Jump to content

Pierwsze stackowanie DS- problem


wajoman1991
 Share

Recommended Posts

Dzień Dobry

Na wstępie jako, że to mój pierwszy post na forum, chciałbym wszystkich serdecznie przywitać i pozdrowić i jednocześnie prosić o wyrozumiałość.

 

Wczorajszej pogodnej nocy (tj 25.03.2020) udało mi się zebrać materiału M31.

 

Moj setup to:

SW 150/750

EQ5 z upragde SynScan GoTo

Canon EOS 2000D - bez przeróbki

 

Zebrany materiał

50 x 30s ISO 1600 - Lighty

20 x Darki 

30 x Biasy

30 x Flat

 

Po skończeniu zbierania materiału, chciałem pierwszy raz użyć programu DSS do postackowania zdjęć. Napotkałem kilka problemów, które opiszę poniżej:

 

1. Wyskakujący błąd: Sorry. LibRaw doesn't support your camera Canon Eos 2000D camera, po kliknięciu ok proces "Regiester" kontynuuje pracę jakby nigdy nic. - tutaj wyszukałem rozwiązania aby przekonwertować pliki na .dng, jednak nie widzę za bardzo efektu w finalnej wersji procesu.

 

2. Wyskakujący komunikat: Only one frame (out of _) will be stacked... wielokrotnie spotykany z tego co czytałem. W tym wypadku w PS każda klatke lighta zmieniłem kontrast na bardzo wysoki, następnie wrzuciłem do DSS i wygenerowane pliki tekstowe wrzuciłem z oryginalnymi lightami i użyłem ich do finalnego stackowania. 

 

3. Po zastosowaniu różnych kombinacji czy to .dng, czy kontrast i próbowaniu różnych sposobów, to o ile nie wyrzuca już blędów to zdjęcie finalne jest po prostu z "niczym" czarne zdjęcie z bialawymi obszarami:

 

obraz.png.697813aa391b5088884fcc6fda4e87ac.png

 

4. O ile mimo wszystkich błędów DDS coś mi wypluje co przypomina docelowy efekt i próbuje to wrzucic do PS, to od razu informuje mnie, że w zdjęciu brakuje profilu RGB

 

obraz.png.4a0edda911af961ec0802203f1beb559.png

 

Z góry zaznaczam, że jestem świadomy wielu błędów, ponieważ to tak naprawdę mój start w astrofoto, jednak od kilku miesięcy grzebie po forach w celu zdobycia jak najwięcej wiedzy podstawowej.

 

Mój zebrany materiał na pewno pozostawia ogrom do poprawy jednak nawet jak próbowałem robić zdjęcia DS za pomocą kamerki Bresser Full HD 1.25", gdzie matryca była na tyle mała, że Mglawice Oriona sklejalem jako mozaike to dało mi to ogrom radosci i satysfakcji wiec nie poddaje się i działam wytrwale

 

Proszę o wyrozumiałość i pomoc w rozwiązaniu problemu ze stackowaniem

Z góry dziękuje i pozdrawiam serdecznie

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Wrzucam linki do mojego materiału 3 party lightów, darki (dari - błąd w druku), biasy oraz flat. 

https://wrzucplik.pl/pokaz/1982730---v7ta.html
https://wrzucplik.pl/pokaz/1982738---0ulw.html
https://wrzucplik.pl/pokaz/1982753---wmer.html
https://wrzucplik.pl/pokaz/1982771---cpvp.html
https://wrzucplik.pl/pokaz/1982775---w4v3.html
https://wrzucplik.pl/pokaz/1982780---2j83.html

 

Ja próbuję wszelkich kombinacji aż zaskoczy. Konwertuje na tiff, dng i cały czas próbuje różnych ustawień i kombinacji jednak procesy troche trwają.

 

Proszę o wszelakie wskazówki

 

Z góry dziękuje

Edited by wajoman1991
Link to comment
Share on other sites

Miałem kiedyś podobnie. DSS nie chciał mi stackować krótkich, słabo naświetlonych klatek. Pomogło jedynie włączenie super pixela, ale to z kolei pogarsza rozdzielczość.

