Skocz do zawartości

Dobór lunety guidującej oraz korektora komy


wajoman1991

Rekomendowane odpowiedzi

Dzień Dobry

Przymierzam się do zamówienia podczas weekendu lunety do guidingu oraz korektora komy. Zastanawiam się nad takimi dwoma zestawami:

 

Zestaw nr 1 :

 

https://teleskopy.pl/product_info.php?cPath=32_48&products_id=2415&lunety=Luneta do guidingu StarGuider Guidescope 50 mm f 162 mm 1 25 z opraw i stopk

 

https://teleskopy.pl/product_info.php?products_id=1802&lunety=Korektor komy 2 do teleskop w Newtona F 3 5 F 6 MPCC Mark III Baader Planetarium

 

Zestaw nr: 2:

 

https://teleskopy.pl/product_info.php?cPath=32_48&products_id=4531&lunety=ZWO finder guider scope guider i szukacz fi 60 mm f 280 mm z opraw i dovetailem

 

https://teleskopy.pl/product_info.php?products_id=2011&lunety=Korektor komy 2 do teleskop w Newtona GSO

 

Który zestaw wybrać lub modyfikować?

 

Mój setup to:

 

Canon EOS 2000D

 

SW 150/750

 

EQ5 + Syn Scan GOTO upragde

 

Kamera do guidingu która posiadam: https://teleskopy.pl/Kamera-BRESSER-Full-HD-Deep-Sky-&-Guider-(1,25-)-teleskopy-5261.html

 

Na chwilę obecną aparat jest zamontowany w teleskopie: poprzez pierścień T2 oraz element reduktora z 2" do 1,25" (wykręciłem tuleje i została sama tarcza 2" z gwintem

, do której mocuje pierścień T2 z aparatem i całość do wyciągu teleskopu.

 

Najważniejsze to czy korektor nie spowoduje jakiegoś problemu z wyostrzeniem czy nie będzie konieczna modyfikacja teleskopu itd. Na chwilę obecną zestaw bez guidera i bez korektora pozwala na 50 x 30s bez ruszania.

 

50 klatek, ponieważ obiekt w tym czasie jest w kadrze w granicach mojej tolerancji, po 50 klatkach delikatnie poprawiam się na obiekt za pomocą pilota montażu. Natomiast 30s max 40s, ponieważ przy dłuższych czasach mam znaczne fasolki jako gwiazdy nie do zaakceptowania.

 

Czy powyższa kamera spełni zadanie jako guider ? Ma ona wyjście normalne USB 2.0 do kompa i ST4 autoguidera.

 

Bardzo proszę o pomoc bo jestem zielony w temacie?

 

Z góry dziękuje

 

BTW tak calkowicie aby nie zakładać nowego wątku

 

Przy okazji chciałem spytać czy ktoś miał taki problem w PS, że podczas korzystania z operacji np Astro Tool, po wybraniu i odpaleniu trzeba potwierdzać "ok" każdy z kroków tzn poziomy, zakres kolorów itd każdy krok po kolei muszę zatwierdzić. Opcja wykonywania -> Przyspieszone nie pomaga, szybciej tylko okienka do potwierdzenia wyskakują. Miałe przez chwilę, że sam wszystko robił ja tylko efekt widziałem a i znowu muszę zatwierdząć

 

 

 

 

 

 

 

Edytowane przez wajoman1991
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z pierwszego lepszy znany pożądany korektor, z drugiego lunetka, dłuższa ogniskowa, dokładniejsze prowadzenie.

 

Ale to powinni wypowiedzieć się Panowie guidujący takimi knotami, czy to się sprawdzi z teleskopem 150/750 i Twoim Canonem.

 

W dniu 18.04.2020 o 07:16, wajoman1991 napisał:

Najważniejsze to czy korektor nie spowoduje jakiegoś problemu z wyostrzeniem czy nie będzie konieczna modyfikacja teleskopu itd. Na chwilę obecną zestaw bez guidera i bez korektora pozwala na 50 x 30s bez ruszania.

Chłopaki korzystając z pogody focą jak szaleni, ale podciągam Ci temat, może coś odpiszą na powyższe :D

 

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy doborze optyki guidera istotna jest nie tyle ogniskowa co skala obrazu guidera w stosunku do skali głównego setupu fotografującego.

Przykład: Mój setup ( FSQ 106+FLI ML 8300) ma skalę 1.77 arcsec/pix, a guider ( Orion Miniguidescope + Lodestar X2) 9.38 arcsec/piksel! I wspaniale działa!

