Skocz do zawartości

Dodatkowy okular ES 11mm i 18mm czy warto i pytanie o barlowa


Astromarek4

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich. 

Na wstępie uprzedzę, że jestem raczej początkujący i pytanie może wydać się dla niektórych mało sensowne. 

Ale jestem ciekawy co sądzicie o dokupieniu okularu ES 11mm 82° do posiadanego już ES 14mm? Głównie do obserwacji galaktyk, gromad, mgławic, ale też US. A może bardziej sensownym wyjściem byłoby kupno ES 8,8mm? I teraz nasuwa mi się kilejne pytanie. Otóż posiadam też znaną chyba wszystkim soczewkę barlowa GSO ED 2". Używam ją czasami do obserwacji głównie planet, księżyca, gromad kulistych, paru galaktyk, z okularem 14mm, co daje ogniskiwą 7mm. Obraz wtedy mocno traci na jasności (przez to też na jakości rzecz jasna) i zastanawiam się na ile jest to spowodowane 2 krotnie zwiększonym powiększeniem (na pewno znaczną większość) a na ile zastosowaną soczewką barlowa. Czy ma ona duży wpływ na uzyskiwany obraz? Bo do tej pory nie znalazłem satysfakcjonującej odpowiedzi na to pytanie, a nie mam i nie miałem bezpośrwdniego porównania (np. do okularu ES 6,8mm). 

Myślę też o zakupie 18mm ES 82° 2" ale czy nie będzie on miał zbyt małego zastosowania do wyżej wymienionych obserwowanych przeze mnie obiektów? Dosyć bliski jest też 14mm i chyba jest dosyć uniwersalny i ma raczej większe zastosowanie, dlatego zastanawiam się czy wydatek 730zł będzie rozsądny. Mam też 24mm 68° Es-a 1,25".

Słyszałem jednak też, że przez 2" okulary obserwacje są bardziej komfortowe, ma się lepsze poczucie przestrzeni o ile dobrze pamiętam (?). 

Teleskop przez którego prowadzę obserwacje to 12" dobson GSO.

 

Z góry dziękuję o podzielenie się swoimi doświadczeniami, spostrzeżeniami, sugestiami etc. 

Z pozdrowieniami dla wszystkich miłośników nieba :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji