Jump to content

PixelMath - wprawki


apolkowski
 Share

Recommended Posts

W ramach ćwiczeń w PixelMath postanowiłem sprawdzić czy można pozbyć się hot pixeli ze zdjęcia o w miarę stonowanej barwie. Okazuje się, że jest to w miarę proste. Poniżej dwa zrzuty ekranu: z hot pixelami i bez. Jakość samych zdjęć jest beznadziejna, ale ważny był efekt. Po jednej formule na kolor.

 

Przykładowa formuła dla kanału RED: iif(pixel($T,x(),y(),0)>1.3*pixel($T,x(),y(),1),pixel($T,x(),y(),1)/200,$T).

 

pix_with_colors.thumb.jpg.4b159a105436d70a062e49c491f82875.jpgpix_without_colors.thumb.jpg.61eb436a6e3e2184e9c957e3eb345935.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

I jeszcze próba wywalenia gradientu, który był widoczny pod Andromedą. 

Funkcja: iif(($T > 0.12)&($T < 0.3)&(y()>2200), 1.7*mean($T), $T). Parametry dobrane metodą prób i błędów. Zdjęcie beznadziejne, ale na czymś muszę ćwiczyć ;-)

 

gradient.thumb.jpg.8556b482b51a91b0f0143ef4f0f95612.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

W ramach czyszczenia dysku ze zdjęć z zamierzchłej przeszłości mojego hobby, czyli z połowy maja tego roku sprawdzam, co da się zrobić z "danymi", którymi się tak ekscytowałem, bo coś było widać.

 

Było tak w oryginale:

 

M51_Stare_PIX.thumb.jpg.efe6c8f969b85fb4c81e7703285edaf2.jpg

 

Jest tak po odrobinie PixelMath i PixelSight:

 

M51_Stare_po_nowemu_PIX.thumb.jpg.72ebb8a29e0a8b060bdf1ffb8b27f34c.jpg

Link to comment
Share on other sites

3 godziny temu, Tayson napisał:

Cały czas używasz tej samej formuły? 

Jak możesz to podrzuć trochę więcej merytorycznych informacji. 

Używam, a właściwie próbuję różnych funkcji. Nie znalazłem jeszcze takiej strony w sieci, na której wszystkie funkcje byłyby opisane i  wsparte przykładami, więc dobieram rozwiązanie na ile potrafię do konkretnego problemu. W przypadku komety użyłem funkcji definiującej prostą na podstawie współrzędnych dwóch wybranych pikseli w celu odszumienia tła bez ruszania ogona (obrazek na którym testowałem funkcję nie mój):

 

210779819_gradienttestformula.jpg.e8d2f1208ba3b8ccd4ec9aafd01cc512.jpg

 

1494709017_gradienttestexample.jpg.636a7b7839c4934f7be1033ada733bf7.jpg

 Przy czyszczeniu M51 użyłem !inellipse() do ochrony galaktyki, kiedy wyrzucałem szum i czerwone zabarwienie formułami, a resztę czyszczenia zrobiłem przez HT.

 

W obu przypadkach użyłem random() do generowania pewnego statystycznego szumu, żeby nie było 0 w ciemnych miejscach.

Mam mało swoich danych, więc próbuję się douczać na swoich starych z maja i czerwca, albo na dostępnych w sieci.

 

Jak coś nowego wymyślę i zamieszczę, to wstawię screen z polem edycji formuły z PixelMath. Takie to trochę wymyślanie koła na nowo. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Pierwszy NB i HST (HSO). Za mało danych, więc szumi, ale zbierane podczas jednej nocy.  Ha,S2,O3 - 3 x 600 sek + Ha 1x1200 sek. ASI1600MM Pro + SpaceCat. Filtry ZWO. Pixinsight + PS. Nie daję rady uzyskać takich kolorów bez PS. Swoją drogą pełno jest w sieci wzajemnie sprzecznych wskazówek odnośnie parametrów Gain i Offset dla tej kamery. pelikan_HST_3_mod.thumb.jpg.e2e7c2d377e8e82e67a91c8c22dd7ff2.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Z doświadczenia wiem jedno. Obrabiając materiał z kilku vs  kilkudziesięciu klatek zawsze uzyskuje inne tzn lepsze rezultaty z większej ilości materiału. Często to całkowicie odmienne zdjęcia. 

 

Link to comment
Share on other sites

8 minut temu, Tayson napisał:

Z doświadczenia wiem jedno. Obrabiając materiał z kilku vs  kilkudziesięciu klatek zawsze uzyskuje inne tzn lepsze rezultaty z większej ilości materiału. Często to całkowicie odmienne zdjęcia. 

 

Właśnie się rozstawiam żeby dozbierać więcej. Dithering co 2 klatki. Te pasy to brak kalibracji chyba. Mam zamiar dziś popróbować różnych kombinacji gain/offset na tym samym obiekcie.

 

Link to comment
Share on other sites

Pobaw się parametrami odrzucania pikseli przy stackowaniu, jeżeli dobrze się wylosuje parametry to powinno wywalić te "szlaczki". U mnie przy metodzie linear fit clipping takie coś znika przy linear high i linear low pomiędzy 1 a 2, przy czym jak zjedzie się za nisko to pojawiają się takie dziwne czarne kropki widoczne  w powiększeniu.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

52 minuty temu, Antek Staszewski napisał:

Pobaw się parametrami odrzucania pikseli przy stackowaniu, jeżeli dobrze się wylosuje parametry to powinno wywalić te "szlaczki". U mnie przy metodzie linear fit clipping takie coś znika przy linear high i linear low pomiędzy 1 a 2, przy czym jak zjedzie się za nisko to pojawiają się takie dziwne czarne kropki widoczne  w powiększeniu.

podrzuc prosze screena, o ktorych wartosciach rozmawiamy. dzieki

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tym razem bez PixelMath, ale dla mnie ciekawa próba połączenia jednego z moich pierwszych zdjęć mgławicy Crescent z Nikona D500 na GSO 150/750 ze zdjęciami w Ha i O3 zrobionymi kamerą ASI1600MM na GSO 250/1000. PIX spokojnie dał radę. 

Na górze po lewej oryginalne zdjęcie z Nikona, po prawej wynik połączenia, a na dole stacki Ha i O3 z ASI.

kombinacja_750_Nikon_1000_ASI.thumb.jpg.29400f54c9be279a79a13c91c535a25c.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

PixelMath daje niewiarygodne możliwości manipulowania charakterystyką obrazu przez funkcję potęgowania na przykład przez wyrażenie $T^k, gdzie k może być dowolną liczbą. Jeśli k jest w zakresie 0 - 1, to podbijamy tony pośrednie, a jeśli k jest większe od 1, to mocno spadają wartości pośrednie w porównaniu z tymi blisko maksimów. Można stosować wartości ułamkowe np. 1.2, 1.5, 1.8 itp. delikatniej pobijając kontrast. Przez kombinacje tak uzyskanych obrazów można uzyskać pseudo HDRy. Ciekawe efekty daje też wykorzystanie funkcji trygonometrycznych. Poniżej kilka przykładów działania potęg i niektórych funkcji na obraz o liniowym gradiencie 0-1 w poziomie.

 

Niżej moja Andromeda w wersji oryginalnej i z potęgami 0.8, 0.5, 1.2, 1,8 i 3.

 

 

image.thumb.png.378b11b7e14343f33f21ea7ec7edbdfb.png

 

image.thumb.png.3df31a3c7a219a444beb8a5231171505.png

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Poniżej instrukcja. Może komuś się przyda.

 

6 minut temu, apolkowski napisał:

Jak na szybko sprawdzić efekt różnych kombinacji NB. Da się to zrobić używając skryptu VaryParams z Utilities. 

Wrzuciłem przykładowe 3 klatki _Spirit_a do PixelMath. Poniżej masz wyrażenia dla RGB i symbole

 

image.png.5a4d9c2a005394cb00afc29596feaa54.png

 

image.png.a2e62ba8eed5b07b574ba66f5568dd7d.png

 

image.png.88bfbf2ce547789e9e01ef03e5b369f0.png

 

image.png.e209a9fa6de907ecdbafc6c74a5cc451.png

 

Wartości dla symboli są nieistotne. Mogą być dowolne z zakresu 0 - 1

 

Trójkącik takiego procesu zrzucasz na pulpit i tworzy się kopia procesu:

image.png.ef16f9d577a795a71bbef2f3019ec656.png 

 

U mnie z numerkiem 3. Otwierasz skrypt VaryParams, wybierasz ten proces, wybierasz zakres zmiennych parametrów i w okienku List of values wpisujesz kolejne interesujące Cię kombinacje. Można robić copy-paste i modyfikować to, co chcesz zmieniać. Możesz wybrać zapisywanie plików w wybranym folderze. Pamiętaj, żeby PixelMath miał wybrany Color space RGB i Create new image. Jak naciśniesz OK powinno zadziałać.

 

Ten skrypt można stosować do dowolnego procesu i sprawdzać jak działa zmiana parametrów na rezultat końcowy.

 

image.png.faae1d1c2b1235fe350f07ae644d49e7.png

Edited by apolkowski
Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
  • 9 months later...
W dniu 10.08.2020 o 00:41, apolkowski napisał:

OK. Próbuję i efekt jest taki:

Po lewej bez Pixel rejection, po prawej z Pixel rejection ale Sigma a nie linear.

image.thumb.png.93f4cd21758d8311366c1f6fd421e061.png

 

 

 

Oooo, może stare ale walczyłem z tym w zeszłym tygodniu, nazwałem "deszczyk" ;) Nie znalazłem postu wcześniej ;)

To zestackowane nieusunięte badpixele przy małej ilości klatek.

Windsorize Sigma Clipping usuwa toto przy małej ilości klatek. Sigma i Linear nie. Włączone Optimize też nie.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Migracja Astropolis na nowy serwer - opinie
      Kilka dni temu mogliście przeczytać komunikat o wyłączeniu forum na dobę, co miało związek z migracją na nowy serwer. Tym razem nie przenosiłem Astropolis na większy i szybszy serwer - celem była redukcja dosyć wysokich kosztów (ok 17 tys rocznie za dedykowany serwer z administracją). Biorąc pod uwagę fakt, że płacę z własnej kieszeni, a forum jest organizacją w 100% non profit (nie przynosi żadnego dochodu), nie znalazłem w sobie uzasadnienia na dalsze akceptowanie tych kosztów.
        • Thanks
        • Like
      • 60 replies
    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 48 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 73 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 17 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.