Dlaczego? Bo programy guidujące analizują subpiksele na zboczach sygnały gwiazdy. Jak patrzę na HEQ5 jęczący pod obciążeniem SW 150/750 z guiderem SW 80/400 to aż mi się serce kraje.

Ta kamerka Bressera ma malutki piksel, co nie wróży za dobrze jeśli chodzi o czułość ( czytaj - znalezienie gwiazdki). Mój Lodestar ma piksel aż 8.2 um! Rozmiar samej matrycy jest tu bez znaczenia, tylko rozmiar piksela jest istotny.

Do Twojego Newtona ten od ZWO o ogniskowej 280 mm będzie dobry, a zaryzykowałbym stwierdzenie że 180 mm też da radę. No ale pomyśl nad zmianą kamerki.

Edytowane przez wessel
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z ta kamera to jest taka przygoda, ze chyba dalem sobie ja wcisnąć jak jeszcze calkowicie startowalem z astro i bylem całkowicie zerowy i sluchalem porad sprzedawcow. Jestem obecnie zadowolony z aparatu 2000d jak na poczatek i czasow do 40s na klatce,jednak wiadomo czlowiek kazdej nocy polowan przychodzi o nowe doświadczenie i widzi błędy jakie popelnil i pozniej wyszly przy obrobce. Chcialbym wiedzieć wprost czy ta kamera da rade tak na poczatek z tym zwo 280 mm? Jesli tak to jakich czasow tak na prawde z grubsza sie spodziewać 60s? 200s? Boje sie po prostu ze ta kamera to wtopienie 1000pln i bedzie leżeć w pudełku. Bardzo dziękuję za liczne odpowiedzi rady i dyskusje.

Jest to dla mnie bardzo cenna wiedza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

30 minut temu, DominikRD napisał:

@wessel

Czy jest jakiś przyjęty optymalny stosunek skali setupu go guidera aby to współpracowało dobrze?

 

Podobnie jak autor posiadam N150/750 i chcę wywalić SW80/400.

Kamera  do guidingu Orion StarShot Autoguider z 5,2 um.

Dominik, mnie przyjęte teoretycznie skale zupełnie nie interesują. Napisałem powyżej czym prowadzę montaż, ale to jest zestaw z montażem Takahashi. Nie potrafię odpowiedzieć koledze na pytanie czy jego zestaw pozwoli na 200 s czy na 1200 sekund bo co typ montażu , ba - co egzemplarz- wymagania co do współpracy z guiderem są inne i tylko ktoś kto nigdy nie walczył z tym może napisać - zrób tak i tak będzie na pewno dobrze.

Podstawowe zasady - kamerka z możliwie dużym pikselem ( i tu się zgadzam) i skala zblizona do skali zestawu fotografującego ( i tu się nie zgadam).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Polecam lekturę

"How about focal length for the guide scope? In the old days of manual guiding, when the 'detector' of the guide scope was the human eye, a relatively long focal length was needed so the eye could detect small deviations in the position of the guide star. As a rule of thumb, the focal length of the guide scope needed to be at least 1/3 the focal length of the imaging scope when guiding visually. But modern guide cameras and the software that monitors the position of the guide star on the camera sensor can determine the position of the star with much more precision than the human eye, often to within 1/10thof a camera pixel or less. So the focal length of the guide telescope can be much shorter relative to the main scope.

As an informal figure of merit for a guide scope and guide camera, you can think about the ratio of the imaging scale of the guide scope and the main imaging scope. Let's call this figure of merit F:
F = Image scale of the guide scope / Image scale of the imaging scope
 Now each image scale depends on the pixel size of the camera and the focal length of the telescope:
Image scale (arc-seconds/pixel) = 206 x S / FL

where S is the size of the camera pixels in microns and FL is the focal length of the telescope in millimeters. So in these terms, the 'F' factors works out to

F = (Sgs x FLis) / (Sis x FLgs)

where Sgs is the pixel size of the camera on the guide scope, Sis is the pixel size of the camera on the imaging scope, FLgs is the focal length of the guide scope, and FLis is the focal length of the main scope.

When guiding by eye, which is the same 'instrument' used to look at the stars in the final image, the image scale for the guide scope and main scope are the same, which means if you see the guide star move visually with your eye in the guide scope, you will see the stars streak on the final image on the main scope. So ideally, the 'F' factor should be 1, although you can get away with F=3 roughly and still achieve good results. That's where the rule of thumb mentioned above comes from, that is, you should choose a guide scope with a focal length of at least 1/3 the focal length of the main scope when guiding visually.

