Skocz do zawartości

Exoplanet Transit Planner Tool


LibMar

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

Pomysł wykonania symulatora krzywych tranzytów planet pozasłonecznych pojawił się u mnie lata temu, a wykresy posłużyły mi wielokrotnie m.in. w tworzeniu prezentacji. Działa on bardzo łatwo - wpisujesz jaki ma być spadek jasności w magnitudo, jaki ma być rozrzut i jak gęsto usiane są pomiary. Dodatkowo, długość ingressu/egressu i całego tranzytu. Przykładowa krzywa poniżej. Taki symulator pozwala m.in. sprawdzić, czy da się zarejestrować tranzyt o danej głębokości i długości przy rozrzucie pomiarowym, który mogę osiągnąć przy gwiazdach o danej jasności.

 

image.png

 

Postanowiłem pójść nieco dalej, a w przyszłości wydać go publicznie. Mowa tutaj o roszerzeniu tego projektu na mnóstwo innych parametrów. Planuję zrobić to w Excelu (jako, że nie znam się na programowaniu), a w wciąż pisze się wiele innych astroprojektów, które można pobrać w Internecie. W tym wątku chciałbym przedstawiać nowości.

 

Do czego może to się przydać?

  • Wbudowana lista wszystkich tranzytujących egzoplanet z efemerydami (zamiast ETD, który zawiera tylko połowę celów i w zasadzie nie jest wystarczająco często aktualizowany), dodatkowo .
  • Po wprowadzeniu prostych parametrów, program wylicza jaką dokładność pomiarową możesz osiągnąć przy danym celu i jak wyglądałaby ta krzywa po zakończeniu obserwacji.
  • Zostań TESS! Wyobraź sobie, że obserwujesz daną gwiazdę z tranzytującą egzoplanetą w każdą noc, kiedy tylko jest >20 stopni nad horyzontem i jest bezchmurne niebo (np. 10% nocy jest pełnych, 15% jest z częściowymi brakami, a reszta brak - bo pełne zachmurzenie). Dodajmy jeszcze błędy instrumentalne (np. dryf w kadrze, ekstynkcja atmosferyczna). Jak będzie wyglądała Twoja krzywa jasności po roku ciągłych obserwacji Twoim sprzętem i jak będzie wyglądała krzywa fazowa?