Jump to content

Prośba o ocenę klatki dark


Recommended Posts

witam.

Prośba do was.

 

Czy może ktoś sprawdzić czy ten mastrdark jest ok? Wg mnie dziwnie wygląda w pełnej rozdzielczości.

 

załączam także pojedynczą klatkę

 

robiłem fotki:  Canon Eos 1000D mod - full spectrum - zdjęcia samym body robione

 

3 minuty klatka - ok 20 stopni

 

link do masterdarka

https://drive.google.com/open?id=1pqZo8NMvCZigRF3sn8OSYtWgjjMcOafZ

 

link do pojedynczej klatkik

https://drive.google.com/open?id=1QrMY3knLRIO4V85OtmLfmWPrEAbwxOuQ

Link to post
Share on other sites

Romek .. coś dziwnie to otwiera ... nie mam tego w ogóle w kolorze jakby bez debayeru ... czym to stakowałeś ?

 

Ale i ja bym się podłączył z oceną swojej jeśli nie masz nic przeciwko Romku (żeby nie dublowac tematów) bo też mam cyrki z obróbką ....

http://gofile.me/6Cvmj/K7MQzxizh  moja to Canon 50D niemod  300sek iso 800 temp 23stopnie (wymagany pix do otwarcia) , stakowane z kalibrowanych wczesniej darków - masterbiasem

http://gofile.me/6Cvmj/xXGoMspss - wersja tiff

Edited by komprez
Link to post
Share on other sites
1 minutę temu, komprez napisał:

Romek .. coś dziwnie to otwiera ... nie mam tego w ogóle w kolorze jakby bez debayeru ... czym to stakowałeś ?

 

Zawsze tak stackuje i zawsze mialem taki masterdark - jakby w skali szarości

 

mnie chodzi o to, że jakoś chyba dziwnie wygląda w pełnym rozmiarze.

Link to post
Share on other sites

Z tego co poczytałem to masterdark ma wyeliminować wszystko co "zbędnie świeci" .... czyli hot pixele itd ... a u CIebie wurzuca wszystko w skali szarości i w dodatku nie da rady

zrobić debayer-a bo zapisując do tiff-a chyba tam tych informacji już nie ma ... musiałbyś to mieć w FIT-sie tam to chyba sie zapisuje ??? jak się mylę to proszę o poprawkę

Link to post
Share on other sites
2 minuty temu, komprez napisał:

Z tego co poczytałem to masterdark ma wyeliminować wszystko co "zbędnie świeci" .... czyli hot pixele itd ... a u CIebie wurzuca wszystko w skali szarości i w dodatku nie da rady

zrobić debayer-a bo zapisując do tiff-a chyba tam tych informacji już nie ma ... musiałbyś to mieć w FIT-sie tam to chyba sie zapisuje ??? jak się mylę to proszę o poprawkę

nie nam sie - tak robi dss i zawsze tak robilem :)

 

dlatego szukam pomocy :)

Link to post
Share on other sites
4 minuty temu, komprez napisał:

Tak wyglądają klatki u mnie w pixie po przestawieniu w tryb "pure raw" ... czyli bez debaryzacji

A od kiedy debayeryzuje się klatki kalibracyjne?

 

Romek - co z tym jest nie tak? Jak dla mnie wygląda OK.

  • Thanks 1
Link to post
Share on other sites
Teraz, GrzegorzP napisał:

A od kiedy debayeryzuje się klatki kalibracyjne?

 

Romek - co z tym jest nie tak? Jak dla mnie wygląda OK.

Chodzi mi jak wezme na full size to takie jakby kwadraciki widze :)

 

a mam masterdarka z eosa 200d i tam na full size takich kwadracikow nie ma

 

wez na full size tego masterdarka

Link to post
Share on other sites
4 minuty temu, GrzegorzP napisał:

A od kiedy debayeryzuje się klatki kalibracyjne?

 

Romek - co z tym jest nie tak? Jak dla mnie wygląda OK.

to widze - taka jakby drobna faktura w postaci kwadratow i to mnie zastanawia czy jest ok

zerknij w pelnej skali - to jest wycinek z tego zdjecia ale 1:1

 

wycinek.PNG

Edited by RomekAstrobaza
Link to post
Share on other sites
15 minut temu, RomekAstrobaza napisał:

to widze - taka jakby drobna faktura w postaci kwadratow i to mnie zastanawia czy jest ok

 

Na takiej klatce (bez debayeryzacji) masz w tle siatkę od maski Bayera. Jeżeli wyświetlisz obraz 1:1 (bez przeskalowania) to powinieneś widzieć tylko drobny wzór złożony z pojedynczych, naprzemiennie ułożonych, jaśniejszych i ciemniejszych pikseli. Gdy oglądam Twój plik bez skalowania to na moim ekranie tak jest. To co pokazałeś powyżej jest przeskalowane - w takim przypadku faktycznie ten drobny wzór interferuje i wygląda jak "szkocka kratka" (bez koloru oczywiście). Poniżej fragment Twojego pliku powiększony do 300% i mocno rozjaśniony.

 

tmp.tif

Edited by GrzegorzP
Link to post
Share on other sites
2 minuty temu, GrzegorzP napisał:

Na takiej klatce (bez debayeryzacji) masz w tle siatkę od maski Bayera. Jeżeli wyświetlisz obraz 1:1 (bez przeskalowania) to powinieneś widzieć tylko drobny wzór złożony z pojedynczych, naprzemiennie ułożonych, jaśniejszych i ciemniejszych pikseli. Gdy oglądam Twój plik bez skalowania to na moim ekranie tak jest. To co pokazałeś powyżej jest przeskalowane - w takim przypadku faktycznie ten drobny wzór interferuje i wygląda jak "szkocka kratka" (bez koloru oczywiście). Poniżej fragment Twojego pliku powiększony do 300% i mocno rozjaśniony.

 

 

 

tmp.tif 1.41 MB · 1 pobranie

Podsumowując - wszystko ok z tym masterdarkiem?

 

Bo dziś chce zrobić kolejne darki tak w temperaturze 5-10 stopni :)

Link to post
Share on other sites
35 minut temu, RomekAstrobaza napisał:

Podsumowując - wszystko ok z tym masterdarkiem?

 

Bo dziś chce zrobić kolejne darki tak w temperaturze 5-10 stopni :)

Jest OK :)

  • Thanks 1
Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, GrzegorzP napisał:

A od kiedy debayeryzuje się klatki kalibracyjne?

 

No właśnie się nie debayeryzuje ale ciekawi mnie fakt że tego tifa nie da się zdebayeryzować bo przecież kalibracja polega nie na wyciągnieciu "jaśniejszych" kwadracików a stricte kolorów (hotów) ... chyba że ja coś nie teges ale nic nie piłem dzis jeszcze :D 

Link to post
Share on other sites
2 godziny temu, komprez napisał:

No właśnie się nie debayeryzuje ale ciekawi mnie fakt że tego tifa nie da się zdebayeryzować bo przecież kalibracja polega nie na wyciągnieciu "jaśniejszych" kwadracików a stricte kolorów (hotów) ... chyba że ja coś nie teges ale nic nie piłem dzis jeszcze :D 

Sorki, ale z tego powyżej to ja też nie teges :ermm:, ale ogólnie kalibracja darkami polega na odjęciu ciemnej klatki od fotki. Robimy to na surowym materiale, bo podczas debayeryzacji algorytm aproksymuje wartość pikseli na podstawie pikseli sąsiednich i generuje "sygnał" tam gdzie go nie było.

Edited by GrzegorzP
Link to post
Share on other sites

No tak .. powiedzmy że CIe rozumiem ... chodziło mi o to że masz darka z 1 bad pixelem koloru czerwonego ...  z materiału ma Ci go ściągnąć co nie ? ... to jak z klatki która nie posiada warstwy debayeru ma to zrobić i wie że on jest akurat czerwony ? 

Link to post
Share on other sites
1 godzinę temu, komprez napisał:

No tak .. powiedzmy że CIe rozumiem ... chodziło mi o to że masz darka z 1 bad pixelem koloru czerwonego ...  z materiału ma Ci go ściągnąć co nie ? ... to jak z klatki która nie posiada warstwy debayeru ma to zrobić i wie że on jest akurat czerwony ? 

