Skocz do zawartości

Blok wodny


Behlur_Olderys

Rekomendowane odpowiedzi

Hej,

Projektuję dla hecy taki malutki bloczek wodny 20x20mm. 

Mam na razie mniej więcej taki projekt:

   

bloczek2.png.251297524056e2b746e51d2b1b3fbf29.png bloczek1.png.6aec5a091b8d4549374759eb91366e24.png

 

Na dole jeszcze będzie przymocowany śrubkami kawałek wypolerowanego aluminium (plus jakaś uszczelka...), a otwory w rogach wygwintuję sobie na M3.

W domyśle ma ten bloczek chłodzić peltiera 20x20mm :)

 

 

Pytanie brzmi: czy to ma sens? W środku ma płynąć chłodziwo pewnie z -10st. C. To pewnie nie każdy plastik da radę? No i czy to nie za małe? Można coś takiego wydrukować? :)

Mam takie pliki:

 

WaterBlock20mm (1).stl

WaterBlock20mm.glb

 

Pozdrawiam

Edytowane przez Behlur_Olderys
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Behlur_Olderys wpusty na rurki zrób większe, ciut dłuższe i dużo grubsze, nasady w kształcie ściętego stożka, rozszerzające się ku podstawie, bo inaczej łatwo to oderwać. Dobrze żeby ścianka miała tak ze 3-4 warstwy, czyli ok. 1mm. Najlepiej użyj wężyków o większej średnicy. Spód bloku proponuję raczej płaski, nie cylindryczny, żeby nie trzeba było się męczyć mocno z podporami, i żeby łatwiej to było uszczelnić. Wówczas dyszą 0.25 powinien wyjść ładny wydruk.

 

PETG i ASA nie powinny sprawiać kłopotów przy -10, nie powinny pękać. Zakładam że ciśnienie robocze to będzie około atmosferycznego z niewielkimi odchyłkami :)

Edytowane przez lkosz
  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, MateuszW napisał:

No ja bym to zrobił maksymalnie duże, żeby woda odbierała ciepło od całej powierzchni peltiera. Jeśli wydruk i łączenie będzie szczelny, to spoko :) Może przyklej go silikonem dookoła zamiast uszczelek?

Mam Peltiera 20x20. Do Peltiera przypasuję kwadratową płytkę aluminium albo miedzianą na pastę termoprzewodzacą. Sama płytka będzie na ścisk przyśrubowana do dolnej części bloku wodnego.

 

2 godziny temu, HAMAL napisał:

Ja podszedłem tak do tematu http://indexhamal.pl/astrofotografia/DRIER.htm

 

Wydajne jest.

Ja zamierzam jednak przedmuchiwać komorę suchym powietrzem doprowadzonym z zewnątrz. Zobaczymy....

 

1 godzinę temu, lkosz napisał:

wpusty na rurki zrób większe...

Zobaczę, jest mało miejsca bo jeszcze śrubki muszą być ale coś próbuje ;)

 

 

1 godzinę temu, lkosz napisał:

Spód bloku proponuję raczej płaski, nie cylindryczny, żeby nie trzeba było się męczyć mocno z podporami,

A to nie wiem o co chodzi. Jakimi podporami?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 minuty temu, Behlur_Olderys napisał:

A to nie wiem o co chodzi. Jakimi podporami?

Chodzi zapewne o podpory i mosty do druku - w skrócie drukujemy dodatkowe dzyndzle i podpórki, żeby element 3d dał się wydrukować jak w projekcie. Potem trochę usuwania nadmiarów i voila, dopiero mamy wydruk :) 

  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, Behlur_Olderys napisał:

Na dole jeszcze będzie przymocowany śrubkami kawałek wypolerowanego aluminium

Można by ponacinać to aluminium od strony bloku (np. wzór w kratkę albo co), żeby zwiększyć powierzchnię kontaktu z chłodziwem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 godzin temu, Behlur_Olderys napisał:

A to nie wiem o co chodzi. Jakimi podporami?

fragmenty zwisające pod kątem większym niż ileś tam (różnie się to ustawia, powiedzmy 55 stopni) muszą być podpierane od spodu, żeby się prawidłowo wydrukowały. Ty tam masz fragmenty 90stopni, które trzeba koniecznie podeprzeć. Można też obiekt ustawić na stole "do góry nogami" czyli z wlotami rur od spodu, tylko wtedy wydruk będzie brzydki od widocznej strony, albo trzeba będzie użyć podpór rozpuszczalną warstwą łączącą. Od strony łączenia z metalem będzie wymagał wyrównania i podszlifowania. Stąd wskazówka, żeby zrobić płaski kwadratowy spód z półokrągłym wcięciem na chłodziwo. Podpory tam i tak trzeba zrobić, ale będą wewnątrz, a więc niewidoczne, a najważniejsze: powierzchnia łączona z metalem będzie idealnie płaska.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK to może coś jeszcze prostszego. 

Ścianki mają przynajmniej 1mm. Płyki do mocowania dam z góry i z dołu dzięki czemu uniknę komplikacji, zwłaszcza że dwa kwadraty z aluminium potrafię sam wyciąć i podziurawić bez drukarki 3d :) Nacięcia na wlocie/wylocie mogę też sam zrobić nożykiem do tapet, żeby uzyskać kształt choinki ;) 

Wygląda to teraz tak:

blok.png.45f1a9f5ef81359dca8e21cc68636e63.png

 

blok_wodny_v2.stl

 

blok_wodny_v2.glb

Edytowane przez Behlur_Olderys
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No wygląda ok, o ile dasz radę uszczelnić spód :D proponowałbym jeszcze zwiększyć dokładność renderu żeby wygładzić okrągłe powierzchnie. Zużycie filamentu 40cm (1.23g), czas druku 30 minut dyszą 0.25, warstwa 0.15, wypełnienie 100%

Pomysł z dziubaniem nożem przy wydruku... w osi Z... lepiej nie :) jeśli już jest konieczna, to lepiej zaprojektować choinkę w wydruku z kątem 45 stopni. Chociaż jak robiłem coś takiego, to nie była potrzebna. Wystarczyło że wężyk igielitowy ciasno opinał dyszę, opaska zaciskowa była tylko dla pewności żeby się nie zsunął.

  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.