Jump to content

QHY600M + TS APO 130mm - pierwsze światło


Recommended Posts

M31 - Galaktyka Andromedy (8h 40min) - to jest mój pierwszy kontakt z kamerą monochromatyczną, muszę popracować nas składaniem kolorów LRGB.

Jeszcze pojawi się kilka wersji tego zdjęcia - dorobię jeszcze Ha aby podbić mgławice w M31.
Teleskop: TS APO 130mm Photoline
Montaż: iOptron CEM60-EC
Kamera: QHY600M (gain: 27 / tryb: fotograficzny / czas: 300s / temperatura: -15C)
Korektor: APM Riccardi 0.75 (small)
Filtr: LRGB (104 klatki nie liczą kalibracyjnych)
L (IR-UV-CUT) - 20x300s
R (Red) - 28x300s
G (Green) - 28x300s
B (Blue) - 28x300s
Obróbka: PixInsight + GIMP

Pierwsza wersja:

M31_TS-APO-130_QHY600_20L-28RGBx300L_8h40min_-15C_Ver01.thumb.jpg.62befa0e3717043bbee53daeb0606c58.jpg

Druga wersja poprawiona:

M31_TS-APO-130_QHY600_20L-28RGBx300L_8h40min_-15C_Ver02.thumb.jpg.0c44cbbc4041640aedeb1f39bd896ce8.jpg

 

 

Edited by Jan Bielański
  • Like 9
Link to post
Share on other sites
24 minuty temu, bas.sic napisał:

No i coś jest nie tak z korektorem, bo wszystkie boki jadą.

Działaj dalej! Powodzenia!

 

Faktycznie odrobinę jadą, ale jako użytkownik różnych APO, również tej TS 130-tki i tego samego korektora muszę stwierdzić, że jest bardzo dobrze. Trudno wymagać dla formatu FF i tak małego pixela idealnych rogów. Możesz jeszcze poeksperymentować zmieniając odrobinę odległość od matrycy, ale nie oczekujmy cudów.

 

Co do kolorystyki to faktycznie wymaga poprawy więc dla fajnego odbioru zdjęcia proponuję wersję"szlachetną"

M31_TS-APO-130_QHY600_20L-28RGBx300L_8h40min_-15C_Ver01.jpg.17fa42604e90f9eb9fd94874f074df4f.thumb.jpg.e58fc0bea2330c74307cdc4ee80ed14f.jpg

  • Like 2
Link to post
Share on other sites
24 minuty temu, Grzędziel napisał:

 

Faktycznie odrobinę jadą, ale jako użytkownik różnych APO, również tej TS 130-tki i tego samego korektora muszę stwierdzić, że jest bardzo dobrze. Trudno wymagać dla formatu FF i tak małego pixela idealnych rogów. Możesz jeszcze poeksperymentować zmieniając odrobinę odległość od matrycy, ale nie oczekujmy cudów.

Do teleskopu dorabiałem złączki na wymiar na stronie APM znalazłem że pod ten korektor optymalna odległość do matrycy to 73,50mm - pytanie w którą stronę trzeba to zmienić. Ale spróbuję sprawdzić na ile można to zmodyfikować (może być to jeszcze kwestia luzów przy mocowaniu QHY600 jest tam dopuszczalny błąd +- 0.5 mm).

Co do balansu kolorów wcześniej wykorzystywałem tylko kamery kolorowe - teraz przy zakupie QHY600 stwierdziłem że pora przejść na mono. Za wszystkie porady jak wykonać balans kolorów w PixInsight będę wdzięczny. Obróbki zdjęć LRGB dopiero się uczę.

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Dajesz + przy zdjęci, dodaje się do posta, później opis kolejnej fotki. Tak będzie łatwiej dla wszystkich 

 

Nauka LRGB na Andromedzie to TRUDNY początek! 

Link to post
Share on other sites
2 godziny temu, Tayson napisał:

Dajesz + przy zdjęci, dodaje się do posta, później opis kolejnej fotki. Tak będzie łatwiej dla wszystkich 

 

Nauka LRGB na Andromedzie to TRUDNY początek! 

Rozwiązałem problem balansu trochę inaczej: podejrzałem jak ustawione balansy dla poszczególnych kanałów w znalezionym zdjęciu M31, następnie dla moich zdjęć LRGB ustawiłem podobnie ich balans i złożyłem jeszcze raz finalne zdjęcie - efekt dużo lepszy. 

Link to post
Share on other sites
2 godziny temu, Jan Bielański napisał:

Obróbki zdjęć LRGB dopiero się uczę.

Na pewno pilnuj tego, żeby ostatecznie tło miało neutralny kolor, czyli ciemno-szary. W pierwszej wersji masz zielony, w drugiej niebieski. To akurat prosto osiągnąć, bo patrzysz na kolorowy histogram i obcinasz kanały z lewej tak, żeby górki zgrały się ze sobą. Trudniej poradzić sobie z balansem w jasnych partiach, jest tu sporo metod.

Link to post
Share on other sites

Przede wszystkim według mnie masz złe proporcje materiału.

L (IR-UV-CUT) - 20x300s
R (Red) - 28x300s
G (Green) - 28x300s
B (Blue) - 28x300s

Za mało luminancji , sprzęt masz F5.2 ! No i piksel 3.7 to jeden z mniejszych ...

No i chyba nie do końca ostrość jest ok. Przy takiej skali to powinna być żyleta.

Edited by wessel
Link to post
Share on other sites
Cytat

Przede wszystkim według mnie masz złe proporcje materiału.

L (IR-UV-CUT) - 20x300s
R (Red) - 28x300s
G (Green) - 28x300s
B (Blue) - 28x300s

Byłbym wdzięczny za sugestie dotyczące doboru proporcji materiału.

Cytat

Za mało luminancji , sprzęt masz F5.2 ! No i piksel 3.7 to jeden z mniejszych ...

No i chyba nie do końca ostrość jest ok. Przy takiej skali to powinna być żyleta.

Tutaj może być kwestia zarówno korektora jak i ostrości, tulejki były dorabiana pod dane podane przez APM czyli backfouse 73,50mm - możliwe że muszę zmienić odległość kamery 

od korektora. Spróbuję podłączyć kamerę bez korektora i zobaczę jak wtedy ostrzy wtedy dowiem się na jakim etapie wprowadzany jest błąd (niestety wszystko dopiero w środę najbliższe dwa dni mam mieć burzowe).

Link to post
Share on other sites

O zdjęciu już było sporo ale moją uwagę przykuł ten element :)  : QHY600... niesamowite 9000 w poziomie. Bedę obserwował ( i dopingował) prace tej kamery - z opisu bardzo interesująca.

 

@Jan Bielański  Janie wrzuciłbyś zdjęcie jak wygląda podpięcie tej kamerki pod refraktor lub zdjęcie setupu ? Tak dla mojej ciekawości ;)

 

  

3 godziny temu, wessel napisał:

..... sprzęt masz F5.2 ! No i piksel 3.7 to jeden z mniejszych ...

No i chyba nie do końca ostrość jest ok. Przy takiej skali to powinna być żyleta.

700mm przy pixelu 3.7 to baaardzo duże wymagania dla 'polskiego' seeingu. Wyniki są już dobre. Dla mnie warto zobaczyć czy inna odleglość korektora nie polepszy pola.

 

 

Edited by MaPa
  • Like 1
Link to post
Share on other sites
58 minut temu, Piotr4d napisał:

Proporcje nie są super sztywne, bo zależą od obiektu, jakości nieba i pewnie jeszcze kilku składowych.

Wartość wyjściowe można opisać zasadą.

tL=tR+tG+tB

t- czas.

Wyprzedziłeś mnie. Ja dla F8 i identycznego piksela palę z reguly dla galaktyk dużych i jasnych 40-60x 300  L i po 24 x300 na kolor.

Link to post
Share on other sites
Cytat

Janie wrzuciłbyś zdjęcie jak wygląda podpięcie tej kamerki pod refraktor lub zdjęcie setupu ? Tak dla mojej ciekawości

iOptron CEM60-EC + TS APO 130mm + APM Riccardi 0.75 + Atik EFW2 + QHY600:

03.thumb.jpg.c7a7f70aa825bfc0cebe20d0b4106a69.jpg

 

04.jpg.f0640cc45d7a5a08de7f02eac662c9d2.jpg

Mocowanie kamery do TS APO:

Connected_to_telescope.jpg.37d278d9849448e05e415f1c894bafed.jpg

Camera_EFW_Corrector_System.thumb.jpg.b1d62646893f9071c5867b6a913d6af6.jpg

Przeróbka koła filtrowego ATIKa:

Modified_ATIK_EFW2.jpg.f929c935d34b4c61b8c942c2e74a9545.jpg

Analiza pola widzenia (nieskorygowane fragmenty na rogach też mogą wynikać z tego że jest to obszar nie w pełni skorygowany):

- Kamera: QHY600M (IMX455) - 36x24 [mm] przekątna 43.2666 mm
- Korektor/flattener APM-Riccardi 0.75 Small:
-> Średnica 40 mm - obraz w pełni skorygowany
-> Średnica 52 mm - pełne pole tworzone przez korektor
- Filtry Baadera 2":
-> Średnica 45 mm - czysty obraz bez winiety
-> Średnica 50.8 mm - pełne pole utworzone przez filtr
Na schemacie:
- sensor jako czarny prostokąt
- w pełni skorygowany i wolny od winiety obszar - białe pole
- obszar nie skorygowany - żółte zakreskowane pole
- obszar nie skorygowany wraz z winieta z filtra - czerwone zakreskowane pole
- obszar bez obrazu - czarne zakreskowane pole

ClearImageQHY600.png.e0c7d68557198573c40b3376514f94db.png

Kamerę kupiłem aby maksymalnie wykorzystać możliwości teleskopu (w tym pole widzenia). Brałem pod uwagę że pewne fragmenty pola nie będą skorygowane, ale zyski w stosunku do matrycy APC-C (z tym samym pikselem) są ogromne (mimo strat około 10% pola). 

  • Like 3
  • Love 1
Link to post
Share on other sites

Należy zastanowić się nad przytaczanym tu pojęciem "obszar skorygowany".

To nie jest tak, że jak producent podaje średnicę krążka skorygowanego to obrazy gwiazd wszystkich obrazowanych w nim będą tak samo dobre. Każdy, nawet najlepszy i najdroższy korektor da lepszy obraz na osi a gorszy na krawędzi. Ważnym parametrem jest wielkość plamki generowanej przez punktowe źródło światła jakim jest gwiazda (spot size). Producenci niechętnie podają ten parametr. Zwykle waha się w granicach kilku mikronów na osi do kilkunastu, a nawet do 20-30 na krawędzi. 

Biorąc pod uwagę ultra mały pixel Twojej kamery nie oczekiwał bym cudów. Plamka rzędu 20um akceptowalna w wypadku  popularnej kamery CCD opartej na Kodak KAI 11000 będzie się "rozlewać" na 4 pixele i będzie to dla oka akceptowalne. W w Twoim setupie gwiazdka w rogu pola zaświetli 25-30 pixeli i obraz będzie robił wrażenie, że jest nieostry. Dodatkowo jakość obrazu może być pogorszona przez błędy optyczne obiektywu. Wszystko to się sumuje. Tego nie przeskoczysz, ważne, żeby się nie stresować.

 

Dla mnie optymalnym rozwiązaniem jest kamera z małym pixelem i małym FOV dla obrazowania drobnych obiektów i z dużym chipem i dużym pixelem dla szerokich pól.

  • Like 2
Link to post
Share on other sites
34 minuty temu, isset napisał:

Przydałby się jakiś "cable management" :D 

o tym samym pomyślałem ;) Kiedyś też miałem taki misz masz, teraz do zestawu idą w sumie dwa kable: zasilanie i USB z huba. 

 

Link to post
Share on other sites
33 minuty temu, Grzędziel napisał:

Należy zastanowić się nad przytaczanym tu pojęciem "obszar skorygowany".

To nie jest tak, że jak producent podaje średnicę krążka skorygowanego to obrazy gwiazd wszystkich obrazowanych w nim będą tak samo dobre. Każdy, nawet najlepszy i najdroższy korektor da lepszy obraz na osi a gorszy na krawędzi. Ważnym parametrem jest wielkość plamki generowanej przez punktowe źródło światła jakim jest gwiazda (spot size). Producenci niechętnie podają ten parametr. Zwykle waha się w granicach kilku mikronów na osi do kilkunastu, a nawet do 20-30 na krawędzi. 

Biorąc pod uwagę ultra mały pixel Twojej kamery nie oczekiwał bym cudów. Plamka rzędu 20um akceptowalna w wypadku  popularnej kamery CCD opartej na Kodak KAI 11000 będzie się "rozlewać" na 4 pixele i będzie to dla oka akceptowalne. W w Twoim setupie gwiazdka w rogu pola zaświetli 25-30 pixeli i obraz będzie robił wrażenie, że jest nieostry. Dodatkowo jakość obrazu może być pogorszona przez błędy optyczne obiektywu. Wszystko to się sumuje. Tego nie przeskoczysz, ważne, żeby się nie stresować.

 

Dla mnie optymalnym rozwiązaniem jest kamera z małym pixelem i małym FOV dla obrazowania drobnych obiektów i z dużym chipem i dużym pixelem dla szerokich pól.

Zobaczę na ile pomoże zabawa korektorem. Co do kamery QHY600M nie muszę tutaj posiadać dwóch kamer, tu porównanie z Kodak KAI 11000 : [  Comparing the IMX455 and KAI11002 35mm Format Monochrome Sensors ]. Mogę sobie przyciąć zdjęcia w centrum kadru i wyciągnąć szczegóły fotografowanego obiektu. Po za tym mam zdjęcie w dużym kadrze w którym problemy nieostrych gwiazd usunę skalując zdjęcie. Dodatkowo stosując binning 2x2 mogę znacząco podwyższyć czułość kamery, usunąć problem nieostrych gwiazd na brzegu kadru. Jeszcze są różne tryby pracy kamery, które tez z czasem będę testował [ QHY Specyfikacja i tryby pracy ]. Bardzo duża zaletą tej kamery jest jej skalowalność i dlatego się na nią zdecydowałem.

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

 

49 minut temu, Grzędziel napisał:

...

Biorąc pod uwagę ultra mały pixel Twojej kamery nie oczekiwał bym cudów. Plamka rzędu 20um akceptowalna w wypadku  popularnej kamery CCD opartej na Kodak KAI 11000 będzie się "rozlewać" na 4 pixele i będzie to dla oka akceptowalne. ..

Argumenty o małym pixelu tracą na znaczeniu. Mały pixel można zbinować i gwiazdki będą tak samo ładne jak w starych kamerach z większym pixelem. Niski szum odczytu nowych CMOS powoduje, że praktycznie nic, poza rodzielczością nie tracimy na takim zabiegu. Rozdzielczość ogranicza seeing, więc i tak warto binować przy dłuższych ogniskowych.

Link to post
Share on other sites
4 godziny temu, Jan Bielański napisał:

 

03.thumb.jpg.c7a7f70aa825bfc0cebe20d0b4106a69.jpg

04.jpg.f0640cc45d7a5a08de7f02eac662c9d2.jpg

Jako ze mam identyczny montaż myślę że mogę się wypowiedzieć. Obecna kabelkologia to jakaś TRAGEDIA!!! 

Przecież to wszystko można ładnie spiąć, ułożyć, skrócić niepotrzebne centymetry. 5 min roboty. Polecam rzepowe opaski. 

 

Czemu kupując tak kosztowną kamerę nie zainwestowałeś od razu w koło 7pozycyjne? Obecny zestaw filtrów mocno Cię ogranicza. 

 

Ja wywalibym drewienka tam gdzie masz nogi na kamieniu. 

Z ciekawości zapytam co to za statyw? 

Edited by Tayson
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Our picks

    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 21 replies
    • MARS 2020 - mapa albedo powierzchni + pełny obrót 3D  (tutorial gratis)
      Dzisiejszej nocy mamy opozycję Marsa więc to chyba dobry moment żeby zaprezentować wyniki mojego wrześniowego projektu. Pogody ostatnio jak na lekarstwo – od początku października praktycznie nie udało mi się fotografować. Na szczęście wrzesień dopisał jeśli chodzi o warunki seeingowe i udało mi się skończyć długo planowany projekt pełnej mapy powierzchni (struktur albedo) Marsa.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 131 replies
    • Aktualizacja silnika Astropolis - zgłaszanie uwag
      Dzisiaj zaktualizowaliśmy silnik Astropolis do najnowszej wersji (głównie z powodów bezpieczeństwa). Najpoważniejsze błędy zostały już naprawione, ale ponieważ aktualizacja jest dosyć rozbudowana (dotyczy także wyglądu), drobnych problemów na pewno jest więcej. Bez was ich nie namierzymy. Dlatego bardzo proszę o pomoc i wrzucanie tu informacji o napotkanych problemach/błędach.
        • Like
      • 247 replies
    • Insight Investment Astrophotographer of the Year 2020 – mój mały-wielki sukces :)
      Jestem raczej osobą która nie lubi się chwalić i przechwalać… ale tym razem jest to wydarzenie dla mnie tak ważne, że postanowiłem podzielić się z Wami tą niezwykle radosną dla mnie wiadomością.
       
      Moja praca zajęła pierwsze miejsce w kategorii „Planety, komety i asteroidy” podczas tegorocznego konkursu Insight Investment Astronomy Photographer of the Year 2020.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 85 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.