Skocz do zawartości

MONO vs COLOR - empirycznie


HAMAL

Rekomendowane odpowiedzi

7 godzin temu, lulu napisał:

Chodzi o to że czarno-biały obraz z definicji lepiej się reprodukuje w technice mono - czy to będzie rejestrowanie przez kamerkę czy potem wyświetlanie na jakimś ekranie albo druk. To zawsze lepiej wyjdzie na monitorze mono, w druku jednobarwnym, w kamerce mono. Ale przecież w realu nie mamy do czynienia z obrazem czarno-białym, nawet jeśli jest ubogi w kolor. Są jednak obiekty takie jak Arystarch gdzie ten kolor zaczyna być równie ważny jak rzeźba terenu - zmierzam do tego że takie przesądzanie za pomocą moim zdaniem dość tendencyjnego eksperymentu, że kamerki mono biją na głowę kolorowe, miesza trochę ludziom w głowach, a warto brać pod uwagę prawdziwy kontekst pracy takiej kamerki, a nie tylko takie szczególne warunki jak te tutaj. Przy całym szacunku dla ciekawej pracy jaką wykonałeś.

Ale tu kolor nie może nic popsuć a jego dorobienie filtrami RGB nic nie wniesie oprócz tego, ze zdjęcie stanie się kolorowe. Wręcz ujawni się kolejna przewaga kamerki mono, stosując filtr 400-500nm na podpróbkowaniu i stosując tę sesję jako L uzyskam większą rozdzielczość obrazu niż z filtrem 700-800nm. Plamka generująca obraz będzie mniejsza,

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jednak w wypadku obrazu z czarnym tekstem na białym tle cała kolorowe instrumentarium jest tylko dodatkowym balastem zmniejszającym precyzję i wprowadzającym dodatkowy szum informacyjny. Po coś - po to właśnie by w wypadku koloru ułatwić zadanie.

 

Zastanawiam się dlaczego nikt nie pomyślał o zamianie utrapienia polegającego na niechcianych drganiach i ruchach kamerki w sprzymierzeńca zdjęć w wersji kolor, pozwalającego zniwelować osłabienie precyzji wynikające z konieczności interpolowania wartości dwóch składowych na podstawie sąsiednich pikseli. Dzięki tym niechcianym ruchom można by zrobić kilka zdjęć w minimalnie różnych położeniach i dzięki temu zmierzyć prawdziwą wartość RGB dla każdego piksela...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

32 minuty temu, lulu napisał:

Zastanawiam się dlaczego nikt nie pomyślał o zamianie utrapienia polegającego na niechcianych drganiach i ruchach kamerki w sprzymierzeńca zdjęć w wersji kolor, pozwalającego zniwelować osłabienie precyzji wynikające z konieczności interpolowania wartości dwóch składowych na podstawie sąsiednich pikseli. Dzięki tym niechcianym ruchom można by zrobić kilka zdjęć w minimalnie różnych położeniach i dzięki temu zmierzyć prawdziwą wartość RGB dla każdego piksela...

Dokładnie to robi aparat w Pixelu 3, link wrzucił wyżej szuu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W Deep Sky Stacker algorytm Bayer Drizzle jest dostępny. Nie mylić ze zwykłym drizzle co zwiększa rozdzielczość. 

http://deepskystacker.free.fr/english/technical.htm#bayerdrizzle

Potrzeba dużo subów. Próbowałem ale bez rewelacji. Może dużo zależy od materiału wejściowego. Sygnał mam mocno nadpróbkowany więc zwykle algorytmy sobie radzą.

 

Funkcja Pixel shift przesuwająca matrycę o jeden pixel dla każdego koloru jest w Pentaxach np. K-70, KP, K1. Przydatna jest raczej w studio niż pod niebem. Lepsza metoda to dither itp. + Bayer  drizzle z DSS. 

 

 

Edytowane przez rambro
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nigdy nie wykonywałem kolorowych obrazów Księżyca i planet kamerkami mono, tylko monochromatyczne.

 

Ale z punktu widzenia wiedzy teoretycznej z uwagi np na szybką rotacją np Jowisza jest to uciążliwe :)

 

Moje PLANETY - KSIĘŻYC - SŁOŃCE - ISS

 

Ja bardziej DS- owy jestem :)

 

Edytowane przez HAMAL
  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, HAMAL napisał:

Ale z punktu widzenia wiedzy teoretycznej z uwagi np na szybką rotacją np Jowisza jest to uciążliwe :)

Ano właśnie, Łukasz też narzekał o ile pamiętam na problemy z synchronizacją jak pokazywał swojego kolorowego Arystarcha. Czyli co - do celów kulistych raczej kolor?

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, lulu napisał:

Ano właśnie, Łukasz też narzekał o ile pamiętam na problemy z synchronizacją jak pokazywał swojego kolorowego Arystarcha. Czyli co - do celów kulistych raczej kolor?

Problemy z fotografią Jowisza i Księżyca w kolorze (przy użyciu kamery mono) są zupełnie innej natury.

W przypadku Jowisza mamy szybką rotację (tak jak pisze Hamal) i konieczność derotacji avików lub wynikowych stacków aby złożyć kolor.

W przypadku Księżyca w kolorze problemem nie jest rotacja ani przemieszczenie się linii terminatora - to zbyt duży obszar czasowy. Tutaj problemem jest stackowanie krawędzi kraterów na poziomie subpikselowym - a prościej mówiąc, program wybiera sobie różne klatki referencyjne  w pasmach RGB które to minimalnie różnią się od siebie (no bo seeing ;) )

Potem jak mamy trzy stacki RGB to o ile z grubsza są one podobne, to w dużej skali po wyostrzaniu okazuje się, że krawędzie kraterów są minimalnie inaczej złożone i zniekształcone przez seeing ( i często delikatnie poprzesuwane względem siebie). Skutkuje to rozjazdami kolorów w obszarach "krawędzi" kraterów które to ciężko potem skorygować. 

 

edit:

Miałem ASI 178 zarówno kolor jak i mono. Kiedy kamera kolorowa dawała fajnego Jowisza, to kamera mono wjeżdżałą z mega detalem. Mono deklasowało prawie zawsze obrazy z kamery kolorowej. No ale roboty było 2-3x więcej :)

Edytowane przez Lukasz83
  • Lubię 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja jestem z natury niecierpliwy, niesystematyczny i chcę mieć efekt natychmiast, Męczę się z dziadowską kamerką kolorową i rozglądam za czymś lepszym, ale zdaję sobie sprawę, że przy moim lenistwie i wygodnictwie jestem raczej skazany na wersję kolorową. Dlatego tendencyjnie oprotestowuję wyniki testów, które mogłoby mi psuć humor sugerując miażdżącą przewagę mono :-)

  • Haha 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.