Skocz do zawartości

M 81 i M 82 nihil novi sub sole, ale dla nowicjuszy to novi :)


lexx

Rekomendowane odpowiedzi

3 minuty temu, Winter napisał:

Jak na testy i ilość materiału to jest ok. Popracuj nad ustawieniem ostrości :)

no właśnie, to już druga osoba co sugeruje mi brak ostrości, u mnie auto focuser tą funkcją zarządza, coś może być nie tak z ustawieniami ????

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ostrość Ci odpłynęła - spajki powinny być ostre jak igiełka, a widać ewidentnie, że są rozmyte.

SGP ustawi ostrość jak może, ale jeśli ślizga Ci się wyciąg czy masz źle dobrane parametry to nie będzie dobrze trafiał. Musisz też sprawdzić czy LG przypadkiem nie przesuwa Ci się w celi i przez to nie jest gubiona ostrość.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, Grzędziel napisał:

Niestety ostrość zła. Wywal ten autofocuser bo jak widać działa źle. Ostrość ustawiaj ręcznie dopóki go nie naprawisz i pamiętaj, że dla Newtona f/4 nawet dobrze ustawiona, po 30 minutach może kompletnie odjechać. Trzeba często kontrolować.

autofocuser, nówka igiełka, zaplanowane zawsze ostrzenie po zmianie filtra, może tak jak sugeruje Paweł ślizga się 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dochodzi do tego jeszcze zmiana temperatury zewnętrznej, stygnięcie sprzętu. Myślę, że oprócz ostrzenia po zmianie filtra, warto dodać inne wyjątki jeśli jest to SGPro. Na początku przygody starałbym się kontrolować ostrość przez pierwsze godziny sesji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, Winter napisał:

Dochodzi do tego jeszcze zmiana temperatury zewnętrznej, stygnięcie sprzętu. Myślę, że oprócz ostrzenia po zmianie filtra, warto dodać inne wyjątki jeśli jest to SGPro. Na początku przygody starałbym się kontrolować ostrość przez pierwsze godziny sesji.

fakt dodam i czynnik temperaturowy, dzienks 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W ostateczności, a powiedział bym nawet aby traktować jako referencyjny pomiar, warto skontrolować ostrość maską bahtinova. Jeśli autofokus ustawi ostrość, a kontrola przez maskę nie potwierdzi tej poprawności, znacz to, że gdzieś mechanicznie coś kuleje, albo parametry autofokusu są nieodpowiednie.

Może się również zdarzyć, że słabe (seeing, cirrus, mgła....) niebo bardzo utrudnia poprawny autofocus. Choć wtedy zazwyczaj lepiej złożyć sprzęt niż zbierać kiepski materiał.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, Piotr4d napisał:

W ostateczności, a powiedział bym nawet aby traktować jako referencyjny pomiar, warto skontrolować ostrość maską bahtinova. Jeśli autofokus ustawi ostrość, a kontrola przez maskę nie potwierdzi tej poprawności, znacz to, że gdzieś mechanicznie coś kuleje, albo parametry autofokusu są nieodpowiednie.

Może się również zdarzyć, że słabe (seeing, cirrus, mgła....) niebo bardzo utrudnia poprawny autofocus. Choć wtedy zazwyczaj lepiej złożyć sprzęt niż zbierać kiepski materiał.

słuszne uwagi i sugestie:)

ale i tak mimo to wolę kiepskie niebo niż durne TV lub kiepską książkę

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 minut temu, isset napisał:

A czy przy focusowaniu w sgp masz mniej więcej taką V? 

1339938411_20191210_213813(1).thumb.jpg.d1a451933190ba68c3c0f393a4e7f88d.jpg

teraz w nowym wersji SGP jest prędzej coś na kształt hiperboli, tak mam podobny wykres, SGP próbkuje kilkakrotnie w zależności od "trafień w ostrośc" HFR 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, lexx napisał:

durne TV lub kiepską książkę

Na szczęście na wybór tego drugiego mamy większy wpływ.

 

 

3 minuty temu, isset napisał:

A czy przy focusowaniu w sgp masz mniej więcej taką V?

Nawet jeśli "V" rysuje poprawnie, to istotne jest czy po sekwencji próbkowania i wyznaczeniu punktu ostrości, draw tube focusera fizycznie trafi w punkt, czy może są uślizgi.  

 

@lexx Jaki masz focuser, crayford czy R&P.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, lexx napisał:

to była testowa ekspozycja M106 przy lepszym seeing-u i ostrość była poprawniejsza, spajki wyostrzone ???!!!!

czy więc warunki mogą mieć wpływ na samo ostrzenie autofocusera ????

m106_200sec_1x1_L_0005_test_ekspozycja.jpg

Ewydentny brak ostrości !!!

Zobacz jak wyglądają spajki, są podwójne.

Pomysł może o masce Bahitova

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może masz blacklash w autofucosie. Pomimo poprawnie wyznaczonej krzywej napęd nie jest w stanie wrócić do odpowiedniego ustawienia. Ja np. mam taki problem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 godzin temu, lexx napisał:

Jak zawsze słowo od Was mile widziane.

Problem z ostrością jest. Nie wiem jak działa Twój autofocuser, ale coś jest nie tak.

Ja też mam Newtona, więc ostrość ustawiam na podglądzie w APT na spajki. Spajki są bardzo pomocne w ostrzeniu. Maska Bahtinova jest dla Newtona zupełnie zbędna - pająk działa jak swoista maska.

 

Mam też "pretensje" do kolorów. Widzę, że zależało Ci na pokazaniu obszarów HII w M82 więc ciągnąłeś dość mocno saturację kolorów w stronę czerwieni-purpury. Przy okazji jednak zmasakrowałeś kolory gwiazd. Nie widzę tam odcieni żółto-pomarańczowych, jedynie czerwone. Tak nie można. Moim zdaniem w tym zakresie zasada jest prosta: nie próbuj wyciągać na siłę czegoś, czego w zebranym materiale nie ma, bo efekt zawsze będzie marny.

 

Jak na tak małą ilość materiału dobre wrażenie robi równe i mało zaszumione tło. Brawo za tło. :)

 

15 godzin temu, Pav1007 napisał:

spajki powinny być ostre jak igiełka

Noo, z tymi igiełkami to bym nie przesadzał. W końcu ramiona pająka jakąś grubość posiadają. A warunki obserwacyjne, zaroszone lustra też robią swoje. ;)

 

 

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 godzin temu, Grzędziel napisał:

Ostrość ustawiaj ręcznie dopóki go nie naprawisz i pamiętaj, że dla Newtona f/4 nawet dobrze ustawiona, po 30 minutach może kompletnie odjechać. Trzeba często kontrolować.

Pełna zgoda. Mój setup w zimowych warunkach na stabilizację termiczną potrzebuje około godziny (zmiana temperatury powiedzmy 22 -> 2 stopnie). Jeżeli temperatura się potem nie zmienia, mam stabilną ostrość. Jednak i tak każdą zebraną klatkę sprawdzam na bieżąco pod względem ostrości (szybki STF AutoStretch w PIX). Jeżeli trzeba koryguję ostrość, żeby nie zbierać kolejnych nieostrych klatek. Jest to łatwe, gdy w kadrze są jasne gwiazdy ze spajkami (Newton). Jest trochę trudniej, gdy spajki są nikłe bądź ich nie ma. Wtedy staram się, żeby obrazy gwiazdek były jak najbardziej punktowe.

I powtórzę @lexx jeszcze raz: Bahtinov w Newtonie to raczej nieporozumienie. Tam masz Bahtinowa na stałe w postaci pająka. ;)

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.