Jump to content

Recommended Posts

Elegancko wyszło. Na jakieś uciekające gwiazdy nawet nie zwróciłem uwagi.  Pamiętam ile się namęczyłem, aby zobaczyć M33 wizualnie na podmiejskim niebie. Jest ciemna powierzchniowo. Udało mi się dopiero jak wyskoczyły super warunki. Pod ciemnym niebem zrobiłbyś to zdjęcie znacznie szybciej niż w połowę czasu.

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Nie wiem, czy to kwestia nieba i aparatu, czy też obróbki, ale w obrębie galaktyki występują zielone kropkowane/smugowate przebarwienia. Próbowałbym zdjąć z tej barwy saturację i zamienić na bardziej neutralny dla oka kolor z pomocą kolorów selektywnych i innych tego typu narzędzi.

 

M33 to ciężki obiekt moim zdaniem, bez idealnego nieba i sprzętu z małą wartością arcs/pix bym do niego nie podchodził, bo człowieka czeka zawód.

Jak na miejskie warunki i Twój setup jest naprawdę ok :)

Link to post
Share on other sites
14 minut temu, rambro napisał:

Elegancko wyszło. Na jakieś uciekające gwiazdy nawet nie zwróciłem uwagi.  Pamiętam ile się namęczyłem, aby zobaczyć M33 wizualnie na podmiejskim niebie. Jest ciemna powierzchniowo. Udało mi się dopiero jak wyskoczyły super warunki. Pod ciemnym niebem zrobiłbyś to zdjęcie znacznie szybciej niż w połowę czasu.

Dzięki :) Na pojedynczych klatkach w ogóle jej nie widać, lekki zarys tylko we wrzechobecnym LP ;)

 

7 minut temu, Allano napisał:

Nie wiem, czy to kwestia nieba i aparatu, czy też obróbki, ale w obrębie galaktyki występują zielone kropkowane/smugowate przebarwienia. Próbowałbym zdjąć z tej barwy saturację i zamienić na bardziej neutralny dla oka kolor z pomocą kolorów selektywnych i innych tego typu narzędzi.

 

M33 to ciężki obiekt moim zdaniem, bez idealnego nieba i sprzętu z małą wartością arcs/pix bym do niego nie podchodził, bo człowieka czeka zawód.

Jak na miejskie warunki i Twój setup jest naprawdę ok :)

Też te zielone kłaczki widziałem - moim zdaniem to winda samego sprzętu, w końcu pikseli zielonych jest najwięcej (RGGB), jednakże po usunięciu ich przy pomocy HLVG pozostawała brzydka kasza - spróbuję ewentualnie podmienić barwę tych kłaczków selektywnie :) 

Link to post
Share on other sites
6 godzin temu, Antek Staszewski napisał:

Fajnie widać obszary HII. Fajne kolory, udana praca. Jedyne co mi nie pasuje to te zielone cosie, ale to już było wypunktowane:emotion-5:

Zobaczę co się da z nimi zrobić ;)

4 godziny temu, flamezz napisał:

Piękna fota!

Dziękuję! 

Link to post
Share on other sites

Nie mierzyłem się z tą galaktyką, bo dla mojej skali jest odrobinkę duża. Twoja skala jest dla niej akurat, więc mamy fajny pejzaż.

Ja podczas zbierania takiego obiektu zastosowałbym nieco inną taktykę: zamiast 750 x 120 s zebrałbym np. 300 x 300 s. Dzięki temu szansa na wydobycie słabych fragmentów galaktyki z tła byłaby większa.

Poza tym sądzę, że do osiągnięcia podobnego (a nawet lepszego) efektu wystarczyłoby 100 x 300 s. Redukcja szumów tła podczas stakowania jest proporcjonalna do sqr2 z ilości klatek. Więc przy 100 klatkach masz 10 razy mniej szumu, a przy 150 już tylko 12,2 razy mniej szumu. Efekt wizualny nie będzie zauważalnie lepszy, więc chyba szkoda czasu na dodatkowe 50 klatek. Światła w żadnym wypadku nie przybędzie, a szumu ubędzie niezauważalnie mało.