Ja niestety nie mogę powiedzieć, że rozumiem co piszesz - co to jest warstwa debayeru? Nie ma czegoś takiego. W pliku RAW nie ma pikseli czerwonych, zielonych niebieskich, ogólnie nie istnieje coś takiego jak "kolorowa matryca" i każda jest BW - tzn. każdy przetwornik zlicza fotony, które trafiły w konkretny piksel i ma w nosie jaką długość (jaki "kolor") miała fala elektromagnetyczna, która została zarejestrowana (zrobił się dualizm korpuskularni-falowy ;)). To co nazywamy matrycą kolorową jest tylko skrótem myślowym i różni się od matrycy BW tym, że ma z przodu maskę filtrów RGB (różnie poukładanych), które puszczają fale o odpowiedniej długości ("kolorze"). W ten sposób pierwszy piksel z pierwszego wiersza rejestruje tylko R, kolejny tylko G,  itd. na przemian, pierwszy z drugiego wiersza G, dalej B, itd. (maska Bayera). Każdy piksel zlicza fotony bez "wiedzy " o tym jakiego koloru dotyczą (każdy z nich mógłby zliczyć dowolne fotony, ale maska filtrów puszcza tylko konkretne). W ten sposób zostaje zarejestrowany sygnał, który odpowiedni algorytm przekształca na informację o kolorze na podstawie wiedzy o układzie filtrów w masce (odpowiednio interpretuje informację z kolejnych pikseli) .

 

Podsumowując: podczas kalibracji odejmujemy klatkę dark od light na zasadzie piksel od piksela. Algorytm nie wie czy usuwa czerwony, zielony, czy niebieski hot. Po prostu piksele na klatkach dark i light odpowiadają sobie (są w tym samym miejscu) i tyle. Tak samo odbywa się to w przypadku matryc BW (tzn. baz maski filtrów). Dopiero po kalibracji robimy "debayeryzację" (albo inny de-coś tam, jeżeli układ filtrów był inny) i dostajemy skalibrowane, kolorowe klatki, które można wyrównać i składać odpowiednim algorytmem.

 

Mam wrażenie, że nie do końca wiesz jak to działa. To jest już stare, ale zasady funkcjonowania przetworników się nie zmieniły, więc pozwolę sobie polecić  linki:

przetworniki

"kolorowe" matryce

Edited by GrzegorzP
Link to post
Share on other sites

Nie no ja wiem jak to działa :D wiem też że są sposoby na zdjęcie warstwy z matrycy mechanicznie .... trochę już obadałem matryce jak i swoje body bo je przserabiałem na

full spectrum więc wiem jak to się "je",

ale miałem wrażenie że przecież można pracować "od razu" na z-debayerowanym (ciężko to odmieniać) materiale ? czy się mylę ? bo jeśli tak to już wiem

że źle robię ...  ja za każdym razem jak otwieram klatkę (czy dark czy light) mam ją już w kolorze (tak .. dopiero zacząłem zabawę w obróbkę) i wydaje mi się na chłopski rozum że jeśli masz tę klatkę dark i nie da się jej zdebayeryzować to chyba coś jest nie tak i ta klatka nie posiada stosownych informacji ??? - o to cały czas mi chodzi ... może źle to potłumaczyłem wyżej... ale właśnie cały czas to jest to pytanie ... czy jesli oprogramowanie twierdzi ze nie istnieje algorytm do debayeryzacji tej klatki to mam rozumieć że tak ma być ?

Informacja z powyższej klatki Romka :

Debayer: Processing view: MasterDark_ISO800_180s_madian_sigma
*** Error: Unable to acquire CFA pattern information: Unavailable or invalid image properties.
<* failed *>

 

Link to post
Share on other sites
4 minuty temu, komprez napisał:

 


Debayer: Processing view: MasterDark_ISO800_180s_madian_sigma
*** Error: Unable to acquire CFA pattern information: Unavailable or invalid image properties.
<* failed *>

 

 

Unable to acquire CFA pattern information - nie można uzyskać informacji o wzorcu(?) CFA. Romek skonwertował to na TIF, a taki plik nie ma odpowiedniej informacji w nagłówku, dlatego nie można go "zdebayeryzować". Gdyby użyć jakiegoś programu, który zrobi to na podstawie podanej informacji o układzie filtrów w CFA i nie będzie przejmował się brakiem danych w nagłówku, to można go przerobić na kolor.

 

Jeżeli wiesz jak to działa, to powinieneś zauważyć, że pracując na kolorowych plikach (po debayeryzacji) na jednym pikselu masz tak na prawdę informację z niego i kilku sąsiednich - algorytm odczytał dane o "kolorze" z pikseli sąsiednich i na tej podstawie odtworzył pełny kolor tego piksela (z ilu pobrał i co dokładnie zrobił zależy od stosowanego algorytmu debajeryzacji). W ten sposób każdy hot w pewnym sensie rozlewa się na kilka pikseli, a sam zostaje zaburzony informacją z pikseli sąsiednich. Nie jest mi znany żaden poradnik, który zalecałby debayeryzację przed wykonaniem pełnej kalibracji, wręcz przeciwnie, każdy przed tym ostrzega. Oczywiście masz prawo do swojego podejścia "na chłopsi rozum" :emotion-5:.

  • Thanks 1
Link to post
Share on other sites

Dzięki za wytłumaczenie - na prawdę mi pomogłeś :) Od dawna chciałem w końcu ruszyć z tematem kalibracji materiału ale miałem sprzeczne informacje a w dodatku poradniki 

ale to mowa o 90% mówią o pracy na  "kolorowych" klatkach przy kalibracji ...   ważne jest przecież ustawienie w pix-ie trybu pure raw i wtedy jest tak jak mówisz.

 

Link to post
Share on other sites
10 minut temu, komprez napisał:

Dzięki za wytłumaczenie - na prawdę mi pomogłeś :) Od dawna chciałem w końcu ruszyć z tematem kalibracji materiału ale miałem sprzeczne informacje a w dodatku poradniki 

ale to mowa o 90% mówią o pracy na  "kolorowych" klatkach przy kalibracji ...   ważne jest przecież ustawienie w pix-ie trybu pure raw i wtedy jest tak jak mówisz.

 

Moment - jeżeli piszesz o Pix-ie, to może być jeszcze jedna kwestia. W tym programie są dwa tryby pracy z RAW-em: wspomniany pure RAW (czyli obraz traktowany i wyświetlany jako BW) i kolorowy RAW (ale to nie oznacza zdebayeryzowany). Ten drugi to pik RAW, w którym poszczególne piksele dostają kolor zgodny z odpowiadającym im filtrom. Zamiast czarno-białej kratki jest kratka czerwono-zielono-niebieska (może o tym czytałeś?). To oczywiście nadal RAW, żadne interpolacje nie będę wykonane i materiał będzie (jak to się przyjęło określać) surowy. Na takim pliku możesz robić kalibrację i wszystko będzie OK. Pytanie czy jest jakaś różnica - pamiętam, że dawno temu na forum Pix-a Juan wspominał chyba, że w przypadku zdejmowania flatów z "kolorowych" matryc taki format jest lepszy, bo program osobno znormalizuje każdy kanał. To było dawno, mogłem coś źle zapamiętać - trzeba byłoby pokopać w archiwum. Nie interesowałem się tym specjalnie, bo moje flaty zdejmują się prawidłowo i nigdy nie miałem z tym problemów. Niewątpliwą wadą tego formatu RAW jest trzykrotnie większy plik.

 

Tak z ciekawości - mógłbyś podlinkować jakiś przykład poradnika, który mówi o kalibracji na kolorowym pliku?

Link to post
Share on other sites

Niestety ale już ich nie mam bo z wściekłości wyleciały odemnie z dysku ... tyle czasu zmarnowanego....  ale  możesz uwierzyć na słowo że nic nie wspominali o odpowiednim ustawieniu oprogramowania do pracy z RAW-ami. Jeden tutorial co pamiętam był z Astrojolo ... i zaczynał się właśnie od razu kalibracją 

mam jeden ktory wlasnie tlumaczy jak poprawnie ustawić pix-a do pracy z rawami ... i sobie go zostawiłem - sam oceń czy też do kosza ...

http://gofile.me/6Cvmj/YOJitwuEW


i to jest to o czym mówiłem :

 

Cytat

By default, PixInsight reads DSLR RAW colour images as Debayered images, meaning it is artificially
altering them to display them in colour within PixInsight. This may seem convenient as it is done
automatically but technically, DSLR RAW colour images need to be calibrated while purely in their RAW
state, prior to any alterations such as Debayering.

 

Edited by komprez
Link to post
Share on other sites
8 minut temu, komprez napisał:

mam jeden ktory wlasnie tlumaczy jak poprawnie ustawić pix-a do pracy z rawami ... i sobie go zostawiłem - sam oceń czy też do kosza ...

 

Adres strony, z której pochodzi jest wystarczającą (jak dla mnie) rekomendacją.

 

Co do poradników generalnie: niełatwo napisać coś od A-Z. Niektóre sprawy są tak oczywiste dla autora, że może nie pomyśleć o ich uwzględnieniu. Ciekawiło mnie czy faktycznie ktoś polecał używanie zdebayeryzowanych plików do kalibracji.

 

W przypadku Pix-a weź jeszcze pod uwagę, że większość procesów ma coś takiego jak "Format Hints". To są takie dodatkowe opcje dotyczące otwieranych plików, które nadpisują ustawienia globalne. Np jeżeli w module IC wprowadzisz "raw" w input, to każdy otwierany plik będzie "pure RAW" niezależnie od ustawień w DSLR_RAW. Co nie zmienia faktu, że ja w globalnych mam czysty RAW, bo o tych "hintsach" za często zapominam :haha:.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Our picks

    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 21 replies
    • MARS 2020 - mapa albedo powierzchni + pełny obrót 3D  (tutorial gratis)
      Dzisiejszej nocy mamy opozycję Marsa więc to chyba dobry moment żeby zaprezentować wyniki mojego wrześniowego projektu. Pogody ostatnio jak na lekarstwo – od początku października praktycznie nie udało mi się fotografować. Na szczęście wrzesień dopisał jeśli chodzi o warunki seeingowe i udało mi się skończyć długo planowany projekt pełnej mapy powierzchni (struktur albedo) Marsa.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 119 replies
    • Aktualizacja silnika Astropolis - zgłaszanie uwag
      Dzisiaj zaktualizowaliśmy silnik Astropolis do najnowszej wersji (głównie z powodów bezpieczeństwa). Najpoważniejsze błędy zostały już naprawione, ale ponieważ aktualizacja jest dosyć rozbudowana (dotyczy także wyglądu), drobnych problemów na pewno jest więcej. Bez was ich nie namierzymy. Dlatego bardzo proszę o pomoc i wrzucanie tu informacji o napotkanych problemach/błędach.
        • Like
      • 236 replies
    • Insight Investment Astrophotographer of the Year 2020 – mój mały-wielki sukces :)
      Jestem raczej osobą która nie lubi się chwalić i przechwalać… ale tym razem jest to wydarzenie dla mnie tak ważne, że postanowiłem podzielić się z Wami tą niezwykle radosną dla mnie wiadomością.
       
      Moja praca zajęła pierwsze miejsce w kategorii „Planety, komety i asteroidy” podczas tegorocznego konkursu Insight Investment Astronomy Photographer of the Year 2020.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 85 replies
    • Zobaczyć powierzchnię Wenus.... - mapa promieniowania termicznego (sezon 2020)
      Zacznę od zdjęcia a potem będą technikalia, opisy zbierania materiału oraz informacje o obróbce
      6 maja faza Wenus zmalała poniżej 20% więc zaczął się najlepszy okres kiedy możemy podejmować próby rejestracji promieniowania termicznego powierzchni Wenus. Czas ten potrwa mnie więcej 17-18 maja kiedy to planeta będzie już zbyt blisko Słońca i kontrast zmaleje uniemożliwiając (lub utrudniając) rejestrację tego zjawiska.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 30 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.