Spróbuj zestackować w siril. Tylko będziesz musiał chyba przekonwertować do tiff najpierw.

image.png.d47b04dfcf543253e3a7a8ff4972f36b.png

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Przerobiłem na tif, obrazy np dark zamiast czarne zrobiły się blękitne. Czy to normalne? Czy cos ze zdjęciem lub konwersją "nie-tak"?

Wrzuciłem wszystko w tifach do DDS, ustawiłem star detection na 2% wykryło ok 5000 gwiazd, ustawiłem na 3% to juz tylko 180. Probowałem stackować na wszelakie ustawienie star detectora i zawsze wywala "only one frame .... " i wypluwa zdjecie z jednej klatki. Teraz jeszcze siedzie i robie zdjecia robocze z wysokim kontrastem i zobaczymy ale pomysły mi się już kończą.

 

 

BTW na zdjęciach dark zauważyłem taką poziomą linie z punktem czy to jest uszkodzenie aparatu? Kupiłem ją w PN (tj. 23.03.2020) przez serwis allegro teoretycznie z serwisu/komisu który zajmuję się aparatami "od lat" jako używany i z przebiegiem 2000 zdjęć jako stan idealny. Linia występuje tylko przy dlugich expozycjach. Screen poniżej:

 

obraz.png.95512e4f804dcc3b3bcc63a956eec36a.png

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ehh, wybacz ale ten materiał jest tak fatalny że po prostu go wywal. Nie ma żadnych szans, żeby DSS to zestackował. Ostrość jest totalnie zła i takich obwarzanków DSS nie rozpozna jako gwiazdy.

 

2 godziny temu, wajoman1991 napisał:

BTW na zdjęciach dark zauważyłem taką poziomą linie z punktem czy to jest uszkodzenie aparatu?

Tak, to jest uszkodzenie matrycy. Jednia linia pikseli nie działa prawidłowo plus ten "błysk" w jednym miejscu. Możliwe że ktoś to uszkodził mechanicznie ale może to też być usterka elektroniczna a nawet od nowości wadliwa matryca. Na lightach też to widać. Da się to usuwać w postprodukcji, ale będzie uciążliwe.

Edited by MateuszW
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@MateuszW to  jest dla mnie konkretna odpowiedź! Dziękuje :) Więc tak ostrość łapałem w sumie na obiekcie naziemnym jak jeszcze jasność pozwoliła na "tzw oko", widać wyraźnie obiekt to ok. Nie wziąłem pod uwagę późniejszych zmiennych. Teleskop był wystawiony na dwór ok 2 godziny przed rozpoczęciem czegokolwiek.  Po tym czasie złapałem tą ostrość i zacząłem robić FLATY. Po skończonych flatach, za około godzine jak już niebo nabrało ciemności zacząłem fotografować obiekt docelowy.

 

W posiadaniu mam również maska Bahtinova, jednak nie użyłem jej bo za bardzo już chciałem testować aparat z czymś konkretnym i nie zadbałem o to. Podejrzewam, że takie łapanie ostrości w taki sposób na oko i w takim odstępie czasu i zmienność temperatur dała taki efekt? Proszę o sugestie i wskazówki.

 

Bardzo bym prosił aby ktoś napisał taki wykaz czynności takiego podstawowego procesu fotografowania DS. Nie chcę konkretnej instrukcji ale jakieś punkty odniesienia abym wiedział gdzie wprowadzać korekty przy swoim fotografowaniu. Jak z tą ostrością? Sprawdzam ją raz i np godzinę fotografuje swój obiekt i potem znowu? Na razie jestem w stanie robić expo 30s ponieważ, do trybu bulb nie mam jeszcze wężyka spustowego.

 

Bardzo proszę o pomoc i sugestie aby wykluczyć błędy przy najbliższym polowaniu

 

Link to comment
Share on other sites

Pewnie dlatego, że na razie raczkuję w temacie i robię głupie i nieprzemyślane ruchy. Więc jak wygląda taki proces dokładnie, łapanie ostrości w live view? Włączam tryb lab view w zamontowanej w teleskopie lustrzance i zakładam maskę i na żywo ustawiam ostrość? I powtarzać taki proces? Co jaki czas tak optymalnie?