With guide cameras and guiding software, which can detect apparent deviations in the guide stars of, say 0.1 pixels, the F-factor can be larger. For example, assuming a 0.1 pixel sensitivity of the guide camera and software, and assuming you want to ensure a tracking error of less than 1 pixel in the main image, the 'F' factor should then be 10 or more if the guide camera and imaging camera have the same pixel size. So the rule above suggests the focal length of the guide scope should be at least 1/10th the focal length of the imaging scope. If the focal length of your imaging scope is 1500mm, then you need a guide scope with a focal length of at least 150mm to give sufficient resolution for effective autoguiding. This is not a hard and fast rule, but it is helpful to understand what focal length you need"

Edytowane przez wessel
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W skrócie w teorii  - stosunek skali guidera do setupu foto powinien być 1 , ale 10 też zapewni dobre rezultaty. Czyli  moim tłumaczeniu - może być 3 , ale robisz te ekperymenta na własne ryzyko i autor powyższego tekstu nie przyjmuje odpowiedzialności za ewentualne problemy. Jak zawsze ...

Ja mam F=5+ i jest dobrze.

Edytowane przez wessel
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W Twoim przypadku problemu z prowadzeniem nie upatruję w doborze elementów guidera. Tak jak powyżej wyłożył @wessel, stosunek skali może być 1x3 i więcej. Niezależnie jednak, czy wybierzesz OAG, czy guider 162mm/280mm, układ będzie poprawnie pracował. Najsłabszym ogniwem Twojego zestawu jest montaż. Tak, wiem da się "focić" z EQ5, ale ze skalą rzędu 1 arcsec/pix uzyskanie długich nieporuszonych ekspozycji jest bardzo trudne.

Bez tytułu.jpg

2stab.jpg

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak dopracujesz setup to wyczuwam,, że da radę bez problemu robić po 15min. Pamiętaj, że w astrofoto liczyć się sztywność. Mocno skręconych elementów nigdy nie za wiele. 

 

Proponuję przyjąć ogólnikowo: główna skala/3 =minimalna skala gudiera. Niestety często zależy to od danego egzemplarza montażu. Niektórzy używają 180mm dla 1000m, a inni wcale nie guiduja. 

Majac canona myślę że czasy w jakie powinieneś celować to 5-10min.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

30 minut temu, wessel napisał:

Dominik, mnie przyjęte teoretycznie skale zupełnie nie interesują. Napisałem powyżej czym prowadzę montaż, ale to jest zestaw z montażem Takahashi. Nie potrafię odpowiedzieć koledze na pytanie czy jego zestaw pozwoli na 200 s czy na 1200 sekund bo co typ montażu , ba - co egzemplarz- wymagania co do współpracy z guiderem są inne i tylko ktoś kto nigdy nie walczył z tym może napisać - zrób tak i tak będzie na pewno dobrze.

Podstawowe zasady - kamerka z możliwie dużym pikselem ( i tu się zgadzam) i skala zblizona do skali zestawu fotografującego ( i tu się nie zgadam).

Maćku, dziękuję za informację. Jestem świadom, że egzemplarz montażu ma znaczenie. Zastanawiałem się tylko czy są jakieś stałe, których nie należy przekraczać. Jedno jest w tym przypadku pewne kamerka ma mieć duży piksel.

Resztę zweryfikują testy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 - 10 min? Osobiscie dla mnie jako początkującego astrofotografa czasy 180s byly by juz magiczna liczba. Ok zamawiam zwo 280 mm, korektor komy baader mark 3. I jeszcze jedno pytanko chce usztywnic porządnie lustrzanke w wyciagu wg tego sposobu: https://astronomiaamatorska.blogspot.com/2011/12/sztywne-poaczenie-mpcc-z-wyciagiem-sw.html?m=

 

Powiedzcie mi prosze czy to ta zlaczka? https://teleskopy.pl/product_info.php?products_id=5760&lunety=Pier cie kontruj cy M48 locking rings GSO FF358 FF359

Edytowane przez wajoman1991
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

44 minuty temu, Tayson napisał:

Jak dopracujesz setup to wyczuwam,, że da radę bez problemu robić po 15min. Pamiętaj, że w astrofoto liczyć się sztywność. Mocno skręconych elementów nigdy nie za wiele. 

 

Proponuję przyjąć ogólnikowo: główna skala/3 =minimalna skala gudiera. Niestety często zależy to od danego egzemplarza montażu. Niektórzy używają 180mm dla 1000m, a inni wcale nie guiduja. 

Majac canona myślę że czasy w jakie powinieneś celować to 5-10min.

