Jump to content

Uszkodzony pilot do EQ3-2


Artu
 Share

Recommended Posts

Witam, zdecydowałem się zabrać EQ3-2 z napędem na wakacje i wczoraj gdy po dłuższym czasie nieużywania chciałem go przetestować okazało się że coś szwankuje.  Objawy są takie że potrafi prowadzić przez kilka minut a potem  dioda zmienia barwę na czerwoną i przestaje prowadzić. Czasem po włączeniu prowadzenia nie zapala się dioda w ogóle a prowadzenie działa przez kilka minut. Sprawdzałem to na zasilaniu z akumulatora i baterii. Po rozkręceniu moją uwagę zwrócił elektrolit 220microF przy włączniku 2x4x8x. Zauważyłem że po włączeniu potrafi nagrzać się bardzo szybko.

Czy dobrze podejrzewał ten elektrolit? jutro wyjeżdżam to może po drodze gdzieś bym go kupił i wymienił na miejscu w Chorwacji

Czy ma ktoś doświadczenie z podobnym uszkodzeniem?

IMG_20200712_110237.jpg

Edited by Artu
Link to comment
Share on other sites

Trudno powiedzieć bez kryształowej kuli. Na pewno grzanie się kondensatora nie jest zjawiskiem normalnym, więc jeżeli w jego okolicy nie ma elementu od którego to ciepło pochodzi oraz napięcie zasilania jest prawidłowe zacząłbym od wymiany opisanego kondensatora.

Link to comment
Share on other sites

  • Paether changed the title to Uszkodzony pilot do EQ3-2

Tak, kondensator jest do wymiany, najprawdopodobniej jest przebity lub ma już za duże upływności. Dla pewności sprawdź po wymianie napięcie na nóżce zasilania mikrokontrolera dwukrotnie - z silnikami i bez; czy trzyma się w dopuszczalnych granicach. Te znajdziesz w nocie katalogowej mikrokontrolera.

Druga rzecz do sprawdzenia to to lepiszcze - czy po utlenieniu przypadkiem nie zaczęło przewodzić prądu lub wyżerać ścieżek.

Edited by lkosz
Link to comment
Share on other sites

Wymiana kondensatora nie pomogła - różnica jest taka że po włączeniu dioda świeci się cały czas na czerwono, silniki nie pracują.

Kontroler ma zasilanie 5,52V na 40 nóżce zarówno przy podpiętym silniku jak i wypiętym.

Nad kondensatorem jest IMP810 i to on się grzeje a nie kondensator.  Napięcie na jego nóżkach to 5,52V, 3,0V i 0,0V

@lkosz sugerujesz żeby usunąć lepiszcze ?

Link to comment
Share on other sites

Próbowałeś przy odłączonym zasilaniu wyciągnąć układ z podstawki, przemyć (jego) nóżki i podstawkę np spirytusem, wysuszyć i włożyć ponownie?

Edited by seg
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Artu sugerowałem tylko sprawdzić czy lepiszcze nie przewodzi prądu i nie robi chemicznych wżerów w ścieżkach bo to się zdarza, a nie od razu całkowite usunięcie.

IMP809 służy do weryfikacji napięcia i resetuje mikrokontroler przy niewłaściwym. Usterka wygląda na rozleglejszą i jeśli się na tym nie znasz, to sugeruję oddać elektronikowi do naprawy. Zdalnie po samych zdjęciach nikt Ci nie będzie w stanie pomóc, bo sam masz problem z ustaleniem co się nagrzewa. Trzeba pomierzyć napięcia, sprawdzić połączenia itd. Mycie czegokolwiek nie rozwiąże problemu, a może tylko pogorszyć sprawę.

Napięcia wyglądają na nieprawidłowe, domyślam się że mikrokontroler to NXP 87C51/87C52, i 5.5V to max dla niego. Możliwe że przebita została dioda, tranzystor lub stabilizator w sekcji zasilania, lub jakiś inny element robi zwarcie itp, ewentualnie zimne luty. IMP809 możliwe że pracuje prawidłowo bo dostał za wysokie napięcie i przez to wprowadza mikrokontroler w stan RESET. Wersja z najwyższymi napięciami to L i zakres tolerancji to 4.56 - 4.70V. Ale to też trzeba sprawdzić. Możesz spróbować zasilaczem warsztatowym ustawionym na 4.6-4.7V czy IMP809 zareaguje prawidłowo i mikrokontroler ruszy, przy okazji patrząc jakie jest natężenie, ale tak czy inaczej płytka jest do naprawy, bo nie wytrzyma zasilania znamionowego (bodaj 6V)

Ten stary kondensator też daj do sprawdzenia pojemności, ESR i upływności. Niewykluczone że jest dobry.

Edited by lkosz
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@lkosz zdecydowanie grzeje się IMP810 ale może to tak ma być. Oczywiście nie znam się na tym pilocie a wymiana kondensatora to było wszystko co mogłem zrobić na pół dnia przed wyjazdem i do tego w niedzielę :) Wg mnie płytka i luty wyglądają dobrze no ale dla pewności należałoby wszystko poprawić lutownicą z cienkim grotem. Mikrokontroler to P87C51X2BN, wyjąłem go i dla pewności przemyłem jak pisał @seg . Odlutowałem też płytkę z przyciskami żeby wykluczyć zwarcie gdyby tam było.

Pilot zaskoczył dwa razy i chodził przez ok 40 minut w sumie a teraz znowu przestał.

Teraz poddaję się, dziękuje za wskazówki i pomoc.  Po powrocie zastanowię się czy dać go do naprawy czy kupić drugi

 

 

 

Edited by Artu
Link to comment
Share on other sites

Od roku korzystałem z akumulatora 6V a wcześniej 4xR20. Po podłączeniu zasilania napięcia są na przełączniku N-OFF-S no i tak jak pisałem na zasilaniu mikrokontrolera., kondensatora, IMP810.  Napięcie z baterii jest nieco niższe niż z akumulatora. Diod i tranzystorów nie sprawdzałem

Link to comment
Share on other sites

OK, nie znam budowy tego cuda. Chciałem się upewnić, że po drodze nie ma żadnego stabilizatora napięcia dla uC i działa on na granicy swoich możliwości.

Link to comment
Share on other sites

Mierzyłem na bateriach wiec  napięcia są mniejsze niż podawałem wcześniej gdy był akumulator.

Na uC nr 9 jest 2,69V i jest takie samo jak na IMP810

 

Link to comment
Share on other sites

Proponuję wylutować IMP810 i na czas wyjazdu w jego miejsce wstawić takie coś jak poniżej. Wartości zbliżone też mogą być.

RST.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tutaj bardziej obrazowo. Wylutowujesz IMP810 i w jego miejsce lutujesz jak niżej. Oczywiście pozbywając się IMP810 i  lutując układ RC zapewniasz reset tylko przy włączeniu zasilania. Nic nie będzie nadzorowało spadku napięcia poniżej minimalnego dla uC poziomu i w pewnym momencie (niskie napięcie ogniw) prowadzenie pójdzie w krzaki, ale chyba lepsze to niż nic..

 

RST.jpg

Edited by seg
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeżeli sklep elektroniczny będzie dobrze wyposażony, to zawsze możesz kupić układ supervisor'a o takim samym pinout'cie i (zbliżonym) napięciu progowym jak zastosowany IMP810. Możesz również wlutować tam coś w obudowie TO-92. Pamiętaj tylko, że stanem aktywnym resetu musi być stan wysoki.

Edited by seg
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeżeli posiadasz lupę, to sprawdź co jest napisane na obudowie IMP810 (czerwona ramka w tabeli poniżej - trzeci i czwarty znak kodu nie ma znaczenia). Wtedy będziesz znał napięcie progowe supervisor'a-zamiennika (zielona ramka).

v.jpg

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Hmm, na pewno? Przetrzyj obudowę acetonem, często po usunięciu lakieru lub po prostu brudu napisy stają sie widoczne. Oczywiście napis wygrawerowany laserowo na obudowie typu SOT-23 jest dość subtelny, więc światło dzienne i patrzenie pod różnymi kątami nie zaszkodzą :) To nie tak, że nagle wyskoczy oznaczenie białą farbą na czarnym tle, arial 12 bold ;)

Edited by seg
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Niestety brak ostrości na elemencie.. PS Nie wiem czy tam coś wyskrobiesz, układ wygląda na usmażony :) Ewentualnie są to pozostałości topnika..

Edited by seg
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dostałem elementy dokładnie takie jak podawałeś, dokonałem przeróbki, silnik działa, przetestuje wszystko dziś w nocy jeśli pogoda dopisze.

Z elementu nie da się nic odczytać, skrobanie nie pomaga. W takiej sytuacji skoro nie wiem jaki tam element wlutować będę skazany na wieczną prowizorkę :D chyba że ktoś byłby tak uprzejmy i odczytał napisy w swoim pilocie.

Link to comment
Share on other sites

20 godzin temu, Artu napisał:

W takiej sytuacji skoro nie wiem jaki tam element wlutować będę skazany na wieczną prowizorkę :D

Miałeś do wyboru wziąć montaż na urlop z prowizorycznym resetem lub nie wziąć go w ogóle. Moje rozwiązanie dotyczyło pierwszej opcji, bo chyba taki był twój zamysł i powód założenia wątku.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Oczywiście jestem zadowolony z rozwiązania, jeszcze raz bardzo dziękuję:brawo:  montaż działał bez żadnych problemów

Udało się zrobić kilka sesji Drogi Mlecznej pod niebem jakie w mojej okolicy nie występuje :D

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 47 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 70 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
    • MARS 2020 - mapa albedo powierzchni + pełny obrót 3D  (tutorial gratis)
      Dzisiejszej nocy mamy opozycję Marsa więc to chyba dobry moment żeby zaprezentować wyniki mojego wrześniowego projektu. Pogody ostatnio jak na lekarstwo – od początku października praktycznie nie udało mi się fotografować. Na szczęście wrzesień dopisał jeśli chodzi o warunki seeingowe i udało mi się skończyć długo planowany projekt pełnej mapy powierzchni (struktur albedo) Marsa.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 134 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.