Jump to content
  • -1

Jowisz w Sharpcap + ZWO ASI 224MC


piotr.d
 Share

Question

Zainspirowany wątkami Jowisz 2020 i Saturn 2020 rozpocząłem wczoraj przygodę z ASI224MC i planetami. Na pierwszy rzut poszedł Jowisz.

 

ASI224MC jest połączone z moim komputerem (Mac) i używam 32-bitowej wersji Sharpcap, tak jak polecane u nich na stronie. Kamerka zadziałała z miejsca, nie musiałem instalować nic więcej oprócz libusb i Sharpcap. Używam Skywatcher 150/750, bez filtra czy Barlowa.

 

Z racji tego że robię to pierwszy raz to odwaliłem wczoraj straszną partyzantkę i mam w związku z tym kilka pytań:

 

1. Wyrównanie na biegun - czy jest to absolutnie wymagane przy kręceniu planet? Ze względu na pozycję Jowisza kręcę z balkonu i biegun północny zasłania mi ściana bloku, nie mam jak użyć lunetki biegunowej. Do stackowania klatek używam Lynkeos i miałem nadzieję że poradzi on sobie z przesuwającą się planetą w kroku Align. Niestety tylko kilkadziesiąt pierwszych klatek jest OK, potem planeta wyjeżdża z zaznaczonego obszaru i Lynkeos za nią nie podąża. 

 

2. Jakich parametrów powinienem użyć przy filmowaniu Jowisza? Poszperałem po forach ale nie znalazłem nic co by od początku do końca odnosiło się do tematu. Gdzieś wyczytałem że gamma powinienem przy tej kamerce trzymać pomiędzy 50-75, ale nie było informacji dlaczego. Podobnie jeżeli chodzi o gain - po prostu kręciłem lewo/prawo patrząc przy jakich parametrach planeta wygląda na ekranie najlepiej.

 

3. Nie podoba mi się jak wygląda planeta w powiększeniu. Ma na sobie tak jakby nałożoną siatkę rozdzielającą piksele. Wygląda to strasznie dziwnie - widzę to zarówno w nakręconymi AVI jak gdy powiększę obszar przy stackowaniu w Lynkeos. Czy ktoś z was się z czymś takim spotkał?

 

Najlepszy film jaki uzyskałem: https://www.dropbox.com/s/2r6npbgeyi66v4y/Jup_003001.avi?dl=0 (w prawym górnym rogu jest przycisk ze strzałką w dół, można film pobrać na dysk)

Parametry z jakimi kręciłem ten film:

FireCapture v2.6  Settings
------------------------------------
Camera=ZWO ASI224MC
Filter=RGB
Profile=Jupiter
Diameter=47.34"
Magnitude=-2.73
CMI=228.7° CMII=300.6° CMIII=14.5°  (during mid of capture)
FocalLength=450mm
Resolution=1.75"
Filename=Jup_003001.avi
Date=040720
Start=002948.851
Mid=003001.483
End=003014.115
Start(UT)=222948.851
Mid(UT)=223001.483
End(UT)=223014.115
Duration=25.264s
Date_format=ddMMyy
Time_format=HHmmss
LT=UT +1h
Frames captured=1616
File type=AVI
Extended AVI mode=false
Compressed AVI=false
Binning=no
ROI=1304x976
ROI(Offset)=0x0
FPS (avg.)=63
Shutter=1.000ms
Gain=267 (44%)
SoftwareGain=10 (off)
Brightness=1 (off)
HardwareBin=off
Gamma=76
AutoExposure=off
HighSpeed=off
FPS=100 (off)
WBlue=95 (off)
AutoGain=off
WRed=52 (off)
USBTraffic=100 (off)
AutoHisto=75 (off)
Histogramm(min)=0
Histogramm(max)=86
Histogramm=33%
Noise(avg.deviation)=n/a
Limit=30 Seconds
Sensor temperature=27.2°C

 

A tutaj jak Lynkeos widzi pojedynczą klatkę (jeżeli przyjrzeć się filmowi który załączyłem powyżej to nawet gołym okiem da się tę siatkę dostrzec):

image.thumb.png.471b986e4d186377a9b3bdbce39bea02.png

 

 

 

Edited by piotr.d
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

20 answers to this question

Recommended Posts

  • 0

1. Ustaw na biegun mniej więcej, żeby planeta nie uciekła po kilku sek. z kadru. Do stackowania użyj Autostakkert.

2. Im szybciej zbierzesz materiału, tym lepiej. Gammą nie musisz się przejmować na nocnym niebie. Gain możesz dać wysoki, nawet bardzo wysoki, żeby czas ekspozycji był jak najkrótszy. Szum na stacku będzie wielokrotnie niższy niż podczas podglądu na żywo.

3. Wszystko jest ok, musisz wykonać debayeryzację, żeby otrzymać kolor. 

 

Do wyrównania obiektu w kadrze, kiedy uciekał, bardzo przydaje się PIPP: https://sites.google.com/site/astropipp/

Pobrałem Twój materiał. Zawsze przy planetach ustaw ROI (region of interest). Oprogramowanie rejestrujące będzie pobierać materiał tylko z obszaru, który zaznaczyłeś, a nie z całej matrycy. Twój Jowisz powinien zajmować max. kilkadziesiąt megabajtów. 

Edited by count.neverest
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 0

Jowisz po wyrównaniu i obcięciu niepotrzebnego obszaru zajmuje ok 100MB. 

Możesz w Autostakkert stackować jako "planet" i suwakami tak ustawić kadr, żeby obliczenia były przeprowadzane tylko na wybranym obszarze. Nawet jeśli planeta ucieka, to program powinien sobie z tym poradzić. 

 

jup.jpg.b0d0ebe6e1308ab5d3644db6c644b972.jpg

 

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 0

Dzięki @count.neverest!

 

Najkrótszy czas ekspozycji jaki mogę dać to 1ms i takiego też używałem do tej pory. Gain mogę jeszcze sporo podkręcić ale mam wtedy na ekranie świecącą kulkę i brak jakichkolwiek szczegółów.

 

Sproboje dzisiaj ponownie, przynajmniej 10tys klatek. 

IMG_20200704_001414.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 0

@piotr.d Pamiętaj o ROI, zaznacz Jowisza myszką i potwierdź w okienku, jakie się pojawi. Twoja kamera potrafi zbierać 150 klatek/s w pełnej rozdzielczości. Na zdjęciu widać 64FPS, zatem nie wykorzystujesz jej pełnego potencjału. Upewnij się, że podłączyłeś kamerę do USB3 (widać to na samej górze w Fire Capture) i zbierasz materiał na dysk SSD. Powinieneś mieć kilkaset FPS

 

 

Edited by count.neverest
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 0
2 godziny temu, piotr.d napisał:

Najkrótszy czas ekspozycji jaki mogę dać to 1ms i takiego też używałem do tej pory.

Kliknij przycisk pod gammą "1.00-10ms" i będziesz miał do wyboru jeszcze krótsze czasy. 

Zbierz kilka avików z różnym gainem i porównaj sobie, który da Ci najlepsze efekty.

Link to comment
Share on other sites

  • 0
13 minut temu, count.neverest napisał:

@piotr.d Pamiętaj o ROI, zaznacz Jowisza myszką i potwierdź w okienku, jakie się pojawi.

Czy nie potrzebuję mieć do tego dobrze ustawionego prowadzenia tak żeby planeta nie przemieszczała się z lewej na prawą stronę ekranu?

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Pobawiłem się w PIPP i Autostakkert, wciąż wygląda bardzo słabo ale ze słabego materiału nic się dobrego nie wyciśnie :)

Bardzo dziękuję za pomoc, dzisiaj drugie podejście!

 

 

Jup_003001_pipp_g4_ap1_Drizzle15.png.2b84fced934476d5e8aa24aa9e746b0a.png

Edited by piotr.d
Link to comment
Share on other sites

  • 0

Zrobiłem kilka prób i nie uzyskałem dobrego rezultatu, ale chyba wiem w czym rzecz... 

 

Shutter=1.000ms, Gain=400 (66%)

Shutter=1.000ms, Gain=300 (50%)

 

W obu przypadkach klatka wygląda praktycznie tak samo:

image.png.a82542801dcd11938ac560ab8e2710e5.png

 

Generalnie jeżeli ustawię naświetlanie 1ms z gain większym niż 250% to planeta jest kompletnie prześwietlona.

 

@count.neverest wspominał że trzeba ustawić mniejszy czas naświetlania i większy FPS, jeżeli dobrze to rozumiem to dopiero wtedy ustawienie większego gain ma jakikolwiek sens. Szukałem jak to zrobić w FireCapture i nie doszukałem się podczas sesji, dopiero potem już po ściągnięciu sprzętu znalazłem o co chodzi. Zakres "exposure rates" jest klikalny i dopiero jak się na niego kliknie to można wybrać zakres jakiego chce się używać i suwak powyżej zostanie odblokowany.

 

 

image.png.77e4be9d68c4e997e8b79dfa5bd8be66.png

 

Czyli gdyby chcieć zejść poniżej 1ms to muszę wybrać Exposure ranges jak dla Słońca.

 

Nauczyłem się też że na moim komputerze nie wszystkie porty USB to USB3. Mam dwa porty USB i tylko jeden z nich jest USB3, a przynajmniej FireCapture ten jeden tylko rozpoznaje jako USB3.

