Jump to content

Problem z pierwszymi warstwami.


Recommended Posts

Nie wiem czy Astropolis  to odpowiednie forum, ale spróbuję tutaj, skoro mamy specjalny dział odnośnie druku 3d. Zaczynam przygodę z drukiem 3D. Moja drukarka to Ender 3 Pro. Drukuję na PLA Ender, który otrzymałem z drukarką.

 

Wydrukowałem testowego kota (zamiast typowej kostki).  Parametry wydruku w CURA:

parametry.thumb.png.2f826a3994386594df5e9e00b37de014.png

Wydruk Łatka wygląda tak (ciemne łaty to działalność artystyczna dzieci :) ):

 

https://drive.google.com/open?id=1FLzZLvsmS3ZhY37urwHBijB2uHUjl0IB

https://drive.google.com/open?id=1FIjQZYt9zXhDO-lg_GepLxvJsd1GW3OA

 

Problem jest z pierwszymi warstwami, które są postrzępione i szersze. Góra wydruku w mojej ocenie wychodzi bardzo ładnie i nie mam zastrzeżeń. Poziomuję na kartkę papieru, ale ta metoda wydaje mi się mało precyzyjna, bo warstwa może mieć różną grubość np 0.2mm lub 0.12mm itp. Próbowałem obniżyć temperaturę stołu do 50 st. , ale wydruk gorzej się trzyma. Obecnie używam magnetycznej podkładki, ale mam też szklaną, której jeszcze nie stosowałem.  Rozumiem, że problem muszę zwalczyć sam, ale czytałem różne poradniki i bez efektu. Może ktoś doświadczony wskaże kierunek, gdzie szukać przyczyny. Z góry dziękuje.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Endery mają troszkę krzywe stoły, druk na szkle na pewno wyeliminowałby ten mankament. Poza tym poziomowania na kartkę trzeba się nauczyć, w sensie trzeba wyczuć odpowiedni opór stawiany przez kartkę. Warstwy powinny mieć grubość o takich wartościach: 0.08mm, 0.12mm, 0.16mm, 0.20mm i 0.24mm (wynika to ze skoku śruby trapezowej). Ja drukowałem z warstwą 0,28mm  i wychodziło nie najgorzej, ale podobno to za dużo dla dyszy 0,4mm. Utrzymuj stół (szkło) w czystości, poza tym, że dokładnie usuwam pozostałości po poprzednich wydrukach, to od czasu do czasu przemywam (odtłuszczam) powierzchnię.  W Cura tego nie widzę, ale w Prusaslicer można ustawić temperaturę osobno dla pierwszej warstwy i osobno dla reszty wydruku. U Ciebie widzę 200*C, to chyba trochę mało. Ja mam ustawione 210*C dla pierwszej warstwy i 205*C dla reszty. 

  • Thanks 1
Link to post
Share on other sites

Wydaje mi się, że  mój problem to Elephant foot" etc

https://all3dp.com/2/elephant-s-foot-3d-printing-problem-easy-fixes/

https://rigid.ink/pages/ultimate-troubleshooting-guide#issue-elephants-foot-15

Piszą, że raczej  trzeba obniżyć temperaturę stołu, co nie za bardzo mi wychodziło, bo pojawiał się problem z przyczepnością. Spróbuje obniżyć temperaturę stołu do 55st. Może jednak dla pierwszych warstw wentylator powinien być załączony?.

Błędnie poziomowałem stół na zimno zamiast po podgrzaniu i ta magnetyczna podkładka nie jest zbyt równa, więc wymienię ją na szkło (mam je jeszcze w pudełku) oraz użyję szczelinomierza zamiast kartki. Tylko jaka wartość ma być w odniesieniu do grubości warstwy np. 0.12mm. Czy 0.2mm będzie ok ?.

 

Link to post
Share on other sites

To nie wygląda jak elephant foot... raczej jak nadekstruzja na pierwszych kilku warstwach, za gruby filament (czyt. fatalnej jakości), albo błąd przy cięciu... Elephant foot jest widoczny tylko na pierwszej warstwie, i najbardziej przy kurczących się materiałach typu PETG lub ABS, nie przy PLA. Kalibrowałeś tę drukarkę? Puszczałeś wydruki kalibracyjne?