 

Link to comment
Share on other sites

Ja bez maski ustawiam tak, że kieruję na bardzo jasną gwiazdę, potem w live view daje powiększenie i mikroruchami ustawiam, żeby gwiazda była jak najmniejsza. Na początek wystarczy. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

47 minut temu, wajoman1991 napisał:

Pewnie dlatego, że na razie raczkuję w temacie i robię głupie i nieprzemyślane ruchy. Więc jak wygląda taki proces dokładnie, łapanie ostrości w live view? Włączam tryb lab view w zamontowanej w teleskopie lustrzance i zakładam maskę i na żywo ustawiam ostrość? I powtarzać taki proces? Co jaki czas tak optymalnie?

Zależy jakie masz LV. Być może będzie widać gwiazdę w miejscu gdzie focisz, a może trzeba będzie pojechać gdzieś obok do jasnej gwiazdy (byleby nie za nisko). Jeśli masz duże powiększenie w LV to możesz ostrzyć bez maski, po prostu ustawiając gwiazdę aby była jak najmniejsza. Ale jak nie widzisz tego dokładnie to użyj maski, tylko że będziesz potrzebował jeszcze jaśniejszej gwiazdy. Potem zrób kontrolne krótkie zdjęcie i na max powiększeniu sprawdź, czy masz ostrość.

Jeśli nie masz korektora komy (kup koniecznie), to ustawiaj ostrość na gwieździe blisko środka, bo brzegi nie dadzą dobrej dokładności.

 

Jeśli nic nie ruszysz, to ostrość utrzyma się dopóki nie zmieni się temperatura. W przypadku lustrzanki wydaje mi się, że różnica temperatury ok 5 stopni może być tą granicą, kiedy warto sprawdzić ponownie ostrość. Ale jak to wymaga ponownego ręcznego kadrowania to można spróbować tego nie robić, potem na kompie zobaczysz czy ostrość się zmieniła czy nie i będziesz wiedział jak to robić w przyszłości. Jeśli temperatura się niewiele zmienia to nie ma po co poprawiać ostrości po jakimś czasie.

A i ważne, aby dać sprzętowi czas na wychłodzenie, bo świeżo wyniesiony będzie dawał rozmazany obraz, a ostrość ucieknie krótko po jej ustawieniu na skutek zmiany temperatury optyki.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ogółem obecnie u mnie widać "Syriusz" więc rozumiem, że temat jasnej gwiazdy mam załatwiony.

 

Proszę mi jeszcze powiedzieć czy od razu niezbędny również jest jakiś Microfocuser do wyciągu? Mam zwykły standardowy Crayforda. Czy na razie skupić się lepiej na korektorze komy?

Link to comment
Share on other sites

23 minuty temu, wajoman1991 napisał:

Proszę mi jeszcze powiedzieć czy od razu niezbędny również jest jakiś Microfocuser do wyciągu? Mam zwykły standardowy Crayforda. Czy na razie skupić się lepiej na korektorze komy?

Zacznij od korektora. Gołym wyciągiem da się ustawić ostrość, tylko wymaga to więcej uwagi i cierpliwości. A zamiast mikrofocusera możesz pójść od razu w motofocuser, np taki :) https://astropolis.pl/topic/53348-dreamfocuser/#comments

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dziękuje uprzejmie za pomoc, dzisiaj o ile pogoda pozwoli ponowie próbę fotografii uwzględniając wszystkie wskazówki. Korektor komy kupie w nast. miesiącu.

Bardzo dziękuje za pomoc. Ewentualnie wrzucę zebrany materiał w tym temacie aby inne osoby mogly ocenić i nakierować czy idę w dobrym kierunku. Dziękuje jeszcze raz.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Haha
        • Like
      • 48 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Like
      • 72 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Like
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
      • 43 replies
    • MARS 2020 - mapa albedo powierzchni + pełny obrót 3D  (tutorial gratis)
      Dzisiejszej nocy mamy opozycję Marsa więc to chyba dobry moment żeby zaprezentować wyniki mojego wrześniowego projektu. Pogody ostatnio jak na lekarstwo – od początku października praktycznie nie udało mi się fotografować. Na szczęście wrzesień dopisał jeśli chodzi o warunki seeingowe i udało mi się skończyć długo planowany projekt pełnej mapy powierzchni (struktur albedo) Marsa.
        • Haha
        • Like
      • 134 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.