Skocz do zawartości
  • 0

Jaki okular do księżyca?


Borek94

Pytanie

13 odpowiedzi na to pytanie

Rekomendowane odpowiedzi

  • 0

Powiem tak jestem osobą początkującą w temacie astronomii teleskop mam zaledwie miesiąc chciałbym wiedzieć jaki okular kupić żeby księżyc ziemi był widoczny cały w okularze budżet nieograniczony lecz nie szukam czegoś za miliony. Okulary jakie posiada to okulary z zestawu jest to 20 mm i 4 mm

Edytowane przez Borek94
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Średnica kątowa Księżyca to około pół stopnia. Dobrze byłoby mieć jakiś zapas wokół. Twój teleskop ma ogniskową 1000 mm więc każdy popularny okular dłuższy niż 10 mm z polem własnym powyżej 50* będzie spełniał Twój warunek. Gdyby wziąć pod uwagę ultra-szerokokątne okulary to spokojnie można zejść nawet niżej.

Wybór jest ogromny i zależy od kwoty do wydania i pewnie od innych kwestii, które brałbyś pod uwagę (co jeszcze oprócz Księżyca?).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Dobra załóżmy że 200 zł to kwota którą mógłbym wydać na okular to jaki mógłbym wsiąść żeby fajnie było widać ten księżyc. Co jeszcze? W zasadzie nie wiem Jowisza z księżycami i Saturna oglądałem na okularze z zestawu 4mm czasami z soczewką Barlowa albo i bez. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Używając Powerseekera 127EQ zawsze używasz Barlowa, ten teleskop ma już jeden wbudowany ;) Dokładanie drugiego to nie jest najlepszy pomysł. 

Z okularem, który już masz (20mm) Księżyc jest bez problemu widoczny w całości. Domyślam się, że szukasz trochę więcej powiększenia. Dobrze byłoby wstrzelić się w okular o ogniskowej 11-13 mm. Np coś takiego:

https://teleskopy.pl/product_info.php?cPath=22&products_id=2077

 

  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Paether dobrze prawi. Tego Barlowa 3x schowaj do szuflady, jest zbędny a wręcz szkodliwy. Zauważ, że ten okular 20mm z zestawu daje Ci dość dobre powiększenie do obserwacji całej tarczy Księżyca. Jak chcesz, by wypełniał większą część pola widzenia, możesz kupić coś w granicach 12-15mm, np. ta 12-tka z linku Paethera. Jak chcesz samodzielnie policzyć, pole widzenia teleskopu to pole widzenia okularu podzielone przez jego powiększenie. To ostatnie to ogniskowa teleskopu podzielona przez ogniskową okularu. Czyli w twoim przypadku dla okularu 20 mm:

P = 1000mm / 20mm = 50x

Jeśli ten okular ma własne pole 50stopni, to pole widzenia teleskopu wyniesie ok. 1 stopnia. Czyli Księżyc (ok. 0.5 stopnia) zajmie jego połowę. Niecałe ćwierć stopnia marginesu "po bokach".

 Dla okularu 12 mm:

P = 1000 / 12 = 83.3x

Przyjmując pole okularu 50 stopni dostajemy:

 50 / 83.3 = ok. 0.6 stopnia, prawie "na styk".

Zauważ, że przyjąłem pole widzenia okularu 50, a nie 52 stopnie, jak w katalogu. Wszystkie parametry okularu i teleskopu użyte we wzorach są podane z jakaś tam dokładnością, a już szczególnie pola widzenia okularów bywają mocno zawyżone. Równie dobrze to może być nawet 45-48 stopni... Tak więc te obliczenia trzeba traktować szacunkowo, w praktyce może być na styk i lepiej wziąć jakiś 13 (15?) mm albo znaleźć 12 mm o szerszym polu widzenia (hasło: okulary szerokokątne). Pamiętaj, że wymiary kątowe Księżyca na niebie (minimalnie ponad 0.5 stopnia) zmieniają się cyklicznie o ładnych kilka procent

 Moim zdaniem większy problem masz "po drugiej stronie": ten okular 4mm jest stanowczo za krótki. 250x w tym teleskopie to jest czyste szaleństwo. Nic dziwnego, że szukasz czegoś "pomiędzy". Nie przekraczałbym ok. 150x, co oznacza, że potrzebujesz czegoś w granicach 6-7 mm. Na Twoim miejscu zacząłbym najpierw od tego tematu, a 12-13-tką zajął się później.