 

Czyli jeżeli dobrze rozumiem, to następne kroki powinny być takie:

- długość filmu nie ma znaczenia, liczy się ile klatek zbiorę, postaram się mieć jakieś 10tys klatek

- mogę zmniejszyć czas naświetlania i zwiększyć gain, wtedy zbiorę więcej klatek szybciej, ważne żeby mieć jakiś szczegół i nie prześwietlić obrazu

- przy szybszym zbieraniu klatek nie będę miał problemu utrzymać planety w kadrze, tym bardziej w połączeniu z ROI

 

 

To co mnie niepokoi to spróbowałem też nakręcić księżyc i wyniki są średnie, wszystko wygląda na dość nieostre, a ostrości już nie jestem w stanie lepiej ustawić.

 

Shutter=1.008ms
Gain=134 (22%)

 

https://www.dropbox.com/s/7miaizikmxxdxj6/Moon_214917.avi?dl=0

 

image.png.393781d2ca2c8d466bd91c12518ab250.png

 

 

image.png.2c25baae53e75648d6b56f89c14a6263.png

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 0

popełniasz mesę błedów

powinieneś zastosować jakąś soczewkę Barlowa. Twój teleskop to f/5, a do tej kamerki powinieneś mieć jakieś f/15 - f/20 aby w pełni wykorzystać możliwości teleskopu

 

skoro fotografujesz bez Barlowa to do matrycy dociera masa światła. Nie ma potrzeby robienia tysięcy klatek. Spokojnie wystarczy 500. Jeśli będziesz miał większą skalę i szum to zwiększysz też ilość klatek

musisz obserwować histogram i tak ustawić czas ekspozycji i gain aby nie przekraczać 80% na histogramie ale też nie schodzić poniżej 70% aby w pełni wykorzystać dostępną dynamikę tonalną i jednocześnie pracować w liniowej części charakterystyki matrycy (niektóre potrafią dobrze pracować nawet do 90%)

 

musisz eksperymentalnie dobrać czas ekspozycji, który pozwoli wyciągnąć jak najwięcej detalu. To zależy od teleskopu i kamerki więc nie ma uniwersalnego przepisu. Musisz go dobrać metodą prób i błędów. Gdybyś miał teleskop f/15 to  poszukiwałbym optymalnej ekspozycji w granicach 5-15 ms ale przy f/5 to może być poniżej 1 ms. Nie schodź jednak z ekspozycją za bardzo bo zwiększając gain stracisz na dynamice

 

pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

  • 0
19 godzin temu, piotr.d napisał:

Pobawiłem się w PIPP i Autostakkert, wciąż wygląda bardzo słabo ale ze słabego materiału nic się dobrego nie wyciśnie :)

Bardzo dziękuję za pomoc, dzisiaj drugie podejście!

 

 

Jup_003001_pipp_g4_ap1_Drizzle15.png.2b84fced934476d5e8aa24aa9e746b0a.png

To co zrobiłeś, to jeszcze trzeba wyostrzyć. Tak to wygląda po szybkiej obróbce (30 sekund roboty) w RegiStaksie:

Jup_003001_pipp_g4_ap1_Drizzle15.png.png.a67217c58f0fb5f01f0f6018939c316c.png

Dalej nie ma szału, bo sam materiał wyjściowy jest - bądźmy szczerzy - nierewelacyjny, ale już coś tam bardziej widać.

I tu mała uwaga z mojej strony - RegiStax to wcale nie trup. Może do stackowania bym go nie używał, bo faktycznie są lepsze narzędzia (jak np. właśnie Autostakkert), ale wyostrzanie moim zdaniem ogarnia najlepiej; przynajmniej dla mnie jest to najwygodniejsze i daje najlepsze efekty. ImPPG może zrobić dekonwolucję, ale samo wyostrzanie w tym programie jest moim zdaniem średnie.

 

O, a tak to wygląda, jak się trochę bardziej człowiek do tego przyłoży (tu poza RegiStaxem jeszcze drobna obróbka w Corelu):

Jup_003001_pipp_g4_ap1_Drizzle15.png.png.bb6c07c0b832776213a42a6ac1c73575.png

Edited by Krzysztof z Bagien
Link to comment
Share on other sites

  • 0
21 godzin temu, ZbyT napisał:

popełniasz mesę błedów

powinieneś zastosować jakąś soczewkę Barlowa. Twój teleskop to f/5, a do tej kamerki powinieneś mieć jakieś f/15 - f/20 aby w pełni wykorzystać możliwości teleskopu

Dziękuję za szczegółowa odpowiedź @ZbyT, przyznam że nie do końca rozumiem co napisałeś, a wynika to z mojego  braku wiedzy w tym temacie - zastosowanie Barlowa powiększy obraz ale też zmniejszy światłosiłe. Dlaczego to jest dla tej kamery ważne, czy chodzi o rozmiar rejestrowanego obiektu? 