Bardzo podoba mi się Twoje podejście do obróbki i ostateczny efekt kolorystyczny - wylazły nawet delikatne purpury obszarów HII. Trochę jednak brakuje mi dynamiki obrazu - uważam, że dość intensywną poświatę tła warto byłoby nieco zredukować. Przy tak wielkiej ilości materiału możliwości obróbki są niemal nieograniczone. :) Spróbowałbym ten materiał obrobić jednak odrobinę inaczej. ;)

 

Link to post
Share on other sites
7 godzin temu, diver napisał:

Nie mierzyłem się z tą galaktyką, bo dla mojej skali jest odrobinkę duża. Twoja skala jest dla niej akurat, więc mamy fajny pejzaż.

Ja podczas zbierania takiego obiektu zastosowałbym nieco inną taktykę: zamiast 750 x 120 s zebrałbym np. 300 x 300 s. Dzięki temu szansa na wydobycie słabych fragmentów galaktyki z tła byłaby większa.

Poza tym sądzę, że do osiągnięcia podobnego (a nawet lepszego) efektu wystarczyłoby 100 x 300 s. Redukcja szumów tła podczas stakowania jest proporcjonalna do sqr2 z ilości klatek. Więc przy 100 klatkach masz 10 razy mniej szumu, a przy 150 już tylko 12,2 razy mniej szumu. Efekt wizualny nie będzie zauważalnie lepszy, więc chyba szkoda czasu na dodatkowe 50 klatek. Światła w żadnym wypadku nie przybędzie, a szumu ubędzie niezauważalnie mało.

Bardzo podoba mi się Twoje podejście do obróbki i ostateczny efekt kolorystyczny - wylazły nawet delikatne purpury obszarów HII. Trochę jednak brakuje mi dynamiki obrazu - uważam, że dość intensywną poświatę tła warto byłoby nieco zredukować. Przy tak wielkiej ilości materiału możliwości obróbki są niemal nieograniczone. :) Spróbowałbym ten materiał obrobić jednak odrobinę inaczej. ;)

 

Niestety taktyka, którą zaproponowałeś nie sprawdziłaby się przy tym projekcie, ponieważ light pollution w Gdańsku tak daje w kość, że przy tych klatkach 120s miałem histogram w około 80% naświetlony. Nie chciałem ryzykować przepalenia materiału, dlatego też zostawiłem sobie to 15-20% histogramu i szedłem w dłuższe czasy :)

Link to post
Share on other sites
15 minut temu, count.neverest napisał:

Porozrastały się przedmieścia, ja już też z Osowej nic nie pozbieram. Trzeba jeździć do Blizin albo Rębu z widokiem 360°.

Mówisz o Osowej, a ja cisnę z Zaspy :D Chociaż u mnie chociaż bloki są postawione w plaster miodu, więc mam trochę przestrzeni do kolejnych, a i latarnia pod moim balkonem szczęśliwie nie świeci (nie, nie strzelałem do niej :D )

 

Żeby było wiadomo z czym walczyłem, podrzucam jedną z lepszych klatek wejściowych :)

 

 

_DSC4334.jpg

  • Haha 5
Link to post
Share on other sites
3 minuty temu, count.neverest napisał:

hehe, myślałem, że to flat. A potem spojrzałem ile subów nakopciłeś :D No dobra, to jednak może spróbuję z balkonu:P

To prawda, na początku wątpiłem czy cokolwiek wycisnę z materiału, bo stack wyszedł podobnie... Ale jednak się udało, choć niewątpliwie pomógł przy tym nów Księżyca. Raczej nie planuję powtarzać eksperymentu przy pełni :)

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
12 godzin temu, sidiouss napisał:

Żeby było wiadomo z czym walczyłem, podrzucam jedną z lepszych klatek wejściowych :)

Ooo, a ja myślałem, że u mnie LP jest nie do zniesienia. Poniżej moja pojedyncza klatka 240 s z galaktyką C7, która jest dużo, dużo ciemniejsza niż M33.