 Osobna sprawa, że jak będziesz chciał oglądać coś poza Księżycem i planetami (a warto), to przyda Ci się okular do jeszcze mniejszych powiększeń niż te 50x, które masz z okularu 20-tki. Chodzi o źrenicę wyjściową i pole widzenia. Im mniejsze powiększenie, tym one większe. A mając większe pole widzenia łatwiej znaleźć niektóre obiekty (łatwiejsze celowanie). Szybko się przekonasz, że to ważne, zwłaszcza dla początkującego. Tu szukałbym czegoś w granicach 25 - 32 mm. Więcej nie ma sensu przy wyciągu okularowym 1.25", a i zapewne przy tej specyficznej konstrukcji optyki teleskopu (krótki Newton z integralnym Barlowem w środku). Ale to temat na potem.

Pozdrawiam i czystego nieba!

-J.

  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0
35 minut temu, Michał Prusiński napisał:

W/w okular jest bardzo złym pomysłem. Da Ci powiększenie ponad 300x które zupełnie mija się z celem w Twoim teleskopie. Szukaj okularu z zakresu 8-12 mm. Np https://teleskopy.pl/product_info.php?cPath=22&products_id=3445 

Michał, coś pomyliłeś. Jakie 300x? On ma ogniskową równe1000mm, a nie 1200 czy 1500... Aż ponownie sprawdziłem. Z aktualnym okularem 4mm ma 250x, co oczywiście jest i tak absurdalnie dużo. Ale 10-tka którą zalinkowałeś da mu  100x, co jest trochę mało na planety, a Księżyc cały już się nie zmieści. Optymalnie do planet to będzie ze 150x w tym teleskopie...

Pozdrawiam

-J.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Kolega od tematu usunął lub zedytowal komentarz z wrzuconymi linkami do okularu sw 3.2 mm i właśnie tego okularu dotyczył mój komentarz odnośnie pow 300x.

Dodatkowo, zrozumiałem z głównego tematu, że chce aby cały księżyc mieścił się w okularze, a tak będzie w tym, którego link wrzuciłem. 

4 godziny temu, Jarek napisał:

Michał, coś pomyliłeś. Jakie 300x? On ma ogniskową równe1000mm, a nie 1200 czy 1500... Aż ponownie sprawdziłem. Z aktualnym okularem 4mm ma 250x, co oczywiście jest i tak absurdalnie dużo. Ale 10-tka którą zalinkowałeś da mu  100x, co jest trochę mało na planety, a Księżyc cały już się nie zmieści. Optymalnie do planet to będzie ze 150x w tym teleskopie...

Pozdrawiam

-J.

 

 

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0
W dniu 29.06.2020 o 05:42, Michał Prusiński napisał:

Kolega od tematu usunął lub zedytowal komentarz z wrzuconymi linkami do okularu sw 3.2 mm i właśnie tego okularu dotyczył mój komentarz odnośnie pow 300x.

Dodatkowo, zrozumiałem z głównego tematu, że chce aby cały księżyc mieścił się w okularze, a tak będzie w tym, którego link wrzuciłem. 

 

@Jarek

 

@Jarek który najlepszy by był z tych trzech 

https://allegro.pl/oferta/okular-tmb-6-mm-1-25-cala-planetary-ii-chorzow-9179281090

https://allegro.pl/oferta/okular-celestron-omni-ploessl-6-mm-1-25-chorzow-8657861690

https://allegro.pl/oferta/okular-baader-planetarium-classic-ortho-6-9341518072

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Brałbym chyba albo tego ortho, albo HR. Plossla nie. Kieruję się ogólnym rozeznaniem i specyfikacją, bo sam nadal używam budżetowo Plossli. Orto powinien mieć nieco lepszy obraz na planetach, a odległośc źrenicy wyjściowej taka sama jak w Plosslu, czyli mała (5 mm -oko przystawiasz do soczewki prawie). HR z kolei ma komfortowo wysuniętą źrenicę (16mm) i minimalnie większe pole widzenia. Za to znacznie droższy. Czy jakość obrazu lepsza czy gorsza od orto nie umiem powiedzieć bez porównania.

Pozdrawiam

-J.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz na pytanie...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.