 

21 godzin temu, count.neverest napisał:

Przy Księżycu na 15-20° nie licz na dobre efekty. Upewnij się też, że teleskop nie wymaga kolimacji. 

 

 

Racja, @count.neverest, wydaje mi sie ze kolimacja jest OK, ale moje "wydaje się" potwierdzę kolimatorem, trochę z tą tubą jeździłem ostatnio w plener.

 

18 godzin temu, Krzysztof z Bagien napisał:

RegiStax to wcale nie trup. Może do stackowania bym go nie używał, bo faktycznie są lepsze narzędzia (jak np. właśnie Autostakkert), ale wyostrzanie moim zdaniem ogarnia najlepiej; przynajmniej dla mnie jest to najwygodniejsze i daje najlepsze efekty.

@Krzysztof z BagienCzy mógłbyś proszę pokrótce napisać jakich parametrow użyłeś w Registax? Próbowałem tam coś zrobić ale efektu nie osiągnąłem specjalnego. 

Edited by piotr.d
Link to comment
Share on other sites

  • 0
7 godzin temu, piotr.d napisał:

Czyli gdyby chcieć zejść poniżej 1ms to muszę wybrać Exposure ranges jak dla Słońca.

Chyba nikt nie fotografuje Jowisza z czasem krótszym niż 1ms, dlatego standardowo w FireCapture masz takie czasy od 1ms do 100 ms.

Co jest też związane z tym, że do Jowisza stosuje się mniejszą światłosiłę o czym wspomniał @ZbyT Bez barlowa nie ma szans lepszy detal.

Barlow wymusi dłuższe czasy, ale i tak będzie o niebo lepiej.

Schodzenie poniżej 1ms dla Jowisza to popadanie w skrajność, podobnie jak zbyt wysoki gain.

Link to comment
Share on other sites

  • 0
1 godzinę temu, piotr.d napisał:

W takim razie jakiego Barlowa powinienem dokupić do tego zestawu?

Dla Twojego zestawu barlow x 2, może 2,5 ale jaki model to już nie wiem. Ja stosuję Barlow Hyperion, ale jeszcze nie widziałem aby ktoś go stosował z Newtonem (nie wiem czy ma to znaczenie)

Przejrzyj wątki z Jowiszem i Saturnem z wcześniejszych lat: 2019, 2018, wydaje mi się że znajdziesz tam zdjęcia robione takim setupem co Twój.

W 2020 mało zdjęć jest, bo sezon dopiero się rozkręca, o ile można tak powiedzieć bo planety bardzo nisko i łatwo o dobre zdjęcie nie będzie

Edited by gawain74
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 0
6 godzin temu, piotr.d napisał:

Czy mógłbyś proszę pokrótce napisać jakich parametrow użyłeś w Registax?

Mniej-więcej coś takiego:

Beznazwy-1.png.f7a485dea0ed790497a83bc6e7a65379.png

Potem jeszcze w Corelu zabawa krzywą tonalną i kontrastem:
Beznazwy-2.png.598f9ba1b620910c89119714970cbe83.png

 

Te parametry wyostrzania w RegiStaksie to nie są jakieś uniwersalne, trzeba poeksperymentować.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 0

Dziękuję bardzo za wszystkie odpowiedzi. Zabieram się za zakup Barlowa i bardzo prosiłbym o doradzenie czegoś. W dostępnym poziomie cenowym mam:

- BRESSER 3x/1.25 achromatyczna

- GSO 3x/1.25 ED

- GSO 2.5/1.25 APO

 

Szukalem, czytałem opinie. Są różne. Zastanawiam się czy to nie w zależności od tuby efekt będzie inny (np komentarz że kogoś aberracja zmiotła z nóg). 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Answer this question...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Migracja Astropolis na nowy serwer - opinie
      Kilka dni temu mogliście przeczytać komunikat o wyłączeniu forum na dobę, co miało związek z migracją na nowy serwer. Tym razem nie przenosiłem Astropolis na większy i szybszy serwer - celem była redukcja dosyć wysokich kosztów (ok 17 tys rocznie za dedykowany serwer z administracją). Biorąc pod uwagę fakt, że płacę z własnej kieszeni, a forum jest organizacją w 100% non profit (nie przynosi żadnego dochodu), nie znalazłem w sobie uzasadnienia na dalsze akceptowanie tych kosztów.
        • Thanks
        • Like
      • 60 replies
    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 48 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 73 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 17 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.