Skocz do zawartości

Niedaleko od Ameryki


Gość wessel

Rekomendowane odpowiedzi

Wróciłem do swojego ulubionego zestawu Veloce RH200 z kamerą STL 11000.

IMG_1035.JPG.ec1d471d85a9c0e76690dcb67349e3b2.JPG

Wykorzystując dane z 2015 roku ( LBN 331) oraz nowe zebrane w lipcu 2020 roku (LBN 325) stworzyłem mozaikę obszaru na północ od Mgławicy Ameryka wokół gwiazd 30 i 31 Cygni.

Opis tworzę, bo to bogaty w obiekty obszar.

L: 30x300 seck, RGB: 10x300 na kolor, Ha: 12x1200 sek.

ta6qkaGsjUSq_16536x16536_xTjz_rdB.jpg

Edytowane przez wessel
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, sidiouss napisał:

Elegancko, co mogę się przyczepić, to jak dla mnie za niski poziom czerni i po lewej stronie nieobcięty fragment łączenia zdjęć :)

 

Zastanowiła mnie Twoja uwaga o poziomie czerni. Faktycznie jest ciemno (6 jednostek w PS). Różne są szkoły jak ustawiać poziom tła nieba. Jedni zacni fotografowie sugerowali mi, że najlepiej na 20 inni, że lepiej ciemniej np 15 czy nawet 10.

Przeglądając zdjęcia Maćka też widzimy, że te poziomy ma różne dla różnych obiektów.

Sam kiedyś trzymałem się zasady, że 20, ostatnio mi się odwidziało, i robię na 15.

 

Ale to zdjęcie uświadomiło mi, że nie o to chodzi, że ma być tyle i tyle i już. Trzeba przyjrzeć się zdjęciu całościowo i poziom czerni dobrać tak, żeby fotka wizualnie wyglądała najciekawiej i najlepiej były wyeksponowane istotne elementy obrazu. W tym wypadku uważam, że Maciek robiąc tak ciemne tło idealnie trafił w dziesiątkę uwypuklając kontrast pomiędzy ciemnym niebem a pięknymi czerwonymi wodorowymi strukturami.

 

Dla mnie fotka referencyjna.

  • Lubię 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję Piotr. Czym innym jest błąd w postaci obciętego histogramu a czym innym jest świadome obniżenie poziomu czerni dostosowane do tematyki zdjęcia. Staram się nie odchodzić daleko od 5-6 % sygnału bieli.

@sidiouss dlatego nie podjąłem polemiki w temacie :) to zabieg świadomy mający na celu pokazanie trójwymiarowe struktur wodorowych.

Edytowane przez wessel
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 3.08.2020 o 18:12, Grzędziel napisał:

Faktycznie jest ciemno (6 jednostek w PS). Różne są szkoły jak ustawiać poziom tła nieba. Jedni zacni fotografowie sugerowali mi, że najlepiej na 20 inni, że lepiej ciemniej np 15 czy nawet 10.

Też zwróciłem na to uwagę. Niebo poza obszarem mgławic jest niemal czarne.

 

W dniu 3.08.2020 o 18:22, wessel napisał:

Czym innym jest błąd w postaci obciętego histogramu a czym innym jest świadome obniżenie poziomu czerni dostosowane do tematyki zdjęcia.

Tak. I zawsze jest w tym duży ładunek subiektywizmu. Pamiętam pierwsze krytyki moich fotek na tym forum w tym zakresie. "Niebo nie jest przecież czarne, niebo świeci!" itp. :) Wychodzi na to, że bezmyślnie obcinałem wtedy histogram? Ale nie było to bez przyczyny. W ten sposób usiłowałem pozbyć się wtedy tła razem z jego szumem. ;)

Ty pozywasz się poświaty tła z innego powodu, który oczywiście rozumiem. Niemniej każdy może mieć inny pogląd (inną potrzebę) estetyczną w tym zakresie.

 

Twoja "składanka" jest jak zawsze na wysokim poziomie. A moje mało wprawne oko nie zauważyło nawet "szwów", które zauważył @sidiouss. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 3.08.2020 o 11:31, wessel napisał:

Wróciłem do swojego ulubionego zestawu Veloce RH200 z kamerą STL 11000.

Tak sobie czytam o tym setupie. Veloce RH200 to dla amatorów raczej high-end. Katadioptryk w ciekawym układzie optyczno-konstrukcyjnym. Cena nowego odrobinkę powala. :blink:

STL 11000 to dla mnie kompletna ciekawostka. Matryca CCD w dużej ciężkiej obudowie. Takich chyba już nie produkują?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten model już nie jest produkowany. Ale sensor KAI 11000 jest nadal wykorzystywany np. w Moravianach G3  i ATIKach 11000. To dobry sensor Full Frame z pikselem 9 um.

Natomiast Veloce to układ Riccardi-Honders z lustrem Mangina, czyli takim które jest napylone na płaskiej części. Jego jedyny feler to fakt, że kolimacje można zrobić tylko fabrycznie ale za to jest lifetime :)

Ma ciekawą konstrukcję obudowy - CNC z materiałów które wzajemnie kompensują rozszerzalność temperaturową. Ostrość w zakresie 25 um ( no to jest przecież f3) nie zmienia się nawet przy spadku temperatury o 15 stopni.

Edytowane przez wessel
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

IMG_1035.JPG

 

Skoro jesteśmy przy temacie sprzętowym, to mam pytanie. Jak sprawuje się ten stalowy pier, bo wygląda nader lekko. Wszyscy leją grubaśne żelbetowe konstrukcje,  a u Ciebie na kawałku rury kwadratowej wisi ciężki setup. Wiadomo największym wrogiem stabilności są drgania i wszystko co potencjalnie może je wywołać, ale Twój setup wygląda jakby miała się poddać  sile Coriolisa :mr.green:, a nie być stabilną podstawą. 

Sam sobie odpowiem na pytanie. 

- skoro fotki wychodzą, to sztywność jest wystarczająca.

 

Skomentujesz?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro już jesteśmy w temacie sprzętowym, chciałem zapytać @wessel, skąd bierzesz takie eleganckie rękawy na kable? Przerabiałem już: rękawy termokurczliwe i spirale (okazują się za mało elastyczne na mrozie), z kolei materiałowe są za wąskie i nie pozwalają np, na spięcie USB i kabla zasilania, bo wtyczka USB się nie mieści.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.