Jump to content
otykarol

Kontrola migawki przez układ FT232 - Nikon

Recommended Posts

Cześć,

 

Od jakiegoś czasu zmagam się z samodzielnym wykonaniem układu kontroli migawki przez USB do mojego Nikona D5100, zgodnie z manualem na stronie

https://www.cloudynights.com/topic/457536-usb-corded-shutter-control-for-nikon/page-8

Wykonałem taki układ:

FT232RL.jpg

 

Bez zarzutów działa z BackyardNIKON i z DSLR Shutter.

Niestety w APT działa bardzo niestabilnie - potrafi zrobić kilkanaście dobrych ujęć BULB, po czym np. zawiesza migawkę otwartą i muszę resetować APT lub aparat.

Czy ktoś z Was spotkał się z czymś takim? Czy warto dalej się z tym bawić, czy po prostu kupić DSUSB z shoestringastronomy? Poświęciłem już na to sporo czasu i trochę by było szkoda.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dawno, dawno temu w odległej galaktyce stosowano takie rozwiązania do sterowania migawką Canona 350D i działało to bez najmniejszych problemów

obecnie migawką sterujemy podłączając aparat bezpośrednio przez USB. Czy Nikon D5100 nie ma takiej możliwości?

 

jeśli aparat się zawiesza (i nie jest to spowodowane podwójnym sterowaniem migawką) to może wyjściem byłoby zastosowanie jakiejś optoizolacji między przejściówką, a aparatem? Ja bym od tego zaczął

 

pozdrawiam

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

 Czy w tym układzie roli tej nie pełnią diody germanowe? 

 

I tak, Nikon D5100 nie ma tej opcji - jest z odległej galaktyki... 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czy masz podpięty tylko ten kabelek czy masz również wpięty przewód USB do przesyłu danych? Sam stosuje APT z Nikonem d5100 i muszę mieć zawsze wpięte 2 kabelki - jeden do wyzwalania migawki a drugi do przesyłu danych i działa elegancko. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tu masz kabelek mojego projektu - działa idealnie plus zapewnia optoizolację aparatu względem komputera. 

 

  • Like 2
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cześć! 

Dzięki za odpowiedź. Tak, mam wpięte 2 kabelki.

 

Twój projekt wygląda na dużo bardziej skomplikowany od tego a Cloudy Nights. Niestety nie znam się na elektronice na tyle żeby go rozszyfrować. Czego może brakować w moim układzie? Czy myślisz że dałoby się przerobić zlutowany przeze mnie układ na taki zgodny z Twoją koncepcją? Czy da się w nim zastosować układ FT232RL? Jakie poza tym potrzebowałbym komponenty? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
3 godziny temu, otykarol napisał:

Cześć! 

Dzięki za odpowiedź. Tak, mam wpięte 2 kabelki.

 

Twój projekt wygląda na dużo bardziej skomplikowany od tego a Cloudy Nights. Niestety nie znam się na elektronice na tyle żeby go rozszyfrować. Czego może brakować w moim układzie? Czy myślisz że dałoby się przerobić zlutowany przeze mnie układ na taki zgodny z Twoją koncepcją? Czy da się w nim zastosować układ FT232RL? Jakie poza tym potrzebowałbym komponenty? 

Nie rozkminiałem jakoś szczególnie schematu gniazda wężyka spustowego, ale może to właśnie u Ciebie jest sedno problemu. Z racji, że do kompa podłączasz dwa kable, jeden do przesyłu danych, a drugi do kontroli wyzwalania migawki to zwierasz ze sobą masy dwóch układów, które możliwe, że powinny działać rozdzielnie. Zauważ, że wszelkie wężyki spustowe działają na zasadzie zwarcia sygnału Focus lub Shutter do jednego przewodu w układzie wężyka. 

Zaletą mojego układu jest odizolowanie masy (GND) komputera (jak również masy gniazda usb aparatu) od masy układu wężyka spustowego.

