Skocz do zawartości

Sequator - stackowanie z dynamicznym pierwszym planem


grogmir

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć wszystkim

 

Właśnie wróciłem z wakacji w Chorwacji i próbuję złożyć moje pierwsze stacki Drogi Mlecznej w Sequator (ok. 100 klatek ze statywu). 

 

Kadr obejmuje nabrzeże z łódkami, które wielokrotnie zmieniają położenie w trakcie naświetlania i tutaj zaczyna się problem - przy stackowaniu, niezależnie od tego, jaką opcje wybiorę (freeze ground lub inne), statki na pierwszym planie są rozmazane (ponizej efekt stackowania bez żadnej obróbki).

chorwacja jpg.jpg

 

 

Czy jest jakaś opcja "zamrożenia" pierwszego planu bez stackowania, wyboru tylko jednego zdjęcia na foreground i zestackowania nieba z reszty? Dodam, że niebo mam poprawnie zaznaczone. Domyslam się, że można to zrobić w Photoshopie, niestety mam tylko Lightrooma. Czy jest ewentualnie jakiś darmowy program, którym mozna by to zrobić?

 

Bonusowe pytanie: czy jeżeli na jednym ze stackowanych zdjęć jest wyraźny meteor, czy da się go jakoś zachować (przy stackowaniu znika)?

 

Wielkie dzięki za pomoc!

Edytowane przez grogmir
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, grogmir napisał:

Bonusowe pytanie: czy jeżeli na jednym ze stackowanych zdjęć jest wyraźny meteor, czy da się go jakoś zachować (przy stackowaniu znika)?

Stack w DSS nie Average tylko Maximum - ale będą też wszystkie satelity :( Albo na stack nałożyć klatkę z meteorem jako warstwę i wszystko niepotrzebne z tej wierzchniej warstwy wygumkować, potem warstwy scalić. Tak samo możesz nałożyć łódki na pierwszy plan (warstwa ograniczona tylko do krajobrazu, reszta czyli niebo usunięta).

  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 godzin temu, OBERON RD napisał:

Stack w DSS nie Average tylko Maximum - ale będą też wszystkie satelity :( Albo na stack nałożyć klatkę z meteorem jako warstwę i wszystko niepotrzebne z tej wierzchniej warstwy wygumkować, potem warstwy scalić. Tak samo możesz nałożyć łódki na pierwszy plan (warstwa ograniczona tylko do krajobrazu, reszta czyli niebo usunięta).

Myślałem właśnie o warstwach, rozumiem, że warstwy da się to zrobić tylko w PS?

 

17 godzin temu, Mitek napisał:

Zaznacz opcję freeze groung, po pojawieniu sie pytania kliknij "nie" a następnie wygumkuj tylko niebo. Powstały efekt finalny powinien być ok. 

Nie pojawia mi się żadne pytanie, czy chodzi Ci o odznaczenie okienka "selective"? Niestety, próbowałem i efekt był ten sam...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 godzin temu, grogmir napisał:

Myślałem właśnie o warstwach, rozumiem, że warstwy da się to zrobić tylko w PS?

w gimpie zrobisz też, otwierasz dwa zdjęcia jako warstwy, albo otwierasz osobno zdjęcia, jedno kopiujesz i wklejasz jako warstwę na drugim

  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok, czyli pozostaje praca na warstwach - dziękuję bardzo za odpowiedzi! Dla potomnych - zrobiłem spory research w internecie i wychodzi ze "freeze ground" (czyli de facto osobne stackowanie foregroundu) w Sequator działa poprawnie tylko dla nieruchomego pierwszego planu - nie ma opcji (albo ja nie znalazłem) na wykorzystanie po prostu niestackowanego dołu jednego z uzytych zdjęć - co wydaje się dziwne, skoro i tak maskujemy niebo, w czym byłby problem?

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Mam jeszcze kilka pytań co do stackowania i późniejszej obróbki w Lightroom/Gimp, będę bardzo wdzięczny za odpowiedzi:

 

1) Czy lepiej jest stackować nieobrobione RAWy i dopiero potem aplikować postprodukcję, czy lepiej najpierw jakoś (choćby wstępnie) obrobić klatki? Zauważyłem, że przy edycji Sequatorowego TIFa w LR program nie wykrywa mi np. mojego obiektywu do Lens Correction, a w rozwijanej liście nie ma w ogóle obiektywów Samaynga; nie można też ustawić temperatury w stopniach K, a interfejs przypomina obróbkę JPGa, bardziej niż RAWa;

 

2) Czy w Gimpie lepiej połączyć już obrobione w LR 1 plan+niebo i zapisać jako finalny JPG, czy może zrobić postprodukcję dopiero po połączeniu klatek? Czy ma to jakieś znaczenie w kontekście jakości zdjęcia i potencjalnie jej zmniejszenia przy zmienianiu formatów i programów?

 

Jestem totalnym laikiem w kwestii obróbki stackowanych zdjęć, więc będę wdzięczny za pomoc!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobre pytanie, mogę powiedzieć, że składam pliki RAW nie ruszane. Odejmuję tylko darki, flaty i baisy (też RAW), zapisuję jako pliki TIFF - klatka ma wtedy około 150 - 200MB. Jpg robię na końcu, ustawiając kompresję zależy do czego plik potrzebny. Dobry jpg ma 5-8MB, znośny 1MB. Próba poprawiania , np kolejnego ostrzenia, krzywe na pliku jpg powoduje kolejne kompresje - powstają artefakty (drobne prostokąciki) które trzeba wygładzać jakimś BLUR czy DENOISE - ale tracisz tym samym szczegóły.

 

Czy twój aparat nie robi korekty firmowych obiektywów? Bo że Samyanga nie robi to rozumiem (walka z konkurencją), ale dla firmowych z reguły jest ustawienie w menu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedź. Doczytałem trochę i na anglojęzycznych forach dominuje przekonanie, że lepiej nie procesować RAWów przed stackowaniem, a korektę obiektywu zrobić manualnie w LR.

Korekta obiektywu w aparacie działa chyba tylko przy strzelaniu w JPG? Tak jak mówisz, Samyangowi to i tak nie pomoże.

 

Spróbuję zrobić zgodnie z Twoimi sugestiami, obrobię zestackowane niebo i osobny 1 plan w LR, potem wyeksportuję do TIFów i złożę w Gimpie w finalny JPG. Dzięki!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

53 minuty temu, grogmir napisał:

Korekta obiektywu w aparacie działa chyba tylko przy strzelaniu w JPG? Tak jak mówisz, Samyangowi to i tak nie pomoże.

A po co Wam korekta w aparacie. Wystarczy że korektę robi program wywołujący. DPP robi to świetnie ale ze zrozumiałych względów obsługuje tylko swoje obiektywy czyli Canona.

Za to PS skoryguje każdy obiektyw mający profil , mam dwa Samyangi w tym 14mm/2.8 z dystorsją falistą i świetnie sobie z tym radzi.

Z winietą także ale to wolę korygować flatami ( kasują też plamy na zdjęciu).

Ja natomiast zawsze wywołuję do 16bit tiffa a dopiero potem obrabiam w DSS lub Sirilu. Przy pracy z samymi rawami kolory mam jakieś sprane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 11 miesięcy temu...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.