Jump to content

Sequator - stackowanie z dynamicznym pierwszym planem


grogmir
 Share

Recommended Posts

Cześć wszystkim

 

Właśnie wróciłem z wakacji w Chorwacji i próbuję złożyć moje pierwsze stacki Drogi Mlecznej w Sequator (ok. 100 klatek ze statywu). 

 

Kadr obejmuje nabrzeże z łódkami, które wielokrotnie zmieniają położenie w trakcie naświetlania i tutaj zaczyna się problem - przy stackowaniu, niezależnie od tego, jaką opcje wybiorę (freeze ground lub inne), statki na pierwszym planie są rozmazane (ponizej efekt stackowania bez żadnej obróbki).

chorwacja jpg.jpg

 

 

Czy jest jakaś opcja "zamrożenia" pierwszego planu bez stackowania, wyboru tylko jednego zdjęcia na foreground i zestackowania nieba z reszty? Dodam, że niebo mam poprawnie zaznaczone. Domyslam się, że można to zrobić w Photoshopie, niestety mam tylko Lightrooma. Czy jest ewentualnie jakiś darmowy program, którym mozna by to zrobić?

 

Bonusowe pytanie: czy jeżeli na jednym ze stackowanych zdjęć jest wyraźny meteor, czy da się go jakoś zachować (przy stackowaniu znika)?

 

Wielkie dzięki za pomoc!

Edited by grogmir
Link to comment
Share on other sites

6 godzin temu, grogmir napisał:

Bonusowe pytanie: czy jeżeli na jednym ze stackowanych zdjęć jest wyraźny meteor, czy da się go jakoś zachować (przy stackowaniu znika)?

Stack w DSS nie Average tylko Maximum - ale będą też wszystkie satelity :( Albo na stack nałożyć klatkę z meteorem jako warstwę i wszystko niepotrzebne z tej wierzchniej warstwy wygumkować, potem warstwy scalić. Tak samo możesz nałożyć łódki na pierwszy plan (warstwa ograniczona tylko do krajobrazu, reszta czyli niebo usunięta).

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Zaznacz opcję freeze groung, po pojawieniu sie pytania kliknij "nie" a następnie wygumkuj tylko niebo. Powstały efekt finalny powinien być ok. 

Link to comment
Share on other sites

17 godzin temu, OBERON RD napisał:

Stack w DSS nie Average tylko Maximum - ale będą też wszystkie satelity :( Albo na stack nałożyć klatkę z meteorem jako warstwę i wszystko niepotrzebne z tej wierzchniej warstwy wygumkować, potem warstwy scalić. Tak samo możesz nałożyć łódki na pierwszy plan (warstwa ograniczona tylko do krajobrazu, reszta czyli niebo usunięta).

Myślałem właśnie o warstwach, rozumiem, że warstwy da się to zrobić tylko w PS?

 

17 godzin temu, Mitek napisał:

Zaznacz opcję freeze groung, po pojawieniu sie pytania kliknij "nie" a następnie wygumkuj tylko niebo. Powstały efekt finalny powinien być ok. 

Nie pojawia mi się żadne pytanie, czy chodzi Ci o odznaczenie okienka "selective"? Niestety, próbowałem i efekt był ten sam...

Link to comment
Share on other sites

14 godzin temu, grogmir napisał:

Myślałem właśnie o warstwach, rozumiem, że warstwy da się to zrobić tylko w PS?

w gimpie zrobisz też, otwierasz dwa zdjęcia jako warstwy, albo otwierasz osobno zdjęcia, jedno kopiujesz i wklejasz jako warstwę na drugim

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

44 minuty temu, OBERON RD napisał:

Ja używam Corel Paint Shop Pro za 300,-, nie PS za 3000,-

Paint Shop Pro raz w roku, przez około tydzień, można kupić za ok. 60 zł na Humble Bundle. Ja tak sobie kupiłem w zeszłym roku wersję 2019.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Ok, czyli pozostaje praca na warstwach - dziękuję bardzo za odpowiedzi! Dla potomnych - zrobiłem spory research w internecie i wychodzi ze "freeze ground" (czyli de facto osobne stackowanie foregroundu) w Sequator działa poprawnie tylko dla nieruchomego pierwszego planu - nie ma opcji (albo ja nie znalazłem) na wykorzystanie po prostu niestackowanego dołu jednego z uzytych zdjęć - co wydaje się dziwne, skoro i tak maskujemy niebo, w czym byłby problem?