Tomek, odwrotnie: główna skala x 3= skala guidera :)

 

Edytowane przez wessel
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jest "Regulowana przedłużka średnicy 2" z męskiego M48 na żeński M48, z przesuwnym pierścieniem kontrującym.", a draw tube Twojego Newtona ma inny gwint. 

zlaczka.jpg

 

Przeglądnij oferty sklepów astro.

Na szybko:icecream:, może ta będzie pasować https://www.astroshop.eu/miscellaneous/astoptics-m54-male-to-m48-male-/p,57874, a jak nie to http://www.serwisastro.pl/03-zlaczki-astronomia.html

 

Edytowane przez Piotr4d
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hmm więc tak, kupuje ten pierścien z astroshop.pl https://www.astroshop.pl/inne/astoptics-m54-meski-na-m48-meski-/p,57874

 

z niego mam wyjście M48 męskie, potem jakiś pierścieńtuleje dystansową, tylko jaki dystans? Sprawdzi się ta? https://teleskopy.pl/product_info.php?products_id=5760&lunety=Pier cie kontruj cy M48 locking rings GSO FF358 FF359

 

potem dalej znowu mam M48 meskie, więc tutaj korektor komy i potem do pierścienia T2 i do Canona.

 

Proszę o pomoc z wyborem tego dystansu pomiędzy pierścieniem a korektorem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

43 minuty temu, wajoman1991 napisał:

Hmm więc tak, kupuje ten pierścien z astroshop.pl https://www.astroshop.pl/inne/astoptics-m54-meski-na-m48-meski-/p,57874

 

z niego mam wyjście M48 męskie, potem jakiś pierścieńtuleje dystansową, tylko jaki dystans? Sprawdzi się ta? https://teleskopy.pl/product_info.php?products_id=5760&lunety=Pier cie kontruj cy M48 locking rings GSO FF358 FF359

Nie rozumiem. Przecież do środka tych złaczek nie zmieścisz korektora, żeby go chwycić za gwint M48 na górze, (pod pierścieniem z napisami). A jeśli chcesz korektor zamocować za gwint dolny, filtrowy to na bank nie wyostrzysz. Potrzebujesz złączki jak powyżej napisano.

7 godzin temu, wajoman1991 napisał:

Jesli tak to jakich czasow tak na prawde z grubsza sie spodziewać 60s? 200s?

Jeśli jakiś zestaw kamera + optyka poprowadzi 60s to poprowadzi też 1200s. Bo już na 60s wyjdzie czy montażem szarpie czy nie, w końcu korekty są dokonywane co kilka sekund. Więc jeśli mamy prawidłowy zestaw do guidingu, to długość ekspozycji limitują nam ugięcia (lub inne dziwne dryfy występujące przy zewnętrznej optyce) i pojawienie się jakiś incydentów np mocny podmuch wiatru, "dziura" w ślimaku (jakiś potężny zadzior) itp.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz to ja już kompletnie nie rozumiem, Czytam ten poradnik z astronomi amatorskiej i wychodzi mi na to, że tam połączenie jest takie: Złączka(M54 male - M48 female) -> korektor(M48 male - T2 male) -> (T2 female - Body aparatu) i tutaj pojawia się moja nieścisłość, patrzę na zdjęcia tego korektora a on ma z jednej strony M48/T2 male a z drugiej M48 female? Czy ktoś może pomóc mi to zobrazować bo serio już zgłupiałem. Zdjęcia mi średnio to tłumaczą, po prostu nie mogę tego zwizualizować.

 

 

T2/M48 male

obraz.png.7b180573f9f301df9a8a137461cb166e.png

M48 female

 

obraz.png.3ab47266e612b03a19c676008905c157.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 minut temu, wajoman1991 napisał:

i tutaj pojawia się moja nieścisłość, patrzę na zdjęcia tego korektora a on ma z jednej strony M48/T2 male a z drugiej M48 female?

Korektor ma 3 gwinty:

-M48 żeński od tyłu, który można wykorzystać do wkręcenia filtra 2"

-M48 męski z przodu, który odsłania się po odkręceniu pierścienia z napisami - jego w tym poradniku wykorzystuje się do przykręcenia złączki, która łączy go z teleskopem

-M42 (T2) męski z przodu, który zazwyczaj używa się do T-ringu do aparatu i tak jest w tym wypadku (gwintu można się "pozbyć" wykręcając tą złączkę ze środka korektora jak widać na zdjęciu z prawej, ale w tym wypadku tego nie robimy)

 

Na trzecim zdjęciu pokazano inną konfigurację - pierścień do aparatu na gwincie M48 - daje to większy przelot optyczny, ale korektor trzeba zamocować już śrubkami, więc tego tu nie chcemy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.