L_2020-08-20_03-03-27_NGC2403_Bin1x1_240s_G180__-10C.thumb.jpg.dd6211c433303b7493d92c31516fd8f4.jpg

Więc faktycznie LP masz bardzo masywne. Tym bardziej podziwiam Twoją pracę.

 

CO do ilości materiału to utrzymuję jednak, że z połowy zebranych klatek (czyli 375 x 120 s) uzyskałbyś efekt końcowy wizualnie nie gorszy. Te kolejne 375 przeznaczyłbym więc na jakiś inny obiekt. ;)

Link to post
Share on other sites
3 minuty temu, karp_killer napisał:

Przy takich warunkach czemu nie filtr skyglow? 

Słuszna uwaga. @sidiouss, zapomniałem dopisać, że moja klatka była zbierana z filtrem Baader IR Cut Moon@Skyglow. A Ty chyba faktycznie żadnego filtra typu skyglow nie używałeś? Ja bez takiego filtra w moich warunkach po prostu nie daję rady. A co dopiero w Twoich!

 

7 minut temu, Tayson napisał:

Ewentualnie polecam SCNR, ale w platnym pixie.

Używam regularnie. Moim zdaniem bardzo dobrze przywraca właściwą proporcję zielonego.

 

Link to post
Share on other sites
13 minut temu, karp_killer napisał:

Przy takich warunkach czemu nie filtr skyglow? 
Ja się nie znam, więc też zapytam - po co do tego filtr UV?

 

4 minuty temu, diver napisał:

Słuszna uwaga. @sidiouss, zapomniałem dopisać, że moja klatka była zbierana z filtrem Baader IR Cut Moon@Skyglow. A Ty chyba faktycznie żadnego filtra typu skyglow nie używałeś? Ja bez takiego filtra w moich warunkach po prostu nie daję rady. A co dopiero w Twoich!

 

Używam regularnie. Moim zdaniem bardzo dobrze przywraca właściwą proporcję zielonego.

 

No bo przecie standardowy filtr po usunięciu oryginalnego w lustrzance, to właśnie filtr obcinający zarówno UV jak i głęboką podczerwień - UV/IR-cut - pracujemy w części widzialnej widma :)

Co do pytania czemu bez filtra anty-LP? Tak jak pisałem wyżej - eksperyment, zachcianka, próba sprawdzenia tematu, która dowiodła, że jednak się da bez specjalistycznych filtrów wąskopasmowych zrobić zadowalające zdjęcie pod paskudnym niebem, tylko trzeba cierpliwie zebrać dostateczną ilość materiału ;) pod Bieszczadzkim niebem właśnie takim zestawem fotografuję i dzięki temu mogę uzyskać 'naturalne' kolory na zdjęciu. Wszelkie filtry CLS, UHC czy inne skajgloły zawsze wycinają część widma, zaburzają balans bieli, a wydaje mi się, że piękno galaktyk jest widoczne w całym paśmie widzialnym :)

Link to post
Share on other sites
22 minuty temu, Tayson napisał:

Nic tak dobrze nie usuwa zielonego jak poprawna kalibracja koloru. Ewentualnie polecam SCNR, ale w platnym pixie. 

W Photoshopie dostępne jest narzędzie, które bazuje na SCNR z Pixa, czyli HLVG (znasz na pewno, ale wspomnę o nim i tak :)) niestety czasem robi kaszę na zdjęciu i wolę używać go w ostateczności :)

Link to post
Share on other sites
2 minuty temu, sidiouss napisał:

Wszelkie filtry CLS, UHC czy inne skajgloły zawsze wycinają część widma, zaburzają balans bieli, a wydaje mi się, że piękno galaktyk jest widoczne w całym paśmie widzialnym :)

Bez wątpienia wycinają, bo do tego zostały stworzone. A balans bieli można podczas obróbki poprawić. :) Sądzę, że dobry skajgloł może pomóc wydobyć słabsze "welony" np. galaktyk z tła. Ale jeżeli "wolisz bez"... ;)

Link to post
Share on other sites
4 minuty temu, sidiouss napisał:

niestety czasem robi kaszę na zdjęciu i wolę używać go w ostateczności :)

SNCR z Pixa nigdy "kaszy" mi nie zrobił. I jest lekki, łatwy i przyjemny. :)

Link to post
Share on other sites
3 minuty temu, diver napisał:

Bez wątpienia wycinają, bo do tego zostały stworzone. A balans bieli można podczas obróbki poprawić. :) Sądzę, że dobry skajgloł może pomóc wydobyć słabsze "welony" np. galaktyk z tła. Ale jeżeli "wolisz bez"... ;)

Uwierz mi, że mam arsenał różnych filtrów i z chęcią je używam i wiele prac na forum się z nimi przewinęło :) ale trzeba stawiać sobie wyzwania, cele i próbować nowych rzeczy, żeby rutyna w fotografii nie wypaliła nas i cały czas dawała satysfakcję z efektów (lub jej brak ;) )

@Pav1007 coś nam ostatnio narzekał, że musi sobie trochę przerwy zrobić - trzymam kciuki, żeby znów wrócił do swoich eksperymentów, bo myślę, że jest inspiracją dla niejednego z nas :)

  • Like 2
Link to post
Share on other sites
2 minuty temu, orlen napisał:

@sidiouss twoje niebo przy moim to bieszczady :P 

a tak wogóle to zazdro i setupu i foty ! 

To nie ja komety łapię przy ogromnych teleskopach, więc mi tu bez takich :D

Dzięki, setup w tandemie bardzo dobrze się sprawdza, HEQ-5 to znosi, a materiał zbiera się dużo szybciej :)

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Our picks

    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 17 replies
    • MARS 2020 - mapa albedo powierzchni + pełny obrót 3D  (tutorial gratis)
      Dzisiejszej nocy mamy opozycję Marsa więc to chyba dobry moment żeby zaprezentować wyniki mojego wrześniowego projektu. Pogody ostatnio jak na lekarstwo – od początku października praktycznie nie udało mi się fotografować. Na szczęście wrzesień dopisał jeśli chodzi o warunki seeingowe i udało mi się skończyć długo planowany projekt pełnej mapy powierzchni (struktur albedo) Marsa.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 117 replies
    • Aktualizacja silnika Astropolis - zgłaszanie uwag
      Dzisiaj zaktualizowaliśmy silnik Astropolis do najnowszej wersji (głównie z powodów bezpieczeństwa). Najpoważniejsze błędy zostały już naprawione, ale ponieważ aktualizacja jest dosyć rozbudowana (dotyczy także wyglądu), drobnych problemów na pewno jest więcej. Bez was ich nie namierzymy. Dlatego bardzo proszę o pomoc i wrzucanie tu informacji o napotkanych problemach/błędach.
        • Like
      • 213 replies
    • Insight Investment Astrophotographer of the Year 2020 – mój mały-wielki sukces :)
      Jestem raczej osobą która nie lubi się chwalić i przechwalać… ale tym razem jest to wydarzenie dla mnie tak ważne, że postanowiłem podzielić się z Wami tą niezwykle radosną dla mnie wiadomością.
       
      Moja praca zajęła pierwsze miejsce w kategorii „Planety, komety i asteroidy” podczas tegorocznego konkursu Insight Investment Astronomy Photographer of the Year 2020.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 85 replies
    • Zobaczyć powierzchnię Wenus.... - mapa promieniowania termicznego (sezon 2020)
      Zacznę od zdjęcia a potem będą technikalia, opisy zbierania materiału oraz informacje o obróbce
      6 maja faza Wenus zmalała poniżej 20% więc zaczął się najlepszy okres kiedy możemy podejmować próby rejestracji promieniowania termicznego powierzchni Wenus. Czas ten potrwa mnie więcej 17-18 maja kiedy to planeta będzie już zbyt blisko Słońca i kontrast zmaleje uniemożliwiając (lub utrudniając) rejestrację tego zjawiska.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 30 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.