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mam jeszcze kilka pytań co do stackowania i późniejszej obróbki w Lightroom/Gimp, będę bardzo wdzięczny za odpowiedzi:

 

1) Czy lepiej jest stackować nieobrobione RAWy i dopiero potem aplikować postprodukcję, czy lepiej najpierw jakoś (choćby wstępnie) obrobić klatki? Zauważyłem, że przy edycji Sequatorowego TIFa w LR program nie wykrywa mi np. mojego obiektywu do Lens Correction, a w rozwijanej liście nie ma w ogóle obiektywów Samaynga; nie można też ustawić temperatury w stopniach K, a interfejs przypomina obróbkę JPGa, bardziej niż RAWa;

 

2) Czy w Gimpie lepiej połączyć już obrobione w LR 1 plan+niebo i zapisać jako finalny JPG, czy może zrobić postprodukcję dopiero po połączeniu klatek? Czy ma to jakieś znaczenie w kontekście jakości zdjęcia i potencjalnie jej zmniejszenia przy zmienianiu formatów i programów?

 

Jestem totalnym laikiem w kwestii obróbki stackowanych zdjęć, więc będę wdzięczny za pomoc!

Link to comment
Share on other sites

Dobre pytanie, mogę powiedzieć, że składam pliki RAW nie ruszane. Odejmuję tylko darki, flaty i baisy (też RAW), zapisuję jako pliki TIFF - klatka ma wtedy około 150 - 200MB. Jpg robię na końcu, ustawiając kompresję zależy do czego plik potrzebny. Dobry jpg ma 5-8MB, znośny 1MB. Próba poprawiania , np kolejnego ostrzenia, krzywe na pliku jpg powoduje kolejne kompresje - powstają artefakty (drobne prostokąciki) które trzeba wygładzać jakimś BLUR czy DENOISE - ale tracisz tym samym szczegóły.

 

Czy twój aparat nie robi korekty firmowych obiektywów? Bo że Samyanga nie robi to rozumiem (walka z konkurencją), ale dla firmowych z reguły jest ustawienie w menu.

Link to comment
Share on other sites

Dzięki za odpowiedź. Doczytałem trochę i na anglojęzycznych forach dominuje przekonanie, że lepiej nie procesować RAWów przed stackowaniem, a korektę obiektywu zrobić manualnie w LR.

Korekta obiektywu w aparacie działa chyba tylko przy strzelaniu w JPG? Tak jak mówisz, Samyangowi to i tak nie pomoże.

 

Spróbuję zrobić zgodnie z Twoimi sugestiami, obrobię zestackowane niebo i osobny 1 plan w LR, potem wyeksportuję do TIFów i złożę w Gimpie w finalny JPG. Dzięki!

Link to comment
Share on other sites

53 minuty temu, grogmir napisał:

Korekta obiektywu w aparacie działa chyba tylko przy strzelaniu w JPG? Tak jak mówisz, Samyangowi to i tak nie pomoże.

A po co Wam korekta w aparacie. Wystarczy że korektę robi program wywołujący. DPP robi to świetnie ale ze zrozumiałych względów obsługuje tylko swoje obiektywy czyli Canona.

Za to PS skoryguje każdy obiektyw mający profil , mam dwa Samyangi w tym 14mm/2.8 z dystorsją falistą i świetnie sobie z tym radzi.

Z winietą także ale to wolę korygować flatami ( kasują też plamy na zdjęciu).

Ja natomiast zawsze wywołuję do 16bit tiffa a dopiero potem obrabiam w DSS lub Sirilu. Przy pracy z samymi rawami kolory mam jakieś sprane.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Migracja Astropolis na nowy serwer - opinie
      Kilka dni temu mogliście przeczytać komunikat o wyłączeniu forum na dobę, co miało związek z migracją na nowy serwer. Tym razem nie przenosiłem Astropolis na większy i szybszy serwer - celem była redukcja dosyć wysokich kosztów (ok 17 tys rocznie za dedykowany serwer z administracją). Biorąc pod uwagę fakt, że płacę z własnej kieszeni, a forum jest organizacją w 100% non profit (nie przynosi żadnego dochodu), nie znalazłem w sobie uzasadnienia na dalsze akceptowanie tych kosztów.
        • Thanks
        • Like
      • 44 replies
    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 48 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 72 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.