 

Twój układ można byłoby spokojnie zmodyfikować, musiałbyś się zaopatrzyć tylko w dwa pojedyncze lub jeden podwójny transoptor (optocoupler) i dołączyć go w miejsce diod germanowych do emitera Twojego tranzystora. U mnie to prawa górna część układu - dwa rezystory do wysterowania prądu na wewnętrznych diodach transoptora i sam transoptor, który zwiera dwa sygnały (Focus i shutter) do jednego wspólnego - masy wężyka spustowego :)

Edited by sidiouss
  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 godziny temu, sidiouss napisał:

Nie rozkminiałem jakoś szczególnie schematu gniazda wężyka spustowego, ale może to właśnie u Ciebie jest sedno problemu. Z racji, że do kompa podłączasz dwa kable, jeden do przesyłu danych, a drugi do kontroli wyzwalania migawki to zwierasz ze sobą masy dwóch układów, które możliwe, że powinny działać rozdzielnie. Zauważ, że wszelkie wężyki spustowe działają na zasadzie zwarcia sygnału Focus lub Shutter do jednego przewodu w układzie wężyka. 

Zaletą mojego układu jest odizolowanie masy (GND) komputera (jak również masy gniazda usb aparatu) od masy układu wężyka spustowego.

 

Twój układ można byłoby spokojnie zmodyfikować, musiałbyś się zaopatrzyć tylko w dwa pojedyncze lub jeden podwójny transoptor (optocoupler) i dołączyć go w miejsce diod germanowych do emitera Twojego tranzystora. U mnie to prawa górna część układu - dwa rezystory do wysterowania prądu na wewnętrznych diodach transoptora i sam transoptor, który zwiera dwa sygnały (Focus i shutter) do jednego wspólnego - masy wężyka spustowego :)

Jeszcze jedno pytanie - czy jest możliwe, że mam gdzieś zimny lut? Na logikę wydaje mi się, że nie, bo w DSLR Shutter i BackyardNIKON działa. Ale wolę zapytać.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Korzystałem z kabla na rpi3 z astroberry. Z apt nie uzywalem. Jak działa z dslr shutter to i z innymi programami powinno pracować poprawnie. Pod indi miałem tylko drobny mankament, że przy połączeniu na chwilę Linux ustawiał rts i robiła się jedna niepotrzebna klatka.

 

Gphoto2 nie obsługuje migawki w trybie BULB w D5100. Ten aparat po USB nie ma takiej funkcji. Niestety potrzebne są dwa kable USB. Ewentualnie można też próbować podpiąć tani bezprzewodowy wyzwalacz.

Edited by rambro

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

23 minuty temu, rambro napisał:

Korzystałem z kabla na rpi3 z astroberry. Z apt nie uzywalem. Jak działa z dslr shutter to i z innymi programami powinno pracować poprawnie. Pod indi miałem tylko drobny mankament, że przy połączeniu na chwilę Linux ustawiał rts i robiła się jedna niepotrzebna klatka.

 

Tak, też mi robi takie 1-5 niepotrzebnych klatek na starcie. Wiem, że powinno pracować poprawnie :( Najgorszy typ błędu - nie potrafię go konsekwentnie powtórzyć, wydaje się, że pojawia się losowo w APT. Może to faktycznie wina softu.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 godziny temu, sidiouss napisał:

Twój układ można byłoby spokojnie zmodyfikować, musiałbyś się zaopatrzyć tylko w dwa pojedyncze lub jeden podwójny transoptor (optocoupler) i dołączyć go w miejsce diod germanowych do emitera Twojego tranzystora. U mnie to prawa górna część układu - dwa rezystory do wysterowania prądu na wewnętrznych diodach transoptora i sam transoptor, który zwiera dwa sygnały (Focus i shutter) do jednego wspólnego - masy wężyka spustowego :)

Również polecam tak zrobić. Nikony  w odróżnieniu (chyba) od Canonów robią dziwactwa, gdy sterujesz wspólnie sygnałami focus i shutter - w trybie bezczynności naprzemiennie włączają i wyłączają tryb pomiaru (wtedy co aparat robi pomiar ekspozycji itp). Generalnie to działa, ale możliwe że powoduje takie dziwne sytuacje przy sterowaniu (może APT robi krótki impuls alb coś i aparat nie zawsze załapuje). Odizolowanie dwoma transoptorami obu sygnałów od siebie sprawia, że nie ma tego problemu.

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minutę temu, otykarol napisał:

 

 

Tak, też mi robi takie 1-5 niepotrzebnych klatek na starcie. Wiem, że powinno pracować poprawnie :( Najgorszy typ błędu - nie potrafię go konsekwentnie powtórzyć, wydaje się, że pojawia się losowo w APT. Może to faktycznie wina softu.

Hmm mi robił zawsze tylko 1 klatkę i chyba to nawet pod Linuxem zwalczyłem. Może jednak coś się nie trzyma i przerywa etc?. Upewnij się, że dobrze polutowałeś, może sam przewód USB jest zepsuty, załamany  etc.  Pomierz omomierzem.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
20 godzin temu, sidiouss napisał:

Nie rozkminiałem jakoś szczególnie schematu gniazda wężyka spustowego, ale może to właśnie u Ciebie jest sedno problemu. Z racji, że do kompa podłączasz dwa kable, jeden do przesyłu danych, a drugi do kontroli wyzwalania migawki to zwierasz ze sobą masy dwóch układów, które możliwe, że powinny działać rozdzielnie. Zauważ, że wszelkie wężyki spustowe działają na zasadzie zwarcia sygnału Focus lub Shutter do jednego przewodu w układzie wężyka. 

Zaletą mojego układu jest odizolowanie masy (GND) komputera (jak również masy gniazda usb aparatu) od masy układu wężyka spustowego.

 

Twój układ można byłoby spokojnie zmodyfikować, musiałbyś się zaopatrzyć tylko w dwa pojedyncze lub jeden podwójny transoptor (optocoupler) i dołączyć go w miejsce diod germanowych do emitera Twojego tranzystora. U mnie to prawa górna część układu - dwa rezystory do wysterowania prądu na wewnętrznych diodach transoptora i sam transoptor, który zwiera dwa sygnały (Focus i shutter) do jednego wspólnego - masy wężyka spustowego :)

Dobra - chcę to zrobić :)

 

Będę wdzięczny za poprowadzenie mnie tu za rączkę, bo jestem laikiem elektronikiem ;)

1. Czy taki transoptor będzie dobry?
https://allegro.pl/oferta/transoptor-podwojny-tl-195b-wejscie-ac-dip08-8506447034

 

2. Czy mój tranzystor (BC556B) i płytka (FL232RL) będzie z nim współpracował?
Kupiłem je tu:
https://allegro.pl/oferta/konwerter-usb-rs232-ttl-uklad-ftdi-ft232rl-lct-031-7922649514?snapshot=MjAyMC0wNC0yMlQyMDozNToxNy4yMjRaO2J1eWVyOzg1NDY4NTZjZTE0OWNkNWFkNTlkOTg4MGIzOTEyZWNlNjMzYzJmNWQ0NTQ1NmRkNDNjOGIyZjIxODA1ODY0NDI%3D
https://allegro.pl/oferta/tranzystor-bc556b-kec-25szt-pnp-to92-pbf-7391175191?snapshot=MjAyMC0wNC0yMlQyMDozNToxNy4yNTVaO2J1eWVyO2ZkYmQ2ZmYwNTZiNzg1ZWE1OWUyY2EyYjk3ZjE4Mzk3Mzk1NzFkZTIwNWE0ODAzYzhjMmU5MmQ1NGEzZjYwOTY%3D

 

3. Jakie rezystory będą pasowały do tego transoptora?

 

4. Na Twoim schemacie jest wyprowadzenie z diod transoptora +5V - gdzie to fizycznie się znajduje?

Już sobie odpowiedziałem - to VCC, prawda? :)

 

5. Z prawej strony transoptora:
Wyprowadzenia 5 i 8  = masa wężyka?
Wyprowadzenia 6 i 7 = Focus i Shutter? (kolejność dowolna?)

 

6. Rozumiem, że pozostałe części Twojego schematu mogę pominąć? 

 

6. Czy jeszcze o czymś powinienem wiedzieć przed rozpoczęciem rozlutowywania i lutowania ponownie? :)

Edited by otykarol

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 godzin temu, otykarol napisał:

3. Jakie rezystory będą pasowały do tego transoptora?

Do tego potrzebujesz dokumentacji technicznej transoptora oraz wiedzy o napieciu zasilania. Rezystor dobierasz w zaleznosci od

  1. Napiecia pracy diody podczerwonej.
  2. Natezenia pradu.
  3. Napiecia zasilania.

https://forbot.pl/blog/jak-dobrac-rezystor-do-diody-rozne-metody-zasilania-led-id14482

Jesli jeszcze nie kupiles transoptora, polecam NEC PS2501. Pobiera jedynie 10 mA, w przeciwienstwie do 20 mA w wielu innych modelach.

Pamietaj, ze rowniez strona swiatloczula ma swoja polaryzacje i przepuszcza prad w jednym kierunku. GND z aparatu na ogol podlacza sie na przeciwko GND zasilania diody podczerwonej.

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
3 godziny temu, r.ziomber napisał:

Do tego potrzebujesz dokumentacji technicznej transoptora oraz wiedzy o napieciu zasilania. Rezystor dobierasz w zaleznosci od

  1. Napiecia pracy diody podczerwonej.
  2. Natezenia pradu.
  3. Napiecia zasilania.

https://forbot.pl/blog/jak-dobrac-rezystor-do-diody-rozne-metody-zasilania-led-id14482

Jesli jeszcze nie kupiles transoptora, polecam NEC PS2501. Pobiera jedynie 10 mA, w przeciwienstwie do 20 mA w wielu innych modelach.

Pamietaj, ze rowniez strona swiatloczula ma swoja polaryzacje i przepuszcza prad w jednym kierunku. GND z aparatu na ogol podlacza sie na przeciwko GND zasilania diody podczerwonej.

Dziękuję za pomoc :)

Niestety ten model transoptorów jest dostępny tylko minimum po 10 sztuk.

Czy to 10mA jest bardzo istotne? (przy założeniu, że nie będzie mi zależało na niskim poborze prądu)

Może poszukam innego, może będą jakieś na sztuki. Czy powinienem sprawdzać parametr "If=10mA" przy "Forward Voltage"?

 

Jutro ze świeżym umysłem postaram się dobrać rezystor z użyciem Twoich wskazówek i zapytam czy dobrze policzyłem :)

 

A, i odnośnie tej polaryzacji i podłączenia GND - odnosząc się do schematu Sidioussa (po prawej stronie na rysunku poniżej) - 1 i 4 to wyprowadzania do zasilania, więc zgodnie z Twoją sugestią naprzeciwko są 8 i 5, które idą do GND, tak?

5.PNG.9a06fcd190ce7b021f047f730f020456.png.24d63bdbbab556cdc129a55df0019656.png

 

Edited by otykarol

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Trzymaj sie schematu Sidioussa i dwukanalowego transoptora (albo po prostu dwoch transoptorow), bo moze rownoczesna obsluga focus i shutter jest wymagana dla Nikona. Mam doswiadczenie jedynie z Canonem, gdzie wystarczy zewrzec sam shutter do GND (choc zalecam przez kilkusetomowy rezystor).

Skoro pobor pradu nie ma znaczenia - wybierz dowolny transoptor. Bardzo popularnym modelem jest PC817, tylko on ma IF = 20 mA, a nie 10 jak wspomniany NEC. Dla Ciebie ten parametr bedzie mial tylko znaczenie dla doboru rezystora. Oczywiscie mozesz wybrac inny model transoptora.

Dla Canona i NEC PS2501 to wyglada tak:

microjack.jpg.7bafebcaede3b093140ab70cd947f242.jpg

Do pierwszego pinu (oznaczonego kropka na obudowie) podlaczasz + zasilania dla diody transoptora. Do pinu dokladnie po przeciwnej stronie podlaczasz + z aparatu. Zalecam jednak zapoznanie sie ze schematem transoptora w dokumentacji technicznej.

Edited by r.ziomber
  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 godziny temu, r.ziomber napisał:

bo moze rownoczesna obsluga focus i shutter jest wymagana dla Nikona.

Owszem. Shutter bez focus nie ruszy, a do tego piny należy zwierać oddzielnie (dwa transoptory), bo inaczej ciągle wybudza pomiar (co u mnie akurat niczego nie wieszało, ale kto wie). 

  • Like 2
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Chwilę mnie nie było, a wątek już poszedł do przodu :D @otykarol - daj znać w jakim punkcie teraz jesteś, to coś poradzimy. Tak jak mówi Mateusz, musi być zwarty zarówno focus jak i shutter, do tego oddzielnie, dlatego chociażby w Twoim oryginalnym układzie były diody separujące dwa układy.

Zobacz czy w Twojej miejscowości nie ma jakiegoś elektronicznego sklepu, nie ma sensu płacić za przesyłkę jeśli układ kosztuje grosze :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 minut temu, sidiouss napisał:

Chwilę mnie nie było, a wątek już poszedł do przodu :D @otykarol - daj znać w jakim punkcie teraz jesteś, to coś poradzimy. Tak jak mówi Mateusz, musi być zwarty zarówno focus jak i shutter, do tego oddzielnie, dlatego chociażby w Twoim oryginalnym układzie były diody separujące dwa układy.

Zobacz czy w Twojej miejscowości nie ma jakiegoś elektronicznego sklepu, nie ma sensu płacić za przesyłkę jeśli układ kosztuje grosze :)

 

9 godzin temu, r.ziomber napisał:

Trzymaj sie schematu Sidioussa i dwukanalowego transoptora (albo po prostu dwoch transoptorow), bo moze rownoczesna obsluga focus i shutter jest wymagana dla Nikona. Mam doswiadczenie jedynie z Canonem, gdzie wystarczy zewrzec sam shutter do GND (choc zalecam przez kilkusetomowy rezystor).

Skoro pobor pradu nie ma znaczenia - wybierz dowolny transoptor. Bardzo popularnym modelem jest PC817, tylko on ma IF = 20 mA, a nie 10 jak wspomniany NEC. Dla Ciebie ten parametr bedzie mial tylko znaczenie dla doboru rezystora. Oczywiscie mozesz wybrac inny model transoptora.

Mam prośbę o sprawdzenie czy moje obliczenia są poprawne:

 

Liczę opór R rezystora podpiętego do diody transoptora NEC PS2501

 

Uzas = 5V 

I = 10mA

Ud = 1.17 V (tutaj pytanie czy dobrze odczytałem napięcie diody ze specyfikacji? Wziąłem to z Diode Forward Voltage "TYP."  https://www.tme.eu/pl/Document/a33d7e514d7f0a6938f1d4f777e307b5/ps2501.pdf

 

Ur = 5V - Ud = 3,83 V (napięcie na rezystorze)

 

R = Ur / I = 3,83 V / 10 mA = 383 Ohm

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 godziny temu, otykarol napisał:

 

Mam prośbę o sprawdzenie czy moje obliczenia są poprawne:

 

Liczę opór R rezystora podpiętego do diody transoptora NEC PS2501

 

Uzas = 5V 

I = 10mA

Ud = 1.17 V (tutaj pytanie czy dobrze odczytałem napięcie diody ze specyfikacji? Wziąłem to z Diode Forward Voltage "TYP."  https://www.tme.eu/pl/Document/a33d7e514d7f0a6938f1d4f777e307b5/ps2501.pdf

 

Ur = 5V - Ud = 3,83 V (napięcie na rezystorze)

 

R = Ur / I = 3,83 V / 10 mA = 383 Ohm

Jest ok :) 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uff, zlutowałem. Generalnie działa. Niestety w pierwszych testach jeden raz natknąłem się na podobny problem jak w poprzedniej wersji układu. Później było ok. Jutro potestuję dalej.

 

IMG_20200520_001029.jpg.826950c0904551bf29d5164daf0f5226.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Potestowałem trochę i niestety wykryłem ten sam problem. Nagrałem go na filmie. Widać, że APT ustawione jest na 20-sekundową ekspozycję w trybie BULB, "robi" 1 sekundowe zdjęcie, wyświetla "Finished", ale migawka jest wciąż otwarta. Widać później na filmie jak zamykam APT, odpalam BackyardNIKON, uruchamiam BULB na 20 sekund - działa. Zamykam BackyardNIKON, odpalam APT i dopiero wtedy BULB zaczyna działać.

 

 

Edited by otykarol
dodanie filmu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Our picks

    • Zobaczyć powierzchnię Wenus.... - mapa promieniowania termicznego (sezon 2020)
      Zacznę od zdjęcia a potem będą technikalia, opisy zbierania materiału oraz informacje o obróbce
      6 maja faza Wenus zmalała poniżej 20% więc zaczął się najlepszy okres kiedy możemy podejmować próby rejestracji promieniowania termicznego powierzchni Wenus. Czas ten potrwa mnie więcej 17-18 maja kiedy to planeta będzie już zbyt blisko Słońca i kontrast zmaleje uniemożliwiając (lub utrudniając) rejestrację tego zjawiska.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 30 replies
    • Własny guider? Ależ to bardzo proste !
      "Guider? Ależ to bardzo proste". Co to jest guider to raczej większość z nas wie. Jak dobrać jego parametry do posiadanego setupu - uuuuu... tu już gorzej. Nie wdając się w rozważania naukowe chcę Wam dziś zaproponować prosty i świetnie działający guider dla setupów głównych o skali obrazu 1.5 arcsec/piksel i mniejszej, czyli od 1.5 do nieskończoności ( wiadomość dla Taysona).
        • Love
        • Like
      • 44 replies
    • Montaż "Wirus 2020"
      A właściwie montażyk. Ponieważ mam od niedawna drukarkę 3D zająłem się analizą projektu podlinkowanego przez Gayosa w temacie o wydrukach 3D.
        • Love
        • Like
      • 117 replies
    • Astropolis w czasie pandemii - informacje o reklamie
      Nie chcę w tym miejsc rozwodzić się na temat aktualnej sytuacji epidemicznej (słyszymy to wszędzie z dużą intensywnością) więc przejdę od razu do rzeczy. Wielu członkom naszej społeczności wirus skomplikuje życie w sferze ekonomicznej i ten post chciałbym dedykować dla nich (dla nas?).
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 17 replies
    • MGAB-V249 - nowy rodzaj gwiazd zmiennych!
      Gwiazdy zmienne można poszukiwać na dwa sposoby. Obserwujemy losowy fragment nieba w poszukiwaniu obiektów zmieniających swój blask lub korzystamy z archiwalnych danych pomiarowych wykonanych przez różne obserwatoria astronomiczne (np. ASAS-SN, ZTF).
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 11 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.