Skocz do zawartości

Jaki filtr LP do galaktyk pod kamerę OSC?


Marcinos

Rekomendowane odpowiedzi

Zastanawiam się nad zakupem filtra anty LP. Chciałbym go używać z kolorową kamerą ASI071 do fotografowania galaktyk teleskopem Newtona pod podmiejskim niebem. Filtry do mgławic emisyjnych to odrębna kwestia, ten ma służyć tylko do fotografowania galaktyk. Zależy mi na tym aby w miarę możliwości jak najmniej zaburzał balans kolorów. Robiłem testy z IDAS LPS V4 i niestety ciężko zbalansować kolor w galaktykach.

Rozważam Optolong L pro w rozmiarze 2".

Jakieś inne opcje? Może jest coś lepszego, wartego uwagi 

Pozdrawiam 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Marcinos napisał:

Zastanawiam się nad zakupem filtra anty LP. Chciałbym go używać z kolorową kamerą ASI071 do fotografowania galaktyk teleskopem Newtona pod podmiejskim niebem. Filtry do mgławic emisyjnych to odrębna kwestia, ten ma służyć tylko do fotografowania galaktyk. Zależy mi na tym aby w miarę możliwości jak najmniej zaburzał balans kolorów.

Ja używam filtra LP (dokładnie Astronomik CLS) tylko z jednego powodu. Mój taras jest przy ulicy oświetlanej przez żółte lampy sodowe, których światło zawsze zbłądzi w mojej tubie. Zaświetlenie tła (na dodatek zwykle nierównomierne) żółtym światłem lamp sodowych powoduje destrukcję tła, trudną do wyeliminowania w obróbce. I tylko dlatego zdecydowałem się na używanie tego filtra.

Każdy filtr LP powoduje wycięcie jakiegoś fragmentu widma, który w obróbce jest już nie do odzyskania. Jeżeli więc nie masz takiej sytuacji jak ja, nie "wysilaj się" na żaden filtr LP. Moja decyzja o stosowaniu filtra LP jest świadoma: więcej szkody przynosi mi światło lamp sodowych bez filtra, niż utrata części widma z filtrem. To oczywiście wybór typu "z dwojga złego".

 

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trudno porównywać CLS do filtrów antyLP typu L-Pro - działają wyraźnie inaczej. Te pierwsze przepuszczają tylko dwa bardzo bardzo szerokie pasma i bardzo dużo wycinają, przez co znacznie zmieniają kolorystykę zdjęcia. Filtry typu L-Pro mają więcej wyraźnie węższych blokowanych pasm, dzięki czemu zarówno oko, jak i kamera kolorowa, nie widzą istotnej różnicy w kolorystyce, bo każdy rodzaj komórek dostaje swoje światło. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.