Drukując z PLA w pierwszej warstwie u mnie jest 215/60, potem 210/60, ale to kwestia przyczepności wydruku.

  • Thanks 1
Link to post
Share on other sites

Dla Endera i PLA 200/60 jest ok. Tego bym nie zmieniał. Ustaw wysokość głowicy za pomocą  kartki A4 z drukarki. Przesuwając kartka pod głowicą powinieneś wyczuć takie mrowienie, wtedy jest ok. Pomiar w 5miejscach stołu: rogi i środek. Pamiętaj by przed pomiarem wyczyścić głowicę. Jeśli nie drukujesz na szybie to faktycznie temp stołu możesz zmniejszyć do 55

Edited by _vk_
  • Thanks 1
Link to post
Share on other sites

Dziękuje za porady i linki. Nie jest to stopa słonia, ani inne wspomniane problemy. Kalibracji extrudera nie robiłem, ale górne warstwy idealnie trzymają wymiar i są bardzo ładne, więc nie ruszam jak nie ma potrzeby.

 

Wczoraj zmieniałem ustawienia (jedno naraz), głównie temperatury oraz raz użyłem innego slicera.  Nie ma to wpływu na opisany problem. Poziomowanie robiłem szczelinomierzem (wychodzi mi lepiej niż kartką). Ponieważ problem jest bardzo powtarzalny, zepsute warstwy układają się zawsze tak samo, na koniec doszedłem do przypuszczenia, że problem jest natury mechanicznej.

 

https://drive.google.com/open?id=1G0UxTpuscs-CaJE59xLpakon5hZNc3S4

 

Jak podnoszę oś Z co 0.1mm z menu to najpierw podnosi się lewa strona, a dopiero później prawa, przez co oś X traci poziom (w tej osi jest najwięcej problemów). Od pewnego momentu idzie równo. Dolna rolka z dwu po prawej najpierw nie ma docisku (kręci się luźno) , później ta górna. Nie znam się na mechanice, ale wydaj mi się, że to powinno być to sztywniejsze. Było już późno i nie miałem narzędzi. Podniosłem trochę stolik i przesunąłem czujnik od osi Z (na tyle ile się dało). Zepsutych warstw jest wtedy jakby mniej, jednak nie jest to rozwiząnie. Może poproszę kolegę, który nie ma do czynienia z drukarkami 3d, ale zna się na mechanice to pomoże mi to wyregulować.  Docelowe rozwiązanie to chyba usztywnienie tej listwy po której jeździ głowica. Czy możecie napisać jak to powinno być wyregulowane i jak usztywnić ten element etc ?.

Link to post
Share on other sites

Te dwa wózki - lewy i prawy mają po trzy rolki. Ta wewnętrzna rolka powinna mieć taką ekscentryczną tulejkę pomiędzy rolką i płytką do której jest zamocowana. To wygląda jak nakrętka sześciokątna. Obracając  ją regulujesz odległość pomiędzy rolkami. Trzeba to wyregulować ( najlepiej osobno, po rozkręceniu poziomej belki) tak, żeby obaw wózki jeździły płynnie i bez luzów.

Edited by wessel
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to post
Share on other sites

Co do kalibracji stołu to proponuję zerknąć na https://reprapy.pl/viewtopic.php?f=70&t=5415&view=unread#unread a i extruder dobrze jest ustawić https://reprapy.pl/viewtopic.php?f=70&t=5414&view=unread#unread . Z opisów na reprapy.pl wynika, że zdarzały się przypadki gdy zamiast np. 100mm było podawane 47mm...

Enderowi jest poświęcony osobny dział https://reprapy.pl/viewforum.php?f=67 .

Skontroluj czy masz prostą płaszczyznę stołu ( czy nie jest "pofalowany" ) przystaw linijkę i sprawdź pod światło czy nie ma prześwitów.

Testy dobrze robić na sprawdzonym filamencie - te dodawane w zestawie z drukarką są... różne. Polecane są Devil Design https://devildesign.com/ czy http://www.plastspaw.pl/ 

O problemach z wydrukami 3d i podpowiedziami co sprawdzić - https://printo3d.pl/troubleshooting/ 

A tak ogólnie - " No printer - no problem" :laugh:

  • Thanks 1
Link to post
Share on other sites

Problem jest rozwiązany. Kolega Michał (sp5nzu) wyregulował mi wszystkie osie. Wydruki są bardzo dobre. Regulacji dokonuje się tak jak pisał @wessel.  Stół nie jest idealnie równy z podkładką magnetyczną ale mam szybę, którą użyje przy kolejnych wydrukach. PLA Endera jest ok.

Link to post
Share on other sites
15 godzin temu, keram167 napisał:

Co do kalibracji stołu to proponuję zerknąć na https://reprapy.pl/viewtopic.php?f=70&t=5415&view=unread#unread a i extruder dobrze jest ustawić https://reprapy.pl/viewtopic.php?f=70&t=5414&view=unread#unread . Z opisów na reprapy.pl wynika, że zdarzały się przypadki gdy zamiast np. 100mm było podawane 47mm...

Enderowi jest poświęcony osobny dział https://reprapy.pl/viewforum.php?f=67 .

Skontroluj czy masz prostą płaszczyznę stołu ( czy nie jest "pofalowany" ) przystaw linijkę i sprawdź pod światło czy nie ma prześwitów.

Testy dobrze robić na sprawdzonym filamencie - te dodawane w zestawie z drukarką są... różne. Polecane są Devil Design https://devildesign.com/ czy http://www.plastspaw.pl/ 

O problemach z wydrukami 3d i podpowiedziami co sprawdzić - https://printo3d.pl/troubleshooting/ 

A tak ogólnie - " No printer - no problem" :laugh:

Dzięki za linki. Tak mi właśnie nie pasowało, że ustawia się poziomowanie przy Z=0 i myślałem o wpisaniu gdzieś offsetu. Według tej procedury z linku oś Z na wyświetlaczu będzie pokazywać poprawne wartości, a nie zaniżone o grubość kartki/szczelinomierza i nie trzeba nic wpisywać do drukarki:

  1. wyczyść stół
  2. nagrzej stół do temperatury roboczej
  3. nagrzej głowicę do temperatury roboczej
  4. zbierz z dyszy grubsze zanieczyszczenia (uwaga, gorące!)
  5. zbazuj oś Z (home Z)
  6. pojedź do Z=0,1
  7. i dopiero wtedy ustaw stół tak, żeby kartka przechodziła z leciutkim oporem między dyszą a stołem W ten sposób:
  • Z=0 to faktycznie 0
  • Z=0.2 to faktycznie będzie 0,2 mm między stołem a czubkiem dyszy.
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Our picks

    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 21 replies
    • MARS 2020 - mapa albedo powierzchni + pełny obrót 3D  (tutorial gratis)
      Dzisiejszej nocy mamy opozycję Marsa więc to chyba dobry moment żeby zaprezentować wyniki mojego wrześniowego projektu. Pogody ostatnio jak na lekarstwo – od początku października praktycznie nie udało mi się fotografować. Na szczęście wrzesień dopisał jeśli chodzi o warunki seeingowe i udało mi się skończyć długo planowany projekt pełnej mapy powierzchni (struktur albedo) Marsa.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 130 replies
    • Aktualizacja silnika Astropolis - zgłaszanie uwag
      Dzisiaj zaktualizowaliśmy silnik Astropolis do najnowszej wersji (głównie z powodów bezpieczeństwa). Najpoważniejsze błędy zostały już naprawione, ale ponieważ aktualizacja jest dosyć rozbudowana (dotyczy także wyglądu), drobnych problemów na pewno jest więcej. Bez was ich nie namierzymy. Dlatego bardzo proszę o pomoc i wrzucanie tu informacji o napotkanych problemach/błędach.
        • Like
      • 247 replies
    • Insight Investment Astrophotographer of the Year 2020 – mój mały-wielki sukces :)
      Jestem raczej osobą która nie lubi się chwalić i przechwalać… ale tym razem jest to wydarzenie dla mnie tak ważne, że postanowiłem podzielić się z Wami tą niezwykle radosną dla mnie wiadomością.
       
      Moja praca zajęła pierwsze miejsce w kategorii „Planety, komety i asteroidy” podczas tegorocznego konkursu Insight Investment Astronomy Photographer of the Year 2020.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 85 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.