (szkło) w czystości, poza tym, że dokładnie usuwam pozostałości po poprzednich wydrukach, to od czasu do czasu przemywam (odtłuszczam) powierzchnię.  W Cura tego nie widzę, ale w Prusaslicer można ustawić temperaturę osobno dla pierwszej warstwy i osobno dla reszty wydruku. U Ciebie widzę 200*C, to chyba trochę mało. Ja mam ustawione 210*C dla pierwszej warstwy i 205*C dla reszty. 

  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wydaje mi się, że  mój problem to Elephant foot" etc

https://all3dp.com/2/elephant-s-foot-3d-printing-problem-easy-fixes/

https://rigid.ink/pages/ultimate-troubleshooting-guide#issue-elephants-foot-15

Piszą, że raczej  trzeba obniżyć temperaturę stołu, co nie za bardzo mi wychodziło, bo pojawiał się problem z przyczepnością. Spróbuje obniżyć temperaturę stołu do 55st. Może jednak dla pierwszych warstw wentylator powinien być załączony?.

Błędnie poziomowałem stół na zimno zamiast po podgrzaniu i ta magnetyczna podkładka nie jest zbyt równa, więc wymienię ją na szkło (mam je jeszcze w pudełku) oraz użyję szczelinomierza zamiast kartki. Tylko jaka wartość ma być w odniesieniu do grubości warstwy np. 0.12mm. Czy 0.2mm będzie ok ?.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To nie wygląda jak elephant foot... raczej jak nadekstruzja na pierwszych kilku warstwach, za gruby filament (czyt. fatalnej jakości), albo błąd przy cięciu... Elephant foot jest widoczny tylko na pierwszej warstwie, i najbardziej przy kurczących się materiałach typu PETG lub ABS, nie przy PLA. Kalibrowałeś tę drukarkę? Puszczałeś wydruki kalibracyjne?

Drukując z PLA w pierwszej warstwie u mnie jest 215/60, potem 210/60, ale to kwestia przyczepności wydruku.

  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla Endera i PLA 200/60 jest ok. Tego bym nie zmieniał. Ustaw wysokość głowicy za pomocą  kartki A4 z drukarki. Przesuwając kartka pod głowicą powinieneś wyczuć takie mrowienie, wtedy jest ok. Pomiar w 5miejscach stołu: rogi i środek. Pamiętaj by przed pomiarem wyczyścić głowicę. Jeśli nie drukujesz na szybie to faktycznie temp stołu możesz zmniejszyć do 55

Edytowane przez _vk_
  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuje za porady i linki. Nie jest to stopa słonia, ani inne wspomniane problemy. Kalibracji extrudera nie robiłem, ale górne warstwy idealnie trzymają wymiar i są bardzo ładne, więc nie ruszam jak nie ma potrzeby.

 

Wczoraj zmieniałem ustawienia (jedno naraz), głównie temperatury oraz raz użyłem innego slicera.  Nie ma to wpływu na opisany problem. Poziomowanie robiłem szczelinomierzem (wychodzi mi lepiej niż kartką). Ponieważ problem jest bardzo powtarzalny, zepsute warstwy układają się zawsze tak samo, na koniec doszedłem do przypuszczenia, że problem jest natury mechanicznej.

 

https://drive.google.com/open?id=1G0UxTpuscs-CaJE59xLpakon5hZNc3S4

 

Jak podnoszę oś Z co 0.1mm z menu to najpierw podnosi się lewa strona, a dopiero później prawa, przez co oś X traci poziom (w tej osi jest najwięcej problemów). Od pewnego momentu idzie równo. Dolna rolka z dwu po prawej najpierw nie ma docisku (kręci się luźno) , później ta górna. Nie znam się na mechanice, ale wydaj mi się, że to powinno być to sztywniejsze. Było już późno i nie miałem narzędzi. Podniosłem trochę stolik i przesunąłem czujnik od osi Z (na tyle ile się dało). Zepsutych warstw jest wtedy jakby mniej, jednak nie jest to rozwiząnie. Może poproszę kolegę, który nie ma do czynienia z drukarkami 3d, ale zna się na mechanice to pomoże mi to wyregulować.  Docelowe rozwiązanie to chyba usztywnienie tej listwy po której jeździ głowica. Czy możecie napisać jak to powinno być wyregulowane i jak usztywnić ten element etc ?.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Te dwa wózki - lewy i prawy mają po trzy rolki. Ta wewnętrzna rolka powinna mieć taką ekscentryczną tulejkę pomiędzy rolką i płytką do której jest zamocowana. To wygląda jak nakrętka sześciokątna. Obracając  ją regulujesz odległość pomiędzy rolkami. Trzeba to wyregulować ( najlepiej osobno, po rozkręceniu poziomej belki) tak, żeby obaw wózki jeździły płynnie i bez luzów.

Edytowane przez wessel
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do kalibracji stołu to proponuję zerknąć na https://reprapy.pl/viewtopic.php?f=70&t=5415&view=unread#unread a i extruder dobrze jest ustawić https://reprapy.pl/viewtopic.php?f=70&t=5414&view=unread#unread . Z opisów na reprapy.pl wynika, że zdarzały się przypadki gdy zamiast np. 100mm było podawane 47mm...

Enderowi jest poświęcony osobny dział https://reprapy.pl/viewforum.php?f=67 .

Skontroluj czy masz prostą płaszczyznę stołu ( czy nie jest "pofalowany" ) przystaw linijkę i sprawdź pod światło czy nie ma prześwitów.

Testy dobrze robić na sprawdzonym filamencie - te dodawane w zestawie z drukarką są... różne. Polecane są Devil Design https://devildesign.com/ czy http://www.plastspaw.pl/ 

O problemach z wydrukami 3d i podpowiedziami co sprawdzić - https://printo3d.pl/troubleshooting/ 

A tak ogólnie - " No printer - no problem" :laugh:

  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Problem jest rozwiązany. Kolega Michał (sp5nzu) wyregulował mi wszystkie osie. Wydruki są bardzo dobre. Regulacji dokonuje się tak jak pisał @wessel.  Stół nie jest idealnie równy z podkładką magnetyczną ale mam szybę, którą użyje przy kolejnych wydrukach. PLA Endera jest ok.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 godzin temu, keram167 napisał:

Co do kalibracji stołu to proponuję zerknąć na https://reprapy.pl/viewtopic.php?f=70&t=5415&view=unread#unread a i extruder dobrze jest ustawić https://reprapy.pl/viewtopic.php?f=70&t=5414&view=unread#unread . Z opisów na reprapy.pl wynika, że zdarzały się przypadki gdy zamiast np. 100mm było podawane 47mm...

Enderowi jest poświęcony osobny dział https://reprapy.pl/viewforum.php?f=67 .

Skontroluj czy masz prostą płaszczyznę stołu ( czy nie jest "pofalowany" ) przystaw linijkę i sprawdź pod światło czy nie ma prześwitów.

Testy dobrze robić na sprawdzonym filamencie - te dodawane w zestawie z drukarką są... różne. Polecane są Devil Design https://devildesign.com/ czy http://www.plastspaw.pl/ 

O problemach z wydrukami 3d i podpowiedziami co sprawdzić - https://printo3d.pl/troubleshooting/ 

A tak ogólnie - " No printer - no problem" :laugh:

Dzięki za linki. Tak mi właśnie nie pasowało, że ustawia się poziomowanie przy Z=0 i myślałem o wpisaniu gdzieś offsetu. Według tej procedury z linku oś Z na wyświetlaczu będzie pokazywać poprawne wartości, a nie zaniżone o grubość kartki/szczelinomierza i nie trzeba nic wpisywać do drukarki:

  1. wyczyść stół
  2. nagrzej stół do temperatury roboczej
  3. nagrzej głowicę do temperatury roboczej
  4. zbierz z dyszy grubsze zanieczyszczenia (uwaga, gorące!)
  5. zbazuj oś Z (home Z)
  6. pojedź do Z=0,1
  7. i dopiero wtedy ustaw stół tak, żeby kartka przechodziła z leciutkim oporem między dyszą a stołem W ten sposób:
  • Z=0 to faktycznie 0
  • Z=0.2 to faktycznie będzie 0,2 mm między stołem a czubkiem